Gå til innhold
Fiskersiden

Laksefiske


sølvreven
 Share

Recommended Posts

Mang en tråd her er diskutert opp og ned i mente ang. laksefiske. Men hva er det egentlig som får oss fiskere til å få en fullkommen dag nede ved elva ?

Og føle at vi har det utrolig bra, og får full valuta for vår planlagte tur.

For min del er akkurat det som foregår før selve fisken kjennes i andre enden av snøret det absolutt største.

Bare det å få muligheten til å fiske over et bestemt strekk i noenlunde fred og ro, uten forstyrrende elementer som bl.a. irriterende fiskere som ikke bryr seg om andre.

Min erfaring i mange år er 2-delte. Noen er meget behagelig å dele fiskestrekket med, men dessverre så er absolutt flertallet av de tilreisende altfor egoistisk og tenker bare på seg selv. I tillegg er det blitt en økende tendens de siste årene når det gjelder de som kjøper døgnkort at det skal fiskes nærmest døgnet rundt, uten pauser. Eller en nærmest systematisk fortrengelse blant flokken overfor andre fremmede fiskere.

Dette er noe av det styggeste jeg ser i ei lakseelv.

Det at jeg kan få min mulighet til å gå over forskjellige strekk i et normalt tempo (kjapt for mitt vedkommende) og fiske på min måte er mere enn godt nok for meg. Om laksen biter er egentlig det samme, jeg fikk gå over de metrene jeg ville med den redskapen jeg valgte og da er spenningen der.

Og spenningen før laksen evt. tar, akkurat det er laksefiske !

Så de som er "skilpadder" ved elva, eller de som aldri viker for andre nye fiskere, de skulle absolutt vært kvotebelagt !

Og dette "problemet" er stort altfor mange plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Etter mange år i en helt annen elv enn din har jeg lært at de fleste laksefiskere er forskjellig - noen irriterer litt, noen mer og andre går det greit med. I min tid som laksefisker har JEG lært meg å innpasse meg med de øvrige slik at irritasjonen går minst mulig inn på meg!

Men det er en prosess som noen vil kalle kunst å lære seg å akseptere at det finnes andre fiskere i elva som gjør krav på at deres metode og fiskehastighet kan godtas - så får vi gjøre så best vi kan...! Hvis man fisker sammen med andre på vald man må dele med fler og ikke takler det...da får egoisten heller spa opp mer penger å leie seg et eget vald for seg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og spenningen før laksen evt. tar, akkurat det er laksefiske !

Så de som er "skilpadder" ved elva, eller de som aldri viker for andre nye fiskere, de skulle absolutt vært kvotebelagt !

Og dette "problemet" er stort altfor mange plasser.

Ja, det har Du fullstendig rett i, sølvreven, det er utrolige mange egoister i vaar hobby og det er en av de sidene som burde forandres. Paa min tur i oevre Namsen ifjor, kom jeg bort i en gjeng Svenske fiskere (8 av dem) som hadde inntatt en del av valdet og ikke beroerte paa seg i det hele tatt. De ga rett og slett f..n i oss andre! Jeg hadde min sluk stang i bilen og noen heftige bronz devon fra Frankrike. Jeg satt den opp den tredje dagen og begynte aa fiske paa flysnoere rundt omkring. Etter en halv time hvor disse "hyggelige" karer skjaelte meg ut paa Svensk, saa paa Engelsk, fant de ut at jeg ikke forsto et pip og ikke bevegte meg. Den dumme "Franskman" (de hadde sett skiltet paa bilen) forsto jo ingenting eller han var doev!..... Saa til slutt, var det de som pakket opp og gikk!!!! :hailfs: Dette er kansje litt vanskelig aa gjoere paa Borten Losen men det virker!

Men det er klart at vi ikke drar paa fisketur for aa krangle eller oedelegge andres'opplevelse. For meg laksefiske handler foerst om alle forberedelser rundt turen, saa valg av flue og til slutt det Du nevner, spenning foer laksen tar. Men det handler ogsaa om aa treffe andre mennesker og jeg har skapt meg kjente og venner (som Du er en av) i hele laks verden, man utveksler erfaringer, tips og det ogsaa er en del av hva laksefiske handler om, for aa ikke glemme naturen og dens opplevelser, en dram rundt leirbaalet, grillpoelser osvd!

