Gå til innhold
Fiskersiden

Jaget båttyv i elva


Gjest
 Share

Recommended Posts

Men er ikke interissert i stadig økende forsikringspremier fordi tyver for ferdes, herje, og stjele fritt....

Vil tro de fleste av oss ikke er interessert i økte forsikringspremier. Men det er vel strengt tatt en avsporing for det vil jo uansett ikke hjelpe på forsikringspremien min hvis du har det som vane å banke opp (i beste fall, kanskje tilogmed skyte) antatte kriminelle?

Er det slik at man i stater med liberal våpenlovgivning har svært lave forsikringspremier? Me not tink so!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 147
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du skal vite det. Hadde du drept han og blitt dømt for det, hadde jeg vært den første til å forsvare at du ble gitt lav straff, fordi sinnet tok overhånd i gjerningsøyeblikket. Tenk på det neste gang du skriker etter høyere straffer.

Jeg hadde sikket blitt grisesinna, men jeg har alstå ikke gitt eller fått juling i mine 30 første år som menneske, og jeg har et mål om å klare det hele livet.

Problemet er at det du sier er feil. Eneste effekten av at du begynner å kjeppjage tjuver med våpen er at de bevæpner seg og kanskje gutser seg opp med speed, før de går på raid, og det vil jeg ICKE.

Du som hele tiden snakker om å jakte på de med våpen. Uansett, mange av de er på dop, mange av de er bevepnet med kniv eller pistol, mange av de ikke. Jeg eier ikke våpen, med unntak av kjøkkenkniver. Ikke fiskekniv engang. Og har aldri tenkt tanken på å bruke våpen på noen. Nå er vel flesteparten av de som begår innbrudd etc i storbyer rusa på makka da, så den kampen om at du ikke vil det har du vel tapt for en god stund siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ganske normalt å ønske å ha med seg et våpen om man har tyver på ferde vel ??

Kan jo risikere å bli slått ned og drept om man er uheldig, men en hagle respekterer de fleste og kommer seg vekk. Og sitte å se på at noen forsvinner med mine eiendeler, nei det blir heller ikke aktuellt.

Tjuver skjønner at folk vil forsvare sine eindeler stort sett, ihvertfall bør de gjøre det. Med en hagle, er det ikke særlig tvil hvertfall. For galt om man skal straffes for det der. Om ikke han skjøt etter tjuven da, det er vel kanskje litt drøyt, men bare litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro de fleste av oss ikke er interessert i økte forsikringspremier. Men det er vel strengt tatt en avsporing for det vil jo uansett ikke hjelpe på forsikringspremien min hvis du har det som vane å banke opp (i beste fall, kanskje tilogmed skyte) antatte kriminelle?

Er det slik at man i stater med liberal våpenlovgivning har svært lave forsikringspremier? Me not tink so!

Visste ikke at jeg hadde det for vane, men takk for opplysningen. Er noe jeg vurdere å gjøre om noen prøver seg på noe, og gjort med han pyromanen og de to narkisene i patterødvannet bla.... Så la de få kødde så mye de vil med deg, la de rundstjele deg, la de ta alt du eier og har mens du venter på politiet, men respekter at jeg deriblandt mange, økende mengde mennesker, ikke finner oss i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste ikke at jeg hadde det for vane, men takk for opplysningen. Er noe jeg vurdere å gjøre om noen prøver seg på noe, og gjort med han pyromanen og de to narkisene i patterødvannet bla.... Så la de få kødde så mye de vil med deg, la de rundstjele deg, la de ta alt du eier og har mens du venter på politiet, men respekter at jeg deriblandt mange, økende mengde mennesker, ikke finner oss i det.

Foreslår da bosted texas så kan du gjøre som du vil med innbruddstyver :), der har de som ønsker å gjøre noe med det vunnet fram, og samfunnet er vel ikke det spor bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som debatten går nå,virker det som den uheldige båteieren er den store stygge ulven.Stakkars tjuvradden og en masse ball som man har dekning for i lovverket :) Det er nå engang sånn at noen blir mere forbanna enn andre når tjuver og kjeltringer går løs på eiendelene ens,og handler litt i vanvare.

