Gå til innhold
Fiskersiden

Hvor mange fluefiskede gjedder dør etter utsetting?


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Registrerer at enkelte gjeddefiskere er skeptiske til at stadig flere ønsker å fiske gjedda med fluestanga i stedet for med forskjellige former for slukfiske og meite. Og etter hva jeg har skjønt er det det at fluefiskere bruker såpass spinkel redskap at kjøringen av gjedda tar så lang tid at gjedda dør av utmattelse (melkesyresjokk) .

Stemmer virkelig dette? Er det normalt fluefiske etter gjedde vi snakker om her? Men 7/8 stang og kraftig nok fortom? :)

Jeg mistenker enkelte i meite, trolling og jerk-miljøet for å overdrive denne faren for å dekke over det at de skader flere gjedder (da ikke melkesyre, men oppriving av munnparti og øyne pga store kroker og regelrett feilkroking og ved meite - dyp kroking) enn fluefiskerne gjør med sine beskjedne (i forhold til jerkbait og wobblere) enkeltkrokede fluer som man som oftest får løs på 1-2-3 med en tang.

Jeg er klar over at seriøse gjeddefiskere har all mulig redskap for skånsom avkroking, men det hjelper jo ikke for de skadene gjedda har fått i krokingsøyeblikket og under kjøringen. Uansett er det ikke slukfiskernes skader på gjedda jeg ønsker å diskutere her men fluefiskernes skade på gjedda - og her er beskyldningene alvorlige - nemlig at mange gjedder dør etter å ha blitt satt ut igjen! :lol:

Finnes det noen undersøkelser / dokumentajon på at det faktisk er et problem? Eller at det faktisk skjer? Jeg kan godt se for meg at en ihjelkjørt gjedde som kjøres helt til den velter over på siden og bare ligger der kan ha problemer med å greie seg, men hvilke fluefiskere er det som gjør slikt?

Jeg tviler, men hvis det virkelig stemmer - at enkelte gjedder dør av å bli kjørt på fluestang (grov enhånds), vel, da vil jeg gjerne vite hvordan jeg skal bedrive fluefiske mitt etter gjedde for å unngå det. (Må jeg bygge om en jerkstang til fluestang??? :blush: )

Og hvor lenge kan man f.eks fighte en 5-kilos nå om høsten f.eks før det er fare? Er 5 min for lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen undersøkelser / dokumentajon på at det faktisk er et problem? Eller at det faktisk skjer? Jeg kan godt se for meg at en ihjelkjørt gjedde som kjøres helt til den velter over på siden og bare ligger der kan ha problemer med å greie seg, men hvilke fluefiskere er det som gjør slikt?

Du kan jo begynne med deg selv, som kjører gjedde ekstra lenge for å få et bilde av den med flua i munnen.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil vel tro at om man fisker med utstyr som matcer fisket, 7 -8 stang eller stivere så vil det gå helt fint. Er vel ikke lengre fight med en kraftig fluestang enn med en vanlig slukstang, eller 2,75 punds meitestang. Dessuten er det nesten garantert at gjedda får ingen eller lite skader ved bruk av flue. Flua sitter som regel pent i munnvika eller i forleppa. I mine øyne er det kanskje jerkfiske/woblerfiske og dårlig meitefiske som skader mest. Jerkbaitsa/woblere er jo store og har store kroker som gjerne fester seg rundt om på fisken, alt fra hode, øyne og gjellelokk til brystfinner på de mindre. Dårlig meite mener jeg folk som meiter uten riktig indikasjons metoder der gjedda får svelge for godt før den gir indikasjon til fiskeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten enig med Remy jeg også. Forutsatt at fluepiskeren fisker med redskap som er tilpasset fisk/flue (dette kan jeg nada om). Det er altfor mange som fisker gjedde med for spinkelt utstyr og skulle da en riktig sværing smelle på vil fighten dra ut.

Vanntemperatur vil vel også innvirke på hvor pigg fisken er ved gjennutsetting.

Har selv dokumentert gjennfangst av gjedde på 11kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare poengtere at dette er ikke nok en kamp jerk mot flue - men en seriøse forespørsel om lang kjøring av gjedde med fluestang kan føre til at gjedda dør etterpå.

Rett og slett et spørsmål om det er hold i en slik påstand. For er det det, så må jeg jo revurdere måten min å fiske gjedde på.

Det er altså ikke noe angrep på andre metoder (jeg driver jo selv i beskjeden grad både meite og forskjellige former for slukfiske etter gjedde). Det kan tydeligvis oppfattes slik, men det er altså ikke meningen.