Saa for aa konkludere, stoetter jeg fullt ut ditt forslag om kvote (en laks per aar maks) paa de som aldri viker for andre eller aldri tar hensyn til andre! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også kommentere at det oppfattes av innbygdinger at tilreisende har lim under beina og fisker tilsynelatende uten behov for verken søvn, mat eller hvile;

De tilreisende laksefiskere er ofte en, to, tre eller en gjeng som har en svært begrenset mulighet for å ta del i dette eldorado av fiske som dere mener dere har. Tiden forut for turen har i lang tid vært brukt til planlegging og forberedelser og gleden "står i taket" når ventetiden endelig er over og fisket kan ta til. Mange av disse har kanskje fått EN HEL UKE til rådighet og velger å benytte tiden "best" mulig - er det noe rart? ("Best" er skrevet i gåsøyne fordi min erfaring er at man fisker best hvis man tar noen pauser innimellom og er mer årvåken i alle sanser når man fisker og er en personlig oppdagelse).

At de ikke beveger seg der bevegelig fiske er regel er ofte tuftet på uvitenhet mer enn egoisme er min erfaring. Kommunikasjon med innhold av informasjon har ihvertfall hjulpet meg både som nybegynner og senere som en mer erfaren laksefisker. Og gå nedover elva å bli mer og mer sur og irritert er det ingen som skjønner før du sier ifra - tankeleser er det få som er. :hailfs:

Jeg skjønner hvordan du føler det Sølvreven - men jeg ønsker at du tenker over hvordan det kan være "å være på den andre siden".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må vi ikke blåse oss opp pga. dette. Jeg "jobber" med slike ting hele sommeren. Jeg er for mere ydmykhet langs våre elver og litt måtehold, når det gjelder hvordan man skal være nede ved elven. I lag med andre. Og de aller fleste kommer til meg og klager, akkurat som jeg er noen guru eller tillitsmann på valdet. Men svært så ofte så blir jeg trist av å se fiskere krangle uhemmet nede ved elvebredden pga. uvitenhet, eller rett og slett egoisme. Laksefiskeren, jeg vet utmerket godt at både tilreisende fra Norge, Danmark etc. har et stort behov for å fiske når de først er kommet til elva. Og det er jo akkurat det jeg forteller til de som kommer til meg og syter. Når man reiser f.eks. helt fra Danmark eller Tyskland for den slags skyld så er fiskerne her for å fiske. Vi som bor i nærheten har mulighet for å fiske hele sommeren.

Men mye av det jeg ser er meget stygt. Og jeg vet dette foregår i alle elver rundt omkring, og det er dette uvesenet jeg vil til livs !

Å stå og maskinfiske i elva i 18 timer i strekk i 7 eller 14 dager kan ikke være så mye kos. Og i tillegg når andre tilreisende ikke har sjanse for å komme til pga. samarbeid mellom flokken, da blir det enda mere usympatisk. På et typisk vald i Gaula f.eks. så er det jo ofte bortimot 80-95 % tilreisende og det er jo mellom disse problemene oppstår. Pga. at de ikke har evne til å samarbeide.

Det er nevnt såkalte lokale konger på andre plasser her, og disse okkupantene vet jeg også mange elver har ! Men de har heldigvis ikke jeg sett enda.

Jeg nevnte dette og vil kanskje nevne det når sesongen nærmer seg, kanskje alle fiskerne kan bli bedre til å samarbeide slik at enhver får mulighet til å fiske på en fornuftig måte.

Jeg ser unger (nybegynnere) bli skviset rett ut av såkalte "proffer". Og jeg ser at flere blir forbainna pga. at faren tar med lillepoden ned til elva for å lære å fiske ! Så egoistiske kan vi ikke være.

Så jeg tror nok det er noen misforståelser her at man tror at det er vi lokale fiskere (som er kun noen få) som vil ha valdet for oss selv. Jeg er mere opptatt av at de jeg fisker med skal trives ved elva.

Og jeg tror det er svært få som har fått så mange venner og bekjente (laksefiskere) de siste årene som jeg.

