Gå til innhold
Fiskersiden

Elendig laksefiske


sølvreven
 Share

Recommended Posts

Min observasjon i år er følgende: Både smålaks og storlaks var grisefeite nordpå. Mellomlaksene jeg har tatt på vestlandet har vært helt normale, eller også godt feite. De smålaksene jeg har tatt er normalt tynne for de elvene jeg fisker her vest - slett ikke magre men helt normale. Fisken ser altså ut som før, selv om oppgangen av smålaks i elvene har vært mindre enn normalt...

Interessant! :) Hvilke elver nordpå var dine observasoner fra? Min erfaring fra i sommer var at smålaksen i Porsanger var smellfeite, mens fisken fra Alta og sørover til Troms var småvokst og mager. Hvordan det var i Nordland og lengre sør vet jeg ikke, kunne vært interessant å høre andres erfaringer fra dette i sommer.

Når en får en sånn gjennomgående dårlig sesong for en årsklasse som i år stort sett over hele landet, har jeg for en gangs skyld lyst til å frikjenne oppdtrettsnæringen. Mattilgang og stor dødelighet av en eller anne grunn på oppvekstområdene har jeg mest tro på.

Lover uansett ikke godt for de kommende sesongene at smålaksen har sviktet så kapitalt i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som gjør akkurat dette er jo et pussig "naturfenomen" hvis man kan kalle det for det. Sammenligner med vilt og smågnagere, lemenår, rypeår etc. Og det er jaggu vanskelig for forskerne å finne ut dette på forhånd ! Må nok telling til det aktuelle året for at det skal være litt mere sikkert hvor mange/store kull det blir.

Ja, du har helt rett. Forskning gir aldri noen fasit, vi kan bare konstatere at slik var det i akkurat den bestanden i akkurat det området på den korte tiden et fenomen ble studert. På den annen side har man som oftest lært noe, så hvis de samme faktorer gir samme resultat annetsteds under noenlunde like forhold, ja da kan man begynne å ane noen sammenhenger. Men sikre blir man aldri! Nettopp derfor synes vanlige folk det er så vanskelig å snakke med forskere, det blir alt for mange innskutte bisetninger og forbehold... :)

Hvis det er så dårlig med mat ute i havet, hvorfor er storlaksen så stor og feit da ? Den har tydeligvis kommet til et godt matfat.

Som vel er det samme poenget som jeg er inne på! :D

Det jeg lurer på at det faktisk er så mye mat i havet at mere laks kommer neste år som feit mellomlaks.

Har også sett det etter at smålaksen har uteblitt fra elva ett år.

Kun tiden vil vise :)

Nettopp - her er vi også enige. Hvis det nå virkelig var lite mat i havet, vel - da gir det liten mening å returnere til elva som radmager smålaks. Mager småfisk produserer lite rogn og småhanner har minimale sjanser til å gyte sin melke på fornuftig vis, dvs. med en hunnlaks! Da er det bedre å ta sjansen på å overleve et år til i havet og deretter returnere som mer eller mindre feit mellomlaks, slik at du har større sjanser til å levne noen gener i neste generasjon. Dette kan også gjelde i tilfeller der havet bugner av mat, slik at laksen har sjansen til å bli en riktig så superflott gytefisk etter en ekstra sjøvinter. Begge deler er sannsynlig ut fra en noe forenklet tankegang som har sin rot i livshistoreteori, så argumentene dine er hverken biologisk ubegrunnet eller usannsynlige, Sølvreven!

Som typisk laksefisker (=evig optimist) velger jeg å tro på "vår" siste teori angående dette, Sølvreven, selv om jeg for tiden tynges av nokså mange bekymringer på villaksens vegne...

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp - her er vi også enige. Hvis det nå virkelig var lite mat i havet, vel - da gir det liten mening å returnere til elva som radmager smålaks. Mager småfisk produserer lite rogn og småhanner har minimale sjanser til å gyte sin melke på fornuftig vis, dvs. med en hunnlaks! Da er det bedre å ta sjansen på å overleve et år til i havet og deretter returnere som mer eller mindre feit mellomlaks, slik at du har større sjanser til å levne noen gener i neste generasjon.

Vet en hva som bestemmer hvor lenge laksen blir i havet? Er ikke det bestemt i genene til fisken, eller kan laksen "velge" å ta et overhopp og komme tilbake som mellomlaks på grunn av næringstilgangen i havet?

Hva med smålakseelvene? Vil de få veldig mye mellomlaks til neste år fordi smålaksen "valgte" å bli et år ekstra i havet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant! :P Hvilke elver nordpå var dine observasoner fra?

Studerte noen smålaks i Målselv, tatt på "riktig" måte. Men, og dette burde jeg vel ikke si her i et forum der faststående redskap er fy-fy: Hadde også noen sniktitter i ikke-stangfiskeres frysebokser der et adskillig rikere utvalg av den sorten som aldri nådde elva var representert. Noe av det tjuvfisket av barndomskompiser, andre fangster stammet fra lovlige nøter. Det pussige er at disse kjenningene påsto at de hadde hatt et brukandes smålaksefiske, selv om annet ble påstått overalt ellers. Nysgjerrig som jeg er fikk jeg selvfølgelig se fisken selv. Små- og mellomlaksen var ikke slips, nei, men innbyrdes forskjellige i størrelse var de - som jo er å forvente fordi garna/nøtene beskatter en rekke bestander!

