Gå til innhold
Fiskersiden

Hvor mange fluefiskede gjedder dør etter utsetting?


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

men vi kan vel slå fast at fluefiske er den mest skånsomme metoden av gjeddefiske med de avanserte og erfarne gjeddemeiterene som gjør alt de kan for riktig kroking og riktig behandling av fisken.

Jeg skal værken prøve å forklare eller prøve å forsvare det er nytteløst i en slik diskusjon.

Men hvis målet fra trådstarter var å finne ut om gjedda kunne dø av utmattelse ( altså i forhold til fluefiske) Hvorfor bruke 7-8 linjer første på å kaste skit om andre metoder først.

Etter som jeg har prøvd ut begge deler, men har gitt meg hen til jerk så kan jeg jo legge ut om mine erfaringer når det gjelder jerk.

Det er meget meget sjelden det er noe problem med feil/dyp kroking på gjedder av en viss størrelse. Dette for att gjedder med en viss størrelse passer til betes størrelse . Jeg tror jeg med hånden på hjerte kan si at alle gjeddene jeg har vært med å få eller sett andre få på over 3,5-4kg har kommet fra det med livet i behold og uten skadde øyne. Men fisk under 3,5-4kg kan det være verre med, det skal jeg ikke legge skjul på. På gjedder av den størrelsen så blir krokene og beten ofte for kraftige slik at de kan feste seg på plasser der det ikke bør være kroket. De værste er egentlig gjedder på under 2kg, de er som regel de værste, å det er vel på disse vi klipper flest kroker, ja vi klipper kroker for å gjøre minst skade. (kunne vært artig å se en fluefisker gjøre det samme med flua si) hehehehe

I starten av min gjedde karriere manglet jeg det meste av utstyr og fikk både krittikk og råd om hvordan og hvorfor, og disse har jeg fulgt til punkt å prikke. Avkrokningsverktøy, avbitertang, avkrokningsmatte, mm. Hvis man velger å bruke mye tid på gjedde så bør dette utstyret være på plass.

Jeg må si jeg er mektig imponert over de jeg fisker i sammen med, å dems holdning til gjedda som har tatt bete. Når fisken er ved båten så er all fokus på fornuftig håntering i forhold til c&r.

For en latterlig holdning. "Gjeddemeiter = riktig behandlig av fisk" Kan jo være du har rett, rett og slett, men jeg tror jammen det finnes andre gjeddefiskere innen for andre fisketekknikker som har akuratt samme omsorg for sitt bytte.

Dette er egne erfaringer ut i fra ca to år med jerkfiske og noen fisk har det faktisk blitt.Det er helt sikkert ting man kunne gjort bedre å jeg kan fortelle at det ofte diskuteres hvordan vi kan gjøre det enda mer skånsomt for gjedda i forhold til de fiskemetodene vi utfører.

Bøying av kroker, fjerning av kroker mm testes ut.

Men det er svært svært sjelden det oppstår skader på gjedde av en viss størrelse, men som sakt sniper kan det til tider gå værre med selv om dette også er sjeldent.

Jeg ser på meg selv som en seriøs person i forhold til å behandle bytte på en ordentlig måte slik at muligheten for fisken til å overleve er stor, men det er forsatt mye å lære..........

Litt om meg selv som fluefisker................

Det er værre med de gutta som stikker/stakk ned i en lekvik i mai/juni med 7 stanga si og ørrethåven på ryggen.

Jo'a stanga har go nok rygg, helt til gjedda på 6+ går på da skjønner man fort at utstyret kanskje ble noe spinkelt. Og hva gjør de når de får den mot land, da drar de han opp langs steinette/grusete bunn og river opp siden på fisken, der den kommer sigende inn med buken i været grunnet utmattelse Hvis de da i tillegg er så uheldig at gjedda har slukt flua, så tar de tak i fortommen å prøver å røske den ut, for tang har de jo ikke (men skulle de ha en tang så er den kanskje først og fremst beregnet på marka ørret), alt dette mens gjedde ligger rett på land. Når man da endelig har fått røsket ut kroken så skal det veies, men hvordan, jo man setter kroken i vekte i hjellevikene og heister den opp med all sin kraft, for noen veienett har man jo ikke med seg..................Altså null peiling på hva de egnetlig begir seg ut på, men det er så tøfft å få stor gjedde på flue.............................