Og det er kun tilreisende. Jeg prøver nå så godt jeg kan å få til at de også vil trives når de er her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hvis du føler deg provosert av innlegget mitt lengre opp i tråden her, jeg ble òg provosert da jeg nok en gang fikk det inntrykket at du ønsker å ha elva mer for deg selv.

Jeg leser Sølvrevens innlegg med stor interesse og lyst nettopp fordi du fremstår som både kunnskapsrik, aktiv og en suksessfull laksefisker. "Medaljens bakside" blir at jeg også legger merke til ting jeg ikke er enig i og det er i fler enn ett innlegg du har sagt det samme omkring plagene du har med de mange uerfarne og egositiske laksefiskerene du treffer i elva.

Det er mulig du har rett i at jeg blåser meg opp akkurat i denne tråden, men det kommer altså av prinsippet; "dråpen som fikk begret til å flyte over.." så kan det kritiseres at jeg lot alle de andre dråpene komme i glasset uten å gjøre noe underveis, men det ble altså ikke sånn denne gangen. :):D

Beklager sterkt hvis du føler deg støtt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du kjenner elva er det null problem å fiske fort over plassene. Du vet jo umerket godt hvilke (få) meter av elvearealet som vanligvis gir fisk, og tempoet kan skrus opp fordi laksen som regel tar på første "flyt" hvis den er huggvillig. Hvilke metre av elva dette er kan som regel ikke en tilreisende avgjøre, så vedkommende må fiske alle mer eller mindre lovende kanter og speil nøye før han går videre nedover. Jeg fisker da også svært kjapt over spotene i de elvene jeg kjenner godt, men bruker adskillig mer tid på nye steder, så jeg forstår godt hvorfor tilreisende kan stå pal på de samme plassene usmakelig lenge... :D

Det motsatte er også tilfelle. Visse lokale helter har sine "favoritt-spots" og vet at før eller siden vil det komme ny laks dit, med påfølgende mulighet for fast fisk. De ankrer derfor opp der hele dagen og fisker spotet "sitt". I enkelte tilfeller kommer også kjerringa med mat til gubbene hvis det er gode forhold, slik at de slipper å røre seg i det hele tatt! Du har altså betalt samme pris for fisket, men henvises til B-plassene fordi de samme, lokale fiskerne ikke rikker seg av flekken. Akkurat det er ufattelig irriterende!!! :)

Heldigvis har de fleste elver en bedre kultur enn dette, der rullerende fiske praktiseres. Andre, mindre elver kan ha regler som "maks en times fiske pr høl", noe som medfører at du høflig og med full rett kan anmode "stayerne" om å avslutte fisket og slippe andre til. ;)

Den fullkomne dagen er en dag der det er liv i elva og mulighet for å få kontakt med fisk, samt at fiskerne viser hensyn til hverandre slik at man får prøvd det "bruket" man har tro på forskjellige steder. Dermed får man variert sitt eget fiske med hensyn til redskap og sted uten å måtte henvise til regler eller ta diskusjonen om rullerende fiske nok en gang. Aller best er det når du, eller også de andre, kanskje lander en fisk i ny og ne, slik at spenningen forblir på topp! Hvis medfiskerne da også er av den riktige kosesorten, blir det gjerne noen felles kaffepauser og "lygarstunder" med stengene trygt plantet på land til man er ferdigpratet. Kan man da ønske mer av en dag ved elva..? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er viktige ingridienser for hver enkelte laksefisker er jo naturlighvis forskjellig, men som nevnt er det desverre mange råttne egg og dårlig oppførsel langs med elvene våre.

En venn av meg kaller dette "fiskeegoisme" og det er et godt utrykk, dette går som regel på bekostning av andre fiskere, hennsyn til bestander og ignorering av regler.

Det hjelper ikke at man har begrenset tid i elva eller desperat "må" ha en laks reglene, fornuften og hennsynet til andre fiskere og laksen kommer før alt annet.

Denne intense Nazifiskingen gjør jo ikke noe annet enn skade og sliter ut valdene og gjør situasjonen enda værre.

Jeg tror fremtidens laksefiske i Norge bør bestå av mer oppsyn (kleppere) på hvert enkelte vald slik at eventuelle konflikter etc kan løses av en nøytral person og at regler følges nøye opp.

