Gå til innhold
Fiskersiden

Fritjof begynner å bli stor gutt!


Perca
 Share

Recommended Posts

valp5.jpg

Her er Fritjof en dag gammel... Og jeg drømmer om hvor god jakthund han skal bli. :)

Han har fått masse turer i skogen og mange turer på fiske...

fruenfritjof030407.jpg

I begynnelsen så var det best på fanget til Fruen!

Men etterhvert så ble det mer og mer spennende med fisken som sprellet.

fritjof-2.jpg

Kanskje en noe utradisjonell trening av elghund, men pytt, pytt... :)

Han ble stadig barskere ombord i båten når vi var på fisketur og gjedder var alltid spennende.

fritjof-4.jpg

Men så ble han litt for barsk!

vaat.jpg

:D Han trodde visst han var Jesus... Men forsøket på å gå på vannet var ikke spesielt vellykket!

fritjof2.jpg

Men den våte opplevelsen ble fort glemt. Fisketurer var fortsatt morsomt å være med på.

fruen-8.jpg

Og jaktinstinkt hadde han... Denne måka som Fruen fikk på en Rapalavobler var overmåte spennende!

Og til slutt så kom datoen hvor båndtvangen var slutt. Fritjof hadde vært med en del turer i skogen og sporet på elg, men ikke blitt sluppet løs. Første kvelden det var lovlig å slippe hunder løs så måtte jeg jobbe, og da får jeg en telefon fra han som kjøpte bror til Fritjof av meg... Per, sa han, nå har Anton (navnet på bror til Fritjof) los på elg! Det var bra og høre og jeg lengtet ikke noe mindre til skogs av denne telefonsamtalen. Anton hadde 1,5 timers los før elgen dro unna, men så fikk han los på nytt på samme elgen og holdt på i 1 time til før både elgen og Anton forsvant... Resultatet ble "litt" leiting i Østmarka etter dette. Han kom til rette dagen etter.

I går så spurte jeg Fruen om hun hadde lyst til å bli med en tur i Østmarka og slippe Fritjof. Hun svarte ja uten å spørre om hvor tidlig vi skulle dra ut. :D Klokka 06.00 så gikk vi ut fra Bysetermåsan. Været var helt topp. Vi gikk nesten til Skjelbreia før vi tok av skogsveien og slapp både Petra (mor til Fritjof) og Fritjof. Det første som skjedde var at Fritjof sporet opp en orrfugl som kom i lav høyde over hodene til Fruen og meg. Like etter så støkker Petra ut en skogsfugl. Og så finner vi en fersk feiing av en elgokse! Vi setter oss ned der og lar hundene søke ordentlig ut. Etter ca 20 minutter så hører vi Petra! Stålos! Men hvor er Fritjof? Ikke hører vi han eller ser han, men etter 5 minutter så kommer han til oss. Pokker også sier jeg, hvorfor blir ikke han med på losen? Vi sitter stille i 20 minutter og lar Fritjof søke rundt, men har tør ikke helt dra bort på stålosen som Petra har.

Fruen og jeg beveger oss mot området hvor Petra har stålos og stiller oss opp på en plass hvor jeg vet at elgen har lett for å passere.

havnlimyra.jpg

I det stille flotte høstværet så høres losen veldig godt. Her har Fruen og jeg orkesterplass over Havnlimyra som elgen ofte krysser. Men "elgen" vil visst ikke bevege seg mye i dag! Etter ca 1/2 times los så bryter Petra losen og kommer mot oss. Pokker, hva er det den dustebikkja driver med nå da..? Gå fra losen etter bare en 1/2 time er jeg ikke vant med! Men 100 meter fra oss så møter hun Fritjof og da snur hun og går tilbake til området hvor hun har loset! Jøss... Hun hentet valpen og snart så er det full los igjen! Og da har Fritjof også stålos! Jeg smiler fra øre til øre og får nesten en tåre i øyekroken. Dette var moro! Og for et mål det var på Fritjof! Han overdøver i perioder mora si.

Etter å ha stått som saltstøtter i 20 minutter så sier jeg til Fruen at vi skal smyge oss på stålosen for å se hva slag elg de loser på. Vi bruker nok rundt 20 minutter på 300 meter for det siste vi vil er å støkke elgen. Til slutt så er vi bare noen ytterst få meter fra losen og jeg lurer på hvorfor i all verden vi ikke ser elgen. Det er noe kuppert der losen står og så får Fritjof se meg. Han kommer bortom meg og bråsnur og loser mer iherdig en noen gang. Da reiser jeg meg forsiktig opp og der ser jeg losdyret! En grevling... :)

grevlinglos1.jpg

Begge bikkjene står side ved side og loser. Og under en stein av anselige dimmensjoner sitter en grevling og knurrer.

