Gå til innhold
Fiskersiden

På øyeren i dag


pikewallis
 Share

Recommended Posts

Det skjer noe med deg når gjedda høgger, det er så brutalt, så konstant. Man kommer i en situasjon der fiskeren mister kontrollen og gjedda har føringen. En litt panikk artet opplevelse. Dette holder på faktisk helt til du har fisken i båten, først da kan man ta kontrollen tilbake. Begge deler er på en måte like deilige, selv om følelsen av å til slutt få fisken opp i båten er grym.

Ei gjedde i oktober er som regel feit og fin og full av aggresjon og muskler, den gjør akuratt hva den vil de første sekundene og mer en det. I dag hadde jeg to slike opplevelser, huggene var brutale og man mister all balanse i det man prøver å gjøre et mothugg. og når man da kjenner at dette klarer man ikke å flytte og snøre begynner å forsvinne fra snelle så skjønner man at fisken er større en størrelse snipe.

At noen kaller gjedda en søpplefisk er for meg et svar på at de aldri har turt å utfordre fisken og de har aldri i sitt liv fått en over 2 kg. Klart gjedda hører ikke hjemme i alle vassdrag men at den er en av norges råeste sportfiskearter er det ingen tvil om, og da snakker vi ferskvann, vet for lite om saltvannsfiske :)

5-8-9-10-12 kg ja enda større en det er mulig å få og vi snakker om en av verdens raskeste fisker i forhold til akselrasjon.

Egentlig så begynner historien i går, men en ettermiddags tur på Øyern, og noen svar fikk jeg selv om det ikke kom noen stor fisk opp i båten, men var borti et par jeg vil anta var av good size, mister 3 til som ikke var noen kjemper og fikk 3 der den størte var på 3kg. Fisket da i et område som var nytt for meg i forhold til jerk/spinnfiske og for å være ærlig så virker det som et håpløst prosjekt da det er flere km til land på alle kanter.............Og så å kaste i et slikt hav føles håpløst........ men fisk var det der.

I dag prøvde jeg først i samme område, men da var det helt dødt, og da er gammel vane vondt å venne, man reiser til steder der man har lykkes før, det som nå er litt spennende er at jeg aldri har brukt tid på Øyern på høsten, men denne høsten skal brukes til å skaffe seg en viss erfaring. Og starten var ikke dårlig.

Denne gjedda var bare skit flott, den tok en bull dawg (golden glory på ca 7 meters vann.

8280 gr og 106cm lang.

061020071912Zwi57t1zVjiWUX5Q7I.JPG?85

beklager dårlig selvutløserbilde.

061020071957AgursQUm7ukt8Op5QH.JPG?30

En glimrende start.

Michael skulle komme med sin båt fra fetsund, men dette ble stoppet av tåke og til slutt måtte jeg reise opp å hente gutten ved årnestangen/nitelva.

Men fikk da gutten nedpå fiskeplassen til slutt.

061020071946EGOIz5FENQYlnQ1Vcv.JPG?8

Fisk ble det, å gutten hadde en artig dag med masse gjedde både i båten og ved båten. Mye action.

men desverre ingen veldig store.

0610200719212U956Y2lftsaR2DYYW.JPG?88

Mens jeg .................

6500gr målt desverre ikke denne, men denne var feit, like feit som den på 8,2kg.

061020071921eF3iVwF2MMAJu7oEBf.JPG?69

og etter litt kos og stas så forsvinner de ned i mørket igjen.

golden glory bull dawg var synderen her også

061020071950HtNmrrtSWsdxxsStVs.JPG?92

0610200719558gkI7ddRw2KOoZ9Lom.JPG?5

og så forsvinner noe av det flotteste vi har i ferskvann på Østlandet.

061020071900CcU4F8KhzjwZ6ir1k3.JPG?31

må bare legge ut et bilde av en nytt jerkbait som jeg skaffet meg i blekinge.

Grymt laget og en grym gange.

Wolfcreeck er den som her gjort det.

061020071941K67XFIgGhOI9QKDGHR.JPG?59

en glimrende dag som blir godt dokumentert inn i fiskedagboka mi. Høstjakten på Øyern har begynt bra...

Endret av Erik Walmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slipper du dem uti igjen? :blink:

Det vet du at jeg altid gjør killen......... :) er en del av gleden det å se de svømme tilbake igjen.............

Grattis med fete gjedder Erik! Korte og kraftige fisker til korte og kraftige fiskere :P

Ja det var vel rette ræva som feis heheheheh.........

Feit gjedde!! Grattis! Burde kunne perse med ei på 120 cm i den kondisjonen.

Uten tvil. og det er vel litt av drømmen og kunne fiske det. :)

Grattis med fin start på høsten Erik.!! :)

Uten tvil en bra start. har blitt to stykk nå på over 8 på to helger. I mellom har vi jo vært i belkinge igjen, men nesten enda magrer fangst en sist. :)

Men nå blir det å fiske i Øyern og Steinsfjorden. Steinsfj. blir nok først aktuell i nov. Når jeg ser på div. turer fra i fjor så hadde vi et meget magert gjeddefiske på steinsfj. ut okt. men så løsnet det litt............ :)

Håper du er tent på å ta noen turer..... ;)

og takk for alle de flotte ord fra dere. :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.