Gå til innhold
Fiskersiden

Laksefiske


sølvreven
 Share

Recommended Posts

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Glem aldri at man en gang begynte fordi det var morsomt...

Silverræv, anger ikke - du har en bra pointe.

Gennem de seiner år har fisketrykket øket mya i Gaula, og speciel b&L.

Jeg oplever dog at de lokale, (her i blandt deg) er veldig goe til at hjelpe og alltid parat med tip,

og det til trods at takken ofte kan bli at fiskeplassen bli nermest umulig at fiske i fred og ro.

Håper også at de lokale oplever enkelte utenbys (lands) som gentlemen med ydmyghet for gjestfriheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silverræv, anger ikke - du har en bra pointe.

Håper også at de lokale oplever enkelte utenbys (lands) som gentlemen med ydmyghet for gjestfriheten.

Spiller ikke noen rolle hvor man kommer fra :o Vi bor ikke ved elva vi heller, bare litt nærmere.

Gentlemen er alle i utgangspunktet som fisker laks, derfor stiller jeg i fullt Tweed-antrekk til neste år (og 1-hånds splitcane).

PS ! Don`t call me Silverræv, please !

Ræv er rumpe på norsk :mellow: Vet det er rev på dansk, men man kan lett misforstå i en sådan stund (min legning til rever og andre kreatur langs elven altså).

Skitt fiske til deg i år kjære drenge ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke sunt med litt "småkrangling" her på forumet da? :mellow: Det er vel ingen som blir uvenner for resten av livet av den grunn?

Da får "de andre" vite hvordan vi opplever ting, og motsatt! Kjempesmart!

:o

Nå skal jeg holde meg til hva tråden egentlig handlet om. I mitt tilfelle handler det om å komme meg litt bort fra hverdagen, se andre fjes, å ha noe å glede meg til osv. Og skulle jeg få fisk så er det ekstra stas! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Enten fritt kortsalg, selge masse døgnkort for å dekke endel av "tapet" som de må ut med i forbindelse med oppkjøpet. Fangstene vil øke jo mere døgnkort det selges, så utgiftene vil derfor også øke i og med at det blir mere å betale til kultivering/notoppkjøp. Men netto fortjeneste vil kanskje bli litt bedre eller opprettholdes.

Tja, litt off-topic det her, men sitatet er jo en sannhet med visse modifikasjoner. Selger du 3 ganger så mange døgnkort som det det er plass til på valdet, så har du tredoblet inntekt i forhold til hva som er "fullt fangstpotensiale" ;-) Så kan du jo selge 5 gangern ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, litt off-topic det her, men sitatet er jo en sannhet med visse modifikasjoner. Selger du 3 ganger så mange døgnkort som det det er plass til på valdet, så har du tredoblet inntekt i forhold til hva som er "fullt fangstpotensiale" ;-) Så kan du jo selge 5 gangern ;-)

Ja det er klart, når man dobler kortsalget så vil inntekter dobles. Men grunneiere vet nok også nå at det allerede er på smertegrensa hvor mange kort man vil selge. Så flere kortsalg tror jeg ikke det går an å gjennomføre heller, for da forsvinner fiskerne. Eller de får flere klager og mishagsytringer. Men for grunneiere så er utgiftnivået øket betraktelig pga. oppkjøpet så inntjening er sterkt redusert. (I forhold til tidligere) Så det "lønner" seg rett og slett ikke for grunneier å selge mange døgnkort lenger. Fangstene på mitt vald var de siste 3 årene ca. 8,9 tonn. Normalt hadde dette ligget på omtrent 4-5 tonn tror jeg med normal befolkning (fiskere). Av dette ville grunneier måtte betalt ca. 358000,- i avgifter, som ikke var der tidligere. Noe de også må gjøre i år (etterbetale). Eksakt sum vet jeg ikke, men mitt beløp er ut ifra dagens pris på "oppkjøpsavgift". Så for å tenke litt grunneier igjen (ifølge de selv jeg har snakket med) så er de i utg.punktet ikke lenger interessert i å selge en bråte med døgnkort (for det tar nemlig også mye tid for grunneier, de driver jo gård også). Så det andre alternativet er nok det idelle for de, noe jeg personlig frykter skal skje. Da kan man risikere at man må lete etter et booking-firma en eller annen plass i verden for det valdet man skal fiske på. Og disse valdene øker i omfang :)

En ting er sikkert: Dobles kortsalget blir det langt fra dobbel netto fortjeneste pr. idag.

