Gå til innhold
Fiskersiden

Når er trollingørretten i bettet


Pipo
 Share

Recommended Posts

Gjest trolle36

Hvilken tid på året er det best trollingfiske etter ørrett? Når tas det mest fisk?

Når du er utpå :angry2:

Fra spøk til alvor, kommer litt ann på hvor du fisker men slik som Mjøsa så er vår og høst best..

dette er pga krøkklegyting på våren og lågåsildgyting på høsten..

blir tatt noe på sommeren og men ikke slik som ellers på året.

nå utover er det topp på Mjøsa, lov og fiske frem til nyttår så bare å komme seg utpå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri :angry2:

Det trolle36 skriver er faktisk sant, når du er utpå. Det med at det er best fiske vår og høst tror jeg kommer av at det er da folk helst fisker etter den, og det har generelt sett vært den tiden en fisker ørret her. Men fangstene i sommer var jo eventyrlige, og tror dette har noe med at folk nå fisket etter den også i juli.

Mitt tips er å fiske ofte, ikke vær redd for å spørre, bruk det du har tro på og igjen spørr! Gjerne litt eldre folk rundt der du fisker da mange av de sitter inne med kunnskap en ikke kan lese seg til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Devonsluker brukes nok, men ikke i stor grad. Jeg kjører noen turer hver vår med gammelt utstyr som tresprøtt og devon. Skjesluker bruker jeg forholdsvis ofte, men ikke alle skjesluker som tåler den farten f.eks en tomic 4" bør ha for å gå skikkelig. Det brukes nok mere tassie og apex enn skjesluker og devon blandt moderne trollere. Men de to største ørretene i Mjøsa de siste par årene er tatt på devon og sluk, og i allefall den ene av disse fiskerne må betegnes som en moderne troller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at devon ikke er spesielt populære bland trollere er at de har en lei tendens til å tvinne snøret noe voldsomt. Selv med beste kvalitet kulelagehvirvel blir det problemer. Et lite grasstrå er nok til å stoppe spinningen av hvirvelen.

Det finnes tidspunkter på Mjøsa hvor ørreten er mye letterer å få til å hugge på devon enn på wobbler, så noen devoner er lurt å ha i skrinet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes tidspunkter på Mjøsa hvor ørreten er mye letterer å få til å hugge på devon enn på wobbler, så noen devoner er lurt å ha i skrinet.

Interessant. Tidspunkter på døgnet eller tidspunkter på året? Eller begge deler? Registerer jo at Devon er svært populær i elver hvor man fisker på stor ørret på gytevandring - og spesielt under fiske i mørket. Det er vel en grunn til det? Kanskje det blir en spesiell lyd/vibrasjon i vannet når hele sluken roterer i vannet (i motsetning til spinner hvor bare bladet roterer)?

Ser det finnes mange forskjellige produsenter av devonspinnere - er det noen du kan anbefale framfor andre - alle produserer vel varianter med kun en treblekrok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett i perioder at det tas mye mer på devon. Ikke noe spesielt system når dette skjer så vidt jeg kan bedømme. Mye mulig det har noe med hva som er hovednæringen for fisken i denne perioden.

Det er vel bare en komersielt tilgjengelig devontype i Norge i dag og det er Totendevon. Andre typer devon kjøpes enten fra små hjemmeprodusenter eller fra sportsbutikker som selger devoner fra slike produsenter.

Kroksettene som følger med devon er uansett ubrukbare så om det er 4 eller en krok har ingen betydning, da du så absolutt bør lage ditt eget kroksett.

Hovedårsaker til devon er så populær i storørretelvene er tradisjon og det at en devon enkelt kan fiskes i ulike vannlag. At den kaster bra er heller ingen ulempe. Sluker som Møresild og lignende fisker minst like bra som devon ved elvefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroksettene som følger med devon er uansett ubrukbare så om det er 4 eller en krok har ingen betydning, da du så absolutt bør lage ditt eget kroksett.

