Gå til innhold
Fiskersiden

Derfor har det vært stille en stund...


Perca
 Share

Recommended Posts

Hei, hei alle sammen. Livet er herlig, dere... :)

Jeg får vel komme med en forklaring på hvorfor det har vært stille fra meg siden august. Jaktsesong..! Og da må jeg innrømme at fiske kommer litt i skyggen av min andre lidenskap, nemlig jakt. Men jeg kan jo komme med en rapport om jaktsesongen 2007 så langt. Den har inneholdt mye, både dramatiske episoder og mindre dramatiske episoder. Og om du gidder å lese videre så vær forberedt på blodige bilder og ikke fullt så blodige bilder. Jeg skal forsøke på å ta det kronologisk...

Altså... Det startet med bukkejakt 10.august. Fruen og jeg hadde besøk av våre Tyske venner på vår lille eiendom på Sørlandet og der ble det full klaff. Jeg var guide og de fikk begge skutt hver sin bukk. Ingen var spesielt store, men bukk er bukk. Og dette resulterte i at vi ble invitert på en ukes jakt i den tyske statsskogen hvor vår venn er sjef for tømmer og jaktavdelingen.

bettinam.bukken.jpg

Her er Bettina med sin første norske råbukk.

arnem.bukken.jpg

Og her er Arne med sin første norske råbukk.

Og så begynte duejakta. Motorn`s svigerfar eier en gård i Enebakk og på naboeiendommen så var det sådd erter. For å gjøre en lang historie kort så var det noe helt perverst mye duer der! Motorn og jeg skøyt flere hundre duer i løpet av noen høstuker. Så nå må familiene våre spise duer til middag en gang i uka helt fram til neste sommer... :D Jeg må legge til at Motor`n skøyt absolutt flest duer! Han er en jævel med hagla den gutten...

Og så var det trening av bikjene. "Lille" Fritjof og gamlemor Petra fikk mange turer i Østmarka hvor vi hadde los på elg og litt annet...

grevlinglos9.jpg

Her har Fritjof los på`n Grimbart. :D Etter drøye 2 timers los på denne grevlingen så måtte jeg sette bånd på`n Fritjof for å få han med videre.

Og så begynte høytiden for oss. Elgjakta! Vi hadde flere fine loser, men været var ikke på vår side. Pent og klart vær er ikke drømmeføret for elgjegere, ihvertfall ikke for den som går med hundene. Men postjegerne fikk det desto mer morsomt, for elgen løp rett i fanget på dem.

fritjofmelg.jpg

Her er Fritjof på sitt første elgfall. Det var litt skummelt i begynnelsen, men det gikk fort over. Etter å ha håndtert elgen i en halvtime så bestemte han seg for at den elgen var hans og bare hans... Vel, jeg fikk fortalt han på en pedagogisk riktig måte at den elgen faktisk tilhørte oss menneskene. Skjønner..?

fritjofpaa.elgjakt.jpg

Her har vi en hvil i det flotte været. Fritjof hadde ikke ro i sjela til å sitte stille så lenge om gangen, men det hjalp når han ble sliten.

Og så slo været om! Og dermed så fikk vi noen fine ståloser. Den ene dagen så kom Fritjof fram til postene med 3 elg, men ingen fikk skutt noe. Og senere på dagen så kom Fritjof og Petra sammen og fant en elg. Den losen dro rett inn på naboterrenget og så ut av hørehold. Jeg satt ute til det ble mørkt uten å høre eller se noen bikjer. Til slutt så måtte jeg tilbake til hytta for jeg hadde gått tom for mat og med min sykdom så er ikke det å anbefalle. Når klokka har passert 8 om kvelden med god margin så hører vi noe som skraper på døra og det var begge bikjene som kom tilbake! Gjett om jeg ble glad, det er ikke bare morsomt med 2 bikjer på avveie i et terreng hvor det finnes ulv. Over 8 timer hadde gått siden de dro avgårde med elgen og gjett om de var slitne!

sliten-fritjof.jpg

Fritjof-og-Petra.jpg

Begge to hoppet rett opp i senga til jaktkompisen og de var så blaute som bare elghunder kan bli! Og vi hadde ikke hjerte til å jage de ut av senga så kompisen måtte ta en annen seng som ikke var våt. :)