En annen ting: På akkurat mitt vald skal alt deles på 7 grunneiere (fellesvald).

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg nevnte i en annen tråd her inne (ingen som har sett den?)

Sammenslutningen av grunneiere som påklagde fellesforvaltningen i Gaulas (jordskifterettens) avgiftsberegning, fikk for noen dager siden et brev fra sin advokat, der det framkommer at jordskiftedommen som ga grunnlag for avgiftsberegningen er ugyldigjordt. (puuhh for en setning, glad jeg ikke driver med jus)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen gjøre nærmere rede for hva dette betyr og evnt. hvilke konsekvenser dette kan ha for fiskerne?

eller.. som har linker til steder hvor dette finnes diskutert.

Slik SølvRæv(tilnavn fra et annet land) har drøftet dette på ulike steder, så kunne jo dette direkte virke inn på laksefiskerne....

Slik jeg forstår det kan dette bli en "varm potet" her:

http://www.lakseelver.no/Nyheter/2008/janu...ingsseminar.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen gjøre nærmere rede for hva dette betyr og evnt. hvilke konsekvenser dette kan ha for fiskerne?

eller.. som har linker til steder hvor dette finnes diskutert.

Slik SølvRæv(tilnavn fra et annet land) har drøftet dette på ulike steder, så kunne jo dette direkte virke inn på laksefiskerne....

Slik jeg forstår det kan dette bli en "varm potet" her:

http://www.lakseelver.no/Nyheter/2008/janu...ingsseminar.pdf

Kravet til forvaltningsavgift som ble sendt ut til grunneiere i Gaula, var beregnet ut i fra gjennomsnittsfangst pr vald de siste årene. Avgiftene ble kr 80 pr laks, samt kr 20 pr kg. Dvs at en tikiloslaks fanget hos en grunneier "koster" grunneieren 280 kr.

Dette kan meget kjapt bli slutten på menigmanns laksefiske. Hva tror du prisen vil bli for å slippe til Jeger og fiskeforeninger og lignende? De attraktive leietakerene vil da bli små grupper av fiskere/enkeltpersoner som disponerer lange strekk og tar lite fisk.

Et annet moment er at fangstrapportering, og dermed forvaltningsgrunnlaget, blir rasert.

Har selv hørt uttalelser fra grunneierhold, som går på "dere kan få leie neste år for x kroner, men jeg vil ikke høre om en fisk som blir tatt"

Håper dette var litt oppklarende.

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt selv at det oppfordres til ikke å skrive ned alle sine fangster. Og det er jo skremmende, at man kan risikere at fangtstallene ikke stemmer. De stemte ikke helt tidligere heller, da det var endel rot i rapportsystemet til Gaula Natursenter, pluss at flere vald ikke oppga sine (riktige) tall. Men det kan bli enda verre nå. Jeg selv har stått bokført med doble fangster flere dager tidligere, av en eller annen grunn. Eller at fangstene har uteblitt i flere uker fra valdet.

Blir jo litt på siden dette, her vi sitter og diskuterer hvordan situasjonen for grunneiere er blitt. Men det angår oss fiskere i aller høyeste grad. Jeg skal ikke gløtte så langt bort fra B/L før jeg ser vald er kjøpt opp av utlending(er). Der grunneier har fått det mangedobbelte i pris for valdet sitt, og utleier (ikke lenger grunneier) disponerer valdet fritt for markedsføring/salg. Et mellomledd ekstra betyr også mere cash for fisker. Og det skal være ekslusivt, dvs. kun fluefiske. Det sier seg selv, så langt nede i elven, kun fluefiske, det blir svært lave fangsttall på disse vald i forhold til tidligere år der potensialet var mye større. Da det ble fisket med mark/sluk i tillegg i juni på stor og farget elv. Ut ifra det jeg har sett så blir det tatt max. ca. 40-50kg. laks i snitt på et spesifikt vald på en hel sesong(reellt eksempel jeg vet om). Og det koster flesk, det skal jeg love ! Så det er nok ikke rart at grunneier egentlig er happy over dette. Han slipper å bruke tid på kortsalg, og han slipper å betale så mye i avgift. Helt perfekt ! Jeg orker ikke å kommentere eller kritisere denne utviklingen fra grunneiere, det er fint lite vi kan gjøre med. Vi som har fisket til nå på et åpent vald har nok merket det i aller høyeste grad, i og med at alle fiskerne fra andre vald som er skviset ut, har kommet til "oss". Pluss at det har vært skralt med laks ovenfor fossen de fleste siste årene i de første uker. Og de trekker jo nedover, og konverterer til styggdommen sjøl: Markfiske

:blush:

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vil jo alltid pris og grunneieres inntekt være relatert til fangst og hva tilbydere vil gi.

