Gå til innhold
Fiskersiden

Speykasting på død og liv


Nils Master
 Share

Recommended Posts

Regner med reaksjoner på denne, men min påstand er at mange fiskere som har den oppfatningen at laksefiske absolutt må foregå med tohånds og skyteklump, ødelegger båder for seg selv og andre. I mine øyne er speykasting et nyttig hjelpemiddel for å få ut flua der man har problemer med bakslengen, men hjelpe meg hvor mye plasking og dundring man ser med tunge klumper på lita blank sommerelv og 50m åpen elveør i ryggen. Jeg er ikke i det minste tvil om at dette skremmer fisk! Skal selvfølgelig ikke skjære alle over en kam her. Det finnes en del fiskere som er i stand til å presentere flua pent med all slags utstyr og kast, men disse er få. I mine øyne er speying for speyinga sin skyld en stor uting i elva.

Fyr løs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, Du kan nok ha rett i det at mange bruker for mye styrke og tungt utstyr for aa spey paa en skikkelig maate. Det virker som om man skal helst vadde fullt ut, bruke full styrke paa bak svingen,( noe som forstyrer vann overflaten og fisk). Ingenting kunne vaere mer feil! Spey eller underhaand kast burde egentlig utfoeres paa en delikat maate, men det er mange som ikke ha begrepet dette! Paa meget lav vannstand, en 10' enhaandstang kan ogsaa vaere et ypperlig utstyr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med reaksjoner på denne, men min påstand er at mange fiskere som har den oppfatningen at laksefiske absolutt må foregå med tohånds og skyteklump, ødelegger båder for seg selv og andre. I mine øyne er speykasting et nyttig hjelpemiddel for å få ut flua der man har problemer med bakslengen, men hjelpe meg hvor mye plasking og dundring man ser med tunge klumper på lita blank sommerelv og 50m åpen elveør i ryggen. Jeg er ikke i det minste tvil om at dette skremmer fisk! Skal selvfølgelig ikke skjære alle over en kam her. Det finnes en del fiskere som er i stand til å presentere flua pent med all slags utstyr og kast, men disse er få. I mine øyne er speying for speyinga sin skyld en stor uting i elva.

Fyr løs!

jeg er så enig med deg i det,har sett mang en laks såm blir skremt av spey,

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Velle

Hvis man plasker nok, kan man gjøre laksen irritert og den hugger??? Kansje det er denne teorien disse "plaskerne" bruker :) ...og ja det fungerer det på lav sommerelv. Har sett dette uttallige ganger i Bjerkreimselva hvor ofte "nybegynnere" starter sin karriere.

Vil understreke at jeg ikke benytter meg av hverken stein, hundespann, bading og raatzzzch kasting under mitt fluefiske. :D

"Skremt laks tar ikke" ble det sagt i en laksefilm. Punktum. Men hvordan kan enn være så sikker på det?

Hva med en laks som står godt på sin standplass? hva skal til for å få den til å hugge? Er det absolutt beste, å ta kun ett par perfekte kast på den?

Hva om man "skremmer" denne eller andre lakser :) slik at den begynner å rusle rundt i hølen, og ikke føler seg helt komfortabel? finner seg en ny standplass. Den begynner å presse på andre lakser i hølen.

kan det føre til at den eller en annen laks tar?

Var på stamfiske ifjor engang hvor vi bombaderte en liten høl med sluk og flue. Det artige var at det skjedde ytterst lite den første timen. MEN SÅ begynte det å ta helt av. Laksen i hølen ble plutselig veldig interessert. Hvorfor? ny fisk kom inn i hølen? kansje, kansje ikke. ikke vet jeg...men vi hadde iallefall bombadert den :o

Var også i en annen elv på slikt "bombefiske". Samme der.

-----er endret som følge av folk kan misforstå---------

Endret av Roar Velle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er berettighet til sin mening, og alle har sine preferanser.

Jeg kaster svært ofte vannkast med alle sine flotte varianter.

Er glad i ovehodekastet også jeg, alt til sin tid og sin situasjon.

Vannkastene er vel strengt tatt ikke kun skapt for bruk der omgivelsene setter begrensning plassmessig. De er skapt for et fiske med minimal bruk av kraft, og så absolutt for et lett og diskret fiske der de blir korrekt benyttet.