Og så byttet vi jaktterreng. Nå skulle elgen i Østmarka leve utrygt en periode. Første dagen så hadde vi et par ståloser, men vi fikk ikke skutt for noen av bikjene. Men plutselig så smeller det 4 skudd! En jaktkompis fikk plutselig besøk av en liten elgokse på post som han forsøkte å skyte. Han meldte at han nok hadde bommet for han hadde ikke sett noen skuddreaksjon på elgen. Akkurat da så hadde Petra los på en annen elg, men jeg fikk plystret henne inn og satte på henne båndet for å gå og sjekke den påskutte elgen. Petra en nemlig veldig sikker på ettersøk og vi har ennå ikke mistet en elg som har vært påskutt når vi har brukt henne. Før jeg kommer fram på skuddplassen så ser jeg på Petra at hun lukter elgen og jeg lar henne føre meg fram mot den plassen hun vil og det var ikke dumt! Der ligger elgen stein død! Og så får både Fritjof og Petra herje med den døde elgen som belønning.

fritjofpetramelg.jpg

De var venner på fallet en liten stund, men så barka de i hop! Jeg måtte tjore de i hver sin ende av elgen så de ikke skulle drepe hverandre. Typisk elghunder... :)

Og så skulle vi en tur til Sørlandet for å jakte elg. Første dagen så hadde vi stålos i over 5 timer, men det var selvfølgelig på et dyr vi ikke skulle skyte. Vi fikk skutt 3 elg denne dagen, men ingen for bikjene. Og et par dager etter så fikk jeg en fin stålos med Petra hvor jeg fikk lurt meg innpå og der sto hun med en fin okse, ku og kalv. Oksen fikk et skudd på 25 meters hold og gikk rett i bakken.

percamelgokse.jpg

8 takker på geviret og en slaktevekt på 245 kg. Til å være i dette området så var det en stor elgokse, faktisk den største vi har skutt der på mange år.

Og så skulle Fruen og jeg på jakt i Tyskland.

hubertus.jpg

Vi var invitert på Hubertusjakt. Dette er en drivjakt hvor man ærer jaktens skyttshelgen St.Hubertus. Vi kom ned på en torsdag og vi skulle sitte i hochsits morgen og kveld på torsdag og fredag før den endelige Hubertusjakta. Første kvelden så ser vi en masse rådyr, men vi lot være å skyte for ikke å skremme hjorten som vi helst skulle skyte. Når hjorten endelig viste seg torsdags kvelden så var det så mørkt at det var uforsvarlig å skyte, og det med de beste kikkertsiktene som er å få tak i. Denne gangen så skulle vi bo i jakthytta til vår venn. En trivellig hytte midt i et skogholt.

jakthytteityskland.jpg

Vi installerte oss i hytta og tok et par pils og en ørliten skarp en eller to... :D Det var kaldt i hytta så vi fyrte opp en gassovn som er der. Ved 12 tiden så la vi oss for og sove og det var nesten det siste vi gjorde her i livet!

gassovn.jpg

Utluftingen på denne gassovnen hadde nemlig tettet seg og der lå vi med vinduer og dører lukket og pustet inn CO-gass! Heldigvis så hadde jeg stilt vekkeklokka på ringing kl 06.00 for vi skulle jo ut og jakte på morrakvisten. Men det ble det ikke noe av! For vi våknet med verdens jævligste hodepine, Fruen spøy og kompisen svimte av 4 ganger! Han var besvimt i over 5 minutter den ene gangen og pisset på seg. Vi fikk satt opp dører og vinduer og jeg dro for å ringe etter lege. Vi ble sendt rett på sykehus hvor vi ble behandlet med oksygen. Vi fikk over 5 kubikkmeter med oksygen hver oss før vi slapp ut fra sykehuset! Under så kan dere lese hva sykehuset skrev...

sykehus1.jpg

sykehus2.jpg

sykehus3.jpg

Så nære døden tror jeg aldri at jeg har vært noen gang! CO forgiftning er nemlig ikke å spøke med.