Nok av episoder som viser det.

Ser blandt annet i Orkla, på det vi katergoriserte som skrapvald osv før, er nå eksklusive så det holder etter. Bare utenlandske som biter på det....i ett par år.

Har også opplevd at vi har fisket opp fangststatistikken så bra på middelmådige vald, at de blir bra og så blir man hivd ut på grunn av eigers tro på ågerpris. Thats life.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vil jo alltid pris og grunneieres inntekt være relatert til fangst og hva tilbydere vil gi.

Nok av episoder som viser det.

Ser blandt annet i Orkla, på det vi katergoriserte som skrapvald osv før, er nå eksklusive så det holder etter. Bare utenlandske som biter på det....i ett par år.

Har også opplevd at vi har fisket opp fangststatistikken så bra på middelmådige vald, at de blir bra og så blir man hivd ut på grunn av eigers tro på ågerpris. Thats life.

Riktig det, men cluet når det gjaldt jorskiftedommen i Gaula, var ikke hvor mye grunneier får inn på valdet, men hvor mye han må gi fra seg til forvaltningsorganisasjonen.

Tenkt eksempel (vi opererer med 10 kg`s fisker for enkelhetsskyld)

Situasjon 1: Grunneieren leier ut valdet sitt til den lokale Jff for kr 100 000 pr år

Foreningen slipper til mange fiskere, og det landes 250 laks altså 2,5 tonn

Dette gjør at grunneieren må ut med kr 70 000 til forvaltningen neste år

Grunneiers netto er da kr 30 000

Situasjon 2: Grunneieren leier ut valdet sitt til en enkeltperson for kr 100 000,

Det blir tatt 10 lakser på valdet

Dette fører til at grunneier må ut med kr 2800 til forvaltningen

Grunneiers netto blir da kr 97 200

Hvem tror dere grunneierene ønsker å leie ut til?

Takk og pris så har denne dommen blitt ugyldigjordt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vil jo alltid pris og grunneieres inntekt være relatert til fangst og hva tilbydere vil gi.

Nok av episoder som viser det.

Ser blandt annet i Orkla, på det vi katergoriserte som skrapvald osv før, er nå eksklusive så det holder etter. Bare utenlandske som biter på det....i ett par år.

Ja dette er nok bare ønsketekning

:blush: Vi har trodd det vi også, i mange år, at dette holder bare ett par år. Så finner fiskerne ut at varen står ikke helt i stil med prisen. Men det viser seg faktisk at det ikke er noe problem i hele tatt å skaffe nok folk. Tilgangen er faktisk så stor at utleier ikke har noe problem med å skaffe de få fiskerne han trenger i løpet av sesongen. Husk at det er ikke mange som slipper til på disse valdene.

Og det ser jo utrolig fint ut i brosjyrene (for de som klarer å finne de på nettet). Har aldri sett at laksefiskere går inn og ser på fangsttallene på valdet de siste årene (etter at det ble ekslusivt) før de bestiller en uke eller to. De som har nok penger trenger ikke det heller, bare de får stå alene og fiske :blush:

Men noen blir "lurt" (ut ifra det de sier selv), men de har jo egentlig seg selv å takke. Jeg hadde ihvertfall sjekket valdet (besiktigelse) pluss at jeg ville sett fangststatistikken de siste årene.

Enkelte vald har faktisk blitt kjøpt opp for mange år siden og uansett om det nesten ikke blir tatt en laks der idag, så får de solgt de ukene de leier ut, til samme pris. Laksefiskere er jo som narkomane, må bare ha det ! Og det er nok av laksefiskere ute i den vide verden (med penger) som har sett fangstene fra Gaula de siste årene. Og bare det er nok for de. Er ikke mange elver i verden som kan måle seg med storlaksen i Gaula. Akkurat det virker idag som en magnet for disse. Gjerne med kost og losji, fiskeutstyr, flyreise og henting på Værnes. VIP-laksefisker, det er fremtiden (?) :blush:

Er ikke noe nytt heller dette med "esklusivt" vald. Enkelte knallgode vald lenger opp i Gaula f.eks. har vært kun utleid til ett par fiskere i lang tid, helst fra Tyskland. Og nå har også svenskene kommet inn på markedet.

