Gå til innhold
Fiskersiden

Flue-esken til fjord-SØ


snpen
 Share

Recommended Posts

Er klar over at valg av flue er omtrent like viktig som valg av sokke-farge ved SØ-fiske, men med binde-sesongen foran oss er det uungåelig at noen fristes, så derfor:

Hvilke fluer MÅ esken inneholde ved fjorfiske etter SØ, og hvorfor akkurat disse? Max 5 valg!

Her er mine:

1. Rød/oransje strandreke på Mustad O'Shaugnessy No. 6. Denne funker bemerkelses-verdig ofte. Kan fiskes både raskt og tregt.

2. Svart wolly-bugger med fluo-grønn conehead, på streamer-krok No. 6. Ei skikkelig tugge til vårfiske når børstemarken svermer. Kan kastes med fluestang, i motsetning til børstemark-imitasjoner av skolisser, piperensere, do-børster eller gamle gardiner.

3. Grå frede, danskenes allrounder, bundet på streamer-krok nummer 10. Alltid noe å ha i bakhånd.

4. Hvit deceiver, med litt rosa marabou i "magen". Krok Tiemco saltwater No 4. Kan fiskes laaansgomt på sen-vinteren når vannet er kaldt. Min eneste fiske-imitasjon!

5. Brun reke av samme type som punkt 1, og på samme krok. Blir førstevalg når vannet blir varmere, og nettene korte.

Nå inneholder selvsagt flue-esken flere enn disse, men dersom jeg MÅTTE sortere ut, så ble disse igjen til slutt. Noen andre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wolly bugger- svart om natta- hvit om vinteren - oliven om dagen

Runars deceiver- beste fiskeimitasjonen

Jiggy- enkel og effektiv

Et rødbrunt dyr de selger på statoil på Smøla

Golden muddler- spennende i overflaten!

Edit: etter å ha sett Per Magnar og Espen her ha med jiggy, og at Runar (Kabbe) anbefalte den, har jeg prøvd den en del, og den er effektiv. Bruker helt hvit nå på vinteren. Har derfor funnet plass til den på lista

Endret av Olagaard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Svart Zonker med sølv kropp. Imiterer alt fra fisk til børstemark, min beste flue frem til nå.

2. Ice Dub reke i enten shrimp pink eller barbie pink. Meget effektiv unansett forhold.

3. Orange tangloppe. Bra når de er kresne.

4. Lefty's Deciever. Enten i Olive/Hvit eller Charteuse/Hvit, fisket fort. Ei annen meget bra flue.

5. Magnus. Har prøvd flere varianter, men den original er absolutt den beste. Bruker denne når de ikke biter på noe av de over.

Jeg har flere forskjellige fluer i skrinet, men disse fem er de som alltid gir fisk. Jeg kunne egentlig kvitte meg med de andre fluene og har kun disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn omtrent 90 % av tiden jeg fisker etter sjøørret holder jeg meg til to fluer, nemlig Black Nose Dase str. 6 på dagtid og Dynamitt str. 6 på kveld og natt. Når børstemarken svermer bruker jeg en oliven/brun Wooly Bugger med litt flash. Ellers har jeg en helt hvit streamer som en sjelden gang tas frem om vinteren.

Har fått bra mye fisk på disse fluene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1-Rosa eller hvit flue som eg ikke vet navnet på og som gir meg mest fisk om vinteren i bergen: http://home.no/snowdog/bilder/Midlrt_fiske...jente_fluer.jpg

2-Oliven zonker

3-Svart zonker

4-Liten epoxy minnow

5-Polar magnus

De fluene avbildet under punkt 1 der, eller avarter av de samme, med samme farger, tror jeg dere kan stole godt på. De tar bra om vinteren.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker Runars deceiver fordi den ikke henger seg så lett opp under kasting som lefty`s (og den tar fisk!).

Er det kasteteknikken som er feil, eller er det andre som sliter med det samme?

Mener du at materialene henger seg opp i krokbøyen, eller at flua i seg selv hekter i fortommen din? Antar du mener sistnevnte.