En kjentmann i elva kan jo også gi råd og øke sjansene for fast fisk for nye fiskere.

En liten historie anngående hver enkeltes opplevelse fra "good old days"

Sjæfen min Vidar Skiri fortalte om en av de engelske fiskerene som hyppig besøkte Fiva House (før jeg ble født)

Han kastet hvist nok helt overlegent spey med gamle dt liner og sharp stenger på 16 fot.

Med finskoa på fant han en laks synlig og satte i gang med unge klepperen (Vidar) på slep.

Tror eneglskmannen het "Margedale" .

Han kastet og laksen kom opp og han kunne se laksen ta flua og kroket.

I,m done sa han og ga stanga til Vidar så han kunne gjøre "drittjobben" med å ta inn fisken.

Vi er vel ikke alle her enda!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har det seg slik at jeg fisker på valdet der sølvreven fisker,

i tidelig sessong så er det laaaaaaaaaaaaang kø fiske på toppen.

der sitter folk 24 timer i døgnet,

jeg fisker alltid lengre ned for jeg orker ikke å stå der å fiske med ryggsekk(folk i skoa mine)

enkelte ganger ser det ut som det ikke er folk der da rusler jeg opp en tur da jeg kommer frem så er det fult med folk,

de sitter i skogen å kommer det folk så er de i elva med en gang.

så da er du presset bakerst å må vente i 2 timer får å bløte marken din,men ,men

jeg har jo andre plasser i elva å,

så jeg er der jeg tar laks der å,

men jeg forstår sølreven godt, det er mer biler langs elva en på E-6 som ikke er langt unna.

jeg har hatt sessong kort i mange år på valdet men det var nok det siste året for min del,

lakse fiske i gaula er ikke det samme lenger, etter 2003 har det blitt så mye tull å dritt i ela at noe av det som var driv kraften minn har blitt borte,

nå sitter jeg mye å ser laksen går på elva å alle som står å slenger å slenger å ikke kjenner en laks,

blir sure i sinte får de ikke får laks,

da sitter jeg å tar en cognac med sølreven å kaffe,

sågår jeg ned en litten tur ned til elva på litten streke som ikke mange fisker på i rett vann stand får der er det ikke laks,.....?`

gjør noen sleng å tar en laks, da er livet herlig da,

så min erfaring er la dem fiske på toppen det er en bra plass.

men det er mange fler plasser som er bra :D

å vi vet hvor det er sølreven :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du kjenner elva er det null problem å fiske fort over plassene. Du vet jo umerket godt hvilke (få) meter av elvearealet som vanligvis gir fisk, og tempoet kan skrus opp fordi laksen som regel tar på første "flyt" hvis den er huggvillig. Hvilke metre av elva dette er kan som regel ikke en tilreisende avgjøre, så vedkommende må fiske alle mer eller mindre lovende kanter og speil nøye før han går videre nedover. Jeg fisker da også svært kjapt over spotene i de elvene jeg kjenner godt, men bruker adskillig mer tid på nye steder, så jeg forstår godt hvorfor tilreisende kan stå pal på de samme plassene usmakelig lenge... :D

Stemmer nok ikke at de tilreisende ikke vet hvilke metre man skal fiske over. Mange kommer jo tilbake hvert år, og de vet jo hvor man skal fiske på valdet for å få størst sjanse for fisk. Og jeg skjønner egentlig ikke at alle disse skal flokke seg rundt disse plassene, som kun er litt bedre enn andre plasser. Så rådet jeg gir til alle (som ikke er verdensmestre og tør å spørre) er å fiske der det ikke er folk og heller gå over hele valdet og bruke alle plassene. Å fiske alene gir mere for fisker og faktisk mye bedre odds pr. fisker enn å stå i flokk og fiske. Likevel om det skjer mere på disse plassene.