Når det gjelder "å kjøpe katta i sekken-vald" mener jeg de nedre valdene som kun er basert på fluefiske. Godvaldene lenger opp er forlengst oppkjøpt så der er det vanskelig å komme inn, også for de som byr mye. Bare å se på de siste årene det, med meget stor og "grumsete" elv de første ukene og flere tonn med laks går forbi, der nesten ingen finner flua. I mange tilfeller kommer man rett og slett ikke til med flua engang, før det nærmer seg St.Hans.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mang en tråd her er diskutert opp og ned i mente ang. laksefiske. Men hva er det egentlig som får oss fiskere til å få en fullkommen dag nede ved elva ?

Og føle at vi har det utrolig bra, og får full valuta for vår planlagte tur.

For min del er akkurat det som foregår før selve fisken kjennes i andre enden av snøret det absolutt største.

Bare det å få muligheten til å fiske over et bestemt strekk i noenlunde fred og ro, uten forstyrrende elementer som bl.a. irriterende fiskere som ikke bryr seg om andre.

Min erfaring i mange år er 2-delte. Noen er meget behagelig å dele fiskestrekket med, men dessverre så er absolutt flertallet av de tilreisende altfor egoistisk og tenker bare på seg selv. I tillegg er det blitt en økende tendens de siste årene når det gjelder de som kjøper døgnkort at det skal fiskes nærmest døgnet rundt, uten pauser. Eller en nærmest systematisk fortrengelse blant flokken overfor andre fremmede fiskere.

Dette er noe av det styggeste jeg ser i ei lakseelv.

Det at jeg kan få min mulighet til å gå over forskjellige strekk i et normalt tempo (kjapt for mitt vedkommende) og fiske på min måte er mere enn godt nok for meg. Om laksen biter er egentlig det samme, jeg fikk gå over de metrene jeg ville med den redskapen jeg valgte og da er spenningen der.

Og spenningen før laksen evt. tar, akkurat det er laksefiske !

Så de som er "skilpadder" ved elva, eller de som aldri viker for andre nye fiskere, de skulle absolutt vært kvotebelagt !

Og dette "problemet" er stort altfor mange plasser.

Hej sølvræv og alle andre laksefiskere her på siden. Jeg har med spænding fulgt debatten og bliver ked af at høre om alle os Danskere som ikke forstår takt og tone ved elven. Jeg erkender klart at vi er gæster i jeres fantastiske land, og bør opføre os som sådanne. Der kan være meget forskellige opfattelser af hvad en god fiskedag består af. Det er der blevet skrevet meget om her på siden. Men vigtigst af alt tror jeg at vi som fiskere må acceptere at ikke to mennesker er ens, og ikke to mennesker ser ens på hvad en god fiskedag er. Jeg tror at vi skal passe på med at udstikke alt for mange etikker og moraler for hverandre. Som jeg ser det er vi alle i samme båd, vi glædes ved den intense stemning som ligger som en tyk tåge over elven. En stemning som fylder i mit sind året rundt og som sender længselsfulde tanker til sommerens forløsninger.

Jeg holder selv en del foredrag om passionen i fiskeri, som for mit vedkommende drejer sig om laks og havørred. Her fortæller jeg om de brændende tanker, forberedelser, drømme og selve forløsningen når sommeren endelig kommer og rejsen mod det forjættede land begynder. Om de mange søvnløse nætter før turen hvor de sidste fluer bliver bundet, om de mange gange linerne bliver strukket i haven, nye grejer bliver købt og kastene fintunes.

Jeg er selv en af de irreterende fluefiskere der bruger underhåndskast og fisker 20 timer i døgnet. Jeg gør det ikke for at genere andre, ej heller for at fylde fryseren. Jeg gør det fordi det er det mit sind har hungret efter hele vinteren. Jeg udlever de drømme som har fyldt hele vinteren. Når jeg fisker på dagkortvand fisker jeg ikke blot de bedste stræk, jeg udforsker ofte stræk som andre ikke fisker, blot for ikke at forstyrre mere end højest nødvendigt. Jeg har det fantastisk når jeg står i elven og ser min flue flyve langt ud over elven, og kan slet ikke få nok. Når jeg alligevel går til køjs har jeg svært ved at sove - det er en fantastisk følelse af spænding og intensitet. Mange kalder mig ekstrem, og det kan der være noget om, men det føles bare rigtig for mig, og jeg håber at jeg også fremover kan få lov til at fiske 20 timer i døgnet, uden at blive sat i en bås af egister, som har nok i sig selv.