Det jeg nevnte med at store treblekroker kan gjøre skade på gjedde under kroking og kjøring var spekulasjoner i hvilke motiver folk kunne ha for å spre en slik påstand - (dersom det ikke stemmer da), men jeg innser at det er litt ufint av meg å spekulere i andres motiver for å si ting - beklager det. :)

Men et sted må jo tanke om at gjedda dør etter normal kjøring med fluestang ha dukket opp? Er det stor-gjedda på 10+ det er snakk om som virkelig må kjøres lenge? Det vil jo i så fall (som nevnt over her) også gjelde all annen underdimensjonert redskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om du fisker etter virkelig stor gjedde og bruker riktig dimensjonert flueutstyr vil det uansett ikke ha noe å si?! Om du fisker med meitestangen din eller haspel 15 - 40gram! En 12 - 13fot klasse 9 - 11 burde ha mer enn nok ryggrad. En 9 fot klasse syv kan fort bli litt tam, men en klasse 8 ni fot kan også duge om den har nok ryggrad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 9 fot klasse syv kan fort bli litt tam,

OK, en 9 fot klasse 7 kan bli litt for tam. Men la oss si at man bruker det og får på en 10+ gjedde og lander den etter en kamp som vil være normal lang i forhold til redskapen og fisken. Vil det da være fare for at gjedda ikke vil takle det og dø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, en 9 fot klasse 7 kan bli litt for tam. Men la oss si at man bruker det og får på en 10+ gjedde og lander den etter en kamp som vil være normal lang i forhold til redskapen og fisken. Vil det da være fare for at gjedda ikke vil takle det og dø?

Tja, da spiller det jo andre faktorer inn spør du meg. Hvis du lemper fisken rett uti etter en lang fight, uansett hvilken fisk, kan det nok hende den dør ja. ER du en snill og ordentlig fisker så pumper du vel fisken til den får oksygen og krefter tilbake før du slipper den. Se på gjørs, som man noen ganger må pumpe i 15min før de orker å svømme avgårde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man fisker gjedde er det 3 "farer" jeg ser i forbindelse med c&r

1. Direkte skade- skade på gjeller, øyne, kjevebuer osv. Slik fisk vil oftest avlives direkte, eller dø snart

2. Sår som gir fisken plager/sykdom over tid, f.eks soppangrep.

3.Utmattelse, opphopning av melkesyre/avfallstoffer i blod og muskulatur

Slik jeg ser det vil sluk/jerk/wobbler og også meite gi større fare for nr 1 og mens fluefiske nok vil kunne gi mer av nr 3. Skal jeg rangere disse 3 ville jeg sagt 1-2-3, med 3 som nærmest ubetydelig. Gjedda lever stort sett i vannsystemer med liten eller ingen kraftig vannstrøm, den har få predatorer bortsett fra større gjedder, og den er vant med store svingninger i metabolismen. Slik sett tror jeg ikke man skal ha dårlig samvittighet av å fiske gjedde med flue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger på det det Remy og Ray skriver. De umiddelbare sårskadene fra krokene er uten tvil mindre om man pisker flue. Det hender jo at jerkgjeddene er stygt kroket, selv om absolutt mesteparten er kroket i ytre munndeler. Et moment også er at en gjedde som er kjørt trøtt er enklere å håndtere ved avkroking, mens ei gjedde som er "green" etter å ha blitt pumpet kjapt inn på kraftig utstyr har masse krefter igjen, og kan dermed gå bananas ved avkroking, noe som kan medføre at fiskeren tenker "det er meg eller deg" og det kan oppstå skader på fisken på den måten. Så intet tre vokser inn i himmelen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, en 9 fot klasse 7 kan bli litt for tam. Men la oss si at man bruker det og får på en 10+ gjedde og lander den etter en kamp som vil være normal lang i forhold til redskapen og fisken. Vil det da være fare for at gjedda ikke vil takle det og dø?

Kommer vel litt ann på vanntemp og oksygen mengde i vannet, men har aldrig opplevd at en gjedde dør av utmattelse etter "normal" kjøring uansett om den er fisket på sommer, høst, vinter eller vår! Tro neppe store gjedder er så "dumme" at de kjører seg selv helt ut, nedenom og hjem! :)

Det jeg derimot har opplevd er gjedder som blir skadet av store treblekroker på wobblere/jerkbaits! Øyne etc.