Når en får en sånn gjennomgående dårlig sesong for en årsklasse som i år stort sett over hele landet, har jeg for en gangs skyld lyst til å frikjenne oppdtrettsnæringen. Mattilgang og stor dødelighet av en eller anne grunn på oppvekstområdene har jeg mest tro på.

Lover uansett ikke godt for de kommende sesongene at smålaksen har sviktet så kapitalt i år.

Der er vi nok enige alle sammen... :)

Vet en hva som bestemmer hvor lenge laksen blir i havet? Er ikke det bestemt i genene til fisken, eller kan laksen "velge" å ta et overhopp og komme tilbake som mellomlaks på grunn av næringstilgangen i havet?

Hva med smålakseelvene? Vil de få veldig mye mellomlaks til neste år fordi smålaksen "valgte" å bli et år ekstra i havet?

Gode spørsmål, det der... :) Vet det er en del på forumet som sitter på gjerdet nå som burde kommentert dette, kom frem, kom frem... :D

Jeg bare støttet Sølvrevens tankerekke rent biologisk, begrunnet ut fra generell livshistorieteori, som er en egen gren innen evolusjonær biologi. Her er det slik at de valg et individ foretar skal maksimere antall avkom i neste generasjon. For en laks vil spørsmålet være om den skal reprodusere nå eller ta risken på å dø neste sjøvinter. Overlever den kan den få mange flere avkom, dør den, ja da var det ikke lurt. Tenker man strikt teoretisk er muligheten for at laksen blir et år til i havet absolutt til stede. Ingen påstår at en laks tenker på akkurat dette til enhver tid, men det er pussig hvordan en større bestand av dyr kan oppføre seg i tråd med disse abstrakte teoriene når livsbetingelsene endres.

Hva som skjer i praksis er en annen skål... :D

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert noen her som kan svare på hva er det laksen beiter på når den går ut i havet.

Når endrer den sammensetning av kostholdet?

For meg så virker det som at frem til laksen er en 4-5 kg så har laksen mindre tilgang på mat, men når den passerer denne grensen så er mattilgangen ubegrenset. Hvis en skal dømme etter kondisjon på fisken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker godt året 1998. Antallet smålaks i elva var det ikke noe å si på. Men de var utrolig småvokst og slanke det året. Gikk vel 10 smålaks i et bærenett :)

Gytingen var tydeligvis meget god noen år tidligere. Perfekte forhold i elva pluss at mye laks var på gyteplassene (og det stemmer). Laksen gikk ut, og kom igjen som slank og meget liten smålaks.

Dårlige forhold for disse i havet foregående vinter tydeligvis ! Snittvekta mi lå på rekordlave 2,1kg. det året ! Normal snittvekt for Gaula er 3-5kg. Også når det er smålaksår. (litt høyere når mere storlaks selvsagt).

1999 var ikke all verden, men snittvekta økte til 4kg. Ganske så lite laks det året også.

Året 2000 husker alle, hadde ikke vært så bra på minst 50 år !

Slike gode år som inneholder mye storlaks, mye mellomlaks og enorme mengder fin smålaks tror jeg skyldes enormt gode forhold i elva i flere foregående år, samt kjempefine forhold i havet.

Kanskje var hele greia ett kull fra elva fra noen år tidligere ?

Ikke all laksen fra et kull går i elva for å gyte, noen blir igjen i havet og kommer neste år som feit mellomlaks. Og storlaks året etter. 2001 var også fabelaktig, veldig mye fin mellomlaks (beste mellomlaksåret som jeg kan huske iallefall).

Men det virker som at det er forutbestemt at etter noen gode år så går det nedoverbakke, for så å bygge seg opp igjen. Ser på grafene for elva at fangstene følger et visst mønster (jo-jo) i sykluser som jeg ikke riktig forstår

:blush:

Det som jeg vet med sikkerhet er at årets fiske (fangster) i ei elv ikke trenger å ha noe å si for fremtidige generasjoner med laks (kjempebra gyting det samme året).

Vi har hatt mye laks på elva når den skal gyte (okt-nov) og grunnen er at nesten all laksen kom på høsten og vi merket ikke noe av den ! Grunn: Tropevarme og sildrebekk i juli og august. Laksen ventet ute i sjøen, pluss at det kom mye høstlaks på elva, blank og fin ! Har fisket stamlaks i oktober og så mye nygått og blank laks har ikke jeg trodd det gikk på elva da. Så årets laksefiske for mi elv igjen (Gaula) er helt uavhengig av hvor mange laks som virkelig gyter i elva samme året !

Det har vært det stikk motsatte enkelte år. Og likevel om det har vært ideelle forhold i fiskeperioden (dårlige fangster) så kan likevel mye laks komme sent (sept/okt) og berge laksestammen. Smart :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.