Gå til innhold
Fiskersiden

Flatskjerm


Rune
 Share

Recommended Posts

Har fremdeles ikke handla og fikk reklame i posten fra elprice i dag. Lurer på om noen kjenner til denne?

http://www.elprice.no/Product/ProductInfo....=27852&cid=5415

HDklar for 720p, oppskalerer til 1080i. Ellers er det nok ikke siste generasjon dette.... nesten alltid, du får det du betaler for .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ikke hør på technofriiiken med alle pengene du Rune.. jeg er 99.9 % sikker på at den tv'en der oppfyller alle de krav du har til tv :)

De fleste av de nye lcd-skjermene er finfine til vanlig tv-titting og film (dvd). Pass bar epå at du har minst 2 hdmi innganger.

Tja, her er det vel du tar så feil som du kan ta. Men hør gjerne på Thor. På LCD er det nemlig ICKE viktig å ha godt svart bilde, eller er det det? Jo det er det. Med vanlig analog tv sending, eller middels bra digitaldekoder vil du få for mye grånyanse. Videre, grunnen til at tv'er blir billigere er fordi teknologien i skjermene er gammel. Se på en tv som for ett år siden kostet 30 000,- - den får man for 10 - 11 000 i dag. De som kostet 130 - 150 000 for 4 år siden, de koster knappe 3000 i dag. Å konsentrere seg om pris om man skal ha et godt bilde, god svartbalanse og et sterkt og klart bilde samt gode konturer fra fargene og skarpe linjer, kan man ikke få det til. DU må få rævva de ut og titte se hva bilde på skjermen er. Be om å få se hd oppløst bilde, be om å få se analogt bilde, be om å få se digitalt bilde, og ikke minst bilde fra en middels vanlig dvd spiller. Du vil nok bli overrasket. Om alt dette over betyr jack for deg, kjøper du det du mener er rimligst og best. Resultatet er garantert at du sitter igjen med en skjerm som gir deg laaaaangt dårligere bilde enn din vanlige crt tv. Og da føler du deg kanskje litt lurt og, når du har en tv til 3 ganger prisen av en top crt tv! Thor sin anbefaling er like dum som å si til samme mannen at objektivet på et kamera er ikke så nøy, ikke hør på de med alle pengene som kjøper de dyreste objektivene, fordi de billige oppfyller helt sikkert dine krav på en tv! For noe svada!!!

Jeg vil vel tro at du er ute etter et like godt, eller bedre bilde enn hva du har på din nåværende tv? Da må du nok ut og sjekke litt....

http://www.shg.no/produkter/infobox.asp?va...11069&lokation=

(du må enable popups for at produktarket skal komme opp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

djeeezus...

Ingen tvil om at du får det du betaler for Remy, men poenget mitt er at forskjellige folk, har forskjellige krav. Og jeg er ganske sikker på at Runes krav ikke er høyere enn det den tv'en han linker til leverer.

På samme måte som objektivparken din sikkert ikke er av den raffeste.. fordi du ikke trenger, eller kan utnytte noe bedre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønte ikke så mye av det første der, men... Flere synspunkter? Bør vi vente til januarsalget kommer?

Sånn grovt sett, hvis du har analoge signaler, dvs antenne, evt kabeltv, uten dekoderboks, så trenger du et dyrt TV for å få greie/gode bilder. Billige TVer har billige/dårlige egenskaper ifht å gjøre dårlige bilder gode.

Om du har gode "innkilder", feks satelitt, kabeltv med dekoderboks, riksTV, så kan billige TVer gjøre en helt grei jobb.

Ikke kjøp for stort TV, bildet blir veldig dårlig (ifht gammeldags CRT) hvis du sitter nært, eller TVen er stor. Hvis du, på død og liv, skal ha et digert TV, og ønsker å sitte nært, så må du punge ut bigtime, ville vurdert prosjektor i stedenfor (som også vil være billigere enn et godt 40++ tommers tv).

