Gå til innhold
Fiskersiden

Svanfossen i Vorma


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Skal hente noen på Gardermoen litt sent i kveld og tenkte derfor å stikke innom et sted på veien oppover og lufte fiskestanga.

Fikk anbefalt Svanfossen, og ser at det er jo ikke lange omveien.

Har aldri vært der før, men det ser jo fint ut:

http://www.gulesider.no/kart/index.c?ps=5&...llX=0&scrollY=0

Hvor bør jeg parkere? Og hvor bør jeg gå? Og hva kan jeg forvente å få?

Er det fiskekort? Når er det fredning o.l.?

Vil gjerne fiske ørret og harr, men gjedde og karpefisk er også interessant dersom de er av bra str. Er det gode fluemuligheter, eller er det mest egnet for sluk?

Har desverre ikke plass i bilen (tilbake) til å ta med noen, men er det andre som skal dit i kveld så si ifra :D

Er det noen som har lyst til å sitte på opp dit, men så bli igjen der etter at jeg har dratt så si ifra :)

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du parkerer på en egnet plass rett før broen når du kommer østfra, eller så kan du svinge av til venstre rett etter broen og ned til parkeringsplass der.

Harr og ørret er vel det mest sannsynlige. Har fisket harr på oversiden av broa (ikke veldigmange plasser å velge mellom der, men kanskje 100 meter ovenfor på østsiden. Der ble det fisket omtrent som du ville fisket tube-søkke eller søkke-mark i Drammern. Søkke tilpasses så det "spaserer". Skulle små krok til (12) før det ble harr opp til 900 g på oss dengang. Kompis slet med både å kroke fisk på krok 6 og 8. Mark var agn.

Eller om du kjører parkeringsalternativ 2 så er det bare å rusle nedover. Samme og andre metoder funker bra også der......

Og OBS - du må vel fortsatt ha fiskekort der - dengang handlet vi på en bensisnstasjon ca her:

http://www.gulesider.no/kart/map.c?ps=1&co...llX=0&scrollY=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som fisker Svanfoss fisker Vorma vest nedstrøms for fossen. Det er mulig å fiske med flue der, du må gå ca 5 minutter nedover. Du kan kjøre helt ned til elva der. Ellers så er det sluk/spinner/mark som benyttes.

Ørret, harr, og karpefisk er mulig.

Sjeldent med buk/stam over 1,5kg. Harr opp til 500g er vanlig, ørret kan bli diger.

Fiskekort sjekkes. Det er innført eget fiskekort for vestsiden og det kan ikke kjøpes der Espen la ut link, men her Jokerbutikk som selger fiskekort. 50 kroner for et dagskort.

Dette kortet gjelder fra fossen og ca ca 2 km nedover. Resten av Vorma dekkes av det gamle kortet som kan kjøpes der Espen skrev.

Som sagt oppstrøms er lei å komme til, det samme er østsiden av Vorma nedstrøms svanfoss.

Fredning vet jeg ikke, men ut måneden er det ihvertfall lov å fiske.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, traff på en svært pratsom kar ja. Men pratet ikke lenge nok med han til at jeg skal si noe.

Uansett en fin plass som jeg kommer til å besøke igjen. Fikk noen harr og tok med en (over målet selvsagt) til kveldsmat, resten c&r. Så fin ørret og hadde noen hugg på sluken, men ingen ørret på land desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.