Gå til innhold
Fiskersiden

Behov for en "Fish in Norway" hjemmeside?


Gamlingen
 Share

Recommended Posts

Her kommer en ny forretnings ide for de som eier Fiskersidens hjemmesiden (eller for andre!!)

De fleste som er interessert i utenlandske fiskereiser, spesielt i Skottland, vil antageligvis kjenne til en spesiel hjemmeside som heter: www.fishbritain.co.uk og dens sister hjemmesider for Dee, Tweed, Tay and Spey. Jeg personlig tror at det finnes et marked for et lignende opplegg i Norge.

Paa den hjemmesiden jeg referer til, kan man, utenom finne en mengde nyttig informasjon, bestille fiskekort paa langt eller kort varsel i de elvene som jeg nevner ovenfor. samt betale med kreditt kort. Det fungerer utmerket og jeg har en ganske god erfaring av det og fra det jeg har hoert er alle kunder fornoeyd (valdeiere og vanlige kunder).

Jeg kunne godt tenke meg aa anvende et slik opplegg i Norge da jeg bor i utlandet og kan godt tenke meg at opplegget ville ogsaa vaere ganske nyttig for "utenbys" eller lokale fiskere.. Med andre ord tror jeg at det finnes mange fordeler for de som leier ut vald, selger daglig kort eller oensker aa kjoepe disse tjenester paa kort eller lang varsel. Det finnes kansje et slik opplegg for enkelte Norske elver som jeg ikke kjenner til, men ingenting paa lands basis

Jeg har derfor to spoersmall:

1/ Hva synes dere som medlemmer av forumet? finnes det et behov?

2/ Til dere som driver forumet, er dette en ide som kunne testes?

Ettersom ideen foreslaas her foerst av undertegnede, vil jeg nok vaere med paa opplegget om svaret paa disse spoersmaal er positive og prosjektet settes igang og lykkes!

Paa grunn av min alder og bank konto status, kan jeg imidlertid ikke vaere med aa finansiere prosjektet, men om det lykkes, vil jeg bare kreve 2% kommisjon paa den aarlig omsetningen i ti aar fremover,

ganske rimelig eller hva?? :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behovet er der uten tvil.

Hvis jeg ønsker å fukte snøret på Bornholm?

Da klarer jeg å finne den nettsiden jeg ønsker,denne siden inkluderer overnatting,guiding,fiskekort,tips om utstyr,fiskeregler og mye annen tillegsinfo.

Prøv å søke etter guiding i østfold etter fks gjedde. (sverige er bedre på det)

Behovet er der,men slikt koster.

Eneste jeg kan se for meg som driver av en slik side må vel være visitnorway.com?

Edit: Dette er bare rablerier fra min side,så jeg har ikke bakgrunns fakta for påstandene.

Denne virker jo:

http://visitnorway.com/MWTemplates/QWFastS...et+fiske〈=2

Her kan du oppleve Hardangervidda,og dette er oversatt til flere språk.

Klipp&lim:

Ørretfiske

4-dagerstur

Hardangervidda er kjent for sitt berusende ørretfiske. Er du blant dem som fortsatt drømmer, men kanskje er litt usikker på hvor og hvordan? Bli med oss på drømmefiske på Vidda. Vi sier ikke hvor, men garanterer deg fisk og noen fantastiske dager på høyfjellet. Vår guide er en dreven fjellmann og fisker, som tar deg med til steder vi ikke sier bort! Du vil få fiske med eget stangutstyr og med garn og lære en masse om fjellørreten på Vidda, om fisket, redskap og om hvordan du skal lage skikkelig god mat av denne utrolige matressursen.

Du får lære å røyke fisk og lage rakafisk

Endret av tryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På inatur.no kan man jo også få kjøpt fiskekort.

Ja prinsippet bak inatur.no er nok det som er naermest hva jeg tenker paa, men er ikke omfattende nok. Portal er et bedre uttrykk for konseptet enn hjemmeside. Om Dere ser paa www.fishtweed.co.uk for eksempel, vil dere finne en oversikt over alle vald i elven, tilgenglighet, pris, hvor Du skal henvende Deg og i de fleste tilfelle kan Du booke med en gang. Saa om Du faar tre dager fri fra jobben i November, bor i London eller hvor som helst i verden, kan Du finne om det finnes muligheter, bestille med en gang og betale for det. Enkelt og greit. Det er akkurat samme prinsippet som aa bestille en flybillet. Portalen lever av en kommisjon paa hvert salg, plus reklame fra naeringen som kan vaere interessert (hoteller, restauranter, fiskeutstyr butikker etc.) og et setup fee for valdeierne, som kan oppdatere hjemmesiden for deres vald naar det passer(hver dag om noedvendig) eller naar de faar avbestillinger.

