Gå til innhold
Fiskersiden

2.verdenskrig tråden


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

Dæven at en ikke oppdaget denne tråden før. Mye snadder rundt omkring.

Har ingen gjenstander selv, men har mange timer med en frontkjemper.

Han har jernkorset pluss mange andre medaljer fra østfronten.

Jernkorset ble bl.a personlig overbragt fra Hitler.

Frontkjemperen fikk dette for innsatsen 4. panzerarme

under Hoth gjorde da de prøvde å bryte igjennom til

von Paulus sin arme i Stalingrad i November/desember 42.

Han hadde også massevis av annet stuff fra den tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 166
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dæven at en ikke oppdaget denne tråden før. Mye snadder rundt omkring.

Har ingen gjenstander selv, men har mange timer med en frontkjemper.

Han har jernkorset pluss mange andre medaljer fra østfronten.

Jernkorset ble bl.a personlig overbragt fra Hitler.

Frontkjemperen fikk dette for innsatsen 4. panzerarme

under Hoth gjorde da de prøvde å bryte igjennom til

von Paulus sin arme i Stalingrad i November/desember 42.

Han hadde også massevis av annet stuff fra den tiden

Om du kjenner ham og vil fordype deg litt i divisjon Wiking og Nordland som de fleste norske frontkjempere havnet i (II og V ss waffen, senere Panzer grenader IV) anbefaler jeg boken helvete på jord.

Boken forteller litt om hvorfor valget om å bli frontkjemper ble tatt. Skildringer fra fronten og litt om livet etter krigen.

Det var ikke lett for disse stakkarse menn som valgte "feil" side i en tid hvor galt virket rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han fortalte oss yngre guttene massevis fra den tiden der, og når vi ble litt

eldre og hadde lest litt om nazismen osv fortalte han og hvorfor

han valgte å gå inn i SS. Det var slik han så det for kjærlighet for landet

og noen av dem hadde kjempet i Finland og. Han jeg kjente

så på kommunismen som det virkelige farlige, og trodde at dem ville

få fred med de vestlige allierte bare dem ble kvitt bolsjevik jævlene.

Nå gikk det ikke slik og han måtte vel ta sin straff selv om vi aldri hørte

noe om dette, dog ganske mange historier fra krigen og noen av kampene

de var i. Noe av det jævligste med bolsjevikene var at disse ikke eide skrupler

og brukte sine nettopp skutte kamerater som skjul. Men intr var det uten tvil.

Edit:

Grei frontkjemper side

Endret av dacron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke lett for disse stakkarse menn som valgte "feil" side i en tid hvor galt virket rett.

For mange var det alt for lett, og mange av svina har sluppet alt for lett unna. Det er vel helt naturlig at vi nordmenn historisk sett har ønska å dysse ned de verste grusomhetene disse landsforæderne sto bak, men la oss håpe det blir avdekket en dag.

Endret av Bad2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle under 1 kam?

At mange gjorde forferdelige ting er nok sant. Og at mange slapp for lett ifra er også ett faktum.

Men det var ganske store forskjeller på de som var i utryddings leirer, politi enheter etc og frem til de som var frontkjempere.

De fleste frontkjempere viste ikke engang om hva som foregikk bak fremste linje.

(Østfronten)

Missforstå meg ikke, Jeg prøver ikke å rettferdiggjøre noe eller noen her. Uansett hvordan man ser på det er det galt å ta noe med makt.

Men det er her som i alt annnet store forskjeller på enkelt individer og derav bør ikke alle bli behandlet som de verste.

Endret av geiri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, ikke alle. Derfor skriver jeg "mange".

Du har selvfølgelig rett i at det er nyanser her. Noen viste ikke bedre, mens andre tok noen ideologiske valg. Noen var passive medlemmer av NS, mens andre deltak aktivt på frontene eller drev utstrakt handel med okkupasjonsmakten- og styrkene. Det er klart det er forskjell i alvorlighetsgraden her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Her http://www.oppgaver.com/sv_svarskyldig.php?aksjon=konk# finner dere spørsmål om 2. verdenskrig som dere kan bryne dere på. Trykk "Krig i Norge" og velg tema fra menyen under. Lykke til!

Edit; Kjekt og ha tid til å surfe litt :D Fant et par artikler vedr. Asbjørn Sunde. Dagbladartikel vel og merke, men likevel. ;)

Asbjørn Sunde får oppreisning;

http://www.dagbladet.no/nyheter/1997/11/05/36296.html

........ og hedres av Kjakan

http://www.dagbladet.no/nyheter/1997/11/05/36297.html

Endret av Bad2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • 2 months later...
Gjest StadJon

De hadde noen svært rå våpen, ja. Anbefaler dokumentaren "The Nazi War Machine" for de som vil se instruksjonsvideoer (mange i farger) som de allierte lagde for å lære soldatene sine hvordan de kunne anvende tyske våpen hvis nødvendig.

Jeg kjenner at jeg får en tanke høyere puls når Lugeren vises frem.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyskerne kunne materiell om de slet ideologisk... selv etter moderne standard ser denne 12.8 mobil-flak heftig ut :)

bocyy2.gif

Har alltid hatt en ting for de 4 løpede 20mm FLAK jeg da.... Syns de er litt heftige...

Ellers var det jo svært mye våpenteknologisk hvor tyskerne lå helt i tet lenge.... Fly, panser, artilleri, skip...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyskerne var soleklart best på panser, kanoner(88) og fly helt til krigen sluttet- vi skal vel egentlig være glad Hitler hadde hastverk og ikke ventet til andre halvdel av 1940 med krigen slik de militære ville- for det året med opprustning kunne vært nok til at de hadde tatt England og da er det ikke godt å si hvordan det hadde gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid hatt en ting for de 4 løpede 20mm FLAK jeg da.... Syns de er litt heftige...

Ellers var det jo svært mye våpenteknologisk hvor tyskerne lå helt i tet lenge.... Fly, panser, artilleri, skip...

Var så heldig at jeg fikk anledning til å skyte med 4 løpet 12,7mm under førstegangstjenesten (Firling)

Rimelig heftig våpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har en god del effekter fra 2 verdenskrig "tyske", vurderer å selge ALLT siden jeg ikke samler lenger.

Kan ta noen bilder om noen er intresert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Har en god del effekter fra 2 verdenskrig "tyske", vurderer å selge ALLT siden jeg ikke samler lenger.

Kan ta noen bilder om noen er intresert.

Jeg tar gjerne imot bilder av det du har. Kan sende deg en PM med mailadressen så kan du sende over noen bilder der om du ikke gidder å legge de ut her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
Gjest StadJon

Har opprettet en side i forbindelse med vårt nye tilbud om hjemmesider med FS- såvidt begynt men tror det kan bli interessant for noen av oss :)

AXIS BATTLESHIPS OF WW2

Artig! :)

Anbefaler samtidig dokumentaren om letingen etter "Scharnhorst", for de som ikke har sett den. Oppsummeres her:

http://www.bbc.co.uk/history/worldwars/wwt...nhorst_04.shtml

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.