Gå til innhold
Fiskersiden

Laksefiske


sølvreven
 Share

Recommended Posts

hvis alle hadde skrevet inn fisken , å den ble lest å rappotert , så ville det vært en god peke pinn på hvordan det er i elva, ;)

men så går det rund fiskere som skriver inn fisk som de ikke har fått eller 5-6 kg støre en det de har tatt,

det er også folk som kjøper laks i fjorden å skriver inn fisk ;)

det var et tilfele får noen år siden det ble tatt bare små laks så 14kg stå det i boka ingen hadde sett eller hørt om fisken, :)

folk er rare, :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hvis alle hadde skrevet inn fisken , å den ble lest å rappotert , så ville det vært en god peke pinn på hvordan det er i elva, :blush:

men så går det rund fiskere som skriver inn fisk som de ikke har fått eller 5-6 kg støre en det de har tatt,

det er også folk som kjøper laks i fjorden å skriver inn fisk :lol:

det var et tilfele får noen år siden det ble tatt bare små laks så 14kg stå det i boka ingen hadde sett eller hørt om fisken, :angry2:

folk er rare, :)

Jeg må si at jeg har strøket ut en god del laks fra boka, 18-kilos, 20-kilos etc. Slik er det hver sommer !

Fullt av folk på valdet og ingen har sett snurten av laks over 5 kilo i ukesvis. Men dette er for det meste barnestreker (ungdom i nærmiljøet) som raser forbi med mopedene sine og skal være "morsomme" og skrive inn tullefangster i boka. Og ofte slenger de boka nedi skogen så grunneier må lete etter boka.

Eller river ut sider. Lett å se på skrifta at det ikke er noen voksne som har skrevet ned laksen også.

Men også noen fiskere er så barnslig at de "hevner" seg på fangtboka, det har jeg sett flere ggr. ja.

Og skal laksen skrives inn er det noen som alltid skryter på seg noen kilo ekstra.

Så de reelle tallene blir aldri riktige. Men avviket totalt over elva (ut fra det som er notert) er ikke så stort, sikert under 10%. En 9,6 kilos blir raskt en laks over 10 kilo

:blush:

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 kg støing

Etter at jeg ble litt mistenksom og spurte om å få se på fine laksen inne i svartsekken ble nok fadesen "oppdaget" ja :D:D

Den stolte fluefisker hadde gjemt laksen i svartsekken og den var nok max. 4kg.

Tynn som et strek. Og det var ingen "fersking" i Gaula (fiskeren altså).

-"Ja men den er jo sølvblank jo". Og det verste var at han skrøt i hele hjembygda etterpå (tross at jeg sa at det var en støing) om at han hadde tatt en fin 6-kilos på flua.

Info til alle som ikke har fisket laks og skal prøve lykken de første dagene i juni:

En støing er sølvblank på lik linje med en nygått laks fra sjøen.

Men den ser ut som en blyant i fasongen og det er masse ufyselige lus i gjellene. Og gjellene er som regel rosa eller har en matt farge. Og den er absolutt ikke en ekslusiv vare på spisebordet :blink:

Mvh. Ernæringsrådet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være veldig vanskelig dette med støing, da alle ikke er skole-eksempel på skiftnøkkel og bleik kjøttfarge. Gaula støingene er rimelig enkle å skille fra nyfisk derimot.

Ifjor i Nidelva ble det tatt mange smålakser fra 1,5 -2,0 kilo de første dagene i juni, noe som er rimelig uvanlig.

Jeg var bombesikker på at disse var soleklare støinger inntil jeg selv fikk en.

44741_s.jpg

44742_s.jpg

44743_s.jpg

Jeg tok ottolitter fra fisken, og regnet med å få svaret der. Sikkert settefisk eller ofisk tenkte jeg.

Men nei da. Fisken var villfisk, med tre år i elva og ett år i sjøen. Jeg huser at jeg ikke kunne se på veksten at denne hadde stått en vinter i elva.

Jeg er fortsatt et spørsmålstegn rundt disse laksene, iogmed at det ble tatt 20-30 stk av dem tidlig juni i fjor.

Kommer du lengre nord , i f.eks Altaelva, så kommer jo spørsmålet om gjeldfisk inn i bildet også.

44752_s.jpg

Her er meg med en typisk gjeldfisk fra Altaelva i mai, tatt under støingfiske. Denne var det full enighet om.

44757_s.jpg

Denne ble avskrevet som støing av erfarne guider i Atla, men jeg var ikke enig. Dette var en typisk gjeldfisk mente jeg.

Så det er ikke alltid like lett å skille disse fiskene, selv for erfarne folk. Hvor vanskelig blir det kke da for uerfarne fiskere...

Husker ett år i Gaula hvor det ble tatt så mange lakser ved Melhus de første dagene, Ryktene gikk, og jeg måtte se på fangstbøkene før jeg kjøpte meg kort. Laks 3,2, 4,1 ,3,7 ,3,9, 4,6, osv osv osv....veldig mistenkelige vekter i Gaula de første dagene av sesongen. Er rimelig sikker på at alle disse var støinger som ble feitolket som nyfisk, og har fått hørt av andre i ettertid at det var skiftnøkler i sildedrakt som ble fanget.

Endret av Rigor Mortis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok sikkert endel forskjeller ute og går i de forskjellige elvene.

Når det gjelder Gaula (igjen) så er støingene som tas der i de første dagene (gjerne første 14 dagene i enkelte år) meget forskjellig fra de nygåtte laksene som er på vei opp. Men et stykke ute i juni og utover sommeren har vi vært borti noen lakser som har ovenvintret i elva. De har tatt en svipptur ute i fjorden og gikk opp elva igjen. Men når snittvekta som regel ligger på omtrent 8-9 kilo og laksen er feit og fin så er nok en strek av en laks på 4 kilo et sikkert tegn på en støing. "Slapp i fisken" er den også når den kjøres etter en liten stund.

Men for mange fiskere er det nok endel misforståelser ang. dette med hva en støing er. De fleste tror at det er en "normal" laks på vei opp elva i og med at den er blank. Og derfor tror jeg at "mange" tar inn disse laksene pga. akkurat det. Men i fjor kom mellomlaksen tidlig og det var også en forholdsvis dårlig standard på mellomlaksen i 2007 generelt. Mange var rundt 4 kilo, og de var ganske slanke i forhold til lengde.

Men uansett ser de ikke ut som en støing, der er nok kroppen på laksen ikke tykkere bakover enn hodet. Og lusene i gjellene er der nesten bestandig. Har enda ikke sett en støing som mangler lus i gjellene, eller at den har den fine blodrøde fargen i gjellene. En laks som går på elva i juni/juli f.eks. ett år og blir tatt på stang i juni året etter er som et strek i fasongen. Så en titt i gjellene vil nok jeg anbefale, det er det sikreste tegnet for tvilere. Vel og merke hvis laksen har vært i elva hele vinteren (uten føde, og det er det tynt med for en laks i denne størrelsen i elva om vinteren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.