Gå til innhold
Fiskersiden

fisketur i morgen


pikewallis
 Share

Recommended Posts

I morgen (lørdag 18.11.07) blir det en dagstur på Øyeren og allerde nå har jeg brukt utallige timer på denne turen.

171120072151Nvoagl3pk8Myt2KZIl.JPG?37

Det begynte med en befaring av isforhold og vannkvalitet på ettermiddagen. Turen gikk til Årnestangen å så videre helt ned til Flateby. Når jeg kom ut av tunnelen på veg ned til Lillestrøm, ble jeg glad at jeg hade tatt en telefon til men venn Knut for å høre om forholdene på steinsfj. Det var isfritt og greie forhold på steinsfj. så skulle det vise seg å bli umulig på Øyeren lå den muligheten klar. Isen lå over hel Nitelva og det så ikke ut til å være et tynt lag, men et realt lag med is, og etter som fryst vann og båtkjøring er en dårlig kombinasjon ble jeg lettere skuffet. På Svelle var det akuratt det samme, dekt av is. Svingte så ned ved lecafab. og helt ned til brygga ved starten på Årnestangen, og jammen var det ikke isfritt der nede og enda mer gledlig, vannkvaliteten var faktisk ikke så værst. Med et smil om munnen og foten på gasspedalen freste jeg ned til Flateby og båthavn der nede. Snekkervika og nesten ut til renna var dekt av is kunne jeg se på veg nedover, men renna var ren og pen. På båthavna var det litt andre forhold, det blir nok ikke mulig å sette ut noe mer båt der nede i år, isen lå tykt utover i selve bassenget og en gammel tresnekke som la ved brygga hadde froset fast, og så ut til å ikke trives veldig der den lå. Vannkvaliteten var heller ikke mye å skryte av der nede, sikten var kanskje 30-40 cm. Ut i fra denne befaringen kunne jeg ta avgjørelsen på hvor fisketuren skulle gå hen i morgen, så ca 0830 legger vi på veg ut i glomma og nedover i Øyeren for å se om vi kan komme på talefot med litt større gjedde.

Når man så kommer hjem fra en slik befaring bli man sittende å fundere på hvor,hvordan og når. Hvilke beten skal man ta med, hvor bør vi fiske, står den der den sto sist eller har den gått høyere opp, og slik holder det på hele kvelden. Kona lurer på hvorfor man er så rolig å det er jo forde man sitter å funderer på morgendagen.

Slik som dagene er nå så blir det ikke mye fisking, det er tidlig mørkt å døgnet har ikke så mange lyse timer, så derfor vil man så gjerne at de få turene man får tid til nå blir så bra som mulig. Gradestokken skal vise pluss i morgen, så klær er funnet frem i forhol til dette allerede. Beten jeg skal ha med er godt gjennomtenkt, møkkete vann sier sterke farger og kaldt vann sier treg fisk. Så et bete med sterke fargen man kan fiske sakte sakte og på djup ned til 10 meter er nok tingen . Og ut i fra hva jeg har å velge i så er nok bulldawg det beste alternativet. Super bulldawg og magnum.

Nå er det snart så man skal legge seg og jeg vet med meg selv at det er forsatt igjen et par timer med tenking og grubling om mulige senario som kan oppstå i morgen.......................så å sovne nå er umulig.

godt natt.................

kl er nå 07:49 og det er i ferd med å lysne ute. Gradestokken viser - en halv grade. Det er helt vindstille ute.Sovnet rundt kl 0300 i natt, etter å ha vært i gjennom fisketuren utallige ganger. :D Nå må jeg få på meg siste rest av klær, skal møte Michael ved båten kl 0830, så får vi se om noe av forbredelsene har vært til nytte.

Det var en klar og fin morgen helt frem til utgangen av tunnelen ned mot Lillestrøm, der møtte man en vagg av tåke, tykk tykkk tåke. Helt utrolig når jeg kjørte inn var det helt klart og flott i det jeg kjører ut så ser man knapt vegen forand seg. I det jeg nærmer meg Fetsund kommer det en meling på telefonen, det er fra Michael, "er du våken ?" hehehhe om jeg er, sente tilbake at jeg er straks på plass noe jeg fort skjønte at Michael ikke var, men vi hadde jo go tid. Jeg kjørte innom en bensinstarsjon for å fylle på med litt sjokolade,mineralvann og batterier, og dagens avis.

Rett før kl 0900 var Michael på plass, og vi kunne laste utstyret opp i båten. Det var -3 på fetsund, dette stor i stor kontrast til myggfylte agustkvelder.

171120072148dDZlxuMCbodcMnY4Pe.JPG?14

brbrbrbrbrbr det virket veldig kaldt, men med norskproduserte vinterklær går det som regel bra med selve kroppen, men hendene, hendene er alltid et problem........for noen av oss.

171120072140HmGCejsjZxrI8sEAE9.JPG?6

Man skulle kanskje tro at teppen i teppebåten ville bli glatt, men det er ikke noe problem, jeg husker å negativ jeg var til teppe i båt, men der var jeg rett og slett kunnskapsløs. Et slik teppe som det er i trackeren er rett og slett glimrende.

Det var ikke mange meterene med sikt der vi sakte seig ut i glomma, og gps var veldig go å ha med seg.

171120072106cVzzHObOqNhY41Rams.JPG?84

Vi ble enige om å prøve ellveåtte hølet første, et område som det pleier å stå bra med fisk i nesten uansett årstid. Men i dag var det dødt der, veldig dødt, omtrent like dødt som i sengehalmen.