Runars Deceiver bindes med materialer som gjør flua veldig kompakt, mens Lefty's har flere typer fibre som kanskje "flagrer" litt mer.

Viktig at du avventer bakslengen din godt. Videre kan du vri håndleddet ditt en liten tanke vekk fra deg, slik at du skaper større mellomrom mellom flua og snøret ditt, dette både under blindkastene, og gjerne litt mer markant under avlevering. Den teknikken gjør også at du sikrer stanga i sin rette linje, derved også snøret, opprettholder energien din, og igjen kaster mer problemfritt og lenger. Prøv, så skal du se.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror han mener det andre og er enig, MEN spørsmålet er da: Binder du dem på samme type krok? Fluer som Runars D og f.eks Teppesilda bindes best på korte kroker med stort krokgap, noe som gjør at materialene ikke så enkelt hekter seg i krokbøyen. Forsøk slike kroker på Leftys også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det andre, at materialene henger seg opp i kroken.

Et annet problem jeg har støtt på med en del deceivere er at de ikke klarer å kvitte seg med luft, slik at de nærmest flyter, og selv om jeg bruker fluorcarbon fortom på intermediate snøre, må jeg bruke halve inntrekket på å få flua under vann. Skulle vært spennende å prøve f.eks lefty´s med Runars krokløsning, selv om jeg ikke er sikker på at jeg ville byttet tilbake..

Jeg har ikke ennå bundet en eneste flue, men det skal det bli en endring på denne vinteren!

Endret av Olagaard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det andre, at materialene henger seg opp i kroken.

Et annet problem jeg har støtt på med en del deceivere er at de ikke klarer å kvitte seg med luft, slik at de nærmest flyter, og selv om jeg bruker fluorcarbon fortom på intermediate snøre, må jeg bruke halve inntrekket på å få flua under vann. Skulle vært spennende å prøve f.eks lefty´s med Runars krokløsning, selv om jeg ikke er sikker på at jeg ville byttet tilbake..

Jeg har ikke ennå bundet en eneste flue, men det skal det bli en endring på denne vinteren!

Ok.

Det er effektive fluer, bevares, men nå trenger en ikke fiske med så store fluer etter sjøøreten da. Det er svært sjelden jeg personlig fisker med store fluer, med unntak av ved kvelds- og nattfiske. Og jeg får noen sjøørreter i året, på alle årstider.

Hvor lange fortommer fisker du med, forresten?

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse fluene er gode.

Badger matuka størrelse seks.

Big hole demon størrelse seks.

Djihad størrelse fire.

Mickey Finn størrelse seks.

Rosa Glimmerreke størrelse 10.

Bruker som regel 0,25 fortom, men synes kanskje fangstene øker når jeg går ned til 0,20, særlig på det vanskelige høstfiske. Skulle gjerne vite hva fortomstykkelse har å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mine favoritter

1 superflua - uten tvil den beste sjøørretflua som er funnet opp!!!!!!! eget mønster også. denne har gitt meg veldig mye fisk...I perioder lar jeg være å fiske med den fordi den er så god- jeg tuller ikke heller

2 craft fur motherfucker - også en sattan på sjøørret- med eller uten øyne

3 zonker tuba- en rev til ørreten som etterligner alt mulig rart som er langt og saftig

4 sort zonker-til nattfiske er dette den beste

5 rekefluer og tanglopper- tar mye mer på fiskeimitasjoner, men disse kreasjonene er et must på vanskelig fisk.

Har testet veldig mye rart av fluer og kommet frem til at sjøørreten tar alle sammen. men den følger ofte bare etter de fleste- superflua tar den gang på gang-heldigvis for meg. Ryans ice dub reke er også god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Min ser omtrent sånn ut.(Fullversjonen er STOOOR, så om du ønsker en nærmerr kikk så kan du gå på fullversjonen og høyreklikke og Lagre bilde som og blåse opp på egen skjerm):

38098_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/15470/38098.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukes stort sett hele året, men kanskje minst om vinteren. Mest fisk tror jeg faktisk er på orange og hvit med klar margin (men dermed er den sannsynlivis også mer og oftere i vannet enn andre varianter ;-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.