Gå til innhold
Fiskersiden

Sjørøye / røye fluer


Rune
 Share

Recommended Posts

Sjørøye oppfører seg jo ganske likt brunørret i elven, dvs .innsektseter.På brekkkanter og stille vann ville jeg fyllt opp med en del nymfer.I elva ellers ,hvor det er strømmende vann kan røya finne på alt mulig.Det er mange sjørøyer som blir tatt på sånne steder med små dobbelkrokede laksefluer.Lykke til med oppdraget :unsure:

Endret av los
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min noe spede sjørøyefiskekarriere har små brune tørrfluer vært suverene (på Senja). Ellers har jeg som los erfaring med at de gjerne tar små våtfluer, små laksefluer osv der det er mer fart på vannet. Der det er mindre fart kan man gjerne fiske som etter ørret ved speiding etter bittesmå vak osv. Ellers kan jeg ikke tenke meg at de ikke gjerne glefser i seg nymfer, så her er det bare å begynne bindingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg posta et par mønster i en annen tråd i fjor der ideen opprinnelig ble til etter fiske etter røye i finnmark, der jeg også tenkte på sjørøye. Våtfluer som Peter Ross og Telemarkskongen fungerte meget bra, samtidig som også kulehode og vanlige nymfer av type hares ear og pheseant tail fungerte bra. Jeg lagde derfor noen varianter der jeg kombinerte egenskapene, med fargene til disse våtfluene og silhuetten og formen til nymfene. Disse er killere til både sjørøye og vanlig røye.

16022006140459oWx38l8iDa1n.jpg?23

Telemarksprinsen

krok: vanlig ørretkrok 10

tråd: sort(blå er egentlig bedre, men jeg hadde ikke)

hale: litebrite silver holo

bakkropp: flat sølvtinsel

rib bakkropp: rund ditto

skjold: mallard

rognsekker: litt rød dubbing

rib forkropp: rund sølvtinsel

hackle: lys blå hane (en liten myk fjær, el høne hvis denne er glissen nok)

forkropp: angelhair blue evt litebrite

skjoldet bindes inn på samme måte som peter ross nymfa

denne er egentlig lik denne, eneste forskjellen er "rognsekkene" som mange av de krepsdyra som denne flua er en imitasjon av faktisk har. Jeg har ofte lurt på om den røde halen på originalen oppfattes som nettop dette, etter at jeg så noen bilder av ryggsvømmende tusenbeinkreps, som hadde to skarpt rødorange rognsekkerhengende under seg. Bildet viser hvordan dette elementet skal bindes inn. Den andre flua laget jeg bare for sammenligningens skyld(og litt fordi jeg hadde lyst)

090220060312302II1B5I3tP2k.jpg?88

krok: vanlig ørretkrok 10 downeye

tråd: sort (jeg har brukt danville 6/0)

hale: gullfasan tippet (liten fjær)

bib: rund sølvtinsel (legges på etter at forkroppen er dubbet og legges over hele kroppen i ett)

bakkropp: flat sølvtinsel

ryggskjold: liten teal eller mørk mallard

hacle: reverød hanenakke (legges på etter at ribbingen er på plass, og legges kant i kant med denne

forkropp: angel hair red (evt. litebrite bright red. Dubbes

legg på ribbing og hacle. og brett ryggskjoldet over og fest dette. Lakker hode

kommentar for de som ikke er så erfarne:

materialene er listet opp i den rekkefølgen de skal bindes inn, og kommentarene i parentes angir når selve operasjonen med dem skal utføres. Denne nymfen er kanskje ikke helt "nybegynnermønster", men med litt trening så går det. Materialene i den koster ikke allverden, så etpar "feilskjær" er ikke så farlig.

Ellers er nesten alle fluene i Teal-serien (teal and....), og fluer som March Brown Silver, Olsen osv effektive, og i det hele tatt våtfluer med sølvkropp og gjerne rød eller lys grønn hale. Når det gjelder tørrfluer så er det andre her som kan dette bedre enn meg, men jeg ville ikke dratt uten et par tre Black Gnat i boksen.

Ps. Jeg valgte å kopiere inn disse to nymfene i stedet for å linke, da den andre tråden er ganske stor. Håper dere tilgir meg det.

Mvh

Cannonbang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes nesten ikkenoe så spennende som å vade ut på et glatt brekk i riktig lys med polaroidbriller.

Hvite finner som skimtes her og der.Selv om det ikke vaker,en lett fortynget hareørenymfe feks. vil få de hvite finnene til å gå raskere,og adrenalinet til fiskeren stiger.Steike,nå må jeg til Finnmark igjen skjønner jeg.

Jeg ble usedvanlig het av dette :lol::blush:

Edit :en skrivefeil..

Endret av los
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fra en lokal fisker har jeg fått beskjed om oliven hears ear flashback. Lurte på å lage variasjoner av denne med kulehode og andre farger. Tenkte og på å binde noen superpupper og små wollybuggere med kulehode i str 16. mja, sko ha litt å gjør på de neste dagene jeg da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluen jeg fikk mest blink på iår var en jeg bandt ifjor og ble døpt SvarteMaja. Dette ble bundet egentlig til laksefiske og den fisket godt der oppe i nord.

Iår stod jeg som vanlig med SvarteMaja på kroken da det smalt på en blink. Kastet ut igjen og ny blink på kroken. Testet samme flue bundet på svart krok, men viste seg at kun blank krok som fungerte. Ble fanget et titalls blink på et par dager på denne fluen.

Så her er oppskriften.

Krok: Partridge str 11 i type blank.

Bindetråd svart.

Hale: sort geit eller noe annet stivt, kun noen få hår.

kropp: flat sølv tinse.

Rib: rund sølvtinsel.

Vinge: Sort polar eller tempelhund.

Hackel: sort hane.

Sort hode.

Det som kjennetegner denne er at den skal være veldig lite hår på den, både halen og vingen.

Hører til historien at i den elven jeg fikk blink ville ikke laksen ha den. Men i andre elver i Finnmark tok laksen denne fluen.

Ellers fungere både nymfer og tørt som beskrevet her. Gode erfaringer med nymfer og fluer rød hale + båe tørrfluer.

Skitt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.