Speykasting består for meg av mer enn det single speykastet alene. Sammen med det, følger det en rekke flotte teknikker som besørger at kastet nettopp kan fungere så og si lydløst. Selv ved vannbårene kast, er det utviklet teknikker som sørger for at det lille bråket som måtte være, blir plassert slik at fisken ikke blir nevneverdig berørt, eller berørt overhodet. Noen unntak finnes selvsagt, typisk de der en sveiper snøret i en større bue som i dobbelspey, men her er det om å gjøre å bruke hodet, og velge riktig kast fra det store reportoaret av vannkast til riktig forhold.

Et speykast kan selvsagt gi lyd fra seg, dersom det blir feil utført... men personlig opplever jeg snarere det motsatte jeg, 2-håndskastere spesielt, stående midt i elva med et overhodekast som plasker både foran og bak.

Nå kan vi ikke forvente selvsagt at alle speykastere setter seg inn i alle typer vannkast med variasjoner, men etterhvert vil de fleste kaste mer og mer effektivt, og mer og mer lydløst. På veien dit, ja så kan jeg godt leve med jeg, at det bråkes noe. Ting tar tid å lære seg. Akkurat som for et overhodekast. La de få tid.

Videre kan et vannkast utføres stående helt nederst på bredden, akkurat som for et overhodekast. Trenger ikke vade i det hele tatt, hvis det passer seg sånn etter forholdene.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....men ja jeg sliter fortsatt hver gang det går en fluefisker med halvslarven teknikk foran meg

:D han skremmer jo vekk all laksen :D

Blir litt skremt av slike utsagn....

Mener du/dere at kun de som behersker fisket perfekt skulle hatt enerett? Og nybegynnere med liten erfaring/dårlig nybegynner teknikk bør holde seg unna?

Hvordan skal vi da lære?

Var du ikke selv en gang en som sto der og plasket og pisket?

Om du er så god, hvorfor ikke heller gi tips til de som ikke er det når du ser de sliter i elva?

Hadde ikke dette hjulpet ø løse litt av problemet?

Vil tro at han som står der og plasker tar imot hjelpen med takk.

Jeg har enda til gode å se en førstegangsbruker som går rett ned i elva og gjør alt perfekt....

Forøvrig så er jeg en nybegynner selv, gleder meg til å begynne på dette fisket, men om jeg står der i elva og føler at alle synes jeg burde pakke sakene mine å gå hjem, forde jeg ikke behersker det med det samme så blir jo ikke dette mye trivelig.

Endret av geiri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

he,he :D

.....da ligger nok du og de andre å sover ja :D

Er nok ikke den som sover bort fiske. Men vil ikke skremme bort fisken for deg, og i tillegg så er mine muligheter ganske redusert når du er til stede.....

Blir litt skremt av slike utsagn....

Mener du/dere at kun de som behersker fisket perfekt skulle hatt enerett? Og nybegynnere med liten erfaring/dårlig nybegynner teknikk bør holde seg unna?

Hvordan skal vi da lære?

Var du ikke selv en gang en som sto der og plasket og pisket?

Om du er så god, hvorfor ikke heller gi tips til de som ikke er det når du ser de sliter i elva?

Hadde ikke dette hjulpet ø løse litt av problemet?

Vil tro at han som står der og plasker tar imot hjelpen med takk.

Jeg har enda til gode å se en førstegangsbruker som går rett ned i elva og gjør alt perfekt....

Les hele innlegget så skjønner du nok at dette var ironisk ment (tror jeg og sånn jeg leser det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette har jeg også opplevd. På en fin plass i Otra var det plutselig en som løp ut i elva 30 meter foran meg og satte i gang på den måten. Plasket og herjet verre. I tillegg vadet han maksimalt ut så de laksene som sto i strømkanten der sto nok neppe der da jeg kom fiskende etter. Det som var så utrolig irriterende var jo at det var gooood plass til bakslengen på det stedet. Og jeg vil påstå at mine overhåndskast var 99% "lydløse" i forhold i herjinga hans.

Klart folk må lære og jeg plasker fælt selv når jeg skal trene på speykasting - men da går jeg aldri først over hølen - lar rett og slett det faktum at jeg ikke har lært å kaste slikt "lydløst" gjøre at jeg lar andre - som kan dette bedre - få gå først å få sjansen til å ta de laksene som evt står inne ved land før jeg kommer og skremmer dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja såpass skjønner jeg også, jeg kommer ikke til å bryte meg inn og med vilje ødelegge for andre.

Jeg skjønner at jeg starter med ett handicap her, og jeg vil nok plaske der jeg føler "at ikke mange ser på meg" :D

Ellers er det jo vanlig folkeskikk og valdets regler som gjelder.

