Gå til innhold
Fiskersiden

Rykkpilk til salgs her på forumet...


Jørgen
 Share

Recommended Posts

Teksten legger heller ikke skjul på hva dette er:

"Ordinær pris i butikken er kr 49,- , to sider røde og to sider messing med 4 huggkroker. Tradisjonell pilk i mange 10 år.Utrolig effektiv med en flue over pilken."

Hva jeg mener? Forsterker vel bare det inntrykket jeg allerede har hatt av Abru. Men skal fiskersiden.no fremstå som seriøse bør de kvitte seg med hele sponsoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Jaja, du fikk det med deg... Foreslår at du tar en tlf og sier i fra. Er ikke min oppgave eller Espen sin å sjekke opp hva annonsører har i butikkene sine til enhvertid. Og en annen ting er at sponsor og annonsør er to vidt forskjellige ting!

Nope, ikke deres oppgave å være dektektiver, men når det blir påvist hva butikkene selger, så bør det vel være i redaksjonens interesse å ta avstand fra slikt utstyr? Man skal vel ikke selge seg for enhver pris heller[?]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare det at skal vi ta avstand til alt så blir det litt vanskelig. Har blitt diskutert før her om ting som selges er uetisk eller ikke, ikke glem det, og hadde det vært noe ulovlig hadde det også vært mye enklere å forholde seg til det! I begge tilfellene er det ingen lov i mot det, selv om det er feil!

Nei man skal ikke selge seg for enhver pris Frisch, men man skal vel feie for sin egen dør før man bryr seg med andres og? Regner med at dere har sendt mail likesom meg, så får vi se hva som skjer i nær fremtid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Bare det at skal vi ta avstand til alt så blir det litt vanskelig. Har blitt diskutert før her om ting som selges er uetisk eller ikke, ikke glem det, og hadde det vært noe ulovlig hadde det også vært mye enklere å forholde seg til det! I begge tilfellene er det ingen lov i mot det, selv om det er feil!

Nei man skal ikke selge seg for enhver pris Frisch, men man skal vel feie for sin egen dør før man bryr seg med andres og? Regner med at dere har sendt mail likesom meg, så får vi se hva som skjer i nær fremtid!

Hvis du har sendt en mail, så er jo det postivt Remy! My point exactly[^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror ikke jeg at Abru står og eventuelt faller på salget av hogg-/rykkpilker. Hvis dere ser etter hva nettbutikken inneholder av fiskeutstyr ser dere at en hoggpilk er forsvinnende lite del av hele produktspekteret.

Salg/kjøp og eventuelt bruk av hoggpilker er fortsatt lov og da gjenstår det bare din egen subjektive oppfatning av hva som kan godtas og hva som kjennetegner sportsfiske - og her er meningene/grensene mange.

Jeg vil nødig gå inn på hvor min egen grense/oppfatning går i den retning, men jeg synes å rope "korsfest, korsfest" i denne sammenhengen blir svært så latterlig, i og med produktspekteret er adskillig større enn en hoggpilk og det faktum at fiskersiden vel ennå må sies å omfavne en mikroskopisk del av den norske fiskeinteresserte del av befolkningen.

Å forvente at man skal utelukke en annonsør her inne fordi han har et produkt som, for deg, er pr din egen definisjon sportsfiskestridig er å gå for langt, men ønsker du for egen del å protestere og sende en mail så står du jo selvfølgelig fritt til det. At samme annonsør også selger garn gjør ikke saken noe bedre for meg, men å forvente at annonsøren skal nektes adgang for det synes nå jeg er for drøyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Laksefiskern

Nå tror ikke jeg at Abru står og eventuelt faller på salget av hogg-/rykkpilker. Hvis dere ser etter hva nettbutikken inneholder av fiskeutstyr ser dere at en hoggpilk er forsvinnende lite del av hele produktspekteret.

Salg/kjøp og eventuelt bruk av hoggpilker er fortsatt lov og da gjenstår det bare din egen subjektive oppfatning av hva som kan godtas og hva som kjennetegner sportsfiske - og her er meningene/grensene mange.

