Gå til innhold
Fiskersiden

Jaget båttyv i elva


Gjest
 Share

Recommended Posts

  • Svar 147
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Når det gjelder hagler så har vi vel et gigantisk "etterslep" fra dengang det holdt med å være 18 år gammel for å kjøpe.

Uansett, har dessverre vært borti så mange "uheldige" episoder ifht. skytevåpen at jeg har insett at det ikke er noe å ha tilgjengelig hverken den ene eller andre plassen. Og det er egentlig synd for både blinkskyting og jakt er jo gode fritidsaktiviteter. Kjenner også en som restaurerer gamle våpen, virker som en svært fin hobby. Men stadige "hendelser" (da generelt) med skytevåpen gjør det helt uaktuelt for meg å drive med noe i den retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å inneha våpen må man enten ha bestått jegerprøven eller man må være medlem av et skytterlag. Det må forøvrig søkes om medlemskap. Som det står i våpenloven, behovet må dokumenteres.

Selv har jeg 4 våpen i huset. Alle innelåst i våpenskap. Sluttstykkene er innelåst i egen safe et annet sted i huset. Det samme gjelder ammunisjon. I tillegg har jeg alarm i huset, bla annet flere detektorer og ved alle dører og vinduer.

Dette skulle være nok til at ingen ubudne gjester vil ha mulighet til å få fatt i våpen, sluttstykker og ammunisjon før vekter/politi vil være på døren. I tillegg er det samtidig en betryggelse å vite at det ville tatt meg lang tid å finne frem alt dersom det skulle bikke over for meg.

Til selve saken har jeg bare en ting og si, dette er veldig tragisk for alle parter.

Når det gjelder hagler så har vi vel et gigantisk "etterslep" fra dengang det holdt med å være 18 år gammel for å kjøpe.

Våpenamnestiet gikk ut for et år siden og den som blir tatt med uregistrert hagle i dag får en smekk så det holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg 4 våpen i huset. Alle innelåst i våpenskap. Sluttstykkene er innelåst i egen safe et annet sted i huset. Det samme gjelder ammunisjon. I tillegg har jeg alarm i huset, bla annet flere detektorer og ved alle dører og vinduer.

Dette skulle være nok til at ingen ubudne gjester vil ha mulighet til å få fatt i våpen, sluttstykker og ammunisjon før vekter/politi vil være på døren. I tillegg er det samtidig en betryggelse å vite at det ville tatt meg lang tid å finne frem alt dersom det skulle bikke over for meg.

La dette være læresetninger for alle som bruker våpen til jakt slikt som mannen med det passende navnet for anledninga. ;)

For oss som er for feige til å jakte funker "regla" til Pingvin aller best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjort akkurat det samme som båteieren om jeg hadde hagle... Jeg eier ikke hagle, så her hadde det isåfall blitt balltre... :D

Tror jeg ville prøvd å få med meg en gubbe til, hadde ikke gått alene, og i hvertfall ikke dradd med kona, selv om hun kan være hissig nok :-)

Vet egentlig ikke hva jeg skulle gjort, kanskje ropt og brøla på god avstand slik at tyven fikk sjangs/plass til å komme seg unna uten å bli trengt opp i ett hjørne? Om jeg fikk med en gubbe til så kunne man vel gå mer "rett på sak", men det ville være skummelt hvis tyven hadde våpen da. Tror kanskje brøling på god avstand måtte være greia.

---------

Får håpe man slipper å komme i en slik situasjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våpenamnestiet gikk ut for et år siden og den som blir tatt med uregistrert hagle i dag får en smekk så det holder.

Eg registrerte to enkeltløpa hagler før det amnestiet gikk ut, ifølge de på lensmannskontoret var det ikke nødvendig å registrere desse, men eg fikk nå lov siden eg først hadde tatt turen innom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg har lyst til å blande meg inn i dette.... :P

Men det finnes vel 2 relevante saker, Bunker linker til den ene-Frolandsaken, den andre husker jeg ikke men det var en som skjøt en med hagle i gangen/døråpningen til huset.

De sakene fikk forskjellig utfall, og jeg er vel på noenlunde samme linje.

Dvs at man henter ikke hagla pga bil eller båt, men grensen går ved døråpningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våpenamnestiet gikk ut for et år siden og den som blir tatt med uregistrert hagle i dag får en smekk så det holder.

Selv om våpenamnestiet gikk ut for et år siden så er det fremdeles ikke registreringsplikt på enkelt og dobbeltløpet hagler kjøpt før oktober 1990 (magasinhagler er det registreringsplikt for), men det går rykter om at våpenloven skal innskjerpes på dette punktet og at alle hagler skal inføres registreringsplikt.

Det er forøvrig ikke lov å erverve ei hagle som idag er uregistrert uten godkjente papirer og hagla skal registreres ved salg.

Vet ikke om jeg har lyst til å blande meg inn i dette.... :)

Men det finnes vel 2 relevante saker, Bunker linker til den ene-Frolandsaken, den andre husker jeg ikke men det var en som skjøt en med hagle i gangen/døråpningen til huset.

De sakene fikk forskjellig utfall, og jeg er vel på noenlunde samme linje.

Dvs at man henter ikke hagla pga bil eller båt, men grensen går ved døråpningen.