Mit store håb er at vi i fremtiden kan mødes som ligemænd med en fælles interesse, og med hensyntagen til hinandens forskelligheder. Det være sig ved de norske elve, de danske åer, kyster og resten af den store verden.

Jeg ønsker alle et godt og lykkebringende nytår - og ønske om et sug fra storlaksen!

Danske hilsner

Kenny Frost :lol:mail@frostfly.dk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TIL KENNY FROST...tror nok de fleste fisker får at det spennende, å prøve å få en laks,

der hvor jeg fisker laks er det mange danske, å jeg har ikke noe mot dem det har ikke sølvreven heller,

vi har mange danske venner tror ikke at SØLVREVEN TENKTE DET SLIK,

:)

Endret av mao
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette må jeg også inderlig få avkrefte. Dansker eller nordmenn, hva spiller det for noen rolle.

Når sant skal sies så er dansker et livsglad folkeslag, med sans for det gode liv.

Tror jeg er litt misforstått (sikkert med grunn) for at jeg skrev tilreisende. Nå er det 99% tilreisende (både nordmenn, svensker, tyskere etc.) Lokale fiskere er det svært få av, bare meg og en og annen tulling.

Og de vi har mest kontakt med er faktisk dansker, de pleier å være litt mere sosiale enn oss nordmenn (på godt og vondt)

:)

Mitt poeng i starten på tråden gjelder generelt laksefiskere, at man klarer å ta hensyn til hverandre.

Jeg har fisket med dansker siden jeg startet i Gaula, og har nok fått mange trivelige bekjentskaper derfra !

Hilsen Sølvrævva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette må jeg også inderlig få avkrefte. Dansker eller nordmenn, hva spiller det for noen rolle.

Når sant skal sies så er dansker et livsglad folkeslag, med sans for det gode liv.

Tror jeg er litt misforstått (sikkert med grunn) for at jeg skrev tilreisende. Nå er det 99% tilreisende (både nordmenn, svensker, tyskere etc.) Lokale fiskere er det svært få av, bare meg og en og annen tulling.

Og de vi har mest kontakt med er faktisk dansker, de pleier å være litt mere sosiale enn oss nordmenn (på godt og vondt)

:lol:

Mitt poeng i starten på tråden gjelder generelt laksefiskere, at man klarer å ta hensyn til hverandre.

Jeg har fisket med dansker siden jeg startet i Gaula, og har nok fått mange trivelige bekjentskaper derfra !

Hilsen Sølvrævva

Vi har en spesiell kjemi med Danskene det skal være sikkert! Bare spør meg som bor i dette flade land :P Laksesesongen starter forøvrig her om 5 dager, og da vet jeg det blir fedt nok å være norsk laksefisker i Danmark :lol: Og de er noen riktig livsnytere disse danskene! Der har de nok endel å tilføre oss:)

Endret av Rusty Rat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De spiser ikke så ofte (når de fisker), men når de spiser så er det FEST !

Minner litt om kalasene til Obelix og Idefix :) Enorme mengder kvalitetsmat (ikke kjøpt på Rema) med like enorme mengder grillede kartofler !

Og selvsagt "endel" drikke til. Det meste tar pusten av en stakkars nordmann :D

Og de innbyder alltid til middag. Gjestfrihet er deres varemerke :)

Har enda ikke dristet meg på deres avslutningsfester, men Mao har. Han kan sikkert si noe om det :lol:

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De spiser ikke så ofte (når de fisker), men når de spiser så er det FEST !

Minner litt om kalasene til Obelix og Idefix :lol: Enorme mengder kvalitetsmat (ikke kjøpt på Rema) med like enorme mengder grillede kartofler !

Og selvsagt "endel" drikke til. Det meste tar pusten av en stakkars nordmann :blush:

Og de innbyder alltid til middag. Gjestfrihet er deres varemerke :)

Har enda ikke dristet meg på deres avslutningsfester, men Mao har. Han kan sikkert si noe om det :lol:

ja det kan man si det var fest med stor F, jeg har aldri sett et slik mat gilde å drikke bare å digge inn,det var kjøtt, pølser,fjærkre,laks å alt som tenkes til av salater å poteter øl,vin,sprit,cocgnac, likør,

på det meste så var det en 5/6 glass rundt meg, vi måtte feire 2 av danskene hadde fått rek laks å det hadde jeg å :)

hvid du ikke drakk fort nok så tømte de det nye glass å satte ved siden av meg,

å høflig jeg var så tømte jeg det ned, :lol:

ute på garden sto det 4-5 trillebårer å jeg spurte hva de ble brukt til får det så helt nye ut,

