Gå til innhold
Fiskersiden

Mega-Laks klubben


Gamlingen
 Share

Recommended Posts

Tja, vi har vaert saa generoes foer at Du kommer vel inn som Gull medlem med en gang! :)

Edit: Remy Jeg virkelig mente Gull og ikke Gul :blush: Heldigvis Silver Foxen fikk tak i feilen for meg og den er naa rettet!!

Velkommen skal Du vaere uansett! :)

Endret av Gamlingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Goggen

Jeg gleder meg og sikkert mange andre med meg, aa se dine bilder naar Du faar tid til aa laste de opp! :blush:

Mvh

Gamlingen

Drar vel en tur over til o'Vestland Vestland på hjortejakta, så da skal eg prøve å huske å ta med meg noen bilder og scanne de.

For min egen del - og mine sønner som nå er i Snoopystang alderen, har jeg jo meget stor interesse av å bringe videre gammel- og dagens laksehistorie til yngre generasjoner.

Iallefall så kan jeg si at jeg gjorde mitt - både i elv og hjem, for at de skal få oppleve alt det herlige som laksefiske faktisk er.

Så tja jo....kanskje er det verdt å legge ut noen bilder her med gampelakser i elv, fangst og stryking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

seks doegn men ventelisten er ganske langt, selv med 20000£ i lommen.

Skal Du ha et raad, saa maa Du offre Deg og bli "naer" beskjent med denne damen: Molly Fitzgerald, Amerikansk, ganske pen, eier av Frontiers travel, som handler fiskeretten for "The Duke of Westminster" om ikke Jeg tar feil! Hun kan kansje hjelpe Deg for din 50 aars dag! Hun tok en 23kgs i Alta i August iaar!

Da må det være feilinfo ute her en plass.

Følgende er sakset fra ALI`s side:

Utenbygdsfiske:

Alta Laksefiskeri Interessentskap har en egen trekning for utenbygdsboende, personer som ikke bor i Alta, Loppa eller Kautokeino kommuner.

For å være med i trekningen må man sende en søknad og betale kr. 400 pr. søknad. Søknadsfristen er 01. februar 2008.

Vi gjør oppmerksom på at siste året (2007) var det ca. 2.000 personer med i trekningen og det selges kort til ca. 80 personer.

Alle får minimum 2 kort sammenhengende.

Kortene kan overføres andre mot en avgift på kr. 1.000. Transfer fee: Nokr 1.000.

Kortpris (2007): 1 døgnskort i juni/juli kr. 2.200. (2 døgn kr. 4.400) 3- og 6 døgnskort i august kr. 3.000.

Price for the license: 1 day in June/July nokr. 2.200 (2 days nokr. 4.400) 3- and 6 days in August nokr. 3.000.

Slik gjør du:

Skriv et brev som du sender til Alta Laksefiskeri IS. Du kan sende pr. post, faks eller e-mail.

I brevet skriver du at du ønsker å delta i trekningen. Du angir i hvilket tidsrom du ønsker å fiske eller kanskje aller helst i hvilket tidsrom som ikke passer for deg. Hvilken fiskeplass du får er bestemt på forhånd. Kortene selges etter et system.

Alle som ønsker å være med i trekningen må betale et gebyr på kr. 400,- (pr. person). NB: Dette betales IKKE tilbake.

Det som imidlertid er saken, så vidt jeg har hørt av en Altaværing på jobben, er at "alle" i Alta søker på fiske for innenbygds. En del av de som får klaff i lotteriet her selger sine døgn for store summer. Det verserer rykter om skolegutter i 12-13 årsalder som har fått 100-200 000kr for salg av fiskedøgn.

Kan også legge til at ett kort er en sone. Det vil si kun en stang i sonen. Mange går som regel sammen om et kort, og deler på fisket.

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man søker medlemskap med en brun laks er det godkjent eller blir det bare bråk om att den skulle vert tilbake i elva??? :)

Tror nok vi