Gå til innhold
Fiskersiden

Stam midtvinters


SMS
 Share

Recommended Posts

Har sett på Avkrokens liste over 50 største stam, og ser at kun en av de er tatt midtvinters, Aundun Skjølbergs etter hvert omdiskuterte fisk på 3200 g fra Glomma. Er dette bare fordi det er mye vanskeligere å få stam midtvinters, eller er det fordi specimenfolket har prioritert andre arter enn stam i desember og januar?

Kunne tenke meg å prøve å meite etter stam i romjula og tidlig i januar hvis det er isfritt i områder av Drammenselva eller Vestfossenelva. Lurer i den anledning på om noen har forsøkt seg på stam midtvinters? Ser for meg reke, maggot og pølse som gode agn, innbiller meg at det rent teknisk er vanskeligere å fiske med brød og mais hvis det er kuldegrader? Erfaringer?

Vil tippe at ikke-glidende bunnmeite med litt mindre agn enn man hadde valgt om sommeren, i de lyse timene av døgnet, er et godt utgangspunkt?

Gi meg flere tips hvis dere har tror på at det kan være mulig å få stam > 2 kg i romjula, eller redd meg fra kalde, fiskeløse turer hvis dette er forsøkt helt uten hell tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune Johansen skriver i meiteboka si at stammen som regel står betydelig dypere enn ellers om vinteren, på steder med svakere strøm, og at den ikke rører mye på seg (temmelig passiv). Så det blir nok ikke lett. Men når du var så heldig med småkveitefisket ditt, så går vel også dette bra.

Det at fisken står vesentlig dypere.... Da lurer jeg på hvor den stammen som holder til i Vestfossenelva gjør av seg. Er vel ikke noen skikkelig dype steder der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiske etter stam er fullt mulig hele året. Som det meste av annen karpefisk er også stam følsom for negativ temperaturendring. Dvs dersom temeperaturen i vannet er på nedadgående så blir gjerne fisken mindre aktiv. Så snart den har stabilisert seg synes det som om stamen tilpasser seg og starter med spisingen igjen. Når det er kaldt i vannet er fiskens aktivitetsnivå selvsagt lavere enn på sommeren. Den står gjerne i ro i områder med mindre strøm eller nede på bunnen i le av strømmen. Foring må gjøres sparsomt og "mashed bread" eller mosa brød på Norsk er topp vinterfor.Jeg har veldig bra erfaring med å bruke loffskorpe eller balansert loffskorpe som agn når det er klart i vannet. Er det mere grumsete bruker jeg gjerne en løkpølsebit eller bogskinke. Ost blir hønnhardt på vintern men kan benyttes på hårrigg. Drammenselva ved Drammen camping er en mulig plass nå som det er fredningstid lenger opp. Likeledes burde glomma ved sarpsborg eller Greåkerelva være åpne og mulige plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av syver

Drammenselva ved Drammen camping er en mulig plass nå som det er fredningstid lenger opp.

Vil tro at Drammenselva er mer aktuell enn Vestfossenelva midtvinters ut fra dybde og strømforhold? Øvre Sund (Pølsesvingen og Gropa er lokale navn, rett nedenfor Strømsgodset Kirke) har gitt endel stam på høsten tidligere, men dette har vært i strømrike områder. Hvis man kan skal tenke som en stam så er vel kanskje dypere områder med rolig strøm mer å satse på om vinteren.

Kom forresten på at jeg jo vet om et spillvannsutslipp, og hvis vannet her er varmere enn i resten av elva burde det vel være verdt et forsøk? Takker for tips hittil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meitet faktisk litt stam på vinteren sånn omtrent på tiden for nevnte innlegg i Norsk Meite[ :P ] Det trenger på ingen måte å være åpent vann. Vell så morro etter min mening å fiske fra isen med ismeitestenger. Så vidt jeg husker brukte vi faktisk mais som agn (2-3 korn). På sommeren vil mais sørge for litt for mange napp fra vederbuk, men dette er ikke noe problem på vinteren. Nappene varierte mellom de veldig forsiktige og til mer kraftige napp som stamen typisk lager om sommeren. Tror personlig ikke at en hel skrellet reke vil være noe for stort agn på vinteren. Når det gjelder dette med at stammen trekker på dypere vann..., dette merket i hvert fall ikke vi noe til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.