Nå er det ikke kommet noen konklusjon i denne saken ennå,men jeg syns man må holde litt med båteieren og.

At kjeltringen hoppet til sjøs får han stå for selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår da bosted texas så kan du gjøre som du vil med innbruddstyver :D, der har de som ønsker å gjøre noe med det vunnet fram, og samfunnet er vel ikke det spor bedre.

Det med texas var en digresjon om du ikke skjønte det. Herregud... Får ikke håpe du får innbrudstyver på trappa da, kjipt å sitte under dyna å være redd mens de stjeler det du har.

Sånn som debatten går nå,virker det som den uheldige båteieren er den store stygge ulven.Stakkars tjuvradden og en masse ball som man har dekning for i lovverket :) Det er nå engang sånn at noen blir mere forbanna enn andre når tjuver og kjeltringer går løs på eiendelene ens,og handler litt i vanvare.

Nå er det ikke kommet noen konklusjon i denne saken ennå,men jeg syns man må holde litt med båteieren og.

At kjeltringen hoppet til sjøs får han stå for selv.

sant så sant... men man må jo syns synd på tyver da som får gjennomgå litt, er jo ikke så ille, får jo igjen på forsikringen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som debatten går nå,virker det som den uheldige båteieren er den store stygge ulven.

Vel det er han som lever. Så det er unødvendig og stresse med han eller hun andre.

Men jeg har altså ikke lyst til å se denne mannen i fengsel, bare å plassere deler av et eventuelt ansvar. Jeg antar han uansett har det dritkjipt, da han neppe mente det skulle ende slik.

Det med texas var en digresjon om du ikke skjønte det. Herregud... Får ikke håpe du får innbrudstyver på trappa da, kjipt å sitte under dyna å være redd mens de stjeler det du har.

Det er lurt å sitte under dyna, ikke kjipt. Sjansen for å overleve øker. Ellers snakker jeg om texas på eget grunnlag. Poenget mitt var kun at det finnes mange samfunn tuftet på logikken du etterlyser. Det har ikke funger et eneste sted enda, så hvorfor tror du det vil gjøre det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes MANGE innlegg her på forumet som innehlder folks opplevelser med tyveri, og om du gidder så søk og du finner. Trådene inneholder og personenes meninger om hva de skulle gjort med tyvene om de fant de. Alt fra spretterter med 15grams bly, til balltrær og fiskekroker. Er visst ikke bare jeg Bunker som liker å gi tyvene den konsekvensen de ber om gitt :) Og hvis du er så redd for å bli drept burde du låse deg inne. Skumleste du gjør i livet er å kjøre bil, deretter gå på gata. Appropo så er kjøkken og badet blandt de farligste de og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste ikke at jeg hadde det for vane, men takk for opplysningen. Er noe jeg vurdere å gjøre om noen prøver seg på noe, og gjort med han pyromanen og de to narkisene i patterødvannet bla.... Så la de få kødde så mye de vil med deg, la de rundstjele deg, la de ta alt du eier og har mens du venter på politiet, men respekter at jeg deriblandt mange, økende mengde mennesker, ikke finner oss i det.

Men er det en faktisk utrygghet eller en "følt" utrygghet? Vi bor da i et av de tryggeste og fredligste landene i verden.

Tror det er en økende mengde mennesker som ikke klarer å "filtrere" intrykket de får fra media og begynner å føle seg utrygge.

Tror det er viktig at denne følte utryggheten/paranoiaen ikke får spillerom og mulighet til å utvikle seg videre. Det meste av samfunnet er bygd opp på tillit, det er viktig å beskytte og videreføre dette i steden for å "hisse opp" mer eller mindre fiktive situasjoner som 99% av oss aldri vil komme i. (Jeg sier ikke med dette at ingen kommer i farlige situasjoner).

Det er dessuten et faktum, men logisk nok, at de fleste som utsettes for vold også er utøvere av vold. Epedemien med "blind vold" er langt på vei mediaskapt (Og igjen, jeg sier ikke med dette at ingen utsettes for blind vold).

