Gå til innhold
Fiskersiden

Med Kålhue i schævven


cb
 Share

Recommended Posts

Kålis ville dra på tur før han skulle i jobb igjen til uka, og den løken vil selvsagt KUN fiske ørret med flue.

Helst mengder av fisk på mellom 1 og 5 kilo tatt på tørt fra bakluka på bilen.

Nja...

I stedet lempet vi kanoen på taket og dura inn i Østmarka for å sjekke ut ståa på noen vann jeg har hatt bra fiske på tidligere (15-20 år siden).

Ved Myrdammen passerte vi noen berter som grillet pølser, men vi var beinharde og padlet over plaskedammen. Der har btw Rælingen JFF satt ut endel fisk i sommer.

Framme ved Nordbysjøen fikk vi turens lengste padleetappe, og deretter var det bare å lempe kanoen på tralla igjen og sette kursen innover i skauen. Etter en myrputt var vi framme ved Grindern og padlet også over denne. Nå begynte det å bli kjipt terreng for tralla, men den holdt. Etter en kort padletur over Stingsildtjern var vi framme ved Søndre Krokvann. Spenningen var kanskje ikke stor, for jeg har lært meg å spenne forventningens bue temmelig moderat når man fisker i Marka, så for min egen del ga jeg stort sett F i fisket og skulle i grunn bare ha det fint på tur. Været var fint med klar himmel og frisk sønnavind. Teltet kom opp, og etter noen små fingerbøl med Gammel Reserve

34736_s.jpg

var det klart for påsan.

Eneste gjest på leirplassen var forøvrig ei padde.

34737_s.jpg

Neste morgen var været like fint. Litt bånnmeite og slukdenging ga nada, så vi padlet over sjøen til Høgkolltjerna.

I det første virket det steindødt, og vinden gjorde det vrient å pælme flue.

34738_s.jpg

I det neste hadde Kålis pelt en fisk før jeg kom opp dit. Spottet et vak, lirket ut ei grå nymfe og fisken tok - og satt. Ei lita flis på rett under minstemålet, svart som en paddetorsk. Kålis missa et take på maur, og jeg testet tørt ute på myra på en fisk som vaket sporadisk i ei lita bukt. Tilbake på S. Krokvann fikk jeg en og mistet en ørret på sluk, bare småfisk. Bånnmeite med mark ga to abbor. På kvelden ble det dermed kun en abbor og en ørret i folie,

34739_s.jpg

men for å få metta måtte vi fylle på med pasta. Ellers insisterte selvsagt Kålis på å fyre bål.

Moret meg litt med å bruke litt forskjellige teknikker på å ta bilde av bålet, da det jo ble lite bilder av fisk. Lett var det ikke uten stativ, samt med opptil flere objekter som beveget seg

34740_s.jpg

34741_s.jpg

34742_s.jpg

34743_s.jpg

men noe måtte man jo finne på.

Neste morgen var det temmelig steindødt, så vi brøt leir og dro til Grindern. Her fikk Kålis en liten ørret på sluk, mens jeg mistet en noe bedre fisk som satt på i kanskje to sek. Klokka gikk, så ved sekstida tok vi fatt på hjemveien med nye padleetapper og trilling av kano.

Konklusjonen?

Det var uten tvil mye mer og større fisk der før (eller var vi bare uheldige?), men Marka er fortsatt like fin. Og trim og frisk luft ble det nok av. Sokker og fjellstøvler lukter fortsatt like ille som før, og det er fortsatt påkrevet å ha med seg tørrmat på tur. Vi holdt øynene litt oppe etter kantareller, men så lite. Ellers er det mengder av beverhytter der inne, men vi så ingen bever. Eneste småville opplevelse var da jeg skremte opp en storfugl.

Fiskemessig hadde vi garantert fått mange ganger bedre andre plasser, men villmarksfølelsen i dette området er fortsatt like genuin. Og av og til er det faktisk lov å dra på fiskeTUR i stedet for FISKEtur...

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var smart av dere å dra på fisketur i dette området nå og ikke om noen uker... Da er jeg nemlig på elgjakt der! :)

Dette området gir en skikkelig villmarksfølelse. Ellers så har jeg i de senere årene sett virkelig stor fisk som har velta seg i Grindern. Og ja, jeg ser forskjell på bever og fisk... :D

Om du ønsker den letteste veien inn til dette området med kano og tralle så vil jeg anbefalle å parkere på Bysetermåsan, trille kanoen til Børtervann og padle derfra over mot Grindern. Og så kan du jo henge en vobler etter kanoen og forsøke deg på storørreten i Børter på veien over. Den største ørreten som er tatt der de senere år veide 8,2 kg og ble tatt på vobler.

Ellers så var det en fin rapport!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at alle synes den krydderblandinga til Kålis så ut som maggot. Men ved nærmere ettersyn må jeg jo innrømme at den så litt tvilsom ut ja.

Jeg finner det mer merkelig om noen ikke synes det ser ut som maggot...

Flott rapport cb.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.