171120072131e663dTdbjSEfFSlTSj.JPG?70

Vi tøffet oss vidre nedover i elva, og prøvde ut en område der det er et ekstremt hull, helt ned til 19meter. Pleier ofte å stå fisk rundt dette dype hullet, og det gjorde det i dag også. Ikke noen store som ville hugge, men en feit snipe ble det, men mark i topplokket. Det var utrolig deilig å kjenne hugget å få lov til å gjøre et mothugg. Men kjenner fort at det ikke var noe kjempe, men det tar jo alltid et part sekunder for man finner ut slik.

171120072143j2hBC7oEElWZggBNmA.JPG?40

Som Michael så så sto nok gjeddene veldig rolig nå etter som de vokste mark på de, en litt morrasforvirret mark.

171120072107mTFC1IF7ROFmH49UXr.JPG?34

171120072154NrjkWf6UxYHRVaqgGb.JPG?20

Det ble med denne ene fisket i selve glomma. Vi bestemte oss for å reise ned i delta der vi har vært i nærkontak med stor fisk den siste mnd. Vannkvaliteten var veldig bra, ikke noe problem med sikten i det hele tatt, men det er en ting vi har lagt merke til å det er hvis man ser konturen av bete for godt er det ofte vanskelig i Øyeren, men hvis konturene liksim flyter ut i vannet så er det grymme forhold.

Det er utrolige mengder med Svaner i område å med den tåka som var i dag så er det neimen ikke godt å få øye på de, men du hører de letter over alt.

171120072118GWHyCirg4srOcRpIJ1.JPG?52

Når vi kom ned i delta så var tåka enda tykkere og vi var helt avhengi av gpsen, uten den i dag kunne vi bare ha glemt å kjørt nedover, det er ikke mulig å klare å orienteter seg i slike forhold.

171120072106rPZjoBRPjDJs63b3vA.JPG?54

Vi fikk ingen fisk i sjumeteren i dag, ingen hugg og ingen følgefisk, så vi reiste enda lengre ned, helt ned til braplass og titusenogen hullet. Og det hadde jeg en følge fisk på første kastet, mmmm det lovet bra, men etter det tok det lang lang tid før det skjedde noe. Men til slutt var det en gjedde som lot seg friste av en supermagnum cisco, den klarte rett å slett ikke å la være å ta den. Bullen var litt mindre en fisken, men ikke mye.

171120072159TjTrSq5mqniRTOz8DO.JPG?53

Etter denne var det stille en stund igjen, helt til det kommer en gjedde opp igjennom vannet litt på skrå inn for bull dawgen og denne var vel ca 3-3,5kg, jeg ble litt paff i det han gapte over fortomen, et godt stykke foran bullen. Den slapp rimelig kjapt, og klart denne satt jo ikke, men en artig opplevelse var det.

Fikk en fisk til der nede, i samme størrelse som de to andre. Så tre små gjedder og to følgefiske var det jeg opplevde av gjeddeaction i dag. Er egentlig veldig fornøyd med det, men litt trist at Michael blanka, det blir ikke helt det samme da.

Utover ettermiddagen begynte det å bli kaldere å med slike stangforhold er det ikke godt å kaste.

17112007214047ITY8Hj5vy6QTL9ax.JPG?89

Ja det var i utgangspunktet en 6 timers fisketur, som hadde surret rundt i hode i mange mange timer, og kanskje var noen av forbredelsene riktige og viktige hvem vet men fisk ble det i hverfall.

Kl 1430 står solen så høyte på himmlen og dette var vel den eneste gangen vi så den denne dagen.

171120072143RqkbNdBtYgZPh58H9F.JPG?29

Om dette blir det siste turen i 2007 er ikke godt å si, men det kan ha vært det, det er mye som skjer og det kan være at man trengs på andre arenar i de neste mnd........... men vi får se..........

takk for en flott tur Michael

;)

171120072131e663dTdbjSEfFSlTSj.JPG?70

Endret av Erik Walmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fin rapport.

Skulle forøvrig tro at dere var helt ferske i dette med båtfiske; I overkant av 0 grader i vannet, og uten redningsvest?!?!?! Hmmmmmm. :)

for å være helt ærlig så satt jeg å var forbannet på meg selv når vi var utpå der for de jeg ikke hadde på meg vest, satt å tenkte på hvis vi skulle være så uheldig å treffe noe synktømmer eller noe lingnende så er det jo ikke mulig hvis man skulle ende i vannet å overleve, så dette skal ikke skje igjen..................... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D:D:lol:

Så sant, så sant.

Du som fiskar så sjukt mycket Walmann, var är flytdressen???

Mvh

Wiberg

Når jeg har min egen båt så er det alltid der altså flytvesten, inte flytdressen (men skulle sikkert hatt en flytdress), men på dette turen hadde jeg desverre glemt den. :D

Endret av Erik Walmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å være helt ærlig så satt jeg å var forbannet på meg selv når vi var utpå der for de jeg ikke hadde på meg vest, satt å tenkte på hvis vi skulle være så uheldig å treffe noe synktømmer eller noe lingnende så er det jo ikke mulig hvis man skulle ende i vannet å overleve, så dette skal ikke skje igjen..................... :P

Akkurat ja . Det er godt å høre. Flink gutt. Det blir litt mindre moro for oss, veit du, hvis du skal finne på å fryse ihjel/ drukne/ tørrdrukne.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.