Så i det store og hele kan Norge anbefales på det varmeste hvis man vil bo i et trygt land. Jeg vil vel ikke akkurat si det samme om deler av USA, som, rart nok, mange våpenliberalister har som forbilde...

Finnes MANGE innlegg her på forumet som innehlder folks opplevelser med tyveri, og om du gidder så søk og du finner. Trådene inneholder og personenes meninger om hva de skulle gjort med tyvene om de fant de. Alt fra spretterter med 15grams bly, til balltrær og fiskekroker. Er visst ikke bare jeg Bunker som liker å gi tyvene den konsekvensen de ber om gitt :) Og hvis du er så redd for å bli drept burde du låse deg inne. Skumleste du gjør i livet er å kjøre bil, deretter gå på gata. Appropo så er kjøkken og badet blandt de farligste de og...

Det er mange jeg kunne tenke meg å sette en kule i panna på, men gjør jeg det? Nei. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes MANGE innlegg her på forumet som innehlder folks opplevelser med tyveri, og om du gidder så søk og du finner. Trådene inneholder og personenes meninger om hva de skulle gjort med tyvene om de fant de. Alt fra spretterter med 15grams bly, til balltrær og fiskekroker. Er visst ikke bare jeg Bunker som liker å gi tyvene den konsekvensen de ber om gitt :) Og hvis du er så redd for å bli drept burde du låse deg inne. Skumleste du gjør i livet er å kjøre bil, deretter gå på gata. Appropo så er kjøkken og badet blandt de farligste de og...

At du ikke er alene betyr jo ikke at du har rett Remy, det betyr bare at flere har samme mening som deg. det er mange som er sexualforbrytere også, blir jo ikke mere riktig av den grunn :)

Det er farlig å å gjøre det meste, men å oppsøke farlige, og som du selv sa, muligens dopa individer for å forsvare en ting, uansett kostnad, det gidder jeg ikke. Jeg betaler forsikring for å slippe.

Å kjøre bil er stort sett skummelt pga tosker som kjører for fort, og får altfor lav straff og lave bøter når de setter andres liv i fare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg tenker så kan man jo ikke vase rundt og "lufte hagla" akkurat som man vil. Tillatelse for å bære skytevåpen er gitt for at man skal bruke det til jakt og skyting på blink, eller hva?

Jeg har forholdsvis stor tomt, jeg kan jo bare melde meg inn i et skytterlag, kjøpe meg skytevåpen og vandre rundt i hagen med hagla på skuldra? Eller enda værre, dra fram skytevåpen hvis jeg føler meg trua, eller jeg mener noen truer båten eller bilen min?

det kan man selvsagt gjøre om man vil, men det er ikke lov :unsure:.....men du kan skyte på egen eiendom så lenge det ikke er til sjenanse for noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan man selvsagt gjøre om man vil, men det er ikke lov :unsure:.....men du kan skyte på egen eiendom så lenge det ikke er til sjenanse for noen.

så var det dette med tettbygde strøk da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i henhold til norsk lov har man lov til å bruke den grad av vold som trengs for å beskytte seg, (dette innebærer også våpenbruk for menigmann)

Om dette gjelder under en arrestasjon (noe som alle norske borgere kan foreta) er jeg litt usikker på.

synd med han som drukna, hadde nok hoppet i vannet uannsett hagle eller ikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i henhold til norsk lov har man lov til å bruke den grad av vold som trengs for å beskytte seg, (dette innebærer også våpenbruk for menigmann)

Om dette gjelder under en arrestasjon (noe som alle norske borgere kan foreta) er jeg litt usikker på.

synd med han som drukna, hadde nok hoppet i vannet uannsett hagle eller ikke....