Men dagen etter var jeg på jakt igjen. :) Og etter 1 time på post så kommer det en gruppe på 6 hjort løpende i en forferdelig fart. Jeg har trent masse på å skyte på bevegelig mål og nå fikk jeg igjen for det. Ett skudd og en hjort løper 50 meter og velter død overende.

percashjortehind.jpg

En 1 1/2 år gammel hjortehind. Og jeg er blid som bare det! Og etterpå så ble det en "liten" fest... Det må vel være tillatt å feire at man fortsatt lever og at St. Hubertus har vært gavmild mot meg?

Dagen etter så hadde vi en treg start. Det vil si at vi jaktet ikke før på kvelden. Etter en snau time på post så får jeg en sms fra Fruen: Kan vi skyte spissbukk? Jeg svarer at det kan vi dersom den ikke er for stor. Jeg sitter og venter på å høre smellet fra Fruens rifle, men ingen ting skjer. Jeg sender henne en ny sms og spør om hun ikke ser noen dyr. Hun svarer at joda, hun ser en spissbukk, men holdet er litt langt. 15 minutter etter så smeller det! Jeg skvetter og venter på melding fra Fruen om resultatet. Og så kjenner jeg vibrasjonen fra mobilen, en sms fra Fruen! JIPPI, JEG HAR SKUTT EN BUKK! Jeg sender en melding med grattis og at jeg kommer nå med en gang.

fruenmhjort.jpg

Når jeg kommer fram så treffer jeg Fruen stolt og blid. En stor og fin spissbukk hadde falt i skuddet. Vi fikk lempa bukken inn i en bil og så var det slakting. Og siden Fruen hadde skutt så måtte hun også slakte. Når jeg så hvor elegant hun skar "stellet" av bukken så ble jeg litt bekymret... Jeg tror jeg bør oppføre meg pent! :wub:

fruenslakter.jpg

Her blir Fruen assistert av ettersøkshunden Flint, en artig skrue av en strihåret dachs.

Og på de hjortene vi skøyt så myldret det av hjortelusfluer! Det var garantert flere tusen på hvert dyr. Skikkelig motbydelige greier.

hjortelusflue.jpg

Slik ser den ut når den har kastet vingene og bosatt seg på hjorten.

Ja, dette er altså hvorfor jeg ikke har lagt inn noen rapport på en stund. Og jakta er ennå ikke over, men jeg skal love å komme med en rapport så snart jeg rekker en fisketur.

Jakta var ikke slutt! :)

Vi hadde igjen litt elg i Femundsmarka og jeg måtte jo selvfølgelig gjøre et forsøk. Elgjakta slutter 14/11 og dette var siste helg som det kunne jaktes. IT-sjefen (yngste sønnen min) og jeg sto opp kl 03.00 på natta for å komme opp til terrenget på morrakvisten fredag 9/11. Metereologene hadde meldt litt snø og laber bris og det måtte jo være bra jaktvær... Men metereologene bommet "litt"! Det snødde som ville helvete og bilen holdt på å blåse av veien langs Engern i Engerdal. Men vi kom da fram til slutt bare for å oppdage at det hadde kommet 20-30 cm snø i løpet av natta og skogsveiene var selvfølgelig ubrøytet. Og det var jo flott når man har kjøpt seg en bil som er bygd for tyske autobahn...

Etter litt om og men så fant jeg ut at vi skulle gjøre et forsøk i den delen av jaktterrenget som ligger nærmest brøytet vei og der er det ikke mer en en drøy kilometer å vasse i nysnøen før vi er på lovlig grunn. Som sagt så gjort. Jeg skulle bruke ullhaugen som bandhund mens IT-sjefen skulle poste. IT-sjefen hadde kjøpt seg nytt kamera og er ansvarlig for de bildene som følger.

På vei til post så var det ikke et eneste elgspor å se, men derimot så kom det 2 kongeørn seilende i den sterke vinden.

orn-1.jpg

Og for å vise hvor lekkert været var så legger jeg ut et bilde som kanskje viser hvor ille det var.

jordesno-1.jpg

Når det blåser som dette så er det ikke bare moro å sitte på post!