Men alle vet jo at det finnes alltid en der ute som ødelegger for 1000 andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man virkelig mener noe med å vise hensyn så er det vel egentlig helt bak mål å "trene" i elva under selve fiske, hvis man da ikke er på et kurs der alle på vallet er for å lære.

Lakseseongen er jo itte hele året så det må jo være utrolig mange dager man kan trene, der man da ikke forstyrrer andre.

Hjelper nok litt at man ikke valser ført over hølen, men det må da være smarter å trene uten for sesong.

Klue er vel å tilpasse utstyret etter forholdene, speykastet i seg selv bråker å plasker jo svært lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nybegynner skal jeg selv bruke tid i en ørret elv som er lite befolket langs bredden, håper også på at det blir satt opp kurs i min region.

Jeg kommer ikke til å troppe opp i elva og betale dyrt for ett kort for å stå å gjøre meg til.

Problemet er kanskje "verdensmesterne" de som tror de kan alt, slike er det også veldig vanskelig å gjøre noe med. Og skulle mann være uheldig å nevne det til de så risikerer man en på kjeften :D

Men det er jo da slik, at har man ikke kurs tilgjengelig men prøver å lære via instruksjonsdvd så vil man til slutt møte en vegg der man ikke kommer lenger, da blir det å oppsøke elven, sitte å se på andre for så å prøve seg.

Snakke og spise all inputt man får med 2 gaffler slik at man får det med seg.

Oh, jeg gleder meg til jeg kan stå i elva.

Og jeg ska jaggu gjøre som "gamlingen" tipset meg om.

Ha med en konjakk på innerlomma for den første fisken jeg drar opp på flua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Velle

Blir litt skremt av slike utsagn....

Mener du/dere at kun de som behersker fisket perfekt skulle hatt enerett? Og nybegynnere med liten erfaring/dårlig nybegynner teknikk bør holde seg unna?

Hvordan skal vi da lære?

Var du ikke selv en gang en som sto der og plasket og pisket?

Om du er så god, hvorfor ikke heller gi tips til de som ikke er det når du ser de sliter i elva?

Hadde ikke dette hjulpet ø løse litt av problemet?

Vil tro at han som står der og plasker tar imot hjelpen med takk.

Jeg har enda til gode å se en førstegangsbruker som går rett ned i elva og gjør alt perfekt....

Forøvrig så er jeg en nybegynner selv, gleder meg til å begynne på dette fisket, men om jeg står der i elva og føler at alle synes jeg burde pakke sakene mine å gå hjem, forde jeg ikke behersker det med det samme så blir jo ikke dette mye trivelig.

Har endret innlegget mitt, da det kunne misforståes.

Innlegget mitt var ment som støtte til de som ikke behersker teknikken fullt ut. Man kan faktisk få laks uten å måtte "finfiske", ja og innimellom så kan det KANSJE være en fordel å bråke og herje. Jeg sier kansje fordi jeg ikke vet hvordan hvert enkelt lakseindivid oppfatter "bråkete kasting"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Velle

Er nok ikke den som sover bort fiske. Men vil ikke skremme bort fisken for deg, og i tillegg så er mine muligheter ganske redusert når du er til stede.....

Etter min mening handler det mye om å være på rett sted, til rett tid.....og det har jo DU god peiling på :D

----------------------------avsnitt slutt------------------------------------------------------------------

Jeg har en bekjent som er nybegynner, og som har vært med på noen fisketurer. Kastingen sitter gjerne ikke like godt som de som bor i elven hele sommeren. Men uansett..........han sier alltid; bare gå først du, så jeg ikke skremmer laksen for deg.

Tøv, sludder og vås! skriker jeg! og dytter ham på elva :D (som oftest er det godhjertet, men det kan også enkelte ganger være en ond plan)

jee,jee....mulighetene er gode. Første mann over, og kansje bittevillig laks.

Etterpå han er ferdig skjelver hele hølen i frykt for en ny runde..... ;)

Er da sjansene for neste mann som kommer inn totalt lagt i grus. Nei, mener jeg.

Alternativene mine på runde nr. 2 kan være blant annet:

positiv retning

1. Han fikk ikke fisket fluen på en slik måte at det/eller de lakseindividene "tente". Neste mann fisker litt annerledes og får laksen til å tenne.

