Gå til innhold
Fiskersiden

Stang til snelle


Sven By
 Share

Recommended Posts

Kjøpte meg snelle hos Agdar i fjor mtp lett kystmeite; en Shimano Baitrunner Aero GTE 6000B. Kjøpte også 0,20 multifilament. Hva slags stang passer til dette, og hva tungt er det tilrådelig å fiske med det? Karpestang? Testkurve? Kastevekter? Litt grønn i gamet, og jeg ser det er mange her som er tungt inne i kystmeite. Håper på noen tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bur du i Trondheim? Uansett, karpestang med testkurve 2,75 lbs er fint til den stanga, tenker eg. Med ei slik kan du kaste søkker opp til ca 100 gram. Kjempefin å kjøre fisk på.

Eg har ei Beastmaster Specimen 275.

Hei!

Takk for raskt svar begge to. Jeg bor i Åfjord på Fosen. Har dere kjennskap til denne; Shimano Beastmaster Carp, 12 fot med testkurve 2,5lbs. Blir den for veik? Hvis det løyer snart, kan det bli aktuelt å prøve fisken om ikke lenge. Har vært et forferdelig vær i 3- 4 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjenner ikkje til stanga, men kjenner til været i Åfjord! Om du er interessert i artsfiske, så veit me om nokre kule stader i området. Sjølvsagt i bytte mot andre kule stader. Me er innom Åfjord eit par gonger i året :lol: .

Gje lyd på PM om du er interessert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vel satset på 2,75 lb hvis Shimano sine stenger er like myke som normale karpestenger. Ville også lagt på ekstra lang fortom når du har så tynn multi, minst 10m 0,50 ved kastevekter opp til 70g og 10m 0,60 over. Synes du dette begrenser kastelengdene mye kan du gå ned til 5m ved fiske på sandbunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vel satset på 2,75 lb hvis Shimano sine stenger er like myke som normale karpestenger. Ville også lagt på ekstra lang fortom når du har så tynn multi, minst 10m 0,50 ved kastevekter opp til 70g og 10m 0,60 over. Synes du dette begrenser kastelengdene mye kan du gå ned til 5m ved fiske på sandbunn.

Da er jeg nettopp logget av Baardsen, og Shimano Beastmaster Specimen 275 er forhåpentligvis på veg hitover i løpet av morgendagen :). Hva slags knute bruker dere til å feste sjokkfortomen til multisnøret med? Takker ellers for svært gode råd og raske tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne skal testes ut. Så jo både lett og kraftig ut.

Jeg har knytt denne på havsnella nå, så får jeg se om den holder:) Er litt skeptisk til den, virker som multin kan komme seg gjennom knuten på monoen.

EDIT: Men det kan vel kanskje løses med litt superlim.

Endret av Matz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.