20071109_0455.jpg

Mens IT-sjefen går på post så begynner ullhaugen å være noe i lufta. Siden ingen av oss hadde sett noe spor så lurte jeg på om det var noe fuggel hun lukta, men der tok jeg feil! Da IT-sjefen meldte at han hadde kommet på post så begynte jeg og Petra og bevege oss. Petra ville absolutt gå mot der hvor IT-sjefen hadde gått og jeg fulge etter. Etter bare noen få hundre meter så får jeg se en elg! Petra setter seg ned og jeg sikter på dyret som jeg ikke så hodet på og jeg turte ikke å skyte da vi ikke hadde voksen ku på kvota. Like etter så gikk elgen fram et par meter og jeg bannet inni meg, det var selvfølgelig ei ku. Mens jeg sikter på denne så kommer det en elg til inn i synsfeltet! Dæven... Dette dyret er av rette sorten! Men den beveger seg slik at det er umulig å få inn et bra skudd og vips så er de vekk begge to. Petra sitter og skjelver av spenning og synes nok at jeg er en kjempetufs som ikke slipper henne, men elgen her vil ikke stå for bikkjene så hun må pent gå i band. Vi fortsetter å spore og så får vi øye på begge elgene både Petra og jeg. Petra setter seg ned og skjelver og jeg forsøker å få elgen i siktet. Plutselig så får jeg fri sikt til elgen og slipper skuddet. Jeg ser at elgen er truffet og den vimer litt fram og tilbake, jeg skyter et skudd til mot nakken på elgen, men bommer og så et nytt skudd som jeg vet treffer. Elgen svimer rundt litt til og så faller den stein død. JOHOO! Jeg var lykkelig og roste ullhaugen og klappet henne og så gikk vi fram til elgen. Det var en 1 1/2 årig okse.

20071109_0524.jpg

En liten tass med knøttsmå gevir, ca 3,5 cm på ene siden og ca 7 cm på andre siden.

20071109_0550.jpg

Hun var fornøyd Petra også.

Og så måtte vi ta ut av elgen før vi måtte kjøre til Drevsjø for å leie en elgtrekker. Vi orket ikke å bære eller dra denne ut til bilen i denne snøen. Det var tungt nok å gå uten noe ekstra å bære på.

20071109_0645.jpg

Det var litt av en jobb å få elgen ut til bilen! Elgtrekkern velta, og den satte seg fast og det dryss snø ned i hodet på meg og over elgen...

20071109_0641.jpg

Og etter masse kaving og stygge ord så nærmet vi oss bilen...

20071109_0660.jpg

Og det begynte og mørkne... Men endelig

20071109_0683.jpg

så kunne vi kjøre trekkern med elgen inn i hengeren. Gjett om vi var slitne! Men vi var selvfølgelig også fornøyde. Vi dro til Fjellstyret og flådde elgen, veide den og kjørte rett hjem! Klokken var 23.15 da jeg bar elgen inn i garasjen hjemme for modning. Da hadde jeg kjørt 760 km denne dagen! Beheøver jeg å fortelle at pilsen smakte fortreffelig da..? :blush:

Ja, ja... Så var elgjakta slutt for i år! Men det er jo fortsatt mulig å bli med på litt harajakt og så skal jeg jo en tur til på jakt i Tyskland før jul. Og så, ja så blir det sikkert litt fisking!

20071109_0633-Edit.jpg

Endret av Perca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var egentlig dritt lei alt som het elgjakt for iår,men etter å ha lest rapporten og sett på bildene tror jeg at jeg klemmer til med en ny helg <_<

Morro at valpen din ser ut til å bli jeger ,men 8 timer a gitt :o .Tror jeg holder meg til jæmthund en stund til :D

Grattis til fruen og med fin bukk . Ekstra godt at kullosen ikke la dere til hvile for godt.FLAKS,heter det vel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt som du driver på :o .Hvor mange terreng disponerer du egentlig.?

Uttellingen ser jo ut til å være på topp ,så grattis med nok en vellykket tur med flotte bilder.

Vinterjakt har jeg heldigvis sluppet i år .Slitsomme greier om man er så uheldig å få noe :)

Jeg måtte ut å prøve meg en tur jeg og på lørdag. Alene i skogen sammen med hunden er livet.