Men det finnes seriøse gjeddefluefiskere som faktisk vet hva som kreves og da blir det noe annet.......men i Norge tror jeg disse er i mindre tall............ :unsure::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskusjonen munner ut i en ny diskusjon om behandling av gjedda etter den er på land, diskusjonens tema var om fluefiske etter gjedde faktiskt dreper gjedda pga for lang kjøring. Syns ikke det er å ta i om man sier at fisker man med riktig utstyr etter fisken så skjer ikke dette. Det gjelder de fleste fiskeformene. Og med bakgrunn i at feilkroking sjelden eller aldri skjer, man fisker gjerne med enkelkrok og ofte krok uten mothaker så er fluefiske den mest skånsomme måten der og da. Hva man gjør med gjedda etter den er tatt er en annen historie og en opplysning som må gjøres for de som ikke vet å behandle den. Jeg har kastet 10 ganger md jerk, det er det så jeg skal ikke utale meg på noe personlig grunnlag der. Men jeg har fisket med wobler og dorget gjedde ganske mye og jeg har opplevd flere ganger, gjerne på mindre fisk, at de blir kroket litt her og der pga de mange sett kroker. Dette mønsteret ser jeg også i annet fiske, feks ettr sø. Ofte er bakerste krok på wobler festet i gjellelokk, gjeller, brystfinne etc. Det skjer ikke med flue. OG om man har kraftig nok utstyr, som igjen gjelder for alle metoder, så tror jeg heller ikke det er en skadelig metode å bruke flue. Som CB nevner, er ikke bra å taue fisken inn heller uten at den har blitt litt sliten Skader kan ofte komme under avkroking. En annen ting jeg har lurt på, igjen jerkfiske, er at disse kosteskaftene og line som tåler 50kg, da tauer man jo inn de fleste gjeddene man får. Hva med stress skader i ledd, benstruktur, større hull pga større belastning i krokfestet etc? Nå må du ikke ta dette personlig og tro at dette er noe negativt mot jerk, det er det ikke. Men de som påstår at fluefiske er negativt for gjedda har enten ikke erfaring med fluefiske etter gjedde, eller bruker ørretutstyret sitt etter fisken! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis målet fra trådstarter var å finne ut om gjedda kunne dø av utmattelse ( altså i forhold til fluefiske) Hvorfor bruke 7-8 linjer første på å kaste skit om andre metoder først.

Vel, hvis du er så hårsår at du synes det jeg skrev

( Jeg mistenker enkelte i meite, trolling og jerk-miljøet for å overdrive denne faren for å dekke over det at de skader flere gjedder (da ikke melkesyre, men oppriving av munnparti og øyne pga store kroker og regelrett feilkroking og ved meite - dyp kroking) enn fluefiskerne gjør med sine beskjedne (i forhold til jerkbait og wobblere) enkeltkrokede fluer som man som oftest får løs på 1-2-3 med en tang. )

er så ille, da er du jammen lite herdet etter mange år på diskusjonsforum på internett.

