Gå til innhold
Fiskersiden

Laksesluker?


Aalerud
 Share

Recommended Posts

Kleppesluken er en annen klassiker, det samme Trønderskjea. Det kommer litt an på forhold og lokale greier, men da må nesten folk som fisker akkurat der du skal fiske svare. Tenker du mer allround, har du allerede fått noen gode svar....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du fiske i lakseelvene nordpå med sluk vil jeg anbefale deg å også ha med noen Toby og Salamander. Gjerne kobberfarvede.

Bruk gjerne de "tynne" variantene av Toby. (18 og 28 grammeren er lik lengde og form men 28 grammeren er litt tykkere - akkurat i grunne nordlandselver er det greit å bruke den tynneste) 12 grams Toby (av den tynne varianten) er veldig god, men ikke så lett å kaste ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Jeg bruker mest møresilda og Viking Herring i størrelse 28 gram. Jeg kom i en diskusjon med en lokal fisker, som mente det var forliten størrelse til laksen. Der jeg fisker i nordnorge er gjennomsnittet på laksen rundt 5 kg, er 28 gram forlite? Fisker dere etter laks på 5 kg pluss med sluker over 30-40 gram?

Fint om noen kunne gitt meg en tilbakemelding :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, størrelsen på sluken velger man mer utifra forholdene enn hvor stor laks man fisker etter. Selv har jeg tatt laks over 1o kilo på 12grams sluk, og jeg er ikke alene om det akkurat. Og jeg har også fått smålakser på 1,5-3 kilo på 60 grams stingsild (ja, den duger som laksesluk også) og 65 grams filur.

Men det er klart - fisker du i en elv hvor laksen jevnt over er under 2 kilo blir 40 grams skjesluker litt voldsomt og du vil nok under normale forhold få mer fisk på mindre og lettere sluker. I større elver må du gjerne bruke tyngre skyts for å komme ut og ned til laksen. Men selv i Alta er det tatt digre lakser på små sluker, bla.a sølvkroken spesial 12 gram.

Så den lokale fiskeren du pratet med har nok rett i at det i en del tilfeller bør brukes store tunge sluker, men altså ikke alltid. Hovedregelen om at du får mest fisk om du bruker så små og livlige sluker som du greier å få fisket effektivt med gjelder for laksefiske også vil nå jeg si. (Men effektivt kan som nevnt over i noen tilfeller bety at du må komme et stykke ned i vannet, dvs tyngre eller mer kompakte sluker)

Når det gjelder akkurat møresilda vil jeg anbefale deg å ha med noen 22 og 15 grammere også - under mange forhold vil de fungere betydelig bedre enn 28-grammeren. Og 10 grams møresild vil du nok også få laks på der forholdene tillater en så lett sluk, men da må du bruke en kvalitetskrok bak. En for stor og tung krok vil ødelegge gangen til sluken, og en liten lett krok vil rettes ut hvis du må presse laksen hardt.

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er mye strøm er det kastelengden du må tenke på. Kaster du f.eks langt nok der med en 22 grams møresild? Vil du kaste langt nok med en 15 grams? Begge vil sikkert trenge en del tid til å synke ned til ønsket fiskedyp men er det ikke strøm vil de gjøre det - og belønningen for ventetiden er at den fisker mer livlig innover enn det en rasktsynkende sildesluk ville ha gjort. Ulempen - eller fordelen er at du må fiske sluken forholdsvis sakte inn hvis du ikke vil at den skal stige for mye med en gang.

Er det strøm eller du må lenger ut må du kanskje satse på sildesluk eller tyngre/mer kompakt sluk. Kanskje den nye 50 gramsutgaven av Møresilda.

Nå er det jo ikke sikkert en livlig sakte fisket sluk er tingen bestandig. Noen ganger er en overdimensjonert sildesluk, Jensen Pirken 60 eller 80 gram f.eks bedre. Den kan du fiske raskt (og med rykk i stanga blir jo den sluken livlig også) uten at den stiger for mye.

Men nok slukprat! Neste gang jeg prater om sluker skal være på bredden av en lakseelv mens jeg venter på at døgnet begynner! :angry2:

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.