Gå til innhold
Fiskersiden

Jaget båttyv i elva


Gjest
 Share

Recommended Posts

Men å sitte å si det er en bra ting å gjøre er noe helt annet.

har vel egentlig ikke sakt det er bra, men fortjent

;) finnes vel ingen bra ting rundt noen saker som dette egentlig det er helt sikkert, uansett om en sak blir oppklart eller ikke så er en kriminell handling noe dritt som vi ikke trenger.

Vel noen ting blir man aldri enige om her i livet , og dette er tydelig vis en av disse tingene.

hele tiden nevner dere hva som er lov og ikke lov, og at den krininelle ikke bør konfronteres på noen måte , bare la dem gå og slippe unna med det fordi personen kan være potensiel psykopat og farlig etc etc etc, Det er helt latterlig den måten dere sier dette på! det er en potensiel fare vi snakker om, og beskyttelse av kriminelle duster som ikke engang fortjener bedre enn en omgang juling før de puttes i buret. Skal Alle la være å dra til Syden fordi det er faktisk potensiel fare for bomber og høy andel kriminalitet? folk reiser like vel de !

En potensiel fare som vi alle faktisk kan velge om vi vil begi oss inn på, det er vårt eget valg om vi vil konfrontere tyven, her er ikke noen fasit på hva som er rett og galt, er bare synd man skal bli kriminalisert for slike ting, noe jeg tror hjelper den kriminelle veksten her i landet fordi de kriminelle har alt for mange og gode rettigheter fra før, mens offrene alt for ofte blir totalt oversett. En eller annen gang i livet vil nok sannsynlig vis kriminaliteten\fortiden innhente den kriminelle og kanskje slå tilbake, for sent å komme da og si det var urettferdig.

der var arbeidsdagen over og jeg må hjem å vokte hus og eiendom mot kriminalitet, og vil derfor ikke være tilbake før i morgen desverre :-) skal bli morsomt å lese alle svarene da gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 147
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Honnør til Bunker og Piscator (Edit: med flere) som orker å ta kampen mot de skremmende holdningene enkelte fremfører her på forumet.

Blir trist når jeg leser hva voksne folk kan lire av seg av ødeleggende og samfunnsfiendlige holdninger.

Det positive må være at en slik diskusjon kanskje kan få en del lesere til å refelektere over temaet slik at de muligens kan påvirke sitt eget, og andres, reaksjonsmønster i en positiv retning.

Vurderer sterkt å undersøke om jeg kan tegne medlemskap i "Alternativ til vold", det er tydelighivs et stykke å gå for å få folk til å skjønne at vold ikke er et alternativ i et sivilisert samfunn.

-----------

Over og ut!

Endret av Pingvin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honnør til Bunker og Piscator som orker å ta kampen mot de skremmende holdningene enkelte fremfører her på forumet.

Blir trist når jeg leser hva voksne folk kan lire av seg av ødeleggende og samfunnsfiendlige holdninger.

Det positive må være at en slik diskusjon kanskje kan få en del lesere til å refelektere over temaet slik at de muligens kan påvirke sitt eget, og andres, reaksjonsmønster i en positiv retning.

Vurderer sterkt å undersøke om jeg kan tegne medlemskap i "Alternativ til vold", det er tydelighivs et stykke å gå for å få folk til å skjønne at vold ikke er et alternativ i et sivilisert samfunn.

-----------

Over og ut!

vi lever ikke i et sivilisert samfunn, hadde vi gjort det hadde det vel ikke vært behov for fengsler og sånt heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har vel egentlig ikke sakt det er bra, men fortjent

En potensiel fare som vi alle faktisk kan velge om vi vil begi oss inn på, det er vårt eget valg om vi vil konfrontere tyven, her er ikke noen fasit på hva som er rett og galt, er bare synd man skal bli kriminalisert for slike ting, noe jeg tror hjelper den kriminelle veksten her i landet fordi de kriminelle har alt for mange og gode rettigheter fra før,.

Kan du vise meg ETT land som har strengere/hardere kriminalitetspolitikk/lover enn Norge som har mindre kriminalitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dubai

Det er egentlig ganske mange, hvis man går på f.eks nationmaster.com så har de per capita oversikter over alt mulig, Norge ligger vel på 27 plass på total crime per capita, av 61 eller noe sånt land i sammenligningen....så at det hjelper å hugge hendene av tyver er det ingen tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig ganske mange, hvis man går på f.eks nationmaster.com så har de per capita oversikter over alt mulig, Norge ligger vel på 27 plass på total crime per capita, av 61 eller noe sånt land i sammenligningen....så at det hjelper å hugge hendene av tyver er det ingen tvil om.