Det som er mere prekert er vel å ikke veie slike store gjedder etter kjeften/haka. Da kan di visst skade ryggsøylen og dø av sen skader! Stort veienett er som kjent et must!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel litt ann på vanntemp og oksygen mengde i vannet, men har aldrig opplevd at en gjedde dør av utmattelse etter "normal" kjøring uansett om den er fisket på sommer, høst, vinter eller vår! Tro neppe store gjedder er så "dumme" at de kjører seg selv helt ut, nedenom og hjem! ;)

Det jeg derimot har opplevd er gjedder som blir skadet av store treblekroker på wobblere/jerkbaits! Øyne etc.

Det som er mere prekert er vel å ikke veie slike store gjedder etter kjeften/haka. Da kan di visst skade ryggsøylen og dø av sen skader! Stort veienett er som kjent et must!

Får komme med mine erfaringer også :)

Jeg troller jo etter gjedda, med dertil egnet utstyr. Vil påstå at utstyret er rett dimensjonert, sånn at kjøringen av fisken normalt foregår relativt raskt. Riktignok opplevde jeg i sommer en ekstremt hissig madam på 4,5 kg, som jeg lenge trodde var på 10 kg+ Fisken fightet helt utrolig, og jeg holdt på en god stund for å få den inn til båten. Etter en rask avkroking og fotosession, forsøkte jeg å sette den ut igjen, men uten hell. Pumpet fisken i nærmere et kvarter, men fisken hadde rett å slett fightet seg til døde.

Så min erfaring er at fisk som er fullstendig desperat, uansett kan klare å "ta livet av seg", sikkert uavhengig av fangstmetode og redskap.

Opplever også endel stygg kroking, men har etterhvert kommet frem til at så lenge ikke øyne, gjeller eller andre vitale organer er skadet, setter jeg den ut igjen. Selv om den f.eks har fått en flenge i ryggen. Synes det er vanskelig å vurdere om den kommer til å overleve, men har kommet frem til at hvis jeg er i tvil, jo så settes den ut igjen. Den overlever ihvertfall ikke hvis den får smake priesten :blush:

Har også etterhvert sluttet å dra fisk på under ca 6 kilo opp i båten, og avkroker de heller i vannet. Har uansett så mange bilder av fisk på denne størrelsen, at det har etterhvert begrenset verdi med repetisjoner B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også etterhvert sluttet å dra fisk på under ca 6 kilo opp i båten, og avkroker de heller i vannet. Har uansett så mange bilder av fisk på denne størrelsen, at det har etterhvert begrenset verdi med repetisjoner :blush:

Akkurat der har du et godt poeng! Ingen grunn til å stresse fisken unødig for å ta bilder av fisk som i utgangspunktet har liten underholdningsverdi foran kamera. Noe annet blir det selvsagt om det ligger en historie bak bildet eller man skal illustrere noe, men generelt er bilder av småfisk av begrenset interesse. La den heller gå uveid uti, og spar minnebrikka til det virkelig blir noe å ta bilde av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No var ikkje dette noko kjempegjedde, men var ute og fiska med ein kompis i går: eg fekk den første gjedda, slapp den ut igjen, og innen fem minutter var den på igjen, denne gongen på kompisen min si flue.

Hadde eit lite sår på sida vi kjende den att på.

Så akkurat den gjedda tålte no flueutstyret ganske bra :)

Etter det flytta vi oss til ein ny plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som hadde vært VELDIG interessant i denne debatten var om vi kunne få noen virkelig gode argumenter til at man har større sjanse for å drepe en gjedde med fluefiske kontra andre metoder. For det finns vel ikke, såvel som debatten ikke burde ha funnet sted da den ikke har ett spor av fakta i seg. å fiske med underklasifisert utstyr kan ta livet av fiske uansett fiskemetode, men vi kan vel slå fast at fluefiske er den mest skånsomme metoden av gjeddefiske med de avanserte og erfarne gjeddemeiterene som gjør alt de kan for riktig kroking og riktig behandling av fisken. Synderene må jo være trollere, spinnfiskere med wobler og andre redskap med mange kroker, den uomtenksomme meiteren og ikke minste jerkfiskere. Et annet spørsmål, hvorfor MÅ det være så mange kroker på feks woblere og jerkbaits?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens dødeligheten for gjedde er svært høy dersom det gjøres riktig ?

Det tror jeg ikke. Forsøk med laks viser svært lav dødelighet, samme gjelder flere forsøk på fisk i saltvann. Og på gjedde er jo gjenfangst av stor fisk ganske vanlig. Noen eksemplarer er beviselig tatt flere ganger årlig, flere år på rad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.