Gå til innhold
Fiskersiden

Konkuranse og regler


Gjest Team Biri
 Share

Recommended Posts

Gjest trolle36

Moelv holder sin årlige høstkonkuranse til helga. Leste plakaten deres og der sto det at sidebord/paravaner ikke var tillatt.

Da dette er lovlige redskaper på Mjøsa skjøner jeg ikke hvorfor det ikke kan brukes på konkuransen?

Håper det er noen fra Moelv eller Ringstrand som kan komme med ett saklig og vetugt svar på dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froesak

For at flere "vanlige fiskere" skal kunne delta og konkurrere på tilnærmet likt vis som de andre?

"vanlige" fiskere kan jo også bruke sideparavaner. Er ikke noe hokus pokus med det. Bare og kjøpe ett par det hvis man tror det er det som er det utslagsgivende for og konkurrere på lik linje. Tåpelig regel!!!!

:blush: Og for og være på den sikre siden kunne man jo sagt att alle måtte bruke storauren i kobber oxo så hadde det blitt helt likt for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du anbefaler bruk av sideparavaner på stenger beregnet opp til maks 40 gram? Dette er nemlig gjennomsnittsutstyret (eller kraftigere) for den jevne nordmann.

Nå vet jeg ikke om dette er en trollingkonkurranse, dorgekonkurranse eller generell fiskekonkurranse, men aner kanskje at arrangøren ønsker noe flere deltagere enn de som har fullrigget båt.

Følgelig var spørsmålet mer en luftig av muligheter for å se ting fra en annen vinkel enn en konstatering...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at det er manglende stivhet på dreggesprøttene til gutta på Moelven som gjør at de ikke bruker sideparavaner. Kunne sikkert ha tauet ei Pioner jolle med dem.

Har en stor båt er det best å få wobblerene ut i fra båten hvis en skal få stor fisk i overflaten. Med en mindre båt kan en fiske rett bak båten. Skal vi konkurere på like fot må det være tillatt å bruke lovlig redskap i konkuransene. Vi med fullriggede båter tar ikke mer og større fisk enn de med mindre båter, men heldigvis sitter vi bedre og fryser mindre. Hvis en ser på resultatlista eksempelvis fra Mjøsa Ørretfestival i sommer er toppen av lista helt dominert av mindre båter.

Mulig de vil hindre at deltagerene og spesielt "vanlige fiskere" skal rote redskapen inn i andre fiskere sine sidebord-systemer som går langt ut på siden(50meter?) av båten..?

Tviler på at noen fisker med planeren 50m ut i fra siden på båten, ingen grunn til det med max 4 stenger. Max 30m er nok det normale. Uansett vil de ikke slippe unna oss selv om vi ikke er med i konkuransen, vi kommer jo uansett til å fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DENNE foreningen burde satt fokus på lanternebruk fremfor sideparavaner, da det å kjøre båt fortere enn 6 knop i denne delen av Mjøsa er rusisk rulett med tanke på MØRKLAGTE trebåter. Blitt bedre i Furnesfjorden, men sør for Moelv.... HUFF HUFF HUFF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froesak

Så du anbefaler bruk av sideparavaner på stenger beregnet opp til maks 40 gram? Dette er nemlig gjennomsnittsutstyret (eller kraftigere) for den jevne nordmann.

Nå vet jeg ikke om dette er en trollingkonkurranse, dorgekonkurranse eller generell fiskekonkurranse, men aner kanskje at arrangøren ønsker noe flere deltagere enn de som har fullrigget båt.

Følgelig var spørsmålet mer en luftig av muligheter for å se ting fra en annen vinkel enn en konstatering...

Nå har vell de fleste som er innteressert i fisking som regel mer enn ei stang så jeg tror nok flesteparten kan finne noe egnet til og bruke feks yellow bird på. de som melder seg på en konk for båtfiske har som regel utstyr til det. har kjørt paravan på mindre stenger når jeg har singlet etter abbor på sommeren og det funker helt utmerket. Tror nok det meste her ligger i att de som arrangerer helst ser att alle bruker robåt og dreggesprøtt og ser på annet utstyr som en uting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froesak

Lure på om jeg skal traile båt til Moelv lørdag morgen og ta meg en tur med bordene mine. Har du noen gode tips for fiske sør for brua Frode?

pass på så du ikke blir rodd i senk da he he eller får en på rundt 80 kg med varmedress på bordet da. Den tipper jeg drar ut

:):):D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pass på så du ikke blir rodd i senk da he he eller får en på rundt 80 kg med varmedress på bordet da. Den tipper jeg drar ut

:):):D:D

Snittalderen på roerne der er vel sånn 80pluss så satser på at det ikke blir så lange kampen, er klepp i båten og veit jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froesak

Snittalderen på roerne der er vel sånn 80pluss så satser på at det ikke blir så lange kampen, er klepp i båten og veit jeg

He he uff da. Fra spøk til alvor tror jeg bare dropper og melde meg på jeg og fisker i helga alikevell så får vi heller ønske de som skal utpå skitt fiske og håpe det blir tatt mye pen fisk det være seg på dreggesprøtt eller på planerboard.

ps.