Om det blir et bedre samfunn av det er vel et annet spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne tråden ble virkelig en tankevekker.....mange fine argumenter for og i mot vold, lurer bare på hvem som har mest rett?

i USA funker det absolutt ikke at folk har lov til å bære våpen, da de kriminelle sef. tilpasser seg etter forholdene og stiller bevæpnet de og. (er vel en og annen person som blir skutt i statene hvert år?)

det som er viktig å huske her, er at man har forskjellige grenser for å verne om sitt eget, noen gir fra seg det de har når de blir ranet, mens andre banker opp (eller prøver å ta igjen) de kriminelle. hvor går grensa for når man har lov til å bruke makt, har man virkelig ikke lov til å stoppe en som stjeler båten, bilen, stereoanlegget, lommeboka osv?? i såfall forstår jeg det sånn at det bare er å bryte seg inn i et hus litt utpå landet, stjele alt som finnes, og si fint go'kveld til familien som står og ser på deg..........

:);):mellow::mellow:

bare så det er sagt: jeg er i mot våpen og vold, synes det er synd at den kriminelle i denne saken døde....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne tråden ble virkelig en tankevekker.....mange fine argumenter for og i mot vold, lurer bare på hvem som har mest rett?

i USA funker det absolutt ikke at folk har lov til å bære våpen, da de kriminelle sef. tilpasser seg etter forholdene og stiller bevæpnet de og. (er vel en og annen person som blir skutt i statene hvert år?)

det er svært få som har lov til å bære våpen i usa, det krever en såkalt concealed carry lisens og er bare mulig i noen stater, det er heller ikke så enkelt som å si at strenge straffer eller bevæpning fører til mer eller mindre kriminalitet, noen steder funker strenge straffer andre ikke, det er nok andre faktorer som spiller inn. våpentettheten per kapita er (uten at jeg husker det nøyaktige tallet) ikke så forskjellig i Norge og usa heller, selv om kriminaliteten i usa kontra norge er skyhøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i mot vold. Våpen er våpen og ingenting annet.

Hadde det vært riktig og synes synd på Josef Mengele, hvis han hadde skåret seg på skalpellen under en av sine operasjoner, slik at han senere døde?

utrolig flott sammenlikning!(not) er vel kanskje litt forskjell på båttyven og Mengele? men ikke for deg tydlighvis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var minst to personer og tjuvfiska i "min" elv i helga, de etterlot også mengder med søppel og engangsgriller, både andre fiskere og grunneierlaget var klar over hva de holdt på med, men ingen hadde snakket til de, av frykt for å få seg en omgang, dette er jo ikke noe lensmannen har mulighet til å rykke ut på i andre enden av kommunen.

Når eg ser på denne tråden, er det jo også klart at man bør ungå å snakke til noen, dersom de skulle finne på å gå på trynet i elva eller andre steder ville en jo ende opp som den onde "fluestangmannen" eller noe lignende. (og når en ser på andre tråder i det siste bør man jo ikke rapportere til politi eller andre, det kan jo være noen snille polakker som ikke vet hva de gjør)

Hadde jo en sak med ei jente som meldte fra om det hun trodde var en fyllekjører, og ble sikta for for falsk anmeldelse, så tror nok eg holder meg til den gode gammle "se den andre veien" dersom eg skulle se noen ulovligheter.

Problemet er jo dersom noen prøver å stele noe som er mitt, da kan det jo være at sinnet tar overhånd, men ellers er det vel liten sjangs for at eg skal blande meg bort i noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig ganske mange, hvis man går på f.eks nationmaster.com så har de per capita oversikter over alt mulig, Norge ligger vel på 27 plass på total crime per capita, av 61 eller noe sånt land i sammenligningen....så at det hjelper å hugge hendene av tyver er det ingen tvil om.

