Gå til innhold
Fiskersiden

Brems på ambassadeur


ahamm
 Share

Recommended Posts

Har en ambiss 5600 pro max, som jeg ikke får strammet bremsen noe særlig på lenger. vrir hjulet til det er fast, men siste omdreiningen skjer ingenting. hadde den til overhaling i vinter, og har ikke hatt behov for full brems på smålaksen i år, men så kom seien og da ble det kaos... :D

Noen som har tips om hva som kan gjøres? (er det noe å gjøre selv?)

Synes det blir dyrt å sende den inn igjen allerede...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fikse en stjernebrems har en enkel nødløsning.

Mener alle bremsene av denne typen er bygd opp av skiver av metall og en filttype, som da ligger annenhver.Hvis bremsen ikke strammer,er det vanligvis 3 ting som er årsaken.

1. Bremsen er slitt, slik at filtskivene er blitt tynnere.

2. Snellen har blitt lagret over lengre tid med bremsen strammet,slik at skivene har vært under press, og dermed blitt tynnere.

3. Hvis det har vært mye vann inni "huset", så kan det ha kommet fett på skivene.

Oppdaget samme problemet selv i sommer i ferien. Skulle da bruke en snelle som hadde vært lagret i 2 år, med bremsen strammet. Det var en søndag og ingen åpne butikker.

Det jeg gjorde da var å demontere, og rense metallskivene for evt fett. (vasket godt med salo.) Filtskivene hadde vært så lenge under press at de var helt glatte og uten friksjon. De ble også vasket med salo, og skyllt godt før de ble tørket. "Rufset" filten litt forsiktig med litt sandpapir. Det ble bedre, men kunne fortsatt ikke låse bremsen helt.

Nødløsningen jeg brukte da var at jeg klipte til to skiver av en toppakning jeg fant i garasjen hos fadern.Disse ble da montert mot hverandre og nermest "stjernen" under sveiva.

Det var da to ting som måtte passes på. Hvis de ble plassert på feil plass, så låste bremsen selv om den var skrudd helt opp. Og det viktigste, hvis det ble lagt på for mye ekstra skiver( tykkelse), så berørte "stjernen" sveiva når den var skrudd helt opp (til fristilling)

Dette fungerte veldig god, og bremsen ble faktisk bedre og kraftigere enn orginalt. Det kan jeg si siden ungene har et sett hver, og den ene var ubrukt. la da på en ekstra skive på den nyeste også.

Den bremsen jeg rufset til filtskiven på lugget litt i begynnelsen, men etter noen torsker og brosme i 3-4 kg størrelse så ble den jevn og fin.

Jentungen på 8 år satte forresten ny pers med en torsk på 7,5 kg rett etterpå med den snellen.

Hvis det er noen som vet hvor man kan få tak i slike filtskiver så er det ønskelig med et tips.

Håper dette kan være til hjelp.

Et lite tips. Alltid lagre snellene uten strammet bremse.

Endret av Draugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har fått fett og/eller olje i bremsa. Hvis det er vann i bremsen hugger den, ved smøremidler får du lav bremsevirkning. Ta opp og rens både bremsebelegget og metallskivene med lighterbensin. Du kan gjerne file opp litt bly (grafitt) fra en blyant og strø på (ikke mye) for å smøre bremseskivene før du monterer bremsen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.