Som jeg skrev litt lenger ned i tråden innrømmer jeg at det var unødvendig å ta med mine gjetninger om gjeddefluefiskemotstandernes motiver, men jeg kan faktisk ikke skjønne at det er så ille. Vel, beklager hvis jeg såret deg - det var faktisk ikke det som var meningen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskusjonen munner ut i en ny diskusjon om behandling av gjedda etter den er på land, diskusjonens tema var om fluefiske etter gjedde faktiskt dreper gjedda pga for lang kjøring. Syns ikke det er å ta i om man sier at fisker man med riktig utstyr etter fisken så skjer ikke dette. Det gjelder de fleste fiskeformene. Og med bakgrunn i at feilkroking sjelden eller aldri skjer, man fisker gjerne med enkelkrok og ofte krok uten mothaker så er fluefiske den mest skånsomme måten der og da. Hva man gjør med gjedda etter den er tatt er en annen historie og en opplysning som må gjøres for de som ikke vet å behandle den. Jeg har kastet 10 ganger md jerk, det er det så jeg skal ikke utale meg på noe personlig grunnlag der. Men jeg har fisket med wobler og dorget gjedde ganske mye og jeg har opplevd flere ganger, gjerne på mindre fisk, at de blir kroket litt her og der pga de mange sett kroker. Dette mønsteret ser jeg også i annet fiske, feks ettr sø. Ofte er bakerste krok på wobler festet i gjellelokk, gjeller, brystfinne etc. Det skjer ikke med flue. OG om man har kraftig nok utstyr, som igjen gjelder for alle metoder, så tror jeg heller ikke det er en skadelig metode å bruke flue. Som CB nevner, er ikke bra å taue fisken inn heller uten at den har blitt litt sliten Skader kan ofte komme under avkroking. En annen ting jeg har lurt på, igjen jerkfiske, er at disse kosteskaftene og line som tåler 50kg, da tauer man jo inn de fleste gjeddene man får. Hva med stress skader i ledd, benstruktur, større hull pga større belastning i krokfestet etc? Nå må du ikke ta dette personlig og tro at dette er noe negativt mot jerk, det er det ikke. Men de som påstår at fluefiske er negativt for gjedda har enten ikke erfaring med fluefiske etter gjedde, eller bruker ørretutstyret sitt etter fisken! ;)

For meg så er det viktig at man tenker c&r fra det fisken går på bete, uansett om det er flue eller jerk eller wobblere. Så å dele det opp i forksjellige seanser blir for meg umulig. Det er den totale behandlingen som er viktig.

Når det gjelder utstyret og dens kraftighet så er ikke det førts og fremst ut i fra bytte, men for å unngå å miste utstyr og for å unngå back klass (skrives helt sikker på en annen måte) og ikke for å taue inn fisken. På mulitsneller som på andre sneller så er det en brems som kan stilles i forhold til byttes størrelse. Og jeg kan også bekrefte for meg selv og de jeg fisker med at fisken blir kjørt på en forsvarlig måte. Klart setter man på full brems å gir fullt press så vil det nok kunne oppstå store krokhull i nebbet, men ingen kjører vel fisk på den måten ?

Når det gjelder saken under avkroking pga. av at gjedda ikke er kjørt mør kjenner jeg meg ikke igjen i.

Når man får fisken inn til båten så kroker man den av i en hov eller man heiser den opp å legger den rett i veienettet , der er det mørkt å det er svært sjelden at man opplever at gjedda går bananas. Veienettene er laget med klidelås på begge sider som gør at gjedda ikke skal skli ut eller på andre måter komme i kontakt med ting som kan være skadlig. Så skulle gjedda begyne å kaste på seg, så vil den ikke kunne forlate veienettet. Jeg har aldri opplevde at en gjedde har hoppet rett i båt sia eller opp i båten for den saks skyld.

Jeg skal ikke kaste skit om andre fiskemetoder i forhold til dødlighet. men jeg har en liten følelse av av fluefiskere (ikke de seriøse fluefiskerene) som fisker gjedde ikke tenker konsikvensen av å få en stor fisk på sitt utstyr.

Det er veldig enkelt å kjøpe inn noen gjeddefluer å stikke ned i en lekvik å denge litt, hva de skal gjøre med fisken hvis den først går på, vet man litt for lite om, men som tidligere skrevet så er det fluefiskere som tenker på det.

