Gå til innhold
Fiskersiden

Lake i Trondheimsområdet


johansen
 Share

Recommended Posts

Skal du ha lake så dra på oversiden av Fjeremsfossen i nidelva.

Om du ikke vet hvor det er så er det såre enkelt.

Fra byen kjører du over sandmoen og mot klæbu. Svin av mot skilt til klæbu og sving igjen første venstre, ved tanem sag. da er neste stopp fjæremsfossen.

På øversiden her er det stille vann, mudder og perfekt lake fiske.

Jeg oppdaget dette ved ett uhell selv, da jeg meitet etter ørret og skumringen kom så beit laka på alle stengene, den var veldig villig her, men ikke noe size på de da. Opp mot 3hg vil jeg anslå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selbusjøen, og da også nidelva. Imellom fossene skal det visst være en del av de også, noe jeg selv har tenkt å prøve snart. Det er vel snakk om at laka har kommet over fra selbusjøen og til jonsvatnet gjennom "tunnellen", men dette er det vel ikke bare jeg som betviler. OM det finnes lake der er det nok ikke store bestanden. Om man utvider trondheimsområdet litt så finnes det visst mye lake i snåsavatnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok to laker ved steinbrua mellom Risvollan og Klæbu (tillerbrua?) for 8 år siden de var ca. 3.5 og 4kg..

Midt på natta,seinhøstes, under brua med glidesøkke, ei stang med stormark og ei stang med brisling/småsild...

Syntes den gangen at dette ikke var noe å rope hurra over, i ettertid har jeg forstått at jeg nok har vært heldig.

Edit: Fant fotoalbumet fra turen og beklager at jeg ikke husket riktig. Fiskene ble tatt 27.07.1992 og var på 3,0 og 3,5 kg(66cm.)

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen erfaringer med lakefiske i Trondheimsområdet?

Må ha noe å bruke de lange kveldene med drittvær på :)

Selbusjøen har veldig mye lake, men dessverre har denne blitt småvokst med årene. For ti år tilbake var det vanlig med lake opp til fem kilo, men disse er det langt i mellom nå.

Kan likevel anbefale områdene like etter at du kommer til Selbu via RV 705. Tok selv et par laker på mellom ett og to kilo på isen i fjor, så det finnes fortsatt fisk av litt størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange gode svar. Må nok sjekke ut de øvre delene av Nidelva litt nærmere. Snoka litt rundt på google world og fant en del plasser som så lovende ut. Selbusjøen virka jo lovende ut, men venter nok til isen kommer med å prøve meg der. Litt lettere finne lakan i fra isen i så store sjøer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lake i nidelva er egentlig ganske enkelt.

Der det er stille vann er det lake.

Jeg er fra tiller og når vi var små sykklet vi ned til nidelva bak tiller kirke.

Vi fisket etter ørretten fra øvre leirfoss og opp til tillerbrua.

Der det var stille vann fisket vi nesten aldri og det er det mye av oppigjennom på det strekket, også mellom fossene.

Grunnen til at vi ikke fisket der var laken, var en ekkel fisk og vi fikk mye av den, var kjipt å dra opp lake etter lake som stjal marken vår :lol:

Tar du en titt på google earth finner du de fine plassene i elva etter lake.

Men lake på 3-5kg som nevnt her tror jeg er skjelden vare i elva, jeg har fisket i den i 15år og ikke fått lake større en ca 500g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså det breiaste punktet av elva mellom fossane? Fiska du frå vegsida eller den andre sida?

Vi fiska fra veisida. Det var også en bra ørretplass før. Det er tatt en god del store fisker her. Jeg har ikke fiska der på endel år nå, ørretfisket i denne delen av elva er mye ødelagt av oterfiske fra båt, men jeg tenkte at det kunne kanskje være interessant med en slik plass i nærheten av byen for et par kveldstimer.

Skitt fiske

Mvh

Cannonbang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Skal du ha lake så dra på oversiden av Fjeremsfossen i nidelva.

Om du ikke vet hvor det er så er det såre enkelt.

Fra byen kjører du over sandmoen og mot klæbu. Svin av mot skilt til klæbu og sving igjen første venstre, ved tanem sag. da er neste stopp fjæremsfossen.