Men når det skjer noe hver morgen på en viss plass, blir det jo naturligvis stor trengsel på disse plassene, og da bør det organiseres på en fornuftig måte. Men dette har med planlegging av valdet å gjøre. Soneinndeling og tidsbegrensning på hver plass er gode tiltak. Når en fisker går over det aller beste strekket fra morgen til kveld, uavbrutt med korte pauser da er det egoisme fra hans side. Eller hvis et Team (som det er så populært å kalle seg nå) med 10-12 mann ankommer en høl og maskinfisker og samarbeider med å fortrenge andre, ja da blir det helt feil. Har man fisket over en høl f.eks. med fluestanga i 6 timer så går man ikke uti elva tvert det kommer en ny mann, bare for å vise at her er det jeg som "regjerer". Tipper mange kjenner seg igjen i slike tilfeller. Jeg har sett en økende tendens av alle disse såkalte Team`ene som tropper opp i stor skala og okkuperer fiskeplasser, til stor frustrasjon fra akkurat, andre tilreisende ! Og da blir det baluba og sirkus.

Valdet jeg fisker på er 2,6km. med begge sider, jeg fisker nesten alltid alene og trives med det. Og det er god plass hvis man vil. Og jeg får fisk. Så det er ikke noe problem for meg. Men jeg liker ikke å få slengt 10 sluker over lina mi fra andre fiskere på den andre siden av elva.

Så jeg sier det igjen: Når man er i ei lakseelv så skal man først tenke på de andre fiskerne, fremfor seg selv.

Hvis alle har gjort det, så er jeg sikker på at de aller fleste ville ha fått mere valuta for opplevelsen.

Men jeg er vel på et av de mest ekstreme fiskeplassene i Norge når det gjelder laks, men likevel.

Folks eget ego får satt sin prøve på de fleste plasser når presset er stort nok

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må vi ikke blåse oss opp pga. dette. Jeg "jobber" med slike ting hele sommeren. Jeg er for mere ydmykhet langs våre elver og litt måtehold, når det gjelder hvordan man skal være nede ved elven. I lag med andre. Og de aller fleste kommer til meg og klager, akkurat som jeg er noen guru eller tillitsmann på valdet. Men svært så ofte så blir jeg trist av å se fiskere krangle uhemmet nede ved elvebredden pga. uvitenhet, eller rett og slett egoisme. Laksefiskeren, jeg vet utmerket godt at både tilreisende fra Norge, Danmark etc. har et stort behov for å fiske når de først er kommet til elva. Og det er jo akkurat det jeg forteller til de som kommer til meg og syter. Når man reiser f.eks. helt fra Danmark eller Tyskland for den slags skyld så er fiskerne her for å fiske. Vi som bor i nærheten har mulighet for å fiske hele sommeren.

Men mye av det jeg ser er meget stygt. Og jeg vet dette foregår i alle elver rundt omkring, og det er dette uvesenet jeg vil til livs !

Å stå og maskinfiske i elva i 18 timer i strekk i 7 eller 14 dager kan ikke være så mye kos. Og i tillegg når andre tilreisende ikke har sjanse for å komme til pga. samarbeid mellom flokken, da blir det enda mere usympatisk. På et typisk vald i Gaula f.eks. så er det jo ofte bortimot 80-95 % tilreisende og det er jo mellom disse problemene oppstår. Pga. at de ikke har evne til å samarbeide.

Det er nevnt såkalte lokale konger på andre plasser her, og disse okkupantene vet jeg også mange elver har ! Men de har heldigvis ikke jeg sett enda.

Jeg nevnte dette og vil kanskje nevne det når sesongen nærmer seg, kanskje alle fiskerne kan bli bedre til å samarbeide slik at enhver får mulighet til å fiske på en fornuftig måte.

Jeg ser unger (nybegynnere) bli skviset rett ut av såkalte "proffer". Og jeg ser at flere blir forbainna pga. at faren tar med lillepoden ned til elva for å lære å fiske ! Så egoistiske kan vi ikke være.

Så jeg tror nok det er noen misforståelser her at man tror at det er vi lokale fiskere (som er kun noen få) som vil ha valdet for oss selv. Jeg er mere opptatt av at de jeg fisker med skal trives ved elva.

Og jeg tror det er svært få som har fått så mange venner og bekjente (laksefiskere) de siste årene som jeg.

Og det er kun tilreisende. Jeg prøver nå så godt jeg kan å få til at de også vil trives når de er her.

SÅ SANT, SÅ SANT! OG VI TREFFES FORHÅPENTLIG VIS OGSÅ NESTE SESONG. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke hvorfor det skal fokuseres så mye på negative opplevelser.

