Gå til innhold
Fiskersiden

En tur over Boknafjorden


Corre
 Share

Recommended Posts

Har lenge ønsket meg skate på lista mi, men det kommer altid noe i veien... Etter å ha lest litt i gamle raporter her på forumet, sender jeg en melding til Fishermann. Kort tid etter pakker jeg utstyr og retter kursen nordover.

Etter å ha parkert, og tatt et par tre skritt mot fiskeplassen innser vi at vi har pakket litt i lyngste laget, men velger å fortsatt slite med oss flere titalls kilo helt unødvendig utstyr. Som vanlig... Svett og andpusten slenger jeg ut et glidende pn takkel agnet med makrell. Under oppstramming av snøret napper det, og dagens første blir halt i land, en fin hvittling. Den neste timen blir med smånapp på oss begge. Før det smeller skikkelig på siden av meg. Fishermann ”The strongest there is” knekker stanga så søkke og stangbiter flyr berg imellom! Det første som slår meg er at der røk CM stanga. Men han hadde heldigvis lagt den igjen hjemme, og brukte ei billig RT stang. Siden dette var eneste stanga han hadde med, og jeg hadde to stk, hintet jeg frem at han kunne låne den ene mi. Men han avslår tilbudet.

Jeg lander så en pigghå rett over kiloet. Har bestemt meg for å smake pigghå, så den blir kakket. Siden dette er en art Fishermann manglet på listen, insisterer jeg på at han overtar den ene stanga mi. Denne gangen takket han ja, og det lyser ”pigghå” i øynene på han.

37078.jpg

Denne veide faktisk 1,1 etter bløgging, selv om den ser mye mindre ut på bildet.

Etter en ny pigghå på land merker jeg litt anderledes napping enn tidligere på kvelden, Jeg gir fisken god tid til å ta agnet, venter uutholdelige 30 sek til den stopper og dra ut, før jeg gir et kraftig tilslag. Det er krefter i andre enden! Men jeg er sterkere! Pumper og drar, helt til fisken kjører seg fast. F*** i he*****! Jeg gir slakt snøre, og prøver på ny. Får dratt den noen meter til før den kjører seg fast igjen. Gjentar samme prosedyre og plutselig danser fishermann ballet, med håven godt hevet over hodet og roper Skkkskskaaate!

37079.jpg

3,46 kg, og ny art. Den ga faktisk GOD fleks i Mustad Longkasten, og er største fisk jeg har tatt på denne stanga.

Etter dette hadde fishermann noen heftige utras, men ingenting ville bli med på land.

Dette var første skategutsinga på oss begge, og ble en kveld jeg aldri kommer til å glemme! Må igjen takke for en flott tur!

37080.jpg

Piggskate?

37081.jpg

Må gå til innkjøp av starre håv!

Skata var desverre kroket i magesekken, så jeg måtte med tungt hjerte sette kniven i den. Noen som har tips ang tilberedning av skate og pigghå?

Fishermann fikk en lyr :lol:

Alle bildene er levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skatevinger i fløtesaus er en klassiker - gjør et kjapt søk etter det på nett og du finner forhåpentlig en god oppskrift. Eller du kan sende en PM til Vilhelm og håpe at han deler sin oppskrift - den er i hvertfall kanongod...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med skate ja !

Men hvem i f.... drar på skatefiske uten skikkelig stang ? Fisherman, muligens den Centuryen din bør inndras ? Du drar ikke på fisketur etter skikkelig fisk uten go'stanga ? Hva har du den til da ? Pynt ? Piggvar på Sola ? Nei, bruk den :lol:

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må igjenn takke for en FANTASTISK tur, selv om det ikke ble noe serlig på meg :)

Og respekten for skate er økt betraktelig, kommer til å bli noen turer der nor eg får bil.

Grattis med skate ja !

Men hvem i f.... drar på skatefiske uten skikkelig stang ? Fisherman, muligens den Centuryen din bør inndras ? Du drar ikke på fisketur etter skikkelig fisk uten go'stanga ? Hva har du den til da ? Pynt ? Piggvar på Sola ? Nei, bruk den :)

Jo den bør være med. men var ikke sikker på om den hadde plass ui den lille bilen til Corre ;)

Så valgte den 3 delt, men for någe drit tåler ikke en gang 100g søkke. (Den har anbefalt vekt 100-250g)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror skate er den mest tiltrekkende fiskearten for mange kystmeitere, ikke lett å få, men når den biter, da er jobben gjort ;)

Det er bare å ta turen over Boknafjorden igjen, men da skal Fishermann stille med Century'en.

Ingen kjøper ei stang til over 4000 kroner og lar den ligge hjemme når mann skal fiske skate :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.