Gå til innhold
Fiskersiden

Spørsmål angående utstyr


x3msport
 Share

Recommended Posts

Har noen spørsmål angående meite. Har tidligere brukt vanlige haspelstenger på 9 fot når jeg har meitet. Lurte litt på å avansere nå og har følgende spørsmål:

1. Kan jeg bruke samme stanga på bunnmeite og duppmeite?

2. Banksticks og Rod Pod, hva skal jeg bruke hvor?

3. Nappvarslere. Trenger jeg både swingere og elektronisk?

4. Har lest at quivertip og swingtip er bra til brasmefiske. Hvordan fungerer dette?

5. Noen som kan gi meg noen forslag på stenger og baitrunners? Skal hovedsaklig fiske etter gjedde, abbor, gjørs og brasme. Bunnmeite og duppmeite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ekspert på området, men forsøker i første omgang noen svar:

1. Ja, MEN du får stenger spesialdesignet for hvert av formålene.

2. Valgfritt. Noen kjører konsekvent med banksticks mens andre kjører litt av hvert og igjen andre kun pod. Her er det ofte hva som er ideelt som avgjør. F.eks om jeg må gå langt kjører jeg med banksticks i stedet for pod. Du kan kjøre bra varsling med begge alternativer. Skal du f.eks fiske med kun 1 stang har det jo ikke så mye for seg dra med en pod for 3 eller 4 stenger. 2 banksticks løser ofte oppgaven da (med unntak om det kun er fjellgrunn på området uten muligheter for å feste sticks fornuftig)

3. Spørs gjerne hva du skal fiske etter, type rig osv. Er det mulighet for "backdrop" (altså at fisken tar med agnet mot deg) bruker man gjerne swinger. Ved glidende rig har det lite for seg med begge. Ved boltrig har det mer for seg. Jeg har klart meg godt uten swingere, men skulle gjerne hatt ved enkelte anledninger.

4. Begge har som hensikt å gi indikasjon på napp og samtidig utgjøre veldig liten motstand for fisken. Quiver = veldig myke tupper som bøyer seg (helst) før fisken merker motstand. Swingtip er en vinklet tupp som har samme oppgave, men fungere litt anderledes ved at den er vinklet.

5. Karpestenger på 2,75 eller 3lbs kan du kaste tildels store agn med. Baitrunnere i størrelse 6000 fungerer til det meste.

(Ellers kan jeg nevne at jeg testet etter brasme med boltrig (og da altså med tradisjonel elektronisk varsling i sommer og det funket bra sammen med boilies med noe størrelse på etter brasmer av litt størrelse (bla litt bakover i min blogg i bloggseksjonen) og kjørte da med tradisjonelle karpestenger fremfor "fjærlett" nappindikering)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen spørsmål angående meite. Har tidligere brukt vanlige haspelstenger på 9 fot når jeg har meitet. Lurte litt på å avansere nå og har følgende spørsmål:

1. Kan jeg bruke samme stanga på bunnmeite og duppmeite? Du får kjøpt stenger med flere topper. Og da er det extra topper til quivertoppen i tillegg.

2. Banksticks og Rod Pod, hva skal jeg bruke hvor? Pod trenger du ikke sålenge du har en mulighet for å tre en bankstick i bakken. Med pod kan du plassere stanga di omtrent hvor du vil. Men det kommer jo an på pod'en. 2 lange bankstick er ofte godt nok. En stabil kvalitetspod koster 1000+.

3. Nappvarslere. Trenger jeg både swingere og elektronisk? Til det fiske du beskriver er vel bobbin og åpen bøyle som er det beste. Bobbin kan brukes til mangt.

4. Har lest at quivertip og swingtip er bra til brasmefiske. Hvordan fungerer dette? Swingtip er vel bare noe du får som kan skrus på toppen av stanga. Dette er på eldre stenger. Glidende tackle og bobbin gjør samme jobben. Stangtuppen din skal være under vann for at dette skal dette fungere optimalt.