Nå skal det sies at jeg også ikke tenkte konsikvens når jeg begynte med gjeddefiske og fikk da fortjent negativ kritikk og råd

Kan det være så enkelt som med oss mennesker

Dødligheten av utmattelse er større en dødligheten av å ha en krok i munnen. :lol::(

Endret av Erik Walmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men fortsatt har du din "torn" i siden mot fluefiske, helt uten grunn. Du kommer med ett eneste eksempel på at fisker man i leka vika så skjer ditt og datt. Selv om du har observert en gjeddefisker med flue der som kanskje ikke var helt på nett, betyr ikke det atdu kan basere ditt grunnlag på det. Tror det er nytteløst å kunne klare å bevise at fluefiske er mer skadelig enn andre metoder, da det mest sannsynelig er den mest skånsomme metoden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvis du er så hårsår at du synes det jeg skrev

( Jeg mistenker enkelte i meite, trolling og jerk-miljøet for å overdrive denne faren for å dekke over det at de skader flere gjedder (da ikke melkesyre, men oppriving av munnparti og øyne pga store kroker og regelrett feilkroking og ved meite - dyp kroking) enn fluefiskerne gjør med sine beskjedne (i forhold til jerkbait og wobblere) enkeltkrokede fluer som man som oftest får løs på 1-2-3 med en tang. )

er så ille, da er du jammen lite herdet etter mange år på diskusjonsforum på internett.

Som jeg skrev litt lenger ned i tråden innrømmer jeg at det var unødvendig å ta med mine gjetninger om gjeddefluefiskemotstandernes motiver, men jeg kan faktisk ikke skjønne at det er så ille. Vel, beklager hvis jeg såret deg - det var faktisk ikke det som var meningen :lol:

Ingen som har såret noen Gabbe, er det meg du sikter til når du skrev dette innelgget ??? så overrasker det meg.

Men hvis målet ditt var å få svar på om dødligheten på fluefisket gjedde var stor, så skjønner jeg ikke hvorfor du skal starte en "krig" mellom fiskegrener i samme innelgg.

For min del så er jeg like skeptisk til jerker/trollere/fluefiskere/meitere som ikke skjønner konsikvensen av å få en stor fisk uansett art. Så det er ikke relatert til en spesifik fiskemetode.

Og jeg skal ikke sitte her å være noe besevisser for så mye erfaring har jeg ikke, men jeg bruker i hverfall tid på å lytte til råd fra erfarne gjeddefiskere, noe som jeg håper kan gjøre meg til en bedre gjeddefisker og at jeg prøver å utføre de rettningslinjene som finnes i dag i forhold til å gjøre minst mulig skade på en fisk.

Ja, men fortsatt har du din "torn" i siden mot fluefiske, helt uten grunn. Du kommer med ett eneste eksempel på at fisker man i leka vika så skjer ditt og datt. Selv om du har observert en gjeddefisker med flue der som kanskje ikke var helt på nett, betyr ikke det atdu kan basere ditt grunnlag på det. Tror det er nytteløst å kunne klare å bevise at fluefiske er mer skadelig enn andre metoder, da det mest sannsynelig er den mest skånsomme metoden

Hvor har du det i fra at jeg har en "torn i siden" i forhold til fluefiskere etter gjedde ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi du ikke sier deg enig i noe ang fluefiske, og at du hele tiden kun forsvarer jerk mot å henvise til hva du mener er uforberedte fluefiskere etc.

Det er jo tull hvis du leser det jeg skriver så finnes det fluefiskere som seriøst fisker etter stor gjedde og har utstyr til det, både for å kjøre fisk å til behandle den på best mulig måte på land.

Og jeg forsvarer ikke jerk i det hele tatt, jeg forteller om mine personlige erfaringer i den tiden jeg har drevet med dette fiske. Om det er riktig eller feil det jeg gjør skal jeg ikke si så mye om, men jeg bruker i hverfall de hjelpemiddlene som finnes i dag og vi bruker mye tid på å diskutere hvordan vi kan gjøre det enda bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke fiskeformen fluefiske som er den dødlige faktoren ved utmattelse.

Det er det å bruke underdimensjonert utstyr. Samme hvilken form for fiske man velger å benytte seg av.