Jeg vil nødig gå inn på hvor min egen grense/oppfatning går i den retning, men jeg synes å rope "korsfest, korsfest" i denne sammenhengen blir svært så latterlig, i og med produktspekteret er adskillig større enn en hoggpilk og det faktum at fiskersiden vel ennå må sies å omfavne en mikroskopisk del av den norske fiskeinteresserte del av befolkningen.

Å forvente at man skal utelukke en annonsør her inne fordi han har et produkt som, for deg, er pr din egen definisjon sportsfiskestridig er å gå for langt, men ønsker du for egen del å protestere og sende en mail så står du jo selvfølgelig fritt til det. At samme annonsør også selger garn gjør ikke saken noe bedre for meg, men å forvente at annonsøren skal nektes adgang for det synes nå jeg er for drøyt.

Ok, så at Krigsropet anonserer for kjøperush i Jula er også OK da eller?

Rykkpilk er et onde som alle sportsfiskere tar avstand fra. At Fiskersiden.no også tar avstand fra anonsører som profilere slike produkter bør være en selvfølge. Men som sagt, etikk og klingende cash er jo ikke alltid like lett å forene[^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tar du vel litt feil?

Å sammenligne de to tingene; frelsesarmeen,krigsropet og annonsering av kjøperush i jula blir mere likt; Ansvarlig og medansvarlig redaktør, fiskersiden og en oppfordring til å kjøpe rykkpilker. Og det kan jeg ikke se at Remy og Espen har gjort her inne.

Og påstå dette:"Rykkpilk er et onde som alle sportsfiskere tar avstand fra" må jo da kunne dokumenteres, er det foretatt en markedsundersøkelse på dette?

At fiskersiden.no's ansvarlige skal ta avstand fra annonsører av rykkpilker er jeg også uenig i - men hvis de ansvarlige for fiskersiden mener at produktet bør fjernes for å tekkes deres syn for hva definisjonen av sportsfiske er, bør de gjøre annonsøren oppmerksom på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Laksefiskern

Nå tar du vel litt feil?

Å sammenligne de to tingene; frelsesarmeen,krigsropet og annonsering av kjøperush i jula blir mere likt; Ansvarlig og medansvarlig redaktør, fiskersiden og en oppfordring til å kjøpe rykkpilker. Og det kan jeg ikke se at Remy og Espen har gjort her inne.

Og påstå dette:"Rykkpilk er et onde som alle sportsfiskere tar avstand fra" må jo da kunne dokumenteres, er det foretatt en markedsundersøkelse på dette?

At fiskersiden.no's ansvarlige skal ta avstand fra annonsører av rykkpilker er jeg også uenig i - men hvis de ansvarlige for fiskersiden mener at produktet bør fjernes for å tekkes deres syn for hva definisjonen av sportsfiske er, bør de gjøre annonsøren oppmerksom på dette.

Ansvarlige redaktører er vel ansvarlig for både innhold og anonsører på sidene de drifter? At et seriøst (norges beste) sportsfiske fora på nett har en anonsør som selger utstyr som alle seriøse sportsfiskere tar avstand fra er svært uheldig. At både Remy og Espen adresserer dette tar jeg som en selvfølge.

I dette nevnte tilfellet så anonseres det for rykkpilk via en av anonsørene på fiskersiden.no. Foreløpig er det vel bare du som bifaller dette, og ser på det som uproblematisk. Skal bli spennende å se om noen tør å begå online-selvmord ved å bestride at ryllpilk er et onde for sporten i sin helhet.[^][ :D ]

Du etterspør markedsundersøkelser? Seriøst?? Ser du mange rykkfiskere i lakseelva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette begyner snart å bli lattelig! Hadde rykkpilken vært markedsført aktivt ville jeg nok reagert, men noe annet er det bare å ha det i sortementet. Å agne en ringerikspilk og bruke den som en pimpel til torsken er efektivt. Da er det ikke snakk om huking. Skal heller ikke glemme at det faktisk er mange som spiser den fisken de får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

Teksten legger heller ikke skjul på hva dette er:

"Ordinær pris i butikken er kr 49,- , to sider røde og to sider messing med 4 huggkroker. Tradisjonell pilk i mange 10 år.Utrolig effektiv med en flue over pilken."