Jeg ville ikke brukt en side som mener det er god over dobbelt så mye korrupsjon i Danmark i Venezuela. Det er landa selv som oppgir statistikken, og da er hensynsløse diktatorstater som Saudi en lei tendens til å komme godt ut. Men jeg kan endre, ett land det er natulig å sammenligne oss med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke brukt en side som mener det er god over dobbelt så mye korrupsjon i Danmark i Venezuela. Det er landa selv som oppgir statistikken, og da er hensynsløse diktatorstater som Saudi en lei tendens til å komme godt ut. Men jeg kan endre, ett land det er natulig å sammenligne oss med.

statistikkene kommer fra CIA world factbook, FN og OECD, det var en del "siviliserte land som kom bedre ut enn Norge også., men at det er lite kriminalitet i de landene med ekstreme straffer finnes det masse annen dokumentasjon på også, Amnesty er jo ikke så glad i den praksisen der blant annet.

En annen variant er jo å gjøre som dette: http://www.worldnetdaily.com/news/article....RTICLE_ID=55288

:blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

statistikkene kommer fra CIA world factbook, FN og OECD, det var en del "siviliserte land som kom bedre ut enn Norge også., men at det er lite kriminalitet i de landene med ekstreme straffer finnes det masse annen dokumentasjon på også, Amnesty er jo ikke så glad i den praksisen der blant annet.

En annen variant er jo å gjøre som dette: http://www.worldnetdaily.com/news/article....RTICLE_ID=55288

;)

CIA er jo en skikkelig reliabel source ja, og ellers spennende propaganda du leser.

:wub:

Men ja, det er effektivt mot kriminalitet og drepe alle kriminelle, eller kappe hendene osv av dem. Særlig hvis naboen gjør det før politiet, for da kommer det jo ikke i statistikkene heller ;)

Ellers er nok holdningen til våpen, og andre "større" samfunnsfaktorer større bidragsytere til USA's mordrate, enn antall våpen i seg selv.

Norge har maange våpen per innbygger, men de brukes jo relativt sjelden, selv om det hadde blitt enda sjeldnere hvis allle hadde håndtert de som Hunter, og ikke dratt de fram i tide og utide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er nok holdningen til våpen, og andre "større" samfunnsfaktorer større bidragsytere til USA's mordrate, enn antall våpen i seg selv.

jepp, det er jo akkurat det jeg sier ;P man kan ikke ta denne diskusjonen og kun regne med faktorer som antall våpen og straffenivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, det er jo akkurat det jeg sier ;P man kan ikke ta denne diskusjonen og kun regne med faktorer som antall våpen og straffenivå.

Straffenivå er en av de viktigste faktorene da serri. Antall våpen ere ikke.

Men holdninger til mannen som henta hagla for å stoppe tjuven, er det definitivt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våpen burde være til jakt og ikke noe annet, både våpen og vold er blitt ett stort samfunnsproblem som viser seg vanskelig å få bukt med, Norge er ett lite land som skyter i været når det gjelder vold både med og uten våpen, man hører jo hele tiden om slik dritt som skjer. Vold er blitt en del av hverdagen i mediene som øser over oss hele tiden med dette, kanskje var det ikke så bra tidligere her i landet heller , kanskje det er bare det at mediene er mere hissig og lettere tilgjengelig?

Så kommer det litt an på hvordan man ser ting også, er man en voldsmann om man fakker en tyv og gir han en omgang, eller er det en omgang i rettferdighetens tegn ? uansett så synes jeg aldri synd på en tjuvradd som får seg en omgang, har aldri gjort det selv, eller opplevd det, men vet jeg hadde blitt skikkelig forbanna om jeg hadde oppdaga noe slikt og skulle så hende tror jeg ikke jeg ville hatt dårlig samvittighet.

Selv holder jeg meg unna i alle fall vold og har aldri brukt noen form for vold mot noen og vil nok ikke gjøre det heller med mindre man føler seg truet eller noe slikt. Våpen har jeg siden jeg er jeger også, men da KUN til det, å ta med våpen på NOE annet enn jakt er forkastelig, jeg tok ikke engang med hagla ut av teltet da jeg trodde jeg hadde en bjørn som snuste rundt teltet, tok heller sjangsen på å bli spist :-) våpen er til jakt ! men da er man jo dyreplager i noens øyne, så noen helt blir man ikke uansett :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Straffenivå er en av de viktigste faktorene da serri. Antall våpen ere ikke.

Men holdninger til mannen som henta hagla for å stoppe tjuven, er det definitivt :D

vel, jeg sier bare at det ikke er noen fasit på det heller, usa har jo f.eks høyere straffenivå enn oss og samtidig mer kriminalitet. de fleste som forsker på sånt av sosialantropologer og kriminalitetsforskere tillegger rent kulturelle faktorer like stor verdi som noe annet, så høy straff kan virke forebyggende, men det er ikke konsekvent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.