Gå til innhold
Fiskersiden

Amb. 6500syncro eller Shimano Calcutta 400


geiri
 Share

Recommended Posts

Jeg skal ha ny multiplikator snelle.

Jeg bruker den til laksefiske der jeg primært bryker den til markfiske i midtnorges store elver.

Men det blir også banket noen sluker.

Jeg har 2 forhandlere i byen som jeg normalt bruker.

Den ene er stor på abu den andre på shimano.

Når jeg oppsøker disse blir jeg ikke riktig helt klok og føler meg meget forvirret etter en runde i butikkene for å få klarhet i hva jeg skal velge.

Syncro funksjonen på abu'n virker jo for meg som en kjempe sak,har ikke prøvd denne men det frister...

Men så leser jeg litt blandede meninger om dette bremsesystemet.

Forvirret igjen.

Noen som har prøvd begge og stiller seg villig til å uttale seg?

Hadde vært godt med en brukererfaring og ikke en "krangle" diskusjon med en som vil nå sitt mål "salg av eget merke og fortjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder kasteegneskaper og soliditet er en Rocket eller Pro Rocket snelle bedre enn Syncroen. Har ikke prøvd Syncro og kommer nok heller aldri til å gjøre det da jeg synes vanlig brems + tommelen fungerer utmerket til kjøring av fisk.

En Calcutta kaster bedre rett fra fra esken enn en Ambassadeur. Etter litt rensing og smøring utligner forskjellen seg.

Etter de siste modifikasjonene av Ambassadeursnellene med 6-stifts sentrifugalbremse og Carbon Matrix slurebrems synes jeg ikke Calcuttaen lenger forsvarer den høye prisen sammenlignet med en Rocket.

Anbefalingen blir å få tak i en 6500 CS Pro Rocket med 6-stifts sentrifugalbrems, da vil den også ha den oppgraderte bremsen. Hvis du ikke får tak i en 2007 Pro Rocket er det er uansett både rimelig og enkelt å oppgradere hvilkensomhelst Rocket som har 2-stifts fibersentrifugalbrems og gamle bremseskiver til den nyeste teknologien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 6500 cs pro rocket.

Kjøpte den i august i år på tilbud, ligger enda i esken. Betalte 699,- for den på pang tilbud.

Det er en "svenske".

Tviler på at det er en 2007 modell. Ser jeg dette på en enkel måte?

Når det gjelder kasteegneskaper og soliditet er en Rocket eller Pro Rocket snelle bedre enn Syncroen. Har ikke prøvd Syncro og kommer nok heller aldri til å gjøre det da jeg synes vanlig brems + tommelen fungerer utmerket til kjøring av fisk.

En Calcutta kaster bedre rett fra fra esken enn en Ambassadeur. Etter litt rensing og smøring utligner forskjellen seg.

Etter de siste modifikasjonene av Ambassadeursnellene med 6-stifts sentrifugalbremse og Carbon Matrix slurebrems synes jeg ikke Calcuttaen lenger forsvarer den høye prisen sammenlignet med en Rocket.

Anbefalingen blir å få tak i en 6500 CS Pro Rocket med 6-stifts sentrifugalbrems, da vil den også ha den oppgraderte bremsen. Hvis du ikke får tak i en 2007 Pro Rocket er det er uansett både rimelig og enkelt å oppgradere hvilkensomhelst Rocket som har 2-stifts fibersentrifugalbrems og gamle bremseskiver til den nyeste teknologien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke ny snelle du da. Bruk pengene til ei super stang, XXL selger Guideline LPXe 11' 20-60g til halv pris, 1500kr. Beste stanga jeg noengang har prøvd. Fikke låne ei stang av en som jobber på Nordic Outdoor. Nå har alle 4 jeg kjenner som testet stang, kjøpt seg LPXe men vi betalte desverre en noe høyere pris enn XXL sin tilbudspris :)

Ta av sidedekslet slik at du ser spolen. Er sentrifugalbremsen med 2 fibervekter er det den gamle versjonen har den 6 plastikkvekter er det den nye.

Har blitt solgt både gamle og nye sneller i år.

Har du den gamle versjonen så kan du ringe serviceavdelingen på Pure Fishing for å bestille ny sentrifugalbrems og bremselameller for slirebrems.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke ny snelle du da. Bruk pengene til ei super stang, XXL selger Guideline LPXe 11' 20-60g til halv pris, 1500kr. Beste stanga jeg noengang har prøvd. Fikke låne ei stang av en som jobber på Nordic Outdoor. Nå har alle 4 jeg kjenner som testet stang, kjøpt seg LPXe men vi betalte desverre en noe høyere pris enn XXL sin tilbudspris :)

Ta av sidedekslet slik at du ser spolen. Er sentrifugalbremsen med 2 fibervekter er det den gamle versjonen har den 6 plastikkvekter er det den nye.

Har blitt solgt både gamle og nye sneller i år.

Har du den gamle versjonen så kan du ringe serviceavdelingen på Pure Fishing for å bestille ny sentrifugalbrems og bremselameller for slirebrems.

Kjøpte nylig en Shimano Technium 390SL Hos agdars.

Hadde tenkt å gå til innkjøp av en 11 foter også.

De har tilbud på en butikk i nærmiljøet på Berkley MVP 15-60gr til 999,- hadde egentlig tenkt å klemme til på den.

XXL ligger dog kun 10minutter kjøring unna, kanskje jeg skal følge rådet og ta turen dit...

Har foresten en kjenning på xxl også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening har Berkley stanga alt for myk tupp. LPXe er i en helt annen kvalitetsklasse på alle måter. I tilegg til åvære den beste stanga jeg har prøvd, er den også skikkelig stilig. Stanga er blå som fluestengene med samme navn og har stangringer med blått innlegg. Både snellefeste og endeknott ser bra ut og fungerer suverent. Stanga er 4-delt og leveres med skikkelig tube.

En kommentar til angående snellevalg. Ambassadeursnellene er mye lettere å mekke på enn Calcutta, stor forskjell der. Antar jeg bruker 3x så lang tid på service på Calcutta som på Ambassadeur. Det som taler til fordel for Calcutta er at den til gjengjeld ikke trenger service så ofte som en Ambassadeur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening har Berkley stanga alt for myk tupp. LPXe er i en helt annen kvalitetsklasse på alle måter. I tilegg til åvære den beste stanga jeg har prøvd, er den også skikkelig stilig. Stanga er blå som fluestengene med samme navn og har stangringer med blått innlegg. Både snellefeste og endeknott ser bra ut og fungerer suverent. Stanga er 4-delt og leveres med skikkelig tube.

En kommentar til angående snellevalg. Ambassadeursnellene er mye lettere å mekke på enn Calcutta, stor forskjell der. Antar jeg bruker 3x så lang tid på service på Calcutta som på Ambassadeur. Det som taler til fordel for Calcutta er at den til gjengjeld ikke trenger service så ofte som en Ambassadeur.

Ringte han jeg kjenner på xxl.

Han sa de kun hadde fluestengene i den guideline LPXe serien???

Finner den heller ikke på xxl sine web sider?

Jeg bor forøvrig i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikke en tilbudsavis fra XXL som omtalte tilbudet i går. På noe av flueutstyret stod det hvike butikker som hadde tilbudene, for slukutstyret var det ikke nevnt noe om butikker så det er rimelig å anta at det burde gjelde alle.

Om denne tilbudsavisen bare gjelder butikkene på Østlandet eller om det gjelder for hele landet vet ikke jeg, men det kan jeg finne ut av når jeg kommer hjem.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikke en tilbudsavis fra XXL som omtalte tilbudet i går. På noe av flueutstyret stod det hvike butikker som hadde tilbudene, for slukutstyret var det ikke nevnt noe om butikker så det er rimelig å anta at det burde gjelde alle.

Om denne tilbudsavisen bare gjelder butikkene på Østlandet eller om det gjelder for hele landet vet ikke jeg, men det kan jeg finne ut av når jeg kommer hjem.

Jeg fikk en avis fra xxl for 14 dager siden.

Jeg husker litt av den. sto at div utstyr ble solgt med opptil 80%

Avisen var stort sett uten bilder, det sto bare masse linjer med hva som ble solgt og prisen på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ei slik blekke jeg fikk enten i går eller søndag

Jeg fant dette på en butikk jeg ofte bruker:

Produsent: Guideline

LPXe 11` 20-60gr.

4 Delt

For noe av det kraftigste vi trenger for elvefiske

etter laks med tyngre kastevekter eller søkker.

Også godt egnet for sjøfiske etter de tyngre

artene og ved bruk av tyngre sluker etc.

Pris: 2799.00 NOK

Kampanje: 1825 NOK

LPXe 11` 20 - 60 gr. m/trigger

Produsent: Guideline

LPXe 11` 20-60gr.

M/TRIGGER

4 Delt

For noe av det kraftigste vi trenger for elvefiske

etter laks med tyngre kastevekter eller søkker.

Også godt egnet for sjøfiske etter de tyngre

artene og ved bruk av tyngre sluker etc.

Pris: 2799.00 NOK

Kampanje: 1825 NOK

Hva er forskjellen på Trigger og ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stanga med trigger er for multiplikator, den uten er for haspel. Multistanga har dessuten stangringer med mindre diameter. Hvis ei stang har tydelig aksjon er stangringene også monterrt 180 grader forskjellig på stangevnet for disse to stangtypene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stanga med trigger er for multiplikator, den uten er for haspel. Multistanga har dessuten stangringer med mindre diameter. Hvis ei stang har tydelig aksjon er stangringene også monterrt 180 grader forskjellig på stangevnet for disse to stangtypene.

Så for meg med multiplikator så skal jeg altså alltid ha trigger stang.

Man lærer noe nytt hver dag :)

Takker for denne opplysningen, dette var for meg ett uoppklart mysterium. :)

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Da er det tilbud på LPXe igjen på XXL. Jeg har vært og kjøpt begge 11' 25-60g stengene med trigger de hadde i Sandvika. Reservestenger til meg og en kamerat, vi har begge denne stanga fra før men er så godt fornøyd at vi fant det best å ha reservestenger. Prisen er 1559kr, veiledende er 2990. I tillegg er ei 11' 20-45g LPXe på vei til meg i fra Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syncro-snellene er slitere så det holder..

Problemer med de snellene har det ikke vært siden de ble lansert, for da kom de med bremselameller som dessverre svellet. Dette var helt i slutten av 80-åra og litt opp i 90-åra.

Dessverre er det noen som ikke forstår å bruke syncrofunksjonen og deres uttalelser blir helst også negative.

Jeg bruker syncrosneller mye, opplever lite (om noe) tull med dem og lovpriser fightingmulighetene disse snellene gir i tillegg pga syncrofunksjoen. Men noe "must" er det ikke... :angry2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det tilbud på LPXe igjen på XXL. Jeg har vært og kjøpt begge 11' 25-60g stengene med trigger de hadde i Sandvika. Reservestenger til meg og en kamerat, vi har begge denne stanga fra før men er så godt fornøyd at vi fant det best å ha reservestenger. Prisen er 1559kr, veiledende er 2990. I tillegg er ei 11' 20-45g LPXe på vei til meg i fra Sverige.

Men du abbor, jeg er usikker på hvilken utgave jeg har på LPXn min. Lurer på om jeg har haspelversjonen.

Hvordan ser triggeren ut på triggerversjonen?

Ikke noe trigger på min stang. En liten forhøyning ja, men ikke trigger...

Synes derimot at ringene er veldig små til å være haspel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unormalt små ringer på multiplikatorversjonen også. Triggeren er laget i sølvfarget plastikk. Multiplikatorversjonen har den sølvfargede triggersaken under hele snellefestet mens haspelversjonen har kork under snellefestet.

Her er et bilde av haspelversjonen, fant ikke noe av multiplikatorversjonen.

64657_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en trigger i sølv under snellefestet hvor stangemnet er synlig midt på den sølvfargede plastikksaken som triggeren er en del av er det multiplikatorversjonen, er det kork under snellefestet er det haspel. Burde være enkelt å avgjøre, men slenger du opp et bilde ser jeg det umiddelbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.