Hva jeg mener? Forsterker vel bare det inntrykket jeg allerede har hatt av Abru. Men skal fiskersiden.no fremstå som seriøse bør de kvitte seg med hele sponsoren.

Eller: "Nå skal alle sammen være snille, ellers smeller det!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bifalle og å se dette som uproblematisk, som du hevder at jeg gjør beviser at du er endel farga av egne oppfatninger. For meg er det en vesensforskjell å bifalle og "å se det som uproblematisk". Min oppfatning av ordet bifalle i denne sammenhengen er å "ønske produktet velkommen og faktisk ønske å bruke det" - noe jeg aldeles ikke gjør. At jeg ser det som mere uproblematisk er fordi jeg ikke tillegger andre sportsfiskere MINE grenser for hvor sportsfisket går, og heller ikke fordømmer de som ønsker å bruke det. Om jeg selv synes at produktet går innunder mine egne grenser for sportsfiskebegrepet er for så vidt helt uvesentlig i denne sammenhengen.

Angående "å legge lista" for hva slags ansvar Remy/Espen har mht sine annonsører overlater jeg helt og holdent til dem selv - og hvordan de skal reagere for bli deres sak - men jeg synes det er flott at det er "spioner" her ute som setter ting på dagsorden og gjør oss alle oppmerksomme på diverse forhold.

Markedsundersøkelsen var retta mot dine utsagn som begynte med "Alle sportsfiskere tar avstand", via "alle seriøse sportsfiskere..." og det faktum at jeg ikke har sett noen markedsundersøkelse på dette tema, men har du en som du kan vise til vil jeg gjerne se den. En ting til hva er "seriøse sportsfiskere"? Jeg er litt redd for at dette begrepet blir veldig subjektivt![ :D ]

Å ja, rykking av laks er et forholdsvis stort problem, i hvertfall i Dr.elva - men det skjer IKKE via rykkpilker!

p.s endringen var å rette et par skrivefeil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Laksefiskern

Å bifalle og å se dette som uproblematisk, som du hevder at jeg gjør beviser at du er endel farga av egne oppfatninger. For meg er det en vesensforskjell å bifalle og "å se det som uproblematisk". Min oppfatning av ordet bifalle i denne sammenhengen er å "ønske produktet velkommen og faktisk ønske å bruke det" - noe jeg aldeles ikke gjør. At jeg ser det som mere uproblematisk er fordi jeg ikke tillegger andre sportsfiskere MINE grenser for hvor sportsfisket går, og heller ikke fordømmer de som ønsker å bruke det. Om jeg selv synes at produktet går innunder mine egne grenser for sportsfiskebegrepet er for så vidt helt uvesentlig i denne sammenhengen.

Angående "å legge lista" for hva slags ansvar Remy/Espen har mht sine annonsører overlater jeg helt og holdent til dem selv - og hvordan de skal reagere for bli deres sak - men jeg synes det er flott at det er "spioner" her ute som setter ting på dagsorden og gjør oss alle oppmerksomme på diverse forhold.

Markedsundersøkelsen var retta mot dine utsagn som begynte med "Alle sportsfiskere tar avstand", via "alle seriøse sportsfiskere..." og det faktum at jeg ikke har sett noen markedsundersøkelse på dette tema, men har du en som du kan vise til vil jeg gjerne se den. En ting til hva er "seriøse sportsfiskere"? Jeg er litt redd for at dette begrepet blir veldig subjektivt![ :D ]

Å ja, rykking av laks er et forholdsvis stort problem, i hvertfall i Dr.elva - men det skjer IKKE via rykkpilker!

Slutt å krangle for å krangle. Det er ikke noe poeng å ha en markedsundersøkelse på om rykkpilk er sportsfiske. Rykkpilke er sportsfiske på samme måte som at barnemishandling er barneoppdragelse.

