Gå til innhold
Fiskersiden

Mer vanlig med catch and release


Trond
 Share

Recommended Posts

Har sine fordeler dette også for oss laksefiskere :) Ikke bare for laksen !

Blir mye bedre armrom på valdet jeg fisker på. Har allerede hørt murring fra utallige dansker som ikke er interessert å fiske her når det blir slik :)

Så kanskje det kan bli litt fredeligere langs valdene, må jo se det positive i alt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner dessuten nok en gang om blindtesten som ble gjort i regi av VL for noen år siden. Her var både laksefiskere, kokker og andre skjønt enige om at oppdrettsfisken gikk villfisken en høy gang på matbordet. Jeg var en av dem, og jeg var en av de som ble minst overrasket, mens andre vandret rundt i sjokk når de fikk se sine egne karakterer.

Siste laksen jeg spiste var villaks. Selv om den var bra, synes jeg fortsatt det er et stykke opp til olaks av superior kvalitet. Er klar over at jeg tråkker på mange tær og stikker hånda inn i et vepsebol, men konklusjonen fra et samlet panel var enstemmig; olaksen var den beste matfisken! Tror nok oppfatningen om at selvfisket villfisk smaker best sitter mest i hodet, og neppe så mye i smaksløkene. Derfor ble den testen gjort med bind for øynene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskusjonen har jo vært oppe flere ganger før.

De som slutter å fiske ved et slikt påbud er vel ikke det man kan definere som sportsfiskere.

:blink:

njaaaa, skeptisk. (bombe)

Uten at jeg skal kalle meg selv noe annet enn fritidsfisker, så er vel de som slutter å fiske ved et slikt påpud, kun motstander av personlig FS, og ikke mer eller mindre sportsfisker. Dog kan du snu det. De som fortsetter å fiske er 100% sportsfiskere.

Og for all del, tåler ikke bestanden uttak, så er påpub om C/R/fiskeforbud eneste riktig vei å gå. Har man vett i hodet innfører man kakkebegrensing før man kommer dit. De som synes det er teit kan jo fiske ett annet sted, men magamål er jo sjeden er brukt begrep hos Ola Kakk (fiffig navn).

Ønsker du framtidig laksefiske (med kakking) er ikke å sponse verken Reitan familien eller oppdrettsnæringa med penger det jeg ville valgt. Får heller spise en annen fisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner dessuten nok en gang om blindtesten som ble gjort i regi av VL for noen år siden. Her var både laksefiskere, kokker og andre skjønt enige om at oppdrettsfisken gikk villfisken en høy gang på matbordet. Jeg var en av dem, og jeg var en av de som ble minst overrasket, mens andre vandret rundt i sjokk når de fikk se sine egne karakterer.

Ja, jeg har hørt om den testen men er likevel ikke overbevist. Var det vinterstøing av villlaks som konkurrerte mot o-fisken? Eller var det villlaks som var fisket opp like før de skulle gyte?

Grunnen til at de tok den testen var vel for å skryte av oppdrettsfisken så da har de vel valgt råvarer utfra det (for å få det resultatet de ønsket).

Neida, testen var sikkert seriøs og ordentlig den, men jeg skulle gjerne ha tatt en slik test selv før jeg virkelig tror på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med gabrielsen i dette. har spist begge deler og min dom er klar villfisk smaker vesentlig bedre enn o laks. på samme måte som en frittgående gris leverer bedre kjøtt enn en som kun står i bingen! Min mening er at bag limit er tingen. fisk en laks på en dag og vær glad for den :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere enn dere to som var overbevist om at det var villfisk de spiste da de fikk olaks servert gitt, og dette er folk som har fisket laks og spist laks i haugevis av år. Testen var forøvrig min ide, og jeg har ikke noen interesse av å støtte olaksen!

Det som ble servert var forøvrig olaks fra Troms, olaks fra Møre, villaks fra Stjørdalselva, Østersjølaks fra Bornholm og laks fra Vänern, alt nyfanget fisk på rundt fem kilo.

Olaksen fra Troms vant med Mørefisken på en klar annenplass, villaksen fra Barteland knep bronsen, mens den utenlandske laksen ble jumbo, men det kom ikke som noen bombe at laks fra Vänern og Østersjøen uansett ikke ville nå opp.

Grunnen til at testen ble foretatt med bind for aua er selvsagt at man ikke skal kunne se kjøttfargen.

Fisken ble forøvrig servert på enkleste måte: I en liten aluform med litt smør i bånn. Da får man mest mulig fiskesmak.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt tviler jeg ikke på at testen var seriøst utført, og ser ikke bort ifra at jeg kunne fått meg en overraskelse hvis jeg ble utsatt for en slik test. Men jeg må få lov til å ikke tro det (at jeg får meg en overraskelse) :closedeyes:

Da er du samme båt som mange andre. Men når det gjaldt kokkene, som jo er temmelig kresne og dessuten proffe på dette, var det aldri noen tvil; de kjøpte superior olaks. Grunnen var enkel; da vet man hva man får, det er liten variasjon på produktet, noe som ellers kunne variere fra det geniale til det håpløse når det gjaldt villaks. Ellers fremla de en teori om hvorfor villaksen var såpass trå i kjøttet; den hadde blitt fightet til musklene var fulle av melkesyre, og dette var uheldig med tanke på matkvaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers fremla de en teori om hvorfor villaksen var såpass trå i kjøttet; den hadde blitt fightet til musklene var fulle av melkesyre, og dette var uheldig med tanke på matkvaliteten.

Ja det høres ut som en interessant teori. Og det stemmer nok også. Folk som skal avlive dyr er jo alltid opptatt av at dyret skal være hel rolig og avslappet når man dreper det. ikke så lett på laks akkurat.

Finnes det noe råd for dette? La laksen stå i håven (eller gjeddetube) i 5 min for å roe seg ned før man kakker den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.