Dette er vel den andre saken:Dom fra Gulating lagmnsrett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid tragisk når slik ender med dødsfall, uavhengig av de bakenforliggende faktorene. Og det er jo viktig å understreke at båteieren fortsatt bare er under etterforskning. Dersom han ikke aktivt har truet med våpen og/eller avfyrt skudd, eller truet på annet vis, kan jeg vanskelig tenke meg at det fins grunnlag for tiltale og dom. At en tyv som blir ferska får panikk og hopper overbord kan vel ikke båteier ta ansvaret for, hagle eller ikke. Hvis det skal bli slik betyr det at båteier knapt kan tore å nærme seg sin egen båt i frykt for å ta noen på fersken som kan finne på å gjøre noe dumt, og ja, da er samfunnet på ville veier.

Det er greit og viktig med et lovverk som hindrer noen å ta loven i egne hender, men vi er ikke tjent med at folk nærmest blir fratatt enhver rettighet i forhold til å verne om sine egne ting. Rettssikkerheten til de kriminelle har generelt blitt prioritert foran rettsikkerheten til den fornærmede, og er vi som samfunn tjent med det? For det er jo det dette i ytterste konsekvens dreier seg om; på hvem sine premisser skal lovverket fungere? Jeg mener det generelt bør være slik at samfunnets interesser bør gå først, dette gjelder ihvertfall i forhold til voldskriminelle. Vi isolerer ikke slike for å hevne oss, men for å beskytte samfunnets interesser, og dets lovlydige borgere mot å bli utsatt for vold. Håper at forvaringsdommer blir et mer vanlig innslag de kommende årene, som et ledd i å beskytte samfunnet mot notorisk kriminelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ifra det å mene at tyven selv har "ansvar" for at han døde, til å faktisk påstå at det er komisk at han døde er ett stykke å gå...?

Tja...kommer vel an på den enkeltes humoristiske sans det, skal ærlig innrømme at jeg lo litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For familien til avdøde samt båteieren,er det nok en tragedie at kjeltringen og tidligere kjenningen av politiet omkom.

For samfunnet ellers er det vel ingen big deal.Og det har ikke noe med mitt menneskesyn og gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ta ansvaret for sine handlinger. At vedkommende er max uheldig vil jeg påstå er komisk.

Hva om denne fyren hadde stjålet redningsutstyr i båten, slik at båteier døde pga av kjeltringen. Her bør man sette ting i perspektiv og ikke måle alt i kroner og ører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og ikke måle alt i kroner og ører.

Ingen som har målt noe i kroner å øre, kanskje bortsett båteieren som risikerer livet for en båt, :o .

At du mener du er så perfekt at alle andre kan dømmes nord og ned er ditt problem, selv om jeg alltid blir trist av å se folk med negativt menneskesyn i fri utfoldelse.

Ellers altså fyren sikta, selv om det fortsatt etterforskes. Ingen som vet om tyven var en tyv heller, kun mannen med hagla som hevder det. Tragisk er saken uansett, men det er kjekt at enkelte sementerer intrykket mitt av dem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ta ansvaret for sine handlinger. At vedkommende er max uheldig vil jeg påstå er komisk.

Hva om denne fyren hadde stjålet redningsutstyr i båten, slik at båteier døde pga av kjeltringen. Her bør man sette ting i perspektiv og ikke måle alt i kroner og ører.

Greit at folk må ta ansvar for sine egne handlinger, men det er noe helt annet enn å påstå at det er komisk at et menneske dør. Tyven - for det er vel bekreftet at det var en tyv og kjenning av politiet (?) - måtte altså betale en høy pris for sine egne dumheter, og ut fra det som har kommet frem virker det urimelig at noen skal ta ansvaret for dette dødsfallet (med mindre han ble direkte truet til å hoppe uti, eller ble skutt på), men en slik episode er uansett ikke komisk. Din uttalelse om å sette ting i perspektiv og ikke måle alt i kroner og øre faller på sin egen urimelighet. Grunnen til at mange har sympati med tyven her er jo det stikk motsatte, nemlig at et liv ikke kan måles i kroner og øre. Og uansett hvor mye medfølelse man kan få for ofre for vinningskriminalitet, og hvor kjipt det er å bli frastjålet ting, så er det tross alt bare ting. Så det er vel du som kanskje bør endre perspektivet ditt litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker med gru på om noen pårørende av den forulykkede skulle lese denne tråden.

Man skal ha respekt for den døde, uansett. Ikke sikkert han var så særlig aktiv innen kriminalitet heller.

Kanskje dette var en sprø idè han fikk denne dagen ?

Synes det er synd i det hele tatt å mene både det ene og det andre om en som er død.

Tragisk er det iallefall at han fikk en slik uheldig utgang !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker med gru på om noen pårørende av den forulykkede skulle lese denne tråden.

Man skal ha respekt for den døde, uansett. Ikke sikkert han var så særlig aktiv innen kriminalitet heller.

Kanskje dette var en sprø idè han fikk denne dagen ?

Synes det er synd i det hele tatt å mene både det ene og det andre om en som er død.

Tragisk er det iallefall at han fikk en slik uheldig utgang !

Enig .

Forstår ikke at noen kan være sikker i sin sak, ene eller andre veien her .Det som skjedde er bare tragisk.

Politiet etterforsker saken ,vi må stole på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.