Om Du skal fiske laks i Norge idag og ikke bor i naerheten av elven Du skal fiske i, saa maa Du blad gjennom mange sider for aa finne den informasjon Du trenger, for aa saa ringe, eller sende en e-mail, mange ganger og ofte forgjeves!! Ellers kan Du selfoelgelig spoerre paa Forumet hvor Du faar ganske bra informasjon men saa maa Du igjen ringe og proeve aa faa kort. Jeg tror at det hadde vaert enklere og at folk skulle vaere villig til aa betale en litt gebyr for tjenesten hvis de kunne, ved bare aa klikke paa en link, faa adgang til fiske dager rundt om i landet. det fungerer andre steder, saa hvorfor ikke Norge?

Fiskersiden kunne kansje bygge opp denne tjenesten og tjene penger paa det (minus min kommisjon selfoelgelig :blink:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig...ikke sikkert andre nettsteder vil ha noe samarbeid med sidene her - tenkte egentlig ikke på det jeg Gabrielsen! :)

La oss se paa muligheter foerst, for aa saa takle mulige hindringer! Det finnes to gruppe kunder for en slik tjeneste:

1/ De fleste Laksefiskerett eiere rundt omkring i landet spanderer allerede en god del penger for aa markedsfoere seg, baade via Internet og andre midler. Aa faa tilgang til en felles "bestillings senter" paa rimelige penger ville redusere deres markedsfoerings kostnader betraktelig, effektivisere deres tjeneste og de kunne bruke tid til andre ting enn aa svare paa telefon eller e-mail anvendelser.

2/ Vi (the punters): Idag anvender vi flere forskjellige metoder for aa skaffe oss adgang til laksefiske. Noen er heldige nok og har adgang til private vald eller sesong kort, som de leier fra aar til aar. Andre tar kontakt med fiske arransjoerer eller rettsinnhavere for aa bestille tid. Mye undersoekelse's arbeid som kunne lettes via en felles "bestillings senter", mot en liten gebyr. Er det bare jeg som kunne tenke seg aa anvende en slik tjeneste? Om man skal fiske i Island, finnes det to private "bestillings sentre" Lax-a og Reykjavik's Angling klubb, i Skottland adgang til det viktigste laksefiske (utenom noen eklusive vald eller elv som Hemsdale eller Naver) kan stort sett gjoeres via et senter: Fish Scotland. I Norge, finnes det en massevis av

bestillings punkter. Utfordringen for en mulig "kunde" (lokal, utenbys eller utlandsk) er aa finne den rette, og det tar massevis av tid. Aa klikke paa en link og faa svar burde vaere attraktiv.

Selfoelgelig vil et slik prosjekt trenge ressurser, baade menneskelige og finansielt og moete mottrekk fra en del konkurrenter, men det er forretning det! Fiskersiden har konkurrenter allerede i andre omraader og klarer seg bra, saa dette burde ikke vaere et problem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei,

Gratulerer med et fint initiativ. Den stoerste fordelen med din portal er at Du kan finne hele Norge under ett. Den er ganske enkelt aa anvende og holder allerede en masse nyttig informasjoner. Det er klart at Du ikke kunne faa alt med en gang (Jeg savner Soer Troendelag og spesielt Gaula), men jeg liker prinsippet.

Hvordan kan Du forbedre den over tid?

1/Du har allerede en del nyttige filter som er bygget inn i din database og kunne anvendes for soeking (type fisk, sted, etc.) slik at hver enkelte soeker kan komme frem til alle tilbud som finnes under en kombinasjon av filter: laksfiske, Gaula, Stoeren, overnatting for eksempel) med dette er detaljer som Du kan fikse etterhvert.

2/ Din portal ville kunne anvendes av turister om det finnes en Engelsk versjon etterhvert. (Ja jeg vet, Paris ble ikke bygget paa en dag! :)

3/ Paa langt sikt og om dette er et kommersiell prosjekt, blir en bestilling og kredittkort betaling system noe som Du kan bygge ut ( se paa fishtweed.co.uk eller fishdee.co.uk for inspirasjon) over tid og jeg er sikker paa kan bringe inn gode inntekter. Bare for aa nevne et eksempel, det tok meg 15 telefon samtaler fra Irland og ca 50 e-mails for aa sikre meg en stang i Gaula i uke 27 neste aar. Med et slik system, kan Du gjoere det samme med et paar klikk paa Internet. Jeg er helt overbevist at en slik tjeneste er livdyktig i Norge idag, for Norske saavel som for Utenlandske fiskere.

Lykke til med prosjektet, det ser bra ut! :D

Hehe!! Jeg svarte paa et innlegg som forsvant foer jeg var ferdig med mitt svar :hailfs::)

Ble det innlegget sensurert? :P

Endret av Gamlingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråd ryddet for sludder og vås samt andre saker som avviker fra originaltråden.

Dermed er alle som savner innlegg oppover informert. Medlemmet som postet innlegget som ble fjernet grunnet egenreklame er informert separat pr pm og har kommet med det hyggelig svar.

Er det fortsatt noen som mener vi skal informere ALLE medlemmer hver gang et innlegg fjernes så lag en egen tråd og diskuter det der... så vil vi se pa den diskusjonen som et innspill....

Til opplysning så fjernes det ca 20.000 poster i året, noe som vildikere mengden av merarbeid.... (dette er snitt for siste 2 år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.