Gå til innhold
Fiskersiden

Lurt av bilselger


Tor Inge
 Share

Recommended Posts

Oppdaget til min store forargelse da jeg skulle mekke litt på bilen, at den er tilbakestilt 70-100 000 km. Jeg fant gamle verksted/eu kviteringer med gode bevis. Bilen ble kjøpt i en norsk sjappe, å jeg antar at jukset stammer derifra. Hvilke rettigheter har jeg ? Tenkte å gi bilforretningen følgende 3 alternativ.

1. Tilbakebetaling av xxxxx kroner.

2. Heve kjøpet med + xxxxx tilbakebetalt for utlegg.

3. Politianmeldelse, rettsvesenet.

*4*. Ta turen bort med et balltre, gi kølledansen.

:lol:

Noen synspunkter

Endret av Tor Inge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Aller først ville jeg tatt kontakt med forbrukerrådet og hørt hvilke muligheter du har.

Alternativ 1, og gi dem kort svarfrist. Hvis negativt svar bruker du alternativ 3.

Eventuelt alternativ 4 etterfulgt av alternativ 1. :lol:

Endret av Trond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har du hatt bilen?

Heve salget.

Det å justere tilbake kilometer standen er ganske vanlig,og det er sjelden du kommer noen vei.

Ta med deg mange kompiser innom juksepaven å sleng bekyldningene rett i trynet på han,eneste mulighet tror jeg.

Ps: skriftelig bekreftelse fra forrige eier at km stand er justert tilbake etter at han leverte den for vidresalg i forretningen kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode køllesvingere her ser jeg :lol: , vel vi får se hvor det bærer hen. Bilselger har frist til kl 12 i morgen, til å etterkomme et av mine krav. Etter den tid politianmelder jeg dem for bedrageri, tenker §270.2 i straffeloven er passende. Så lar vi det bli opp til andre å avgjøre utfallet. Føler jeg har en meget klar sak, med meget sterke bevis mot bilselger. Han holder forøvrig til i notodden......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode køllesvingere her ser jeg :lol: , vel vi får se hvor det bærer hen. Bilselger har frist til kl 12 i morgen, til å etterkomme et av mine krav. Etter den tid politianmelder jeg dem for bedrageri, tenker §270.2 i straffeloven er passende. Så lar vi det bli opp til andre å avgjøre utfallet. Føler jeg har en meget klar sak, med meget sterke bevis mot bilselger. Han holder forøvrig til i notodden......

Høres ut som en bra strategi. Ryktet til en bilselger har også en viss verdi på mindre plasser.

Kjenner en som kjøpte en bil i 200K klassen på Etterstad. Han oppdaget fort at det var jukset mye med km. standen + en haug med diverse feil. Trodde han hadde handlet av en hyggelig fyr/forhandler. Da han kom med bilen til sjappa for å få til en ordning ble stemningen sur, og det dukka opp en haug med dårlige venner av selgeren. Situasjonen ble så amper at kjøper måtte rømme (med bilen) fra stedet!

De fleste mente at kjøper var en dust som ikke hadde sjekket bilen bedre, evt. sendt den på en NAF test, så han lever med skammen, men fikk da bilen han ønsket, selv om prisen var for god til å være sann :-)

Jeg mener sef. ikke at folk "fortjener" å bli lurt, men bruker selv altid NAF test da jeg ikke anser meg for å være dyktig nok selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med NAF-test er jo at den koster endel- bortimot 3000kr inkl medlemsskapet i NAF.

SÅ dersom man ikke skal kjøpe dyr bil kan en 2-3 NAF-tester fort gi utslag på hvilken bil man ender opp med.

Joda, det blir jo et skjæringspunkt. Om man ikke klarer å finne en bruktbil som er verdt prisen på første forsøk så bør man vel absolutt vurdere å få med noen til å se på bilen før man sender den på NAF test. EU test er også en mulighet, selv om den er overflatisk så er den i allefall veldig billlig.

Kjøp av bil er i grunnen skumle greier uansett, men jeg mener allikavel 3000,- er en billig "forsikring", særlig hvis man ikke skrur på bil selv for da koster jo nesten hva som helst over 3000,- på et verksted.