2. Ny laks kommer inn i hølen, selv på den værste solskinnsdagen i historien.

3. Han har bråket og herjet så mye at det blir liv i laksen og den tar.

eller det kan gå andre veien

4. Ingen laks i hølen, ingen av oss får noe

5. Laksen er i totalt hvilemodus

6. Laksen fant seg en ny plass.

Mener bare ydmykt at man ikke kan legge all skylden på at andre har kastet i stykker hølen. Stygg kasting er ikke alltid en medvirkende faktor til at neste mann ikke får laks. Selv på lav vannstand. Det er iallefall min erfaring.

Slenger på en litt stygg her i sammenheng med den øverste, rett tid - rett sted, Håper ingen misforstår eller føler seg støtt :P

Jeg fisker en plass i en elv som jeg kjenner nokså godt. Ett sted som sannsynligvis er fisket over siste time etc. Vi ankommer stedet, jeg vurderer og konkluderer. Og legger godviljen og storhjerte til. BARE GÅ FØRST DU, jeg tar en liten pause :P Risikoen er jo at "plaskeren" / "dengeren" / "slakteren" får seg en laks, men okay sånn kan skje. Fordi det er ikke alltid at jeg har rett....men ja...hølen er iallefall nå pisket og har stygge sår. Han får gjerne enda en tur gjennom hølen før jeg begynner.

Men hva betyr nå vel det! hirr, hirr, hirr står jeg på bredden å gnir meg ondt i hendene. Første laks er oppe å viser seg lenger nede i elva, og der var det jaggu en til som var oppe å viste seg. Nå skjer det ting....nå kommer det ett lite flak. hirr, hirr, hirr. "dengeren" er kommet litt for langt ned til å ha sjansen på de meste "produktive" stoppstedene.

Så setter jeg uti med ett helsikkens brak. Det vasses og det sprutes. Snøret rives av og det kviner i snella.

Første kast, andre kast, tredje kast....begynner å nærme seg nå, ja nå er flua farlig nær stoppestedet.

Så smeller det.............eller kansje ikke. Muligheten var iallefall stor for å kroke en av laksene som kom forbi, selv om hølen var misbrukt på det groveste.

Endret av Roar Velle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bekjent som er nybegynner, og som har vært med på noen fisketurer. Kastingen sitter gjerne ikke like godt som de som bor i elven hele sommeren. Men uansett..........han sier alltid; bare gå først du, så jeg ikke skremmer laksen for deg.

Alltid kjekt å gå bak deg Velleivoll :rolleyes:

Har aldri ønske om å skremme laksen verken for deg eller andre, tryggest er å ikke kaste i det hele tatt og helle slappe av i buskene med tilskuerplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder meg unna elva når VilleVelle er på besøk - ikke mye vits for oss andre da :rolleyes:

Ellers så er jeg av formeningen at det finnes ingen regler for når laksen tar. Har fått fisk både som første og siste mann og har ikke fått fisk som både første og siste mann. Noen ganger blir laksen skremt andre ganger ikke. Har faktisk opplevd å få på stor laks på harling, rett under båten som lå nedenfor.....

Det jeg lever etter er at uansett om du er slukdenger, fluesveiper, markklyse :D ... eller.... så har du like mye rett på elva så lenge du følger fiskeetikk, normer og regler. Ikke bry deg om noen pisker opp elva foran deg (vent, slapp av og pass på hjertet), men bry deg hvis noen f.eks. sniker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Velle

Alltid kjekt å gå bak deg Velleivoll :rolleyes:

Har aldri ønske om å skremme laksen verken for deg eller andre, tryggest er å ikke kaste i det hele tatt og helle slappe av i buskene med tilskuerplass.

Bra du ikke tok deg nær av det Tres Bien. Forresten... har du fått deg den 18 foteren og det grainsnøret som du ønsket deg til lav sommerelv?

Jeg holder meg unna elva når VilleVelle er på besøk - ikke mye vits for oss andre da

ellers kan du få fluesnøret rundt halsen....ville tilstander

Endret av Roar Velle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vel sansen for tolkningen til roar.

Og for alle andre som plages av denne typen. Eg beklage for og ha tatt med meg roar i elva ,og gitt han denne fæle basillin som heter fettfinne sjuke! Det ligger mye fisking og mye fin fisk bak det som roar sier.

