Gå til innhold
Fiskersiden

Tackler til havål, stor lange og stor sei.


krheldal
 Share

Recommended Posts

Til helgen blir det sansynligvis ny tur til plassen som i fjor gav oss lange på 8 kg, sei på 10 og 14kg pluss store mengder fisk av forskjellige slag. Tror ikke vi var langt unna 100 kg på de to turene jeg var der i fjor.

Men hele målet med turen er egentlig havålen som vi vet bor der. Og den vi vet bor der er ikke liten heller.

Er tatt en del av sorten i ruse der, og den største får de fleste som har blitt avbildet her inne til å blekne. :)

Det er også tatt lange i ruse her. Også den av meeget stor størrelse.

Noen som har formening om hvilket tackle jeg bør rigge meg til med?

I fjor var det paternoster som ble brukt. Litt forskjellige krokstørrelser ble prøvd, perler og krims krams ble prøvd osv. Hjelp meg her... Hva skal vi bruke for å få de virkelig store? Hvilke kroker skal vi bruke, og hvordan er det best å agne opp? Fileter? Hele makrell?

Wire? Ikke wire?

Kraftige saker må til hvertfall. Det gav de to seiene klar beskjed om i fjor. Hjelpe meg.

Er ca 120m dypt 30 meter fra land. Faller jevnt hele veien.

Hva ville DU prøvd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulley til lange, glidende til havålen. Kan like gjerne kjøre wire for å være på den sikre siden, men 0.90 - 1.20 mono duger også. Store J-kroker er greia, ville brukt det uansett, siden det er mulighet for havål der. Den kommer mest sannsynlig ikke opp om dere bruker sirkelkrok. Eller hva Truttakiller? :)

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Swagger = skikkelig.

Avbiter/vannpumpetang = uskikkelig.

Hva gjør egentlig en swagger som en leatherman eller vannpumpetang ikke gjør?

Stopper den deg før du har klemt for hardt eller noe sånt?

Jeg skjønner at dette kan være lurt på mono, men på wire skal det vel godt gjøres å drite seg ut med vanlig tang?? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulley til lange, glidende til havålen. Kan like gjerne kjøre wire for å være på den sikre siden, men 0.90 - 1.20 mono duger også. Store J-kroker er greia, ville brukt det uansett, siden det er mulighet for havål der. Den kommer mest sannsynlig ikke opp om dere bruker sirkelkrok. Eller hva Truttakiller? :D

Mvh Oz

Vet ikke om den kommer opp med sirkelkrok, for det har jeg ikke prøvd :blush: MEN den kommer pokker meg ikke opp med J krok heller :P:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33205_s.jpg

Sånn crimper du wire....

Ellers så kan det jo nevnes at de to første havålene på de to stedene Erling har landet conger er tatt på sirkel. Resten er landet på 8/0-10/0 J kroker. Husker ikke i farten om det var 4-5 eller 6 forsøk Erling hadde på første havålen som kom på land før sirkelen kroket.

Så ferskt agn som mulig ser ut til å være tingen, skader ikke å prøve med hel sypike eller flapper av smålyr, sei, gulter osv. En "normal" makrell har som regel holdt til 3 agn hos oss. Hodet + litt = 1 agn, hver file = 1 agn... kan seff bruke større agn også hvis det lar seg gjøre med tanke på kasting, men da er det ikke like lett å beregne hvor lenge du må vente før tillslaget skal sitte. Ikke spesielt festelig å avkroke en dypt kroket havål eller å få opp igjen en maltraktert flapper ( eller hva sier du Thor?).

Gudd løkk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vel kjørt tykk mono hele veien. Enkelt å jobbe med, greit å crimpe (husk å smelte en perle ytterst med lighter før crimping, samt bruke barrel-hylser tilpasset tykkelsen på sena) og krøller seg ikke etter hver fisk. Dessuten enkelt å klippe av og re-crimpe når det blir litt slitt helt nede ved kroken.

Til sei kjører du bare mono uansett. Til storsei er det greieste å droppe alt som heter opphengere. Mye morsommere dessuten, og da kan man dessuten fiske mye lettere. Så mine "tackler" til både havål, lange og sei består stort sett av mellom en og to meter mono med en krok i ene enden og en kraftig svirvel i den andre...

Eneste artene jeg gidder å bruke perler og spinnerblader på tacklene til er vel flatfisk, men da kun dersom det fiskes aktivt, noe jeg stort sett gjør uansett.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til helgen blir det sansynligvis ny tur til plassen som i fjor gav oss lange på 8 kg, sei på 10 og 14kg pluss store mengder fisk av forskjellige slag. Tror ikke vi var langt unna 100 kg på de to turene jeg var der i fjor.

Vil dere ha selskap, så henger jeg meg gjerne med på tur! (Hilste på deg på Frekhaugbrygga sist fredag så vet du hvem jeg er..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om den kommer opp med sirkelkrok, for det har jeg ikke prøvd :lol: MEN den kommer pokker meg ikke opp med J krok heller :blush::)

Joda, du har prøvd med pulleytackler med sirkelkrok på. Til og med mista fisk på det :D

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner jeg å glede meg.

Reiser innover i fusatraktene i morgen tidlig.

Håper fangstene blir like bra som i fjor. Håper selvfølgelig på havål, men har egentlig ikke særlig troen på det. Vi gir oss nok litt for tidlig tenker jeg.

Men har et mål om lange på over 10 kg denne gangen. Det skal være mulig med både 10, 20 og kanskje 30kg her.

Ellers håper jeg å få skrive brosme på artslisten min. Brosme er en fisk som skyr mine agn. Jeg kan ikke fatte at jeg aldri har fått en.

Og så håper jeg svarthåen ikke blir fullt så plagsom som den ble etter mørket falt på i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke noe gutsing på havålen. Vi satset på fiske mens det enda var lyst ute.

Resultatet ble div. små langer, brosme på 2,8 (ny art på meg), flere store sei, masse makrell (agnfisk til vinteren er i boks), og noen fine lyr.

Fikk omsider tatt makrell på flue. Artig. Men lyr på neste 2 kg er enda gøyere på flue.

Godt å endelig få brosmen på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.