På øversiden her er det stille vann, mudder og perfekt lake fiske.

Jeg oppdaget dette ved ett uhell selv, da jeg meitet etter ørret og skumringen kom så beit laka på alle stengene, den var veldig villig her, men ikke noe size på de da. Opp mot 3hg vil jeg anslå.

Testa dette, uten resultat. Var jo helt j*ævlig å komme fram der også - så det jeg lurer på er hvor du har stått og fisket?? Grunt og ekle bunnforhold der jeg var iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra parkeringsplassen ser du rett ned, retning svean. Odden der, er brukt til speider turer vistnok.

Om det var her du var så var det merkelig om du ikke fikk napp...

Det er fin sti helt ned og diger plass å stå på....

Så med utsagnet "helt jævlig å komme frem" er jeg litt i tvil om vi har truffet bullseye i veiforklaring og oppfatning av veiforklaring her :glare:

Iallefall er denne plassen ett mareritt å fiske på for oss som ikke vil ha lake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra parkeringsplassen ser du rett ned, retning svean. Odden der, er brukt til speider turer vistnok.

Om det var her du var så var det merkelig om du ikke fikk napp...

Det er fin sti helt ned og diger plass å stå på....

Så med utsagnet "helt jævlig å komme frem" er jeg litt i tvil om vi har truffet bullseye i veiforklaring og oppfatning av veiforklaring her :glare:

Iallefall er denne plassen ett mareritt å fiske på for oss som ikke vil ha lake.

ÆSJ! Kjørte til jeg kom ned til en port, parkerte bilen på stikkveien som gikk ned til høyre for denne. Tror også det var en bom der. Er dette stien du refererer til? Plassen du snakker om høres jo kjempe ut :) Mon tro om jeg må opp en tur igjen da!

Ajajaj, har akkurat sjekka bilder fra plassen og det ser ut til at jeg bomma med et par hundre meter mot fossen. Takk for oppklaringen, håper å kunne skrive en liten rapport etter jeg har vært der neste gang!

Endret av ChristerGj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Jonsvatnet finnes det nok ikke lake, ingenting som tyder på det ihvertfall. Øvre deler av Nidelva skal nok gi laker, selv om vi blanket mye etter den i fjorvinter.

i jonsvannet finnes det lake jo :) brodern har vel dratt to der,vet om flere som har fått og grutle så vel en når de var der oppe også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i jonsvannet finnes det lake jo :) brodern har vel dratt to der,vet om flere som har fått og grutle så vel en når de var der oppe også.

Hey! Dette er opplysingar som både NINA og Miljøenheten i Trondheim kommune er svært interessert i. Det betyr at lake kom seg gjennom tunnelen frå Selbusjøen den skjebnesvangre natta. Har du bilete av fangsten? Er du heilt sikker altså?

Det einaste kommunen veit, er at ein kar kanskje såg ei lake ein gong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey! Dette er opplysingar som både NINA og Miljøenheten i Trondheim kommune er svært interessert i. Det betyr at lake kom seg gjennom tunnelen frå Selbusjøen den skjebnesvangre natta. Har du bilete av fangsten? Er du heilt sikker altså?

Det einaste kommunen veit, er at ein kar kanskje såg ei lake ein gong.

tviler på at de har tatt bilde av de men kan jo selvfølgelig høre etter. cb og grutle kan vel bekrefte lake sist de var der,grutle så en iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Neh, laka har nok gått ut i fjorden for tida...

du mener i saltvann? da tviler jeg på, absolutt. helt motsatt, i østersjøen stiger lagen opp i elvene til å gyte. og det gjør dem nå eller snart. det er grunnen, hvorfor det er så vanskeligt nå å fiske lake. du må kjenne gyteplasser eller du får bare småfisk. det gjelder til tiden mellom jul og slutten av februar. før og etterpå finns det lake overalt, men i gytetiden får du store fisker bare, hvis du kjenner plassene. men da kan du får store mengder, fordi fisken fra et svært stor område samler seg på gyteplassene.

hvis du ikke har kunnskap om gyteplassene, så er det mye enklere å ta fisk i oktober/november eller mars/april.

at laken går fra ferskvann til saltvann for gyting har jeg aldri hørt om, og jeg tviler sterk på at dem gjør det i noen tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.