Men for egen regning: Etter steget fra nybegyner med plassking ligger veien til verdensmester åpen ,Og den fallgruben er det endel som går i.Men med årene innser en at en ikke kan alt og roer seg litt ned.Og en blir litt mer ydmyk. INGEN vet når laksen biter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også sett at laks ikke er redd båt på overflata. Ofte laksen svømmer under (trekker under) båten ved kjøring ved harling eller fiske fra oppankret båt. Ser ut som den føler seg mere trygg når den får "tak" over hodet :P Og er man i laksens element, under vann (dykker f.eks.) så virker laksen rolig. Da kan man ofte stryke laksen over ryggen, uten at jeg har gjort det :D

Men er elva liten og enda viktigere, er overflata speilblank, er fluefiske med skyteklump ikke mitt valg.

Det blir noe helt annet med urolig strøm. Som jeg har sagt tidligere, man presenterer alltid ei flue mest anonymt på overflata med en DT ! Også ved speycast. Synkesnøre er enda verre under slike forhold kombinert med en skyteklump. Men går man alene og ikke har 3-4 fiskere som fisker med skyteklump/synk nedenfor blir det jo straks mere interessant. Da er det håp. Men som sagt, under slike forhold som vi har nesten hele sommeren (liten elv og mange blanke plasser). Men dette varierer selvsagt fra vald til vald.

Å fiske med flue i juni eller på stor og fin elv er en helt annen verden. Også å fiske på nygått laks som er mindre kritisk.

Men å lure laks som er vrang utpå sommeren (og det er mange) er nok den største utfordringen. Og da er man på smygjakt :) Nesten som å prøve å lure sky ørret før det blir mørkt.

Av og til er det faktisk også kun synkesnøre som kan lure laksen i perioder. Meget varm og liten elv. Flua presenteres like foran trynet på laksen, da den ikke bryr seg lenger om det som rører seg i overflata.

Og jeg kjenner fiskere som har stor suksess på dette, men det var dette med å gjøre det riktig til rett tid.

Min erfaring uansett hvordan man fisker laks er å fiske alene, når man først skal starte fisket. Å fiske i flokk er sosialt, men ikke veldig lurt. Og å oppsøke laksen istedenfor å vente på at laksen kommer til fiskeren er heller ikke så dumt :D

Men speycast er jo et ypperlig alternativ når man ikke kan bruke baksleng, det er vel derfor det ble klekket ut, ikke for at vi skal kun bruke dette kastet under alle forhold.

Min anbefaling er også en 10 fots enhånds på liten sommerelv. Ikke noe er så moro som å kjøre storlaks på det !

En annen ting jeg har merket gjennom årene er at laksen har dårlig hukommelse. Så blir det unødig bråk i hølen så er håpet like stort etter at det har roet seg litt. Og at laksen har bettider er jeg overbevist om, uansett om det er midt på blanke dagen eller i skumringen.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også sett at laks ikke er redd båt på overflata. Ofte laksen svømmer under (trekker under) båten ved kjøring ved harling eller fiske fra oppankret båt. Ser ut som den føler seg mere trygg når den får "tak" over hodet :D Og er man i laksens element, under vann (dykker f.eks.) så virker laksen rolig. Da kan man ofte stryke laksen over ryggen, uten at jeg har gjort det :)

Men er elva liten og enda viktigere, er overflata speilblank, er fluefiske med skyteklump ikke mitt valg.

Det blir noe helt annet med urolig strøm. Som jeg har sagt tidligere, man presenterer alltid ei flue mest anonymt på overflata med en DT ! Også ved speycast. Synkesnøre er enda verre under slike forhold kombinert med en skyteklump. Men går man alene og ikke har 3-4 fiskere som fisker med skyteklump/synk nedenfor blir det jo straks mere interessant. Da er det håp. Men som sagt, under slike forhold som vi har nesten hele sommeren (liten elv og mange blanke plasser). Men dette varierer selvsagt fra vald til vald.

Å fiske med flue i juni eller på stor og fin elv er en helt annen verden. Også å fiske på nygått laks som er mindre kritisk.

Men å lure laks som er vrang utpå sommeren (og det er mange) er nok den største utfordringen. Og da er man på smygjakt :) Nesten som å prøve å lure sky ørret før det blir mørkt.

Av og til er det faktisk også kun synkesnøre som kan lure laksen i perioder. Meget varm og liten elv. Flua presenteres like foran trynet på laksen, da den ikke bryr seg lenger om det som rører seg i overflata.

Og jeg kjenner fiskere som har stor suksess på dette, men det var dette med å gjøre det riktig til rett tid.