Rykkpilk er et onde som man har forsøkt å komme til livs i flere årtier. Resultatene i dag er bla at alle de større sportsfiskekjedene ikke fører slikt ustyr lenger. Å fraskrive seg ansvar for hva som ligger på egne sider blir bare tøvete, og jeg synes Remy har svart greit ved å selv gå ut og fordømme dette. Både ovenfor alle som er her inne, og ikke minst anonsøren.

Rykkfiske er et problem i drammenselva. Løfter du blikket litt vil du sikkert se at dette kan gjelde andre steder også. [^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av NoCatch

Fult mulig å huke fisk uten rykkpilk også. Spesielt under torskefiske med litt tunge sluker. Hvis man allikevel uansett er ute for å skaffe seg middag, og fisken blir klubba når den kommer på land, tror jeg det for fisken sin del er ett fett hvor kroken sitter.

Noe C&R metode er det vel neppe nei. Men ofte så blir det slik at når fisk rykkes, så skades det store mengder fisk som ramler av. I tilegg er dette en metode som bevisst brukes i mange situasjoner da fisken er sårbar. Å kjekse laks i drammenselva (som er ulovlig) er like skadelig som å kjekse rogntung abbor på en grunne i et mindre vann. Alt er miljøkriminalitet som kan få store konsekvenser i ytterste konsekvens. At fisk blir feilkroket skjer ofte, men er det en bevisst handling er det ikke en sportslig metode for å skaffe seg fisk.[^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

sitat:Opprinnelig postet av NoCatch

Fult mulig å huke fisk uten rykkpilk også. Spesielt under torskefiske med litt tunge sluker. Hvis man allikevel uansett er ute for å skaffe seg middag, og fisken blir klubba når den kommer på land, tror jeg det for fisken sin del er ett fett hvor kroken sitter.

Noe C&R metode er det vel neppe nei. Men ofte så blir det slik at når fisk rykkes, så skades det store mengder fisk som ramler av. I tilegg er dette en metode som bevisst brukes i mange situasjoner da fisken er sårbar. Å kjekse laks i drammenselva (som er ulovlig) er like skadelig som å kjekse rogntung abbor på en grunne i et mindre vann. Alt er miljøkriminalitet som kan få store konsekvenser i ytterste konsekvens. At fisk blir feilkroket skjer ofte, men er det en bevisst handling er det ikke en sportslig metode for å skaffe seg fisk.[^]

Agree. Men helt klart mye fisk som ikke kommer på land med snuta først under normalt slukfiske. Har selv huket laks ved flere anledninger, også på flueutstyr (tube). Det hadde vært morsomt å sett en "ærlig" statistikk på hvor mange prosent av laksen i elvene som blir krøket. Tror vi ville blitt overrasket.

Fiske i de hølene hvor laksen står som tettest burde forbys, ihvertfall forbeholdes fluefiske med krav om flyteline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel definisjonen på sportsfiskeredskap redskap som er beregnet for fisken å bite på av egen vilje. Fiskemetodene til rykkpilk strider mot dette og faller følgelig ikke inn under definisjonen på fiskeutstyr. Synes det er på sin plass at de som er mot dette sender en mail til gutta og ber dem om å plukke det ut av sorimentet på en pen og ryddig og forklarende måte. Gjerne med bakgrunn i mine første linjer her. Vi gjorde dette ovenfor en annen butikk i fjor og de plukket det selvsagt ut av sorimentet. Synes alle burde sende de en mail også, slik at ikke vi bare sender en mail "på vegne av oss og våre lesere" - jo flere som dukker opp i mailboksen desto større sjanse er det at de plukker det ut av listen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå klarer jeg bare ikke å dy meg...for å kaste litt bensin på bålet her. Det forekommer meg forunderlig at debatanter som tidligere har forsvart bruk av levende agnfisk i utlandet i det neste øyeblikket skal være motstandere av rykkpilk fordi den ikke er sportslig, eller er det fordi den skader like mye som den fanger eller..?? Tror vi skal forsøke å være ryddige med argumentasjonen.Det kan jo ihvertfall ikke være fordi den påfører fisk unødvendige lidelser ref tidligere nevnte debatt...Hvorfor er dette så ille da[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.