Gå til innhold
Fiskersiden

Småfrekk fangst for artsfreakene


Iversen
 Share

Recommended Posts

hva tilsier at dette er en havniøye??

har sett mange sånne i drammenselva.. trodde det var elveniøye etter det jeg har hørt. Er dette samme fisken??

Havniøye (Petromyzon marinus) som lever langs kysten og noe opp i elvene. Kan bli opptil 1 m lang, og lever da av større fisk, som laks, torsk og brugde.

Elveniøye (Lampetra fluviatilis) lever også helst i kystområdene, ofte i brakkvann, men også opp i elvemunningene. Kan bli opptil 50 cm lang. Overvintrer i ferskvann, i elver og bekker.

Arktisk niøye (Lampetra japonica).

Bekkeniøye (Lampetra planeri).

Endret av angler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havniøye (Petromyzon marinus) som lever langs kysten og noe opp i elvene. Kan bli opptil 1 m lang, og lever da av større fisk, som laks, torsk og brugde.

Elveniøye (Lampetra fluviatilis) lever også helst i kystområdene, ofte i brakkvann, men også opp i elvemunningene. Kan bli opptil 50 cm lang. Overvintrer i ferskvann, i elver og bekker.

Arktisk niøye (Lampetra japonica).

Bekkeniøye (Lampetra planeri).

OK!!

Men hvordan ser man forskjell på disse? Synes de jeg har sett er usedvanlig lik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og de var rimelig svære synes jeg...

Si fra når Karleif, kopigutten er klar. :D

Det tviler eg ikke på att du er. Tror ikke det blir noe mer niøyefiske før til neste år. Kanskje aldri da eg tviler på att det er mulig å få dei til å bite på kroken....

Nå er eg ingen niøyeekspert, men grunnen til att eg mener dette er havniøye er vel størrelsen. Den er mye større enn elveniøyen. Har ikke slått opp i Pethon, så den som gidder finner sikkert ut andre forskjeller også :wub:

Edit:

Nå klarer jo slimålen rimelig greit å tre seg innpå kroken. Den er jo vesentlig mer interressert i agnet enn det niøyene er..

Endret av Karleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor finner man niøyene hvis man vil prøve? I lakseelvene kan det være forbud mot fisk som agn f.eks, så det greieste hadde vært om man kunne ha fisket de i sjøen. Men der er det vel kanskje enda vanskeligere å finne dem?

Mener å ha hørt at det er en del elveniøye i sørkedalselva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om kunnskapsnivået på den siden er noe lavt ja.

Uansett interessant atferdsbeskrivelse da.

fra land så jeg 3 identiske fisker som lignet ål, alle sammen drev å flyttet steiner rundt seg, ganske fasinerende. tilslutt hadde de dannet en sirkel av steiner rundt seg.
Endret av Bendik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

OK!!

Men hvordan ser man forskjell på disse? Synes de jeg har sett er usedvanlig lik

Det enkleste å skille dem på er størrelsen. I og med at havniøyen går opp i elven kun for å gyte, er det bra størrelse på dem, og jeg vil anta at samtlige havniøyer som går opp i en elv er større enn det elveniøyen blir. Havniøyen er gulbrun/brun og spraglete som denne:

rsv071cd014.jpg

Elveniøye har jeg desverre ikke bilde av, men de få jeg har sett, er mer grønngrå og dessuten mye mindre.

Bekkeniøyene blir ikke større enn en blyant og spiser ikke i som voksne. Her er noen bekkeniøyer som holder på å parre seg i en bekk ved Sandnes.

rsv066cd011.jpg

Er egentlig ikke så vanskelig å se forskjell på dem hvis du bare har sett dem før :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.