Man slipper forstyrrende elementer som jaktsjefer og andre postkarer,og kan drive på akkurat etter eget hode.

Jeg hadde forøvrig to flotte loser som gikk i over 2 timer begge to.

Kalv var det med begge gangene, men det ville seg ikke.Var innpå flere ganger men jeg fikk ikke kommet meg i posisjon til et rent skudd.

Men en fin avslutning på jakten var det.Eller ikke? .3 dager igjen så man vet aldrig hva som kan skje.Kanskje en liten tur til.Hehe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, så... Ikke for mye skryt nå! Jeg kan jo bli innbilsk... :blush:

Men takk for mange hyggelige kommentarer. Og ja, den runden med gass satte en "liten" støkk i oss. Plutselig så skjønte vi at livet ikke er noen selvfølgelighet! Heldigvis så har vi ikke fått noen men av den CO-forgiftningen, det var jo ingen vitale deler som ble utsatt for litt påvirkning, bare hjernen..! :)

Ellers så kan jeg fortelle at jeg er med på 3 elgjaktlag. Og hvordan har jeg tid til så mye jakt? Jo, det er enkelt fortalt, jeg tar ut bare 2 uker ferie om sommeren og resten blir benyttet til elgjakt. Og da er det er jo greit å ha ei kjærring som deler denne hobbyen...

Ellers så håper jeg at IT-sjefen vil benytte seg av det nye fotoapparatet og legge inn noen rapporter og bilder her på FS. Og for å vise dere hvilken eminent fotograf han er med øye for detaljene i naturen så skal jeg legge ut et bilde til som han har tatt... :D

20071109_0597.jpg

B):wub::)

Og du los, kan du tenke deg noe mer spennende en å smyge på en stålos? Jeg ville som sagt ikke slippe ullhaugen på fredag da elgen har vondt for å stå for hund i dette området og å sitte i dette været og vente i timesvis på bikja så jeg ganske mørkt på. Hun er nå i absolutt topptrim og slipper ikke taket i elgen de første timene... Jeg skulle gjerne ha benyttet de siste dagene av elgjakta, men så er det noe som heter jobb... Vi har en elg igjen på kvota og den skulle jeg gjerne ha forsøkt meg på. Men, men, den tar vi til neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg jakter i kjerneområde for ulv så må jeg si at jeg blir mer og mer nervøs hver gang det blir los.

Jeg bare venter på at det skal skje noe med hunden.

Nå kan sikkert noen lure på hvorfor man slipper hund i sånne områder,og det med rette.

Det er vel noe som heter at man lærer av sine feil og sålangt har det jo gått bra. :)

Her er forøvrig jeg og yngstesønnen min og rydder litt i skogen før årets jakt.

38143_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

De av dere som har frekventert forumet de siste dager skjønner at jeg nå har avsluttet jakta for i år. Og så tenkte jeg at jeg skulle vise noen bilder fra og skrive litt om årets siste jakt.

Torsdag 29. november så dro Fruen, IT-sjefen, en kompis og jeg på en jakttur til Tyskland (igjen... :P ). Vi var invitert til et område i Niedersachsen hvor det er relativt godt med vilt. Vi skulle denne gangen være med på 3 store drivjakter etter hjort, villsvin, rådyr og rev.

Men først så skulle vi ta en økt på fredagen med posteringsjakt etter de samme viltartene. Morgenøkta ga ingen dyr, det var sterk vind og regn noe som gjør at dyrene holder seg stort sett i ro. Om kvelden så sa jaktverten vår at det egentlig ikke var noen vits i å sitte på post da han så muligheten for å få dyr på post før det ble kølmørkt var forsvinnende liten. Da sa jeg at om vi sitter inne og drikker øl så får vi ihvertfall ikke se noen dyr! Han var ikke uenig i det utsagnet og dermed så tok vi en kveldsøkt også. Etter å ha sittet i en hochsits i en snau time så dukker det forsyne meg opp en spissbukk av hjort på 70 meters hold foran meg! Dette var et dyr som jeg hadde lov til å skyte, jeg løfter opp rifla, sikter og napper av skuddet! :) Hjorten skvetter til og forsvinner ut av syne for meg. Jeg sitter og banner inni meg da spissbukken plutselig kommer løpende foran meg på ca 50 meter. Jeg har trent en masse på bevegelig viltmål i år så jeg sikter, svinger gjennom dyret med siktet og trekker av. Bukken tegner bra i skuddet, løper 20-30 meter og velter død overende.