Laksefiske er sosialt, spennende, krevende og fantastisk gøy både med og uten fisk.

Laksefiske er lyse netter med en stemning som intet annet fiske slår, varme sommerdager med kald pils og elendige forhold. Lange turer til Trøndelag eller en dagstur til den nærmeste smålakselva, laksefiske er variert og ensformig. Laksefiske har rett og slett det meste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har det seg slik at jeg fisker på valdet der sølvreven fisker,

i tidelig sessong så er det laaaaaaaaaaaaang kø fiske på toppen.

der sitter folk 24 timer i døgnet,

jeg fisker alltid lengre ned for jeg orker ikke å stå der å fiske med ryggsekk(folk i skoa mine)

enkelte ganger ser det ut som det ikke er folk der da rusler jeg opp en tur da jeg kommer frem så er det fult med folk,

de sitter i skogen å kommer det folk så er de i elva med en gang.

så da er du presset bakerst å må vente i 2 timer får å bløte marken din,men ,men

jeg har jo andre plasser i elva å,

så jeg er der jeg tar laks der å,

men jeg forstår sølreven godt, det er mer biler langs elva en på E-6 som ikke er langt unna.

jeg har hatt sessong kort i mange år på valdet men det var nok det siste året for min del,

lakse fiske i gaula er ikke det samme lenger, etter 2003 har det blitt så mye tull å dritt i ela at noe av det som var driv kraften minn har blitt borte,

nå sitter jeg mye å ser laksen går på elva å alle som står å slenger å slenger å ikke kjenner en laks,

blir sure i sinte får de ikke får laks,

da sitter jeg å tar en cognac med sølreven å kaffe,

sågår jeg ned en litten tur ned til elva på litten streke som ikke mange fisker på i rett vann stand får der er det ikke laks,.....?`

gjør noen sleng å tar en laks, da er livet herlig da,

så min erfaring er la dem fiske på toppen det er en bra plass.

men det er mange fler plasser som er bra :wub:

å vi vet hvor det er sølreven :)

Enig med Mao. Jeg har fisket i Gaula i kun to sesonger, og da som du og Sølvreven også vet, både på BL og noen km. høyre oppe. Og det er som du skriver, toppen på BL er en fin plass. Men det finnes også andre plasser på denne retten som også er bra plasser med minimalt med "dengere". Så jeg lar folk fiske i fred på "godplassene" og oppsøker de andre plassene. Og det er på disse plassene jeg henter mine lakser. Nå stiller jeg riktignok ikke så store krav til fanstmengden, så om jeg kan reise hjem etter en uke med et par lakse i bagasjen er jeg fornøyd.

:D:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Mao. Jeg har fisket i Gaula i kun to sesonger, og da som du og Sølvreven også vet, både på BL og noen km. høyre oppe. Og det er som du skriver, toppen på BL er en fin plass. Men det finnes også andre plasser på denne retten som også er bra plasser med minimalt med "dengere". Så jeg lar folk fiske i fred på "godplassene" og oppsøker de andre plassene. Og det er på disse plassene jeg henter mine lakser. Nå stiller jeg riktignok ikke så store krav til fanstmengden, så om jeg kan reise hjem etter en uke med et par lakse i bagasjen er jeg fornøyd.

:):D

Hei. Hørte nettopp at det blir fritt kortsalg på BL. til neste år, hva det betyr vet jeg ikke . det kan vel ikke bli verre uansett. MVH. S.K. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mon tro om dette er noe av det samme jeg opplevde når jeg fisket etter sjø-ørret i Danmark i sommer? Hadde sett meg ut et fint område vha Google Earth. Så et område med tang/steiner på bunnen, tipper det litt under 100 meter langt, langs stranda.

Det var mye sjø, så det var utfordrende å få kasta over brottet (med sluk), og ut over den "lovende" bunnen. Jeg begynte til høyre for tang/steinbeltet og fisket mot venstre. Etterhvert kom en ørretfisker til, som stilte seg i utkanten av beltet, på min venstre side, han fisket da mot høyre, og "presset" meg i feil retning, helt til jeg var ute av tangbeltet.