Sammenlign TVene i butikk, ta gjerne med din favoritt DVD. Husk at det er en forholdshvis stor jobb å justere bildet på flatskjerm, fabrikkinnstillingene er oftest helt på bærtur (grov sett må du slå av alle typer autokontrast, støyreduksjon, redusere evt. innstillinger for "skarphet", og velge "soft" ifht farger, så må du stille for å få til en god svartbalanse osv osv). Om du ser på mye sport-fotball, så må du sjekke dette før du kjøper. Fotball ser helt jævlig ut på mange flatskjermer.

Prisene på flattv er veldig lave pr. nå. Om du skal vente på januarsalget så må det være fordi du har sett deg ut en spesifikk TV/modell, og forventer at den går ned i pris. Ellers er det bare å sjekke prisene på nett, og kjøpe i vei.

-------------------------------

Sjekk tester på nett, så lager du deg en liste over aktuelle kandidater. Mener "dinside" testet en haug med 32 tommere for et par dager siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele poenget med å få seg en ny tv er å IKKE bli skuffet. Kjedelig å be kompisene over på en pils og se landslagskampen og realiteten er at man ikke ser ballen i all støyen. Om man er så keen på kul tv at man kjøper seg en flatskjerm, som også er en ofte stor invistering, så må man også passe på en del feller. fellene er som de alltid har vært, tatt gammal teknologi og stappet de inn i nytt design og solgt. Dette er levebrødet til produsentene. Og det er ikke akkurat få som har blitt skuffet etter å ha byttet inn sin gamle crt i en flatskjerm. Og som pingvin nevner, når du har gjort ditt valg, fått en bra tv, dra til en proff butikk som hifi senteret o.l og få kalibrert tv'en din skikkelig. Dette kan gi natt og dag i bilde kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis meg den flatskjermen laget etter 2006 som dette er en realitet med... (med mindre du bor i en bortgjemt dal med elendige kvalitet på analoge signaler!)

Ja jøss, bare si i fra når du er her det skal vi ta en runde og be de sette på fotball... selv med digitale sendinger

Og her daler du litt. Om de er produsert i 2007 eller 2006 eller 2003, så har de godt mulig samme innmat, bare nyere design og nytt produktnavn :) Da hjelper det lite :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er ikke akkurat få som har blitt skuffet etter å ha byttet inn sin gamle crt i en flatskjerm. Og som pingvin nevner, når du har gjort ditt valg, fått en bra tv, dra til en proff butikk som hifi senteret o.l og få kalibrert tv'en din skikkelig. Dette kan gi natt og dag i bilde kvalitet.

Er ikke til å stikke under en stol at svigerfars 100htz CRT 32 tommer, til under 5000,-, går de fleste flatskjermene en høy gang ifht biledkvalitet.

Ang kalibrering så er det kalibreringsveileder på en av "Pirates of the Carr (oghvordandetnåfaenstaves) DVDene, og en av av Star Wars DVDene, husker ikke hvilke, men det er sikkert bare google frem.

Et alternativ er å laste ned kalibreringsverktøy til PCen, koble til TVen (via hdmi), og kalibrere. Igjen er det et poeng å google, om jeg ikke husker feil å utveksler brukere på avforum innstillinger på spesifikke tv modeller, det kan jo være et greit utganspunkt.

En ordentlig kalibrering er rett og slett nødvendig. Gode studiosendinger, som feks nyhetene på NRK, er greie utganspunkt. Først slå av alle automatiske fantastiske billedjusteringsfunksjoner (ofte kontrast ettellerannet, og støy ettellerannet), justere ned skarphet, sette fargevalg til soft, eller naturlig. For å få rett lysstyrke/svartnivå pleier jeg å ta utganspunkt i jakkeslagene på dressjakka til gubben i dagsrevyen, man bør kunne se tekstilet i jakkeslaga, og da helst uten at hele bildet blir blast, det er en balansegang mellom lysstyrke og kontrast. Fargene må stilles til man har noe som ligner på naturlig hudfarge.

Noen TVer har egne innstillinger for ulike innganger. Da må man hive seg på og ta jobben i forhold til feks DVD avspilling.