J01.jpg

Et perfekt skudd i lungeregionen avslutter hjortens liv. Det første skuddet var som jeg regnet med en helbom. På grunn av mye nedbør så måtte vi dra hjorten ganske langt for å få den fram til bilen da det var voldsomt vått i terrenget. En knallstart på jakta var det. De andre tre så ingen dyr i det hele tatt.

LØRDAG 30. november. DRIVJAKT!

Vi møttes kl 09.00 og alle som skulle vær med på jakta, både drivere, hundefolk og skyttere ble opplyst om reglene for dagens jakt og hva som kunne skytes. Terrenget som skulle jages av var på rundt 6000 dekar og vi var 60 (!) skyttere. Jeg hadde med sønnen til sjefen for jakta i dette området på post. Han er 9 år, heter Lasse og hadde aldri vært med på post under en slik drivjakt tidligere. Gjett om han var spent! Vi hadde ikke vært på post i mer en snaue 20 minutter så kommer det 5 villsvin løpende. Og dæven hvor fort de løper! Holdet er ca 50 meter, jeg sikter, svinger gjennom målet og trekker av. Jeg ser at jeg treffer. Jeg lader om så hurtig jeg bare kan og i det jeg får villsvinet i siktet igjen så faller den overende. Lasse roper JIPPI, ein frischling! Per, es ist tot!!! :D Joda grisen var død og jeg var nok like glad som Lasse selv om jeg ikke brølte ut i glede. 10 minutter senere så ser vi at det kommer et villsvin til. Dette er et litt større svin og det kommer alene, jeg bestemmer meg for å skyte. Holdet er noe over 70 meter, men jeg vurderer situasjonen slik at jeg skal kunne treffe dyret selv om det har bra fart. Jeg lar skuddet gå og mener at jeg traff brukbart, men dyret forsvinner inn i skogen og ut av syne for meg. Lasse klarer bare ikke å holde munn, dette har vært så spennende så kjeften hans går som en lerkevinge. Denne grisen var en såkalt uberlaufer, altså en gris på 1 - 1 1/2 år. En time senere så kommer det ytterlig et villsvin, det er en knøttliten unge (frischling). Den oppdager meg samtidig med at jeg oppdager den og den tverrvender og sprinter avgårde. Jeg får den i sikte, skyter og den faller rett ned i skuddet. Like etter så kommer driverne fram til posten vår og forteller at de har funnet den andre grisen jeg skøyt på. Den lå død under 100 meter inn i skogen.

J07.jpg

Her er Lasse og jeg med to av de tre villsvinene jeg skøyt på denne jakta. Jeg fikk masse gratulasjoner av de Tyske jegerne, 3 villsvin på 3 skudd var visst ikke helt dagligdags på slike drivjakter. Kompisen fra Sørlandet hadde også tur med jakta denne dagen. Han skøyt 1 hjort, 2 villsvin og 1 rev. IT-sjefen og Fruen skøyt ingen.

J02.jpg

Her er dagens jaktresultat. Det ble skutt 54 vilt i alt på 3 timer av 60 jegere.

SØNDAG

Hviledag... Det ble en forsiktig feiring av jakta i går kveld og været var på nytt bedritent. Kuling og regn. Vi dro til en stor (Europas største!) messe i Hannover som heter Pferd & Jagd, på norsk hest og jakt, og den var DIIIGER! Det var også masse fiskeutstyr der, men jeg dro uten å ha kjøpt annet enn et par pils på restauranten... :blush:

MANDAG

Fortsatt drittvær! Vi forsøkte oss på morgen og kveldspostering uten at noen av oss så noe vilt.

TIRSDAG

I dag skulle vi på drivjakt igjen! Været var blitt bra, men det var ufyselig vått i terrenget. Vi skulle jage av ca 4300 dekar og vi var 54 skyttere og masse drivere med jaktbikjer. I dag hadde vi kun lov til å skyte rådyr hunndyr og kalv, villsvin og rev. Typisk..! Gjett hva som kom til meg? Jo nemlig...