En EU test hos noen andre enn selger, evt. betale for at et verksted skal gjennomføre tilsvarende en EU test utenom "perioden", er en dårligere, men billig forsikring.

Enda bedre blir det hvis man har mulighet til å være tilskuer når bilen sjekkes, da får man ofte bedre informasjon.

-----------------------------

Problemet er jo ofte hvis man mener at man ligger ann til et godt kjøp og det er flere interesserte, da får man dårlig tid, da kan det være vanskelig. Dog er det jo altid nok biler til salgs.

---------------------------

Og det enkleste er altid å være etterpåklok ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klokka er over 12, å jeg har vært hos polititet ja. Hadde en hyggelig samtale der (ikke ofte..), ble rådet til å overlate saken til en advokat og la anmeldelsen gå via han. Jeg kommer til å bruke noen dager på å fremskaffe mest mulig historikk på bilen før jeg overlater saken. Bilen har hatt samme eier fra den var ny, til 12.2005, skal prøve å finne "the missing link" frem til våren 2006.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Da er det på tide med en liten oppdatering.

Etter 7 mnd er nå saken avsluttet. Som tidligere beskrevet var advokat det beste alternativet,å som sagt - så gjort. Jeg overleverte hele saken til advokaten min å ba han kjøre på, hadde bestemt meg for at dette skulle være en prinsippsak jeg skulle vinne. Følgende skjedde:

Advokaten - tok kontakt med bilselger å forklarte han at han ville kjøre saken, men at bilselger kunne få en siste mulighet til å ordne opp med meg.

Bilselger - Svarte at han ikke hadde noe uoppgjort med meg.

Advokaten - Meldte saken inn til forliksrådet, påstanden mot selger var 40.000 tilbakebetalt + saksomkostningene.

Bilselger - Ga tilsvar til forliksrådet med påstand om full frifinnelse.

Forliksrådet - Forliksrådet godtok saken, å ville behandle den i feb 08.

Advokaten - Tok kontakt med bilselger en uke før saken skulle opp, å tilbydde selger å trekke saken mot at han ordnet opp med meg.

Bilselger - Svarte at han var klar for forliksrådet.

13 feb 08 kjørte jeg 45 mil for å treffe bilselger i Notodden forliksråd. Det var en heller kunstig stemning rundt bordet i de 30 minutter møte ble holdt. Jeg la frem min versjon av historien og selger sin. Det ble ikke kommet til noen enighet i det hele tatt. Bilselger tilbydde meg nølende 10.000, men jeg tok ikke imot da dette ikke dekket saksomkostningene engang, samt at han hadde fått mange muligheter på å ordne opp. Jeg ba derfor forliksrådet avsi dom eller at jeg fikk henvisning til tingretten.

Møte ble hevet og jeg kjørte 45 mil hjem igjen med en god magefølelse.

Dette skulle også vise seg å stemme, for dagen etterpå fikk advokaten min domslutningen på faks.

" Domslutning

Forliksrådet finner det bevist at kilometerstanden ved salget den 21.07.06 var på minst 255 000 km. Selger som profesjonell aktør burde ha undersøkt dette nærmere dersom han var i tvil om km.standen. Han har solgt en bil til en betydelig høyere pris enn den reelle verdien av bilen. Det anses urimelig at kjøper som vanlig forbruker skal bære dette verditapet.

Selgeren xxxxx xxxxxxxxxxx tilpliktes å betale Tor Inge Leidland et prisavslag på kr 40 000 med tilegg av lovens forsinkelsesrenter fra forliksklagens forkynnelse (14.12.07) til betalingen skjer. I tilegg tilpliktes han å betale Tor Inge Leidland sakens omkostninger.

Ankefrist til tingretten er 1 mnd. fra dommens forkynnelse. "

I dag kom pengene inn på konto, da han ikke valgte å anke. Denne saken kostet bilselger 55.300,- samt at jeg kan le sist og høyets. Følelsen av å bli lurt er nå borte ..... :)

Tips til andre er å sette seg inn i forbrukerkjøpsloven å ikke gi opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.