Ble stående og "dælje" på måfå, han fisket tangbeltet "tilbake" igjen, slik at jeg fikk fiske også, og så ga han seg. Men jeg hadde da brukt mesteparten av tiden på å fiske på en dårlig plass.

Syns han var en kødd jeg... og lurte samtidig på om det er noen universelle, uskrevne, regler for oppførsel ved fiske? Kan jo hende at det var jeg som var idioten og fiska "feil vei".

Dessuten er jeg ikke vant med "køfiske" og har nok unødvendig stor "intimsone" ifht andre fiskere.

Jaja, neste gang begynner jeg til høyre, og går mot høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner en liten ”oss og de andre”-holdning her, der man hever seg litt over den gemene hop (eller var det dengerne de ble kalt).

Nå er det engang sånn at laksen ikke vandrer i jevnt antall hele sesongen, men kommer i perioder etter som vannstanden varierer. Mange tilreisende fiskere har kanskje planlagt sine tre små døgn (eller færre) lang tid i forveien. Da er vi sånn bygget at det skal fiskes. Og er det lite fisk på elva, ja da må det fiskes ennå hardere, og i hvert fall etter den ene fisken som tross alt finnes på strekningen og har stått pal på den samme plassen i flere dager. Da er det vel ikke rart at man gjerne står ekstra lenge akkurat der mens timene forsvinner raskt. Oppe i campingvogna eller oppe på husene/gårdene omkring sitter de som ikke tilhører den gemene hop. De har kanskje sesongkort eller tilbringer et par uker eller mer ved favorittelva hver sommer. Når vannet og fisken uteblir kan de sitte og le av dengerne som ikke skjønner at det ikke er nygått fisk på elva, og som ikke skjønner at sjansene for å få den brune ved steinen er minimal. Men-men, disse tilreisende dengerne legger i hvert fall igjen en del kroner på nærbutikken/campingplassen og kroa og gatekjøkkenet, så det er tross alt bra at de er her. Inntil den dagen regnet kommer og bringer fisken opp i elva. Da har eliten sittet fire dager og bare sett på dengerne som nå bare har 5 timer igjen på kortet sitt. Nå er ikke lenger dengerne noen man ler av. Nå skal de forbannes fordi de ikke eier kultur, og gjerne vil ha med laks hjem igjen. For meg er det faktisk ikke så opplagt hvem som er mest egostisk. Dengerne som står 18 timer i døgnet og fisker under alle forhold, håpløse som gode, eller fløteskummerne som har tid og råd til kun å fiske når forholdene er optimale. Og som da helst vil ha laksen for seg selv, og forbanner dengere og fritt kortsalg. Jeg vet i hvertfall hvorfor jeg ikke er laksefisker. Det er nettopp fordi jeg aldri har kommet meg forbi dengerstadiet – har jeg betalt dyrt for å fiske så skal jeg fiske selv om laksen ikke er der.

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det meg du sikter til?

Laksefiske for meg er synonymt med trolling på Väneren, altså ikke elvefiske.....

nei nei nei,

du fisker på din måte å jeg på min,

men vi deler en felles intrese lakse fiske,

skal jeg være helt ærlig med deg så kunne jeg tenkt meg å prøvd trolling på veneren

etter laks,

det var ikke meningen å fornærme deg,SORRY :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kis - Tobykongen fra Willmannsøien har jo rett.

Laksefiske skal være moro, og ikke negativt ladet.

Derfor angrer jeg på at jeg startet denne tråden allerede etter et par innlegg. Så det tar jeg på meg skylden for. Og jeg lover at heretter skal det kun bli opplevelser og positivt ladede innlegg fra min side.

Alle vi som fisker, uansett om det er laks eller andre arter, har nok innerst inne det samme målet for øyet til syvende og sist. Nemlig opplevelsen av å være til, i pakt med naturen og det den har å by på.

Så til alle de som har meninger om bag limit, C&R og alt som omhandler fiske, vis respekt for andres meninger !

For å understreke hva vi laksefiskere egentlig synes hva som er det største med å fiske laks, så vil jeg komme med et godt eksempel:

Traff en fluefisker langt ute i august, og han hadde godt å sullet i 3 uker med fluestanga på fin flue-elv.

-"Har det blitt noe"? spurte jeg.