Mulig denne kan kaste litt lys, over hva du kan og ikke kan. Den blei vel diskutert her den og en gang, med ca de samme involverte:

Frolanddrapet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i henhold til norsk lov har man lov til å bruke den grad av vold som trengs for å beskytte seg, (dette innebærer også våpenbruk for menigmann)

Om dette gjelder under en arrestasjon (noe som alle norske borgere kan foreta) er jeg litt usikker på.

synd med han som drukna, hadde nok hoppet i vannet uannsett hagle eller ikke....

det med at man kan bruke den grad av vold betyr vel i praksis at du ikke har lov til å skyte noen før du omtrent er i ferd med å bli skutt selv og jeg tviler sterkt på at man har lov til å pågripe noen bevæpnet......det er iallefall noen jeg ville vært veeeeeldig forsiktig med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skjønte jeg ikke helt ;)

Mener du at det ikke er lov å ha våpen i ditt hjem,eller tror du at det forbudt for folk å ha våpen hjemme?

Jeg kan ikke gå i en våpensjappe og kjøpe en "gunner" sånn helt uten videre? Om jeg allikavel har "fått tak i" ett våpen (må vel da være ulovlig?) så har jeg vel ikke lov å ha det hjemme?

Uansett er det våpenforbud i vårt hjem, og det til tross for at jeg har hatt mye "gøy" med skytevåpen oppigjennom tidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke gå i en våpensjappe og kjøpe en "gunner" sånn helt uten videre? Om jeg allikavel har "fått tak i" ett våpen (må vel da være ulovlig?) så har jeg vel ikke lov å ha det hjemme?

Uansett er det våpenforbud i vårt hjem, og det til tross for at jeg har hatt mye "gøy" med skytevåpen oppigjennom tidene.

skjønner ikke helt hva du mener her, hvis du har tillatelse til å eie våpen så har du jo såklart lov til å ha det hjemme, ulovlige våpen har du ikke lov til å ha noen steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner ikke helt hva du mener her, hvis du har tillatelse til å eie våpen så har du jo såklart lov til å ha det hjemme, ulovlige våpen har du ikke lov til å ha noen steder.

Ok, dvs at det er generelt forbud mot våpen hjemme, man må ha tillatelse til å eie/bære våpen. Dvs. at tillatelse er unntaket fra det generelle forbudet. Ergo, ulovlig å ha våpen hjemme, sånn generelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, dvs at det er generelt forbud mot våpen hjemme, man må ha tillatelse til å eie/bære våpen. Dvs. at tillatelse er unntaket fra det generelle forbudet. Ergo, ulovlig å ha våpen hjemme, sånn generelt?

Våpentillatelse får jo de fleste nesten automatisk ved kjøp av våpen,inntil et visst antall våpen.

At det generelt er ulovlig å ha våpen er ikke riktig,det kreves bare våpentillatelse. ;)

Om du er noenlunde edruelig og ikke har store anmerkninger på rullebladet,er det bare å handle ivei.

Mulig det må dokumenteres noen bestått jaktprøve,el. men det er jeg ikke sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, dvs at det er generelt forbud mot våpen hjemme, man må ha tillatelse til å eie/bære våpen. Dvs. at tillatelse er unntaket fra det generelle forbudet. Ergo, ulovlig å ha våpen hjemme, sånn generelt?

vel, da er jeg med....selv om forbudet gjelder jo ikke bare hjemme, det gjelder over alt :)

Våpentillatelse får jo de fleste nesten automatisk ved kjøp av våpen,inntil et visst antall våpen.

At det generelt er ulovlig å ha våpen er ikke riktig,det kreves bare våpentillatelse. ;)

Om du er noenlunde edruelig og ikke har store anmerkninger på rullebladet,er det bare å handle ivei.

Mulig det må dokumenteres noen bestått jaktprøve,el. men det er jeg ikke sikker på.

for erverv av våpen hvor formål er jakt må man ha bestått jaktprøve, skal du ha våpen for trening/konkurranse må du dokumentere medlemskap i skytterlag som har skytegren som våpenet skal brukes i på programmet. for pistol må man dokumentere bestått sikkerhetskurs og medlemskap i pistolklubb av minst 6 mnds varighet. for praktisk pistol/rifle (IPSC) må man i tillegg til vanlig sikkerhetskurs for pistol ha et eget for praktisk skyting.

jo flere våpen du har jo vanskeligere blir politikammeret og man må etterhvert dokumentere at man er med på så og så mange konkurranser i året osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.