Min erfaring uansett hvordan man fisker laks er å fiske alene, når man først skal starte fisket. Å fiske i flokk er sosialt, men ikke veldig lurt. Og å oppsøke laksen istedenfor å vente på at laksen kommer til fiskeren er heller ikke så dumt :D

Men speycast er jo et ypperlig alternativ når man ikke kan bruke baksleng, det er vel derfor det ble klekket ut, ikke for at vi skal kun bruke dette kastet under alle forhold.

Min anbefaling er også en 10 fots enhånds på liten sommerelv. Ikke noe er så moro som å kjøre storlaks på det !

En annen ting jeg har merket gjennom årene er at laksen har dårlig hukommelse. Så blir det unødig bråk i hølen så er håpet like stort etter at det har roet seg litt. Og at laksen har bettider er jeg overbevist om, uansett om det er midt på blanke dagen eller i skumringen.

Herregud Sølvreven,nå er du på det DT-kjøret ditt igjen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok noen vil misforstå her, med litt godvilje :)

Som jeg sier, flere kompiser fisker med både klump og/eller speycast, og de får mange fine fighter.

Men de fisker der det er skvalpestrøm eller litt urolig vann. Og spey er heller ikke noe problem der elva er liten og ganske smal med speilblank overflate, hvis man er forsiktig med å ikke flerre overflata for hvert kast. Du behersker nok dette, men de aller fleste gjør det nok ikke. Så for de aller fleste (igjen) hadde jeg villet anbefalt å fiske med DT (igjen). I mine øyne ser jeg nok for meg godplassene jeg vet om i Gaula, hvor laks kan stå jamført med hvordan folk fisker over disse plassene med altfor mye bråk. Og jeg har enda til overs å se at disse tar laks på disse godplassene.

Men egentlig spiller det jo liten rolle. Folk må fiske med det de vil.

Et speycast er jo å trekke flua litt vekk fra fisken før nytt kast, la den lande ca. rett utenfor seg og "skyte" det ut i en jevn bevegelse, og lina legger seg jo fint og rolig ut i elva et stykke ovenfor laksen. Så jeg skjønner godt argumentet ditt og andres at dette er ikke noe problem. Men gjør man det riktig og behersker dette uten noen feilkast etc. så blir jo ikke stillheten brutt. Og det blir jo mindre problematisk hvis man er alene på valdet. Da har man ingen nedenfor som har skremt laksen.

Så for all del, det går an, men det var dette med praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, Sølvreven!

Ære være den gode gamle DT`n (begynner dessverre å bli vanskelig å få tak i). Har en liten mistanke om at det er endel "ferske" fluefiskere i elvene våre, som har startet rett på fluefiske (ikke gått veien om mark og sluk først, som var mere vanlig før) For en del av disse er nok beklagelivis fluefiske etter laks synonymt med klump og spey. Synes det kan bli litt utstyrshysteri og mere fokus på kasting enn på fisking. Har 15 foter selv også til junibruk, men foretrekker helsnøre, gir jo mye bedre kontroll med utfiskinga av kastet også (mending og styring av flua) Klumpfiske blir for meg litt slukfiske med fluestang: Måking av flua så langt ut i elva man kommer, og der lever den helt sitt eget liv, til det er dags for å trekke inn og pælme ut på nytt. Kjedelig fiske i mine øyne, men hver sin smak.

Når det gjelder laks og båt, så kan jeg skrive under på at laksen ikke er redd båten. Er så heldig å kunne bedrive harling på valdet vårt i Gaula, og fisker ofte med bare 6-8m tøm bak båten der hvor forholdene tilsier det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne sammenhengen fisker jo jeg i ei småelv, tatt i betraktning de elvene som nevnes. Går stort sett hele tiden med enhåndsen og de gangene jeg bruker overhåndskast tror jeg du kan telle på ei hånd. Jeg føler både at kontrollen og følelsen for hva en holder på med blir bedre med snake, spey, underhånds eller hva en nå velger å kalle det. Synes nå heller ikke at dette støyer noe særlig mer enn hva jeg opplever å se medfiskere på elva gjøre når de velger overhåndskast. Jeg bruker stort sett flyt- klump med evt. intermediate tip. Opplever vel også for min del at disse kastene til tider er mye enklere og praktiske å utføre enn hva overhåndskasting ville ha vært for meg- mye mer allsidig, tatt i betraktning av vind, bakgrunn, utvading, etc.. En smakssag til syende og sist vel dette her. Men nå er jo ikke jeg heller en av de utlærte da. Synes jeg tilegner meg noe nytt javnt og trrutt, heldivis:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.