å da fikk jeg beskjed om at hvis jeg sovna så trilla de meg hjem på morgenen ;)

det var en veldig minnes rik fest, ja vi har mye å lære av danskene der :lol:

Endret av mao
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det kan man si det var fest med stor F, jeg har aldri sett et slik mat gilde å drikke bare å digge inn,det var kjøtt, pølser,fjærkre,laks å alt som tenkes til av salater å poteter øl,vin,sprit,cocgnac, likør,

på det meste så var det en 5/6 glass rundt meg, vi måtte feire 2 av danskene hadde fått rek laks å det hadde jeg å :P

hvid du ikke drakk fort nok så tømte de det nye glass å satte ved siden av meg,

å høflig jeg var så tømte jeg det ned, :)

ute på garden sto det 4-5 trillebårer å jeg spurte hva de ble brukt til får det så helt nye ut,

å da fikk jeg beskjed om at hvis jeg sovna så trilla de meg hjem på morgenen ;)

det var en veldig minnes rik fest, ja vi har mye å lære av danskene der :)

Blei du trilla eller gikk du selv da? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spörsmål gjeldende rapportering av fisk.

Er selv nybegynner på laksefiske i elv.

På det valdet vi fisket på i sommer, så fantes det en bok hvor man skulle fylle i sine fangstrapporter.

Så at det ikke var mange som hadde skrevet i den för, men vi gjorde det.

Men hvem er ansvarlig for å melde in fangsten till "centralen".

Er det fiskeren som skall melde in, eller er det den som leier ut vald / grunneier?

Er jo intressant med statistikk, men har på fölelsen at den fangststatistikk som man kan lese om, langt ifra stemmer med virkeligheten, og da blir ikke statistikken like intressant. Kan det väre slik att mange flere rapporterte in sin fangst tidliger, enn det som er tilfelle idag (fordi man må betale for tatt fisk) og at det kanske ikke var et så dålig fiskeår som man tror?

Betalte en avgift for å kunne sjekke fangststatistikk på ulike vald i Gaula, men det var mange vald som hadde null fangst selv om jeg vet at det var fanget fisk der, da blir det jo litt uforsvarlig å ta betalt for en slik tjeneste synes jeg, og också vanskelig for en som vil leie fiske å vite om det er et bra eller dårlig vald. Men som det er nevnt her tidligere, så finnes det nok av folk med penger som tydeligvis betaler dyrt, uten å vite om det finnes fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Grunneier som har ansvaret for å raportere fangst, men de har ikke ansvar for løpende raportering under sesongen. Grunneierene har ansvar for å raportere til NINA etter at sesongen er avsluttet.

Raportering til laksebørsen på Støren er en frivillig sak. Hva laksebørsen angår, så forsvannt vel siste rest av troverdighet der, den dagen et lyst hode kom på å ta betaling for tjenesten. Snakker om å pisse i buksa.

En oppegående laksebørs er vel den beste reklame en elv kan få!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Et lite spörsmål gjeldende rapportering av fisk.

Er selv nybegynner på laksefiske i elv.

På det valdet vi fisket på i sommer, så fantes det en bok hvor man skulle fylle i sine fangstrapporter.

Så at det ikke var mange som hadde skrevet i den för, men vi gjorde det.

Men hvem er ansvarlig for å melde in fangsten till "centralen".

Er det fiskeren som skall melde in, eller er det den som leier ut vald / grunneier?

Så ikke denne før nå, etter at jeg sjekket tråden.

Tar ofte en titt i denne boken Cantona, inne i gapahuket på side øst. Det står ikke mange lakser der nei gett. Men grunnen er nok ikke at fiskerne før dere ikke har rapportert sine fangster. Det blir rett og slett ikke tatt så mange lakser der i beste fisketid, som er juni. Ser meget sjelden at det blir landet en fisk der iallefall.

Hvis du tar en titt på Borten/Losen på laksebørsen så stemmer tallene (som er uoffisielle) ikke i det hele tatt.

Husk at laksebørsen (Gaula Natursenter) kun er info til fiskerne ! Som dessverre er svært misvisende som Master var inne på. Hvis ikke grunneiere melder daglig fangst til Natursenteret, gidder ikke Natursenteret å etterføre fangstene da det blir for mye arbeid. Det skjedde etterhvert på vårt vald (B/L).

Vi fører i boka, grunneier sender inn fangstrapport etter endt sesong (på ære og samvittighet)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.