Gå til innhold
Fiskersiden

Støvler til isfiske


Gjest JørgenØ
 Share

Recommended Posts

Gjest sjefsfeskern

Trenger nye isfiskestøvler da mine har blitt morkne. Noen som har noen formening om hva jeg bør gå for, og hvor jeg kan kjøpe de? Er litt lei de sinnsykt store og tunge støvlene de fleste bruker. Finns det lettere typer som holder varmen like bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SkeeTex - varme, tykk islorende såle, løse innersokker som kan tas ut, vanntette deluxe, tåler "lette spark mot borkronen" (uforskyldt) uten å punktere.

Eneste minus: Litt kjipe å traske langt i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha prøvd forskjellige: Anbefaler definitivt Power Boots. Lette, greie å gå i (ikke for myk såle) og du holder deg varm på beina. Har brukt disse ned i minus 27-28 grader uten å fryse på beina. De er litt små i størrelse, så gå to størrelser opp i forhold til det du vanligvis bruker. Jeg bruker ett par tynne (Ulvang) sokker og et par tykke ullsokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bruker jeg de gode gamle militære marsjstøvlene med overtrekk. Får god høyde fra isen og et ekstra lag medluft. Fryser aldri på bena!

Har blitt anbefalt Kamik modell Oslo. Eneste ulempen er vel at de kan bli litt for varme...

- Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjefsfeskern

Takk for mange fine svar. Skal teste anbefalingen til Håvard Skjelstad til å begynne med. Har fått tak i et par fotposer til en billig penge på qxl. Hvis ikke de er noe for meg, skal jeg kjøpe en type som jeg ikke husker navnet på, som er laget i Canada. Kompisen min bruker de, og sier de er helt suverene og de ser rett og slett bra ut også, men de koster 1700 kr. Mye penger, men det får heller gå[ :D ].

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjefsfeskern

Tok feil, 1500 koster de. Er registrert i kunderegisteret til min lokale forhandler Topp Fritid, og får dermed 10% rabbat.Det blir 1350 kr, vi får se, fotposene kostet 160kr så jeg får en del fiskeutstyr for mellomlegget der ja[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Jeg har Columbia Bugaxcellerator. Har enda tilgode å fryse i de. Eneste negative jeg har å si er at de er vel trange over vrista. Litt hard å få på seg om man har fleskeføtter som meg.

Er svært lette og skal takle temperaturer ned mot -43"C

http://www.columbia.com/products/pr_detail...t_id=4303&row=6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Noen som har råd om hvilke isfiskestøvler jeg burde kjøpe meg. Er ikke spesielt godt isolert fra naturens side så støvlene må være VARME. Så det var en test av isfiskestøvler i ett av fiskemagasinene her forleden, men kan ikke finne bladet igjen.

Så....

1) Råd om varme støvler?

2) Noen som husker hvilke støvler som kom best ut i testen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forsvaret sine fotposer fungerer flott, spesielt når du skal gå på ski et stykke først. billige er de også. 100 kroner på utsalget til forsvarets avhendigsprosjekt på Hauerseter rett nord for Jessheim. De har også andre fine ting for isfiskere. Tykk ullgenser til 50 og headover til 30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Håvard Skjelstad

Selv bruker jeg de gode gamle militære marsjstøvlene med overtrekk. Får god høyde fra isen og et ekstra lag medluft. Fryser aldri på bena!

Har blitt anbefalt Kamik modell Oslo. Eneste ulempen er vel at de kan bli litt for varme...

- Håvard

Helt enig med Håvard->bruker det samme fottøyet som nevt-->fryser aldri på beina->herlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med Skeetexene er at de er så romslige at du får masse luft i de. Jeg bruker normalt et par ullsokker i de og har køpt de litt for store. Synes alle andre støvler blir "trange" i forhold og dermed så mister man effekten av luftlag som varmes opp. Har sittet på isen en hel dag i 20- (-) og ikke frosset på bena med de. En annen fordel er selvsagt at de er vanntette hele veien, så du kan sparke slaps og vann bortover når du borrer uten å måtte bekymre deg for fukt. Ulempen er selvsagt at de ikke puster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.