Nerding er morro :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jøss, bare si i fra når du er her det skal vi ta en runde og be de sette på fotball... selv med digitale sendinger

Og her daler du litt. Om de er produsert i 2007 eller 2006 eller 2003, så har de godt mulig samme innmat, bare nyere design og nytt produktnavn :) Da hjelper det lite :o

Jaja, godt jeg har gode signaler til den gamle drittskjermen min jeg da... Siden jeg både kan se en DVD hvor svart (i mine øyne) er svart og fotball kan sees og nytes :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så rart når majoriteten av flatskjermene har 50 - 60hertz :)

Ut fra hva jeg har skjønt, fra stuepc forum, så har ulike typer media ulik type optimal oppdateringsfrekvens. Mener at stuepcer kan styre dette selv, og i allefall ved bruk av Powerstrip, tilsvarende software.

Forresten, skal ikke HD materiale ha 50 htz da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Sniker inn en fråga her jeg også. Jeg ser at elgkjøp dumper ut noen TV'er denne uken. Vi har behov for en ny en, men har ikke så mye vi kan/har lyst til å bruke på ny TV. Jeg har ingen umiddelbare planer om noen blueray-spiller eller lignende i nærmeste fremtid. Har kun en dvd-spiller, en pc og en Wii jeg kommer til å koble til TV'en.

Hvor ille er egentlig denne her?

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...=Specifications

Hva er dette fjaset om "HD Ready" btw? Kan den eller kan den ikke spille av fremtidige HDTV-kanaler med ok bilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sniker inn en fråga her jeg også. Jeg ser at elgkjøp dumper ut noen TV'er denne uken. Vi har behov for en ny en, men har ikke så mye vi kan/har lyst til å bruke på ny TV. Jeg har ingen umiddelbare planer om noen blueray-spiller eller lignende i nærmeste fremtid. Har kun en dvd-spiller, en pc og en Wii jeg kommer til å koble til TV'en.

Hvor ille er egentlig denne her?

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...=Specifications

Hva er dette fjaset om "HD Ready" btw? Kan den eller kan den ikke spille av fremtidige HDTV-kanaler med ok bilde?

HD ready betyr en oppløsning på 720 linjer, Full HD betyr 1080. Ville ikke kjøpt noe annet enn 1080 nå, med mindre du får en HD ready TV billig. Med 1080 får du full utnyttelse av fremtidige HD sendinger, din (nye) HD/Blueray spiller, og ikke minst, du får mye bedre oppløsning når du kobler PC til TVen.

Og siden det er aktuellt å koble PC til TVen må du sjekke om TVen er 1:1 pixelmapping kompatibel. Dvs at en "prikk" ut fra PCen tilsvarer en (faktisk) prikk på TVen, det gir optimalt bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv ett 32 LCD Phillips, som kosta 8000,- for ett år siden. Det kan godt hende at denne TVen har samme panel, spesifikasjonene ser helt like ut som mitt.

I såfall er det et helt greit TV. Men billige TVer har som regel dårligere egenskaper ifht. å gjøre dårlige innsignaler bedre. Om du har dårlige signaler ville jeg tenkt på et bedre/dyrere TV.

Dette (Philipsen) TVet er ikke 1:1 pixelmapping kompatibelt.

Du kan kanskje ta en titt på et annet 32 tommers, billig TV, som har fått mye oppmerksomhet, Tatung. Har fått mye skryt for god billedkvalitet, og jeg mener det er 1:1 pixelmapping kompatibelt, dvs velegnet for PC bruk. Komplett selger dette. (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=341720) En test: http://forbruker.no/digital/tester/tv/article2111796.ece

Ellers kan det være greit å søke på dinside og avforum hvis det er noen konkrete modeller som er aktuelle, du bør absolutt bestemme deg før du kommer i butikk. Min erfaring er at det er helt tilfeldig hvilken hjelp/kompetanse du kan møte der.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal og handle tilsvarende,permagnar :)

Veeent!

Jeg var og så på den nå i morges. Jeg synes at bildet var svært uskarpt, og det var tydelig "fargeslep". Byggmester Bob (som var demofilm) har aldri sett værre ut, hehe :D Selgeren frarådet meg også å kjøpe den dersom jeg "noensinne ville ha glede av å se fotball hjemme i stuen"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.