Gå til innhold
Fiskersiden

Utstyr til laksefiske


Marius S
 Share

Recommended Posts

Er helt grønn innen sjangern, og har utrolig lyst til å prøve meg på laksefiske, og lurer da på hva en trenger? Har en ny, god stang egnet lett laksefiske, men hva trenger jeg i den andre enden? Hva av sluker brukes og hvor store? Hvilke metoder bruker man med sluk?

Ser mange sier at flue er en flott metode, men hvordan gjøres dette fra en haspelstang?

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt grønn innen sjangern, og har utrolig lyst til å prøve meg på laksefiske, og lurer da på hva en trenger? Har en ny, god stang egnet lett laksefiske, men hva trenger jeg i den andre enden? Hva av sluker brukes og hvor store? Hvilke metoder bruker man med sluk?

Ser mange sier at flue er en flott metode, men hvordan gjøres dette fra en haspelstang?

:)

Alt dette er avhengig av så mange ting, ikke minst personlig smak og behag.

For det første: Hvor stor elv planlegger du å fiske i? Det er forskjell på små (flom)elver med smålaks og stor elver med sjanse for stor laks. Dernest, når på året vil du fiske mest, juni, juli, august? Hva liker du selv best å fiske med?

Kunne stilt minst 10 spørsmål til på strak arm... :)

Standard utrustning er vel en 11 fots stang 20-60 grams kastevekt og ei god haspelsnelle i 5-6000 klassen som rommer minst 150 meter 0,40 sene, evt. en multiplikatorsnelle med tilsvarende senekapasitet. Ikke fall for fristelsen til å spar inn penger på snella - kjøp noe over 1000-lappen. Slikt utstyr dekker det aller meste, men skal du bruke flue (og dupp) bør du vel opp i en 13' stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

møresilda fra 18 til ja ca 32gr i kobber og rød/kobber og svart, da tror jeg mye skal være gjort.

Helt enig, eneste du trenger utenom er en buch i div størrelser. Skift gjerne til noen mindre kroker hvis du ikke får fisken til og ta skikkelig. Minimum 0.40 mono hvis du fikser med det. Eller 0.25 multi, men minumum 0.40-50 fortom.

Lykke til, og kom gjerne med rapport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18-32g dekker det meste, helt avhengig av hvilken elv. Jeg bruker ned i 10g i små elver og liten vannstand. Har du litt grønnfarge i elva kan også sluker som går i grønt være giftige, prøv gjerne Inkoo i grønn med kopper bakside.

Splittringen er ringen som fester kroken i sluken. Anbefaler å invistere i spesial tang til denne først som sist, når du skal skifte kroker sparer du negler og mye bannskap :P

Snøre kommer helt an på elv, i små elver er dette ofte greit, men er nok en fordel å bruke fortom på ca 0.40 pga av slitasje mot steiner etc..

Endret av ahamm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.