Gå til innhold
Fiskersiden

2.verdenskrig tråden


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

  • Svar 166
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Modellflya mine ble offer for min Slavia 630 (mener jeg å huske at det het) innen få timer etter limet hadde tørka. Absolutt det morsomste man kunne gjøre med dem.

Har også vært den lykkelige innehaver av et Slavia 630. Billig og kraftig som få!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en annen kraftkar- porsche Tiger II

PanzerVI_TigerII_Porsche1.jpg

Bra at Hitler & co ikke fikk bygd flere av disse!

Men det var nytt for meg at den het PORSCHE. :)

Hadde en forkjærlighet for flymodeller, bygde mange forskjellige utgaver av blant annet Messerschmitt og Fockewulf. Bygde også en del Spitfirer.

Du var ikke alene, Havengel.

Hadde regelrette "luftslag" i taket på gutterommet. Mest med Messerschmitt's mot Spitfire.

:)

Apropos ting med trykk i, Dora:

38272_s.jpg

Ble ikke denne brukt i Ukraina, bla på Krim?

Litt av en madam uansett! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det masse flotte kunstruksjoner,og med tanke på at det snart er 60år siden de yngste skipene ble laget.

Pappa har mange bilder som farfar tok under krigen.

Har også en bok/blad som heter " Så vi vant vår rett" hvor noen av bildene til farfar er trykket.

Han tok noen bilder da Namsos brant. Har bilde der det ryker godt.

Her er ett av bildene:

http://ny.kildenett.no/portal/imagearchive..._N-T.004-1..jpg

Tror det er bilde av en tysk beltevogn i fotoalbumet som ble bombet også.

Skal spørre pappa om å få låne det. Hadde jo vært kjekt å få digitalisert dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det masse flotte kunstruksjoner,og med tanke på at det snart er 60år siden de yngste skipene ble laget.

Pappa har mange bilder som farfar tok under krigen.

Har også en bok/blad som heter " Så vi vant vår rett" hvor noen av bildene til farfar er trykket.

Han tok noen bilder da Namsos brant. Har bilde der det ryker godt.

Her er ett av bildene:

http://ny.kildenett.no/portal/imagearchive..._N-T.004-1..jpg

Tror det er bilde av en tysk beltevogn i fotoalbumet som ble bombet også.

Skal spørre pappa om å få låne det. Hadde jo vært kjekt å få digitalisert dem.

Har den boka hjemme, kikka i den igjen i går, i forbindelse med denne tråden. Utgitt i 1947, trykken var kanskje ikke den beste, og den begynner å bli passe falmet :lol:

Har og laget en og annen modell, for denne mod'en her

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd. Er det noen her som samler WW2 ting, altså orginale gjenstander?

Jeg har noen få ting: Et par medaljer (Jernkorset av 2 klasse og "Frozen Meat" medaljen fra Russland kampanjen), et lite lass med tyske frimerker (brukte og ubrukte), en god del tomhylser (9 mm, rifle ammo, AA tomhylser etc), samt noen samle-aviser og en orginal utgave av "Fritt Folk". :)

Skulle gjerne skaffet meg masse mer men det er som regel pengene det står på.

Bra fyr du KIS, som har sansen for både haier OG WW2. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd. Er det noen her som samler WW2 ting, altså orginale gjenstander?

Jeg har noen få ting: Et par medaljer (Jernkorset av 2 klasse og "Frozen Meat" medaljen fra Russland kampanjen), et lite lass med tyske frimerker (brukte og ubrukte), en god del tomhylser (9 mm, rifle ammo, AA tomhylser etc), samt noen samle-aviser og en orginal utgave av "Fritt Folk". :D

Skulle gjerne skaffet meg masse mer men det er som regel pengene det står på.

Bra fyr du KIS, som har sansen for både haier OG WW2. :P

Har et par "vaktpoststøvler" i størrelse noen og femti, som var laget for å putte hele støvletten oppi. Funnet på loppemarked. Meget pent brukt. Fant også et par hullete hjelmer ( og en udetonert granat som jeg lot ligge) noen mil utenfor Kirkenes for en ti års tid tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg samler ikke men har funnet haugevis gjennom årenes løp med metalldetektor. dette går somregel til samlere eller museum. Av funn kan jeg nevne: maskinpistol,tyske medaljer av ymse sort,knapper fra kriegsmarine og luftwaffe,mynter,en zz ring med soldatnummer i forøvrig i gull men ikke av de ofisielle zz ringene,sten-gun,en colt,bandolær med ammoklips i, mg løp,og den mest spennende zyanidkapsler som lå fint pakket inn i en liten alueske.

Har forøvrig startet opp igjen med metallsøkingen og investert endel i en grom detektor.Første funnet i år var en forgylt knapp fra kriegsmarine+en ring der navnet "gustaf 104 lw" og årstallet 1940 står inngravert :angry:

er det forøvrig noen som vil lete litt så eksisterer det ett 2-binds bokverk som heter "kampene i norge". Disse er geniale da det står nøyaktige kamp plasser,fluktruter og hvor ting skjedde.