5. Noen som kan gi meg noen forslag på stenger og baitrunners? Skal hovedsaklig fiske etter gjedde, abbor, gjørs og brasme. Bunnmeite og duppmeite. Greys prodigy barbel. Dropp baitrunner snella å gå heller for ei annen shimano snelle i 6000 str. Da tror jeg du er under 2500+ at du har et bredt spekter. Litt veik til gjeddefiske med stor agnfisk kanskje, men du får ikke alt i ei stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra info her. Siden du er fra Sarp, vil jeg anbefale en tur innom M&M for å snakke med Stefan eller Morten. Det er gutter som virkelig KAN fiske. Der får du jo også se og kjenne på forskjellige alternativ når det gjelder stenger og sneller.. En prat med Flemms eller Jørgen Ø kan også gi mye info og nyttige tips...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å være innom der titt og ofte, men har for det meste handlet jerkbaitutstyr! :D Hadde egentlig ikke tenkt til å teste ut så mye meite, men det er jo spennende! Liker å prøve nye ting! ;)

Var Morten som fikk meg hekta på meite. Utrolig deilig fiskemåte, som kan brukes til stort sett alt av arter..

Meite- Ingenting over, ingenting på siden... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :lol: Fikk greie på en del nå! Angående baitrunnersnelle; er det noen spes grunn til at jeg bør droppe den og kjøre haspel istedet?

Svaret står egentlig over:

Til det fiske du beskriver er vel bobbin og åpen bøyle som er det beste. Bobbin kan brukes til mangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :lol: Fikk greie på en del nå! Angående baitrunnersnelle; er det noen spes grunn til at jeg bør droppe den og kjøre haspel istedet?

Ditt fiske er jo gjedde, gjørs og brasme. Dette er fisk som liker og ta en tur med agnet før det sluker det.

Motstanden i baitrunner snella di blir ikke så liten som åpen bøyle.Brasma vil kanskje sutte litt på døggersen og da passer det dårlig at den må dra baitrunner funksjonen din i tillegg. Baitrunnersneller er best egnet for hurtig/kontrollert sene avgang under et karpe/suterrun.

Men er det andre som har en annen oppfatning, så kommer nok de med en kommentar. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til værdens beste fiske måte.

Bare å læksen i godstolen,imens varslerene gjør ventejobben for deg :)

Når det gjelder qilvertip,så kan du modifisere er gammel stang.

Toppøyet koster under 50spenn vil jeg tro. Bare å varme opp det gamle toppøyet å dra det av med en tang,så varme opp limstift eller bruke araldit til å lime på det nye.

Liten vits å kjøpe ei ny stang om du ikke er helt sikker på om du kommer til å fiske med quilver/sving tip.

Gjenget toppøye får du sikkert bestillt hos m&m eller avkroken har det sikkert.

Jeg har fox stenger som ble levert med 2 forskjellige topper. En myk og en stiv. (Behøver ikke være fox)

Da kan du bruke stanga til bunnmeite med følsom tupp,eller bytte topp for tyngre fiske som fks agnfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til værdens beste fiske måte.

Bare å læksen i godstolen,imens varslerene gjør ventejobben for deg :)

Når det gjelder qilvertip,så kan du modifisere er gammel stang.

Toppøyet koster under 50spenn vil jeg tro. Bare å varme opp det gamle toppøyet å dra det av med en tang,så varme opp limstift eller bruke araldit til å lime på det nye.

Liten vits å kjøpe ei ny stang om du ikke er helt sikker på om du kommer til å fiske med quilver/sving tip.

Gjenget toppøye får du sikkert bestillt hos m&m eller avkroken har det sikkert.

Jeg har fox stenger som ble levert med 2 forskjellige topper. En myk og en stiv. (Behøver ikke være fox)

Da kan du bruke stanga til bunnmeite med følsom tupp,eller bytte topp for tyngre fiske som fks agnfisk.

Neineineineineinei :):)

Endret av Potemkin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å være innom der titt og ofte, men har for det meste handlet jerkbaitutstyr! :lol: Hadde egentlig ikke tenkt til å teste ut så mye meite, men det er jo spennende! Liker å prøve nye ting! :lol:

ta en tur innom M&M lørdag 10.november, så kan vi preke litt meite.. er ingen ekspert, men blir 99% meite på meg.. kan sikkert hjelpe med noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.