Når Petra ser at jeg er like ved så går hun til angrep på den stakkars grevlingen! Jeg skvatt og klarte ikke å få tatt bilde av dette. Først så biter grevlingen Petra i snuta så blodet renner og så tenner Petra på alle pluggene og biter grevlingen over hodet! Grevlingen kommer seg løs og rygger inn under steinen igjen.

Fritjof har ikke den store respekten for grevlingen og har snuta si 5-15 cm fra grevlingsnuta der han loser på den.

grevlinglos2.jpg

grevlinglos4.jpg

grevlinglos5.jpg

Og innimellom så har de "teamwork".

grevlinglos3.jpg

Grevlingen sitter ganske trygt innunder den store steinen. Det var ganske dyp knurring fra grevlingen!

Fruen var ganske så bekymret for bikkjenes helse og likte ikke situasjonen.

grevlinglos6.jpg

Her ser du grevlingen under steinen, begge "elg"hundene og Fruen i bakgrunnen.

Og grevlingen var innimellom voldsomt grinete! Her er det Fritjof som nesten kommer seg innunder steinen for å hilse på`n Grimbart.

grevlinglos7.jpg

Det er noen tenner på grevlingen også...

grevlinglos8.jpg

Jeg antar at denne grevlingen fikk hørselskader denne dagen! Dere skulle bare ha hørt hvordan Fritjof loset på grevlingen. Jeg vet ikke hvor mange desibel Fritjof klarer å lage, men når dette pågår kun få cm fra ørene til grevlingen så har den ihvertfall fått "summetonen".

grevlinglos9.jpg

Grevlingen forsøkte å gå til angrep på Fritjof, men Fritjof var alt for rask for grevlingen. Den ser noe grinete ut denne grevlingen.

Jeg forsøkte å få grevlingen ut fra denne steinen, men det ville den ikke!

grevlinglos10.jpg

Jeg tok en pinne og dyttet på grevlingen, men da heiv den seg rundt og glefset tak i pinnen så flisene føyk! Så det prosjektet avsluttet jeg umiddelbart.

Etter at bikkjene hadde loset på denne grevlingen i drøye 2 timer så koplet jeg begge hundene og tok et siste bilde av den før vi gikk videre.

grevlinglos11.jpg

Da så jeg at det ikke bare var Petra som var merket av nærkampen med grevlingen! Grevlingen hadde fått seg et lite sår over øyet i slosskampen med Petra. Såret var ikke stort og helt ærlig så tror jeg ikke at grevlingen lot seg merke av dette.

Og det var denne treningsturen. Når vi kom hjem så fant Petra en nyåpnet sekk med hundefor og bedrev selvforsyning... Så i dag har hun ikke orket å gjøre noen ting annet en å drikke vann og drite. :)

Men Fritjof og jeg har jo vært ute en tur i dag også uten at det skjedde så veldig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sofafisker'n

Hmm.. Hva er det med disse hundene dine.. Mener å huske en duganes stålos på Flishøgda for noen år siden, må ha vært Petra tenker jeg. Etter lengre tids smyging kunne du konstatere det største rotveltet på mils avstand..:D

Uansett fine hundebilder og en artig historie! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Hva er det med disse hundene dine.. Mener å huske en duganes stålos på Flishøgda for noen år siden, må ha vært Petra tenker jeg. Etter lengre tids smyging kunne du konstatere det største rotveltet på mils avstand..;)

Uansett fine hundebilder og en artig historie! :lol:

:D Kanskje det skyldes min noe uortodokse trening av hundene mine? :D Det er helt riktig det du husker! Det var Petra som hadde en fenomenal flott stålos på en rotvelte! :) Jeg glemmer aldri den ansmygningen jeg hadde på denne losen. Jeg husker også noen av kommentarene jeg overhørte på jaktradioen... :) Som unnskyldning så må jeg jo si at det var hennes første sesong som jaktbikkje og uka etter så skøyt jeg den første elgen i stålos for henne.

Jeg kan forøvrig opplyse om at Fritjof allerede har hatt stålos på tyrirot og brukken bjerk! :D Og denne helgen så avanserte han til grevling. Jeg gleder meg allerede til neste helg dersom progresjonen hans er som for modern hans... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sofafisker'n

Jeg kan forøvrig opplyse om at Fritjof allerede har hatt stålos på tyrirot og brukken bjerk! :D Og denne helgen så avanserte han til grevling. Jeg gleder meg allerede til neste helg dersom progresjonen hans er som for modern hans... ;)

Man skal ikke kimse av brukken bjerk!..:) Og en og annen feillos gjør jo bare posteringa mer spennende, i alle fall med hund i en kikkertvinkel, hundefører i en annen, men elgen...? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.