Da jeg fant bandolæret så beskrev boken engelskmennenes tilbaketrekning i en forrykende snøstorm med tyskerne i hælene på ett angitt sted.for og komme seg unna så dumpet engelskmennene utstyr.Så da vi sjekket stedet så fant vi ikke bare plassen men også mye utstyr ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AtleM:

Fy søren, det der høres ut som en drøm som går i oppfyllelse. Visste ikke at det var mulig å finne slike ting i Norge fremdeles. Og jeg skal vel innrømme at jeg hadde hatt svært vanskelig for å levert slike ting til et museum. Vet at det er feil holdning men jeg skal være såpass ærlig og si at jeg hadde slitt med å gjøre "det rette" hvis jeg fant noe slikt. :angry:

KIS: Jeg skal legge ut et bilde av den medaljen når jeg er hjemme neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd. Er det noen her som samler WW2 ting, altså orginale gjenstander?

Samler ikke. Men har sett endel ting til salgs når jeg har reist rundt på markedene i Litauen.

Alt fra uniformer (mest russiske), beltespenner, medaljer etc. Både tyske og russiske ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende Atle- de knappene, får du noe for de? Har du bilde av en sånn knapp?

Metalldetektor, det er litt sånn "alle gutters drøm" det er det ikke :angry:

Skal du få noe for knappene så må de være i VELDIG god stand.Skal se om jeg kan få tatt noen bilder av ting jeg har funnet men du kan se noen her:

http://www.hmsbrinmaric.com/images/s92.htm ;)

AtleM:

Fy søren, det der høres ut som en drøm som går i oppfyllelse. Visste ikke at det var mulig å finne slike ting i Norge fremdeles. Og jeg skal vel innrømme at jeg hadde hatt svært vanskelig for å levert slike ting til et museum. Vet at det er feil holdning men jeg skal være såpass ærlig og si at jeg hadde slitt med å gjøre "det rette" hvis jeg fant noe slikt. :P

KIS: Jeg skal legge ut et bilde av den medaljen når jeg er hjemme neste gang.

Feil holdning er det vel ikke,vil du samle de selv så gjør du det :) jeg er litt opptatt av og få de inn hos museum /samlere der jeg vet at de blir tatt vare på og bevart som en påminnelse at en aldri skal glemme....

Dette er kun min personlige mening og jeg dømmer aldri noen som beholder funn selv så lenge det er gjort på lovlig vis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du få noe for knappene så må de være i VELDIG god stand.Skal se om jeg kan få tatt noen bilder av ting jeg har funnet men du kan se noen her:

http://www.hmsbrinmaric.com/images/s92.htm :closedeyes:

Feil holdning er det vel ikke,vil du samle de selv så gjør du det :D jeg er litt opptatt av og få de inn hos museum /samlere der jeg vet at de blir tatt vare på og bevart som en påminnelse at en aldri skal glemme....

Dette er kun min personlige mening og jeg dømmer aldri noen som beholder funn selv så lenge det er gjort på lovlig vis :)

Sant nok. Så lenge det er lovlig osv så er det vel ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AtleM:

Uten at jeg skal forsøke å "fiske" etter direkte funnsteder hvor du har funnet dine ting, kan du fortelle hvor i Norge du har vært og gjort funn? Har du vært litt her og der eller har du steder i ditt nærområde som gjør at du har kunne funnet så mye historisk?

Og en ting til: Si at man er utrolig heldig og finner f.eks et håndvåpen/maskinpistol; hvor stor fare utgjør skarp ammo som fremdeles kan være i magasin og/eller kammer? Jeg tenker på rust o.l., hvis man graver frem slikt og tar det med seg, vil ikke temperatur-forandringer etc over tid kunne forårsake reaksjoner innad i ammoen eller er det veldig lite sannsynlig?

Vet at u-detonerte granater etc selvsagt utgjør en enorm risk men jeg har aldri hørt noe om skarp håndvåpen ammo som har ligget lenge i jorda; om det er samme risk for at slikt også kan gå av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viser du forsiktighet, så skal det mye til for et våpen skal gå av.

Det første du må gjøre er å sjekke kammer, låsekasse, følg vanlige våpenregler: ikke se inn i løpet :)

Er sluttstykke/låsekasse/magasin rustet fast, kan dette by på et lite problem.

Ammofra krigen kan være like god i dag.

Har selv både pappesker med 20stk 7.92mm i hver, og løse patroner fra krigen.

7.92mm fra krigen har jeg skutt med uten problemer.

Har noen merker som jeg fant på loftet til besteforeldrene mine, vet ikke helt hva det er, men jeg kan ta bilder av de en dag og legge bildene inn her.

Det ene er et hakekors med vinger, tipper 7-8 cm av gull e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.