J10.jpg

HJORT! Ikke bare en, men mange. I denne flokken var det 11 individer. Kanskje bra at jeg ikke hadde lov til å skyte hjort... Legg merke til bilen bak hjorten. Den er min!

J06.jpg

Her er en flokk med dåhjort...

J05.jpg

En dåhjort kalv i fin fart. Denne er ikke lett å skyte når den kommer som dette. Legg også merke til hodet til en annen dåhjort bak rompa på kalven.

Og når man sitter slik på post så får man se mange slags dyr og fugler. Jeg så flere slike også.

J03.jpg

Hønsehauk! Dette er et voksent individ, det ser en av tverrstripene på brystkassa.

Men det var ikke bare dyr som jeg ikke kunne skyte som dukket opp! Plutselig så kommer det 2 villsvin. Jeg rekker å skyte på det ene som løper ca 30 meter før den velter død overende. Samtidig så kommer et rådyr løpende, det er støkket av skuddet, men aner tydeligvis ikke hvor faren er! Det stiller seg opp på 40 meters hold og det var ikke veldig lurt... Et skudd og rådyrgeita falt rett ned død. Da kommer en villsvin unge løpende! Jeg er nok ganske mentalt utladet, jeg sikter og skyter omtrent 1 meter over grisen! Helbom!

Jeg har hørt noen skudd fra den plassen hvor IT-sjefen sitter og er veldig spent på hva han har skutt på. Og mens jeg sitter og funderer på dette så kommer det rolig gående en hjort til!

J11.jpg

Hva tenker hjorten her..? Å hjelpe meg! Er ikke det bilen til han dærre Perca..? Kanskje han er i nærheten.

Best å stikke av!

J12.jpg

:D

Når jakta er slutt så viser det seg at IT-sjefen har skutt 2 villsvin og 1 rådyr! Gutten får masse gratulasjoner og når Tyskerne får høre at han aldri før i sitt liv har skutt villsvin så blir ikke gratulasjonene færre. Jeg har desverre ingen bilder av guttungen med jaktbyttet, men jeg tror Fruen har noen. Fruen skøyt forøvrig ingen dyr i dag heller, men kompisen skøyt 2 villsvin og 1 rådyr.

ONSDAG

Siste jaktdag og en ny drivjakt. Vi skulle jage av omtrent 8000 dekar og vi var 50 skyttere og en haug med drivere og bikjer. I dag hadde vi lov til å skyte hjort, rådyr, villsvin og rev. Og da kan du jo selv tenke deg hvor mange hjort jeg så... Nemlig ingen!

Etter å ha sittet på post i en drøy halvtime så kommer en gruppe på 4 villsvin løpende og jeg skyter på en av ungene som slår kolbøtte i skuddet og er død umiddelbart. Og det er det som skjer denne dagen for mitt vedkommende. IT-sjefen får sjangs på et villsvin, men bommer. Fruen ser noen villsvin, men på altfor langt hold. Kompisen fra Sørlandet får et villsvin på post som han skyter. En stor uberlaufer.

Vi 3 nordmennene som har skutt har tilsammen skutt 18 stk vilt, 17 på drivjakt og en på posteringsjakt. På de 3 drivjaktene vi har deltatt på har det vært tilsammen 164 skyttere og blitt skutt 134 stk vilt. Det vil si under et dyr pr mann i gjennomsnitt. Så når vi 3 nordmennene da har skutt 17 stk vilt så ligger vi ganske langt over gjennomsnittet når det gjelder felt vilt.

Og så var jakta slutt for i år! Litt vemodig, men samtidig også godt. Det har vært en sesong med mye jakt, både på småvilt og storvilt. Brukbart resultat synes jeg også at det har blitt og sist, men ikke minst så har gamlebikja, Petra fungert meget bra og valpen hennes, Fritjof har hatt flere loser på elg i høst og han virker veldig lovende.

Så nå alle ville dyr, nå kan dere slappe av til neste høst. Nå skal jeg bare fore dere med god mat og ta bilder av dere. :)

J04.jpg

Endret av Perca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.