Gå til innhold
Fiskersiden

Litt tips til ørretfiske


J.P
 Share

Recommended Posts

Driver å troller litt på Selbusjøen og får endel ørreter der oppe. For de som ikke er klar over hvor det ligger så er det rett øst for Trondheim. Selbusjøen er en stor og tildels dyp sjø med bestand av røye, ørret og nå har også gjedda kommet dit. Nea, storørretelva ender sin ferd her og storlaks elva Nidelva kommer herfra.

Men mister mange, og de jeg får har en heller lav snittvekt og spørsmålet er hvordan få de litt større til å sitte. Har tilnå fiske med planerboard og skoty klemmer der, samt dyprigg. Der nede har det gått noen tomic, spinnere, tasmaner og wobblere og en går fast med markdrag på ca 15 fot.. På planerlina har holdt spinnere, og wobblere. Spinner tok etpar fine fisk men ikke slik æ skulle tro. Det vi har tatt mest på er rapala som ligner på ørreter. Ser endel fisk på loddet, så mengde fisk skulle det ikke være noe i veien med. Ser også større fisk på 20 og 40 for og har prøvd å fiske etter disse med dypriggen.

Par av de problemene jeg ha oppdaget er at klipene er for stramme, kun en har klart å løse ut. Er vant til å sette de på den svarte stripen om er på de og sliter med å finne riktig plass å feste sena. Dypriggen har æ ikke sjans til å se om det er fisk på, om stengene står i spenn. Nå står de med såvitt spen og da kan æ se om det er fisk på, men ikke på markdraget.

Kjører med opptil 8 stenger her, de fleste jeg møter kjører med to otre og to stenger så mener jeg ikke rovfisker heller.

Har du noen tips på ting jeg kan prøve, gjøre på en annen måte eller ang som bør prøves så er jeg meget takknemelig for det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Dette høres ut som et meget interessant sted å fiske. Det første jeg ville gjort hvis jeg var deg, er å bytte ut alle originale kroker, med enten owner treble (ST41)eller Gamakatchu trebler. Size 2 på Tomic, og str. 4 eller 6 på bombere & Rapala (Her kan du også rigge wobblerene med enkelt krok på midten. Enten med splittring, svivel, splittring, eller splittring, lenke, splittring).

Du skrev ikke hvilken str. du bruker i sluk, men tomic 4 & 5", samt Rapala Husky & Bomger Long A 15 er den str. jeg ville brukt. En annen ting ; ikke tenk på at fisken ikke løser ut i klypa. Tanken er jo at det skal løse ut når du får storfisken :blink: Du kommer garantert ikke til å angre på at klypene er stramme da. Så mitt råd er at du kjører med stramme klyper, og setter sena trammest mulig.

Endret av TeamBambus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygg om utløserne dine på downriggene dine. Bruk 50-60 cm 1mm mono eller fortomswire mellom wiren/loddet og klypen. Når du da spenner stanga skikkelig løfter du oxo utløseren opp. Det er da ingen problemer med å se på stanga om du har på fisk. Klypene bør være stramme for å kroke stor fisk skikkelig.

Har begynt å bruke Mustad sine røde trebbelkroker og er skikkelig fornøyd med dem, men satser du på fisk fra fire kilo og oppover kan de bli i tynneste laget. Da må du nok opp i en to eller tre x-strong krok.

Spørs om det ikke er røye det du ser på 40 merers dybde.

Endret av svenna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Dette høres ut som et meget interessant sted å fiske. Det første jeg ville gjort hvis jeg var deg, er å bytte ut alle originale kroker, med enten owner treble (ST41)eller Gamakatchu trebler. Size 2 på Tomic, og str. 4 eller 6 på bombere & Rapala (Her kan du også rigge wobblerene med enkelt krok på midten. Enten med splittring, svivel, splittring, eller splittring, lenke, splittring).

Du skrev ikke hvilken str. du bruker i sluk, men tomic 4 & 5", samt Rapala Husky & Bomger Long A 15 er den str. jeg ville brukt. En annen ting ; ikke tenk på at fisken ikke løser ut i klypa. Tanken er jo at det skal løse ut når du får storfisken ;) Du kommer garantert ikke til å angre på at klypene er stramme da. Så mitt råd er at du kjører med stramme klyper, og setter sena trammest mulig.

Ja det er en spennende sted å utforske. Har bytta de fleste kroker ja på wobblerne og kjøre med trippel på tomic. Både 4" og 5" har æ brukt på riggen og slukene er rundt 10 til 20 gram. De henger stort sett på planerboardet. Får bare forsette å sette lina på samme plass og ta inn småfisken den tungvinte måten. Ser helt klart poenget ditt ja, takk for rådet!!

.

Bygg om utløserne dine på downriggene dine. Bruk 50-60 cm 1mm mono eller fortomswire mellom wiren/loddet og klypen. Når du da spenner stanga skikkelig løfter du oxo utløseren opp. Det er da ingen problemer med å se på stanga om du har på fisk. Klypene bør være stramme for å kroke stor fisk skikkelig.

Har begynt å bruke Mustad sine røde trebbelkroker og er skikkelig fornøyd med dem, men satser du på fisk fra fire kilo og oppover kan de bli i tynneste laget. Da må du nok opp i en to eller tre x-strong krok.

Spørs om det ikke er røye det du ser på 40 merers dybde.

Er ikke sikker på om jeg kjønner dette helt,, de klipene jeg har har en tykk mono fra 45 til 75 cm, og spenner stengen riktig opp til vanlig. Men på småfisk ser jeg ikke om det er noe på før jeg senker stangen slik at klipa blir "løs" og småfisken vises med små napp i stanga.. Sattse ikke på fisk fra 4 kg og opp nei!

Tenkte røye æ å når de kommer opp på loddet. Men de røyene vi har fått har tatt helt i overfalta!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.