Fisket flere år med dreggesprøtt jeg og jeg prøvde også yellow bird på de. Funka supert det. eneste minuset var når jeg brukte rørdregg da kunne det være vanskelig og registrere småbett så jeg måtte ta opp ofte for og sjekke att ikke hylsa hadde slått ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det blir Biri tur på meg og, hvis det ikke blir kanon igjen her nede da.

Dreggesprøtt kan håndtere både sideparavaner, dypparavan og dipsy. Kommer nok heller ikke til å melde meg på den konkuransen da JEG skal bestemme om jeg skal fiske i flata eller nedi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froesak

Tenker det blir Biri tur på meg og, hvis det ikke blir kanon igjen her nede da.

Dreggesprøtt kan håndtere både sideparavaner, dypparavan og dipsy. Kommer nok heller ikke til å melde meg på den konkuransen da JEG skal bestemme om jeg skal fiske i flata eller nedi.

Blir nok en biritur på meg også. vi får talas på radioen. virker som att det har vært litt dødt fiske over hele mjøsa ei stund nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froesak

Dreggesprøtt og rørdregg ? ;) er det noen som kan forklare det for meg ?

Dreggesprøtt er en gammel tradisjon på mjøsa. Det er stive tresprøtt med ei stor snelle på denne har en type bladbrems som man stiller slik att hvis det går på stor fisk så raper det i denne så man hører det på lang lei. Det brukes også ofte bjeller på stengene slik att man kan høre små bett. Fisken tas inn for hånd med bare snøret. Rørdregg er type Devon og lignende. Det er en rund hylse med to ører på som gjør att denne roterer. Det sitter ett kroksett inne i denne som er løst slik att når det biter så sklir denne hylsa/røret opp på sena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ikke det vært en egen konkuranse for de som stiller med åpen båt og med et annet utstyr enn de som driver med moderne trolling, og gjerne holde disse på samme dag, men ha to premieutdelinger for de forskjellige "grenene"

Slik at det kan føles mer rettferdig for alle, da båtene som er mettet med alskens utstyr og kjører med sidebord/paravaner og dyprigg har et fortrinn overfor de båtene som kjører med mer tradisjonellt utstyr?????

Jeg har ikke tilgang til reglene, men slik jeg forstår det er det lov men dyprigg?????

Endret av Roger`n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trolle36

Spiller ingen rolle hvor mye og hva utstyr man har, er 4 stenger/kroker som er lov å fiske med... like stor sjanser til å få fisk da..

mange av di fiskene jeg har tatt i høst har jeg tatt i overflata. med åpen båt og overflatedregging ser jeg ingen forskjell på å bruke sidestang eller en paravan som trekker ut noen meter.

Endret av trolle36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller ingen rolle hvor mye og hva utstyr man har, er 4 stenger/kroker som er lov å fiske med... like stor sjanser til å få fisk da..

Ikke lett å fiske med 4 stenger uten rigg eller paravaner!

Og det ER et fortrinn å kunne fiske dypt eller ut til sidene!

Jeg har prøvd begge deler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være dem som sitter i styret og som skal arrangere denna fiskekonkurransen som må ha tørna helt :) Blir vel det samme hvordan man presenterer de 4 slukene skulle man tro :P

Jeg er ikke enig i at det er samme hvordan man presenterer slukene, men jeg er helt enig i at det skal være åpent for å bruke det utstyret som er tilgjengelig og lovlig.

Men jeg har full forståelse for de som mener det er er fortrinn å ha moderne trollingutstyr mot dreggevinner og devoner. Og det er det som er bakgrunnen for min mening i å dele det i to grener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trolle36

4 stenger har gamlekara brukt på båtene sine i alle år, 2 korte og 2 lange tresprøtt..ikke noe prob det, brukte det selv i mange år før jeg begynte med trolling....

så lenge det ikke er forskjell i antall stenger man fisker med har man like stor sjanse til å få fisk på høsten...

tror ikke vi skal sitte og si at vi har større fortrinn enn gamlemåten å fiske på....ta en titt på fangststatestikken så ser du hva di største er tatt på!!!

Er ikke utstyret som fisker, det er han som er i båten...hjelper ikke med båten full av utstyr hvis du bare er utpå å kjører tur..er nok flere faktorer som spiller inn, erfaring, kunnskap om fiskens spise og vandringsmønster og strømforhold..

kjenner man til litt av dette så øker sjansene betraktlig.

Endret av trolle36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 stenger har gamlekara brukt på båtene sine i alle år, 2 korte og 2 lange tresprøtt..ikke noe prob det, brukte det selv i mange år før jeg begynte med trolling....

så lenge det ikke er forskjell i antall stenger man fisker med har man like stor sjanse til å få fisk på høsten...

tror ikke vi skal sitte og si at vi har større fortrinn enn gamlemåten å fiske på....ta en titt på fangststatestikken så ser du hva di største er tatt på!!!

Er ikke utstyret som fisker, det er han som er i båten...hjelper ikke med båten full av utstyr hvis du bare er utpå å kjører tur..er nok flere faktorer som spiller inn, erfaring, kunnskap om fiskens spise og vandringsmønster og strømforhold..

kjenner man til litt av dette så øker sjansene betraktlig.

Så hvorfor bruker du moderne trollingutstyr?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.