Ok, det visste jeg ikke. På hvilken måte er kroksettene ubrukbare - og spesielt det med bare en treblekrok? Hvordan bør man lage de selv?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroksett med 4 kroker er så dårlig surret i sammen at første fisk eller bunnapp ødelegger dem. På de med en krok henger bare kroken og slenger, jeg bruker også krok av bedre kvalitet.

For sett med en krok bruker jeg ei kabel endehylse til å styre kroken. Størrelsen er avhengig av devontypen, men for 2,5" og 3" totendevon, både tykke og tynne hylser, passer den grå endehylsa de selger på Würth bra.

cl_gelber_kragen_small.jpg

Binder settet med 0,60-0,80 sene, tar sena gjennom krokøye og bak kroken. Skjøtes framme ved hvirvelen. Surr også sena fast til kroken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det visste jeg ikke. På hvilken måte er kroksettene ubrukbare - og spesielt det med bare en treblekrok? Hvordan bør man lage de selv?

Lager også mine kroksett selv til bruk i randselva.

men lager det likt som orginalen.

sene 0.70

2 vinge kroker

men kunn en trebbel bak

ikke som det er på orginalen. lager små vinge kroker og en større trebbel bak.

men surrer da inn så det er totalt 4 trebbel kroker. men klipper den kroken som fungerer som stopp inne i hylse . nede med krok bøyen. den kroken med 3 stomper fra kroken vil fungere som stopp. og du har større krokningsegenskap en med 2 kroker bak.

Husk og lime med lyn lim. på surringer.

ikke mistet fisk etter at jeg har begynt med dette i randselva.

Men har mistet mange med orginal settet.

Endret av randselva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roger Johansen er muligens den beste kroksettbinderen på Mjøsa. Bruker knallkroker og er veldig nøysommelig med arbeidet. Bergvikamafiaen vil kun ha kroksett fra han. Tar 25-30 kr settet, vil du ha owner kroker må en belage en tier mer

Endret av dacron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg helt overbevist om at mine kroksett er best :lol: Men, nå gidder jeg uansett ikke å binde for salg da.

25-30kr er en god pris hvis han bruker bra kroker og utførelsen er så bra som du hevder.

Må være utrolig dårlig butikk å selge kroksett med 4 Ownere til 35-40kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg helt overbevist om at mine kroksett er best :lol: Men, nå gidder jeg uansett ikke å binde for salg da.

25-30kr er en god pris hvis han bruker bra kroker og utførelsen er så bra som du hevder.

Må være utrolig dårlig butikk å selge kroksett med 4 Ownere til 35-40kr

Men når er egentlig den beste tiden for trolling etter ørrett som trådstarter egentlig spør om? Når man er utpå, ja, sikkert, men ut over det, er det vel noen tider på året som er bedre enn andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Hvor hopper haren?

Det beror på hvor en har tenkt å fiske.

Mjøsa? Rands? Tyri? Sperillen?Eikern? osv

Angi hvor, så blir det noe enklre å gi brukbare tips.

Men når vi er inne på trolling, går det stort sett bare i wobblere (etter ørreten) eller brukes det også skjesluker og annet? Og hva med devonspinnere som er så populært hos gamlekara - brukes de (med en treble regner jeg med) noe av moderne trollere også?

Det er mye snakk om plast og metall .

Jeg holder sild ,laue og små mort som vinnere forran plast og metall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Hvor hopper haren?

Det beror på hvor en har tenkt å fiske.

Mjøsa? Rands? Tyri? Sperillen?Eikern? osv

Angi hvor, så blir det noe enklre å gi brukbare tips.

Det er mye snakk om plast og metall .

Jeg holder sild ,laue og små mort som vinnere forran plast og metall.

Hvor hopper haren?

Det beror på hvor en har tenkt å fiske.

Mjøsa? Rands? Tyri? Sperillen?Eikern?....

Tyrifjorden vil bli mitt hjemmevann fra mars neste år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.