Og sånn genrelt sett hører jeg flere historier der fluefiskere velger å kjøre med noe lettere utstyr enn strengt tatt påkrevd enn andre fiskeformer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke det vi nesten har blitt enige om at det ikke er?

Har ikke nevnt noe om dødligheten på gjedde i forhold til utmattelse jeg Gabbe i disse innleggene. Jeg har kun fortalt om mine erfaringer innen for de to grenenen, og jeg som den klomsekoppen jeg er har opplevd å slite med å få liv i fluefiske gjedde, men dette hadde med manglende erfaring fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis målet ditt var å få svar på om dødligheten på fluefisket gjedde var stor, så skjønner jeg ikke hvorfor du skal starte en "krig" mellom fiskegrener i samme innelgg.

At det lille jeg skrev skal være nok til å starte en krig (vel og merke bare med jerkerne - de andre gruppene føler seg tydeligvis ikke provosert :( ) synes jeg er veldig overraskende :lol:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det lille jeg skrev skal være nok til å starte en krig (vel og merke bare med jerkerne - de andre gruppene føler seg tydeligvis ikke provosert :( ) synes jeg er veldig overraskende :lol:

Hvor har du det i fra at jeg er provosert ? Jeg prøver å forklare ut i fra mine erfaringer i forhold til jerkfiske. Tror ikke jeg har kommet med en påstand( uten å ha sett en smilis bak og det er gjort pga. av usikkerhet om påstanden er riktig)

Det dukker jo opp spørsmål ang jerkfiske å da har jeg prøvd å svare så godt som mulig ut i fra mine opplevelser. Og det har ingen ting med å forsvare noe i det helle tatt.

Og krig er skrevet med " "

Endret av Erik Walmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Gabrielsen "etterlyser" uttalelser fra andre hold enn fra jerke- og fluegjengen - så da får du få det:

Jeg tror det er riktig av Gabrielsen å "båse" fiskemetoder i to kategorier her, med fare for at jeg ikke kan nok om meitefiske etter gjedde.

Forskjellen ligger i en singelkrok som i 99,9% sitter i kjeften på fisken kontra veivende treblekroker som har en tendens til å huke seg hvor som helst. Personlig mener jeg det siste skader fisk mer enn den første.

Størrelse på agn (Les: her også benevnt som BETE):

Store agn/bete kan være vanskelig for fisken å sluke - enten er bete for stort eller fisken for liten. Ei flue sitter som regel i kjeften.

Mao: et stort minus til jerk og trolling.

Når det kommer til utfighting av fisk er det vel i alle former for fiske et spørsmål om å normere utstyret etter antatt størrelse på det man fisker etter. Man kan ikke være sikker på hva som biter på så noe mer uforberedt kan man stille her - i alle fiskeformer. Nå vil jeg, som Trym sier, nevne at i fluefiskemiljøet er det noen som mener at den ultimate fiskeopplevelse er å nedkjempe store fisker på spinkelt utstyr - og av den grunn må bruke litt mer tid for å berge fisken. Dette går jo på hvor ansvarlig fiskeren er.

Mao: Under tvil en liten minus til fluefiskeren.

Når det kommer til avkroking: dette er helt og holdent et spørsmål om ansvarlighet fra fiskerens side - hva han gjør og hva slags utstyr som medbringes for en skånsom release.

Mao: er ikke relatert til fiskemetode.

Oppsummert: jerk- og trollingfiske skader fler fisk og fluefiskeren risikerer å drepe fisk ved bruk av for spinkelt utstyr.

@Remy: du etterlyser uttalelser angående wobbelbruk og antall kroker.

Wobblere er konstruert som de blir solgt - enten med 1, 2 eller 3 treblekroker (noen få ganger også 4). Ved å fjerne treblekroker endrer man gangen på wobblerene. Dette kan utmerket brukes ved å modifisere på gangen hvis man kan "kunsten" og noen ganger kan dette være ønskelig. Mange bruker wobblerene som de er og føler at de fisker bedre som de er konstruert. Ønsker man å være mer skånsom mot fisken kan man: 1. klippe av spissen/mothakene eller 2. bøye inn spissene. Ofte er dette bedre enn å fjerne krokene helt - sett fra en wobblers fiskbarhets side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke erfaring med gjeddefiske,men på generellt grunnlag så mener jeg fluefiskeren med utstyr dimensjonert for oppgaven,er en "snillere " metode enn andre fiskemetoder.