-"Nei, ingenting" sa han. "Men det har ikke noe å si, jeg har hatt det helt topp. Jeg har fått fisket over plassene på en ordentlig måte, så da har jeg hatt spenningen".

Og det er jo akkurat det som er laksefiske, ikke sant

:)

August er desidert den dårligste måneden for oss, men samtidig den morsomste. Det er jo noe spesielt med høstløv på ei "kald" elv og litt frostrøyk om morran :)

Skitt fiske til alle, uansett C&R eller andre begrensninger :glare:

Og til Laksefiskeren og andre: Jeg vet utmerket godt hvordan dere har det, som kun har noen dager til rådighet nede ved elva og er totalt "avhengig" av gode forhold etc. der og da. Jeg har tenkt på akkurat det i mange år, satt meg inn i hvordan andre (tilreisende) har det. Det er jo et helt år til hver gang for et nytt "nummer", ikke sant :-)

Og jeg vet også at jeg har villet fisket flere timer pr.dag hvis jeg var i samme situasjon !

Men jeg er jo som villminken, kommer det 3-4 fiskere når jeg skal fiske laks, ja da forlater minken plassen og fisker en annen plass.

Er det noe rart danskene kaller meg for en luring :-)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Hørte nettopp at det blir fritt kortsalg på BL. til neste år, hva det betyr vet jeg ikke . det kan vel ikke bli verre uansett. MVH. S.K. :glare:

Grunneierene (fellesvald) der pleier å ha møte på senvinteren, så hva det blir til er usikkert enda.

Jeg vil tro at de fortsatt er interessert i å opprettholde et visst inntektsnivå så det er 2 ting som kan skje.

1) Enten fritt kortsalg, selge masse døgnkort for å dekke endel av "tapet" som de må ut med i forbindelse med oppkjøpet. Fangstene vil øke jo mere døgnkort det selges, så utgiftene vil derfor også øke i og med at det blir mere å betale til kultivering/notoppkjøp. Men netto fortjeneste vil kanskje bli litt bedre eller opprettholdes.

2) Videre utleie ut hele/deler av valdet til kakser (mindre antall fiskere) med en høy pris, mindre antall fiskere og svært lite laks blir tatt i forhold. Netto fortjeneste økes mye da oppkjøpskvoten blir redusert betraktelig.

I og med at enkelte vald har et stort potensiale for å ta gode fangster med laks så vil jeg tro at dette er en "problemstilling" flere store vald vil tenke på i og med de utlegg de nå er pålagt.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bunn og grunn handler laksefiske om en eneste ting - spenningssøking. Det er mange forskjellige ord på dette som blant annet rekreasjon, avkobling og fangstinnstinkt men det handler jo i bunn og grunn om søken etter spenning. Den ultimate spenning vil mange si... Dette er også det negative med laksefiske. Folk kommer fra fjern og nær for å oppleve dette og med det møtes flere mange slags personligheter og kulturer på noen få kvadratmeter. Fluefiskere anklager markfiskerne for matauk og å ikke følge spillereglene, markfiskere anklager fluefiskere for å tro de er bedre enn andre og for at de prøver å få de vekk fra elva, nordmenn anklager utlendingene for å ikke slippe til de andre, utlendingene anklager nordmennene for å være utdaterte og gammeldagse, elvefiskerne anklager notfiskerne, notfiskerne anklager elvefiskerene, elvefiskerne anklager (og angriper) grunneierne, grunneierne anklager myndighetene, myndighetene anklager russerne, russerne anklager USA, USA går til krig mot Irak, Irak ansetter Drillo, Drillo går i pæler, Pælene er gyroinfisert, Gyroen sprer seg til Irak, Irak angriper Norge...

De andre, dem, de der, utlendingene, kilenotfiskerne, forurenserne, grunneierne, markfiskerne, fluefiskerne, myndighetene, kapitalismen, oppdretterne og Drillo....det er de som har skylden for alle problememe...Hadde imidlertid alle vært som meg...

...det hadde egentlig ikke vært så bra det heller.... jeg tar jo så mye laks at det hadde nok blitt fort tomt overalt da... :)

Da hadde vel spenningen også forsvunnet... :)

Endret av Stinger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.