Gå til innhold
Fiskersiden

Flatskjerm


Rune
 Share

Recommended Posts

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er begynt å kikke litt på flatskjerm. Økonomien tilsier nå at jeg ikke har råd til en over 10.000kr. Str 37" må jeg ha. Får jeg en tv med god kvalitet til denne prisen? Jeg har ikke peiling på tv så her trenger jeg hjelp. Hva skal jeg se etter?

Les tester, feks hos Dinside, Avforum, itavisen osv.

Hva du trenger må du ta rede på først. Hvis du bare skal se på TV så er det rimelig enkelt å orientere seg. Om du feks skal koble til en mediapc så må tven støtte pixelmapping.

Ellers må du jo tenke i gjennom hva du vil ha. Innebygd dekoder for mpeg4/rikstv begynner å bli aktuelt, da slipper du en evt. rikstv boks. Slotter for minnekort i front, usb osv kan jo også være noe du ønsker deg...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331062

Dette er best i test tv`en fra en tid tilbake, og jeg kjøpte den da den kostet 12 lapper. Superfet TV hvis du ikke har råd til full-hd. Best av de fleste tv`ene i denne klasse på analoge signaler, og gir flotte bilder med DVD via HDMI også. Kan trygt anbefales av meg. Eneste som kunne vært bedre er nøyaktigheten på fjernkontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror man skal velge med omhu, har hatt 5 flatskjermer siden 2004 og endelig falt på en som virkelig duger. Kostet 32000 da den kom, men får den til en 20 000 nå. Samsung seff, og har helt rå svart tone. Oppløsning, responstid, sortnivå, kontraststyrke etc burde være i toppskiktet om du skal bli fornøyd med din tv vil jeg påstå. Det er jo en jungel der ute, så du finner nok noe som tilfredstiller både kravet om design og bilde. 10000 så hadde JEG gått for Plasma da teknologien er billigere, og du får en god plasma for den prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til den prisen er panasonic garantert det beste valget!!! Hadde valgt plasma hvis ikke spilling opptar mye av fritiden din.

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...x1e0000-ERTkEAS

Dama har 37`og den er fantastisk bra til den prisen. Har selv siste genereasjon Pioneer og synes ikke at pris samsvarer med ytelse.

Synes også menyen til Panasonic er noe av det beste jeg har vært borte i.

Løp og kjøp..

Endret av Atle I
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til den prisen er panasonic garantert det beste valget!!! Hadde valgt plasma hvis ikke spilling opptar mye av fritiden din.

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...x1e0000-ERTkEAS

Fordi? TV bildene på GODE LCD tv'er er ofte overlegne selv dyre plasma tv'er. Med samme kontrast styrke, mindre responstid og bedre pixelmasse. Videre bruker de laaaaaaang mindre strøm, ikke sårbare for bildebrenning, og ei utvikler de den syke varmen som plasma med sin driftstemperatur på 100grader gjør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generellt så har plasma bedre bilde en LCD!!

Innbrenning er snart en sagablott. Retention kan selvfølgelig forekomme men det blir fort borte igjen.

Hverken innbrenning eller retention er noe problem for den overnevnnte plasmaen!

Den syke varmen du nevner kjenner jeg ikke til. Ihvertfall ikke som noen problem. Har 50`

Endret av Atle I
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generellt så har plasma bedre bilde en LCD!!

Innbrenning er snart en sagablott. Retention kan selvfølgelig forekomme men det blir fort borte igjen.

Hverken innbrenning eller retention er noe problem for den overnevnnte plasmaen!

Den syke varmen du nevner kjenner jeg ikke til. Ihvertfall ikke som noen problem. Har 50`

Ok, får nesten komme og se på din nye plasma da som har så bra bilde. Kan jo ev plukke med meg tv'en så kan vi se de ved siden av hverandre :blink: Var plasma fan før, men kun lcd her i gården nå gitt. Plasma har en driftstemperatur på 100grader, så det er nok av strålevarme fra plasma. Ergo høyt energi forbruk også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur denne kan vere verdt å satse på. Spesifikasjonane er greie og attendemeldingae frå brukarane er gode både her og over kjølen.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=325796

Prisen skremer heller ingen.

Ser ut som et greit TV, men kun ein HDMI inngang er for lite.

Innen relativt kort tid vil satelitt/kabel boksen ha HDMI, og det vil alle DVD spillere, og anna utstyr, også ha. Da er en inngang for lite.

Fant ingen informasjon om pixelmapping. Hvis man har fremtidige planer om å bruke en mediapc koblet til TVen så er det et absolutt krav. (Dvs at PCen kan sende bilder/film/hvasomhelst i 1:1 oppløsning til TVen, dvs ingen skalering i noen retning= bortimot perfekte bilder, veldig mye bedre bilder enn uten pixelmapping).

Et viktig poeng med LCD er jo at det egner seg veldig godt for å koble til PC, og da er det dumt å "tape på målstreken" pga manglende støtte for pixelmapping.

Men hvis man, som de fleste, "bare" skal se på TV så er det jo ikke så mye å lure på :-)

Trur denne kan vere verdt å satse på. Spesifikasjonane er greie og attendemeldingae frå brukarane er gode både her og over kjølen.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=325796

Prisen skremer heller ingen.

Og for å slippe maset med sending/frakt frå Sandefjord så kan man hente det i butikk hos datakjeden:

http://www.datakjeden.no/default.asp?order...&bID=2&sm=10616

Dog 200,- dyrare, men frakten til komplett koster vel også noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pixelmapping?

Kun interessant hvis man skal bruke TVen kobla til et PC basert mediasenter.

"1:1 Pixel mapping refers to the property that a HDTV is capable of displaying a digital signal transmitted at its native resolution without scaling the image. This is very important to ensure optimal display from a HTPC as well as from an external scaler unit. However with the introduction of 1080i/p displays pixel mapping also becomes relevant for High Definition playback from standard AV units."

Var ikke klar over det siste som står her ang 1080/p skjermer.

Men uansett, ett bilde som er skalert (forstørret, minsket, strukket i en eller annen retning) er vesentlig dårligere enn ett som vises i orginal størrelse vha 1:1 pixelmapping, hvor da hver pixel som vises på TVen er angitt av PCen, uten at TVen endrer noe som helst. Altså en 1:1 visning. Nesten alle andre former for visninger, vanlig TV, DVD osv er skalert i en eller annen retning.

Og tydelighvis gjelder dette da også 1080 skjermer og blueray/hd spillere også, i praksis noe de fleste som kjøper nytt de neste årene vil måtte forholde seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.