Jeg må le når enkelte snakker varmt om C&R og samtidig bruker opptil 3-4 trippelkroker på wobbleren sin lol. Baserer man fisket sitt på mye C&R så bruker man EN krok folkens :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke erfaring med gjeddefiske,men på generellt grunnlag så mener jeg fluefiskeren med utstyr dimensjonert for oppgaven,er en "snillere " metode enn andre fiskemetoder.

Jeg må le når enkelte snakker varmt om C&R og samtidig bruker opptil 3-4 trippelkroker på wobbleren sin lol. Baserer man fisket sitt på mye C&R så bruker man EN krok folkens :D

Når det å fjerne kroker ødelegger gangen på wobbleren??

Nei la oss heller slutte å fiske, så fisken får være i fred, eller bare drepe alle for å være helt sikker :) Er så mye sort/hvitt tankegang så fort c & r diskuteres, at det er til å bli oppgitt av!

Rart det er fisk i verden ennå, etter at c & r ble utbredt(er vel fortsatt et stykke igjen..)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det å fjerne kroker ødelegger gangen på wobbleren??

Nei la oss heller slutte å fiske, så fisken får være i fred, eller bare drepe alle for å være helt sikker :) Er så mye sort/hvitt tankegang så fort c & r diskuteres, at det er til å bli oppgitt av!

Rart det er fisk i verden ennå, etter at c & r ble utbredt(er vel fortsatt et stykke igjen..)...

Nå tror ikke jeg at det hadde vært noe stort problem for deg å få wobblern til å gå fint med bare en funksjonell krok, om viljen din til å prøve hadde vært tilstede :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror ikke jeg at det hadde vært noe stort problem for deg å få wobblern til å gå fint med bare en funksjonell krok, om viljen din til å prøve hadde vært tilstede :)

Ikke umulig det, men nå tror ikke jeg at gjedda er så fryktelig sart, og at den stort sett klarer seg på tross av skader i brusk, kjeve og muskelmasse. Av de ca 50 jeg har dratt opp i år, har jeg knertet 2 stk på grunn av skader, og de har blitt til mat.. Er ganske overbevist om at de fleste andre svømmer rundt ennå :)

Nå er jeg faktisk så egoistisk at jeg hovedsaklig fisker for min egen glede, men c & r synes jeg gjør det lettere å forsvare å kunne drive med sportsfiske uten å få veldig dårlig samvittighet. Jeg mener vi mennesker også er en del av "the survival of the fittest", og dette er ikke det værste eksempelet på at naturen er en hard plass å leve, når vi til og med gjør vårt for å sette fisken tilbake.

Må innrømme at jeg fisker for å få fisk, og at det blir litt bakvendt å gjøre fiskeutstyret mindre effektivt for å skåne fisken. Jeg vil heller vurdere å fjerne mothakene, men det blir nok ikke før jeg endelig bikker 10 kilos grensa :)

Edit: dette er vel litt OT, så vi kan vel prøve å pense inn på topic igjen...

Endret av Gjeddebob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrustningen och utförandet som påverkar dödligheten mest.

Klen utrustning, luftning av gäddan, gäddans storlek, enkelkrok kontra trekrok, tiden det tar att få iväg gäddan, temperatur i vattnet är saker som ska tas med i beräkningarna.

Gäddor lider inte speciellt mycket av att ha krokar i munnen.

Abborrar, gers, gös, simpor, och spigg försvarar så gott de kan med att sticka gäddan i munnen med sina fenstrålar.

Sedan att det inte spelar någon roll för arten gädda vad som händer med just din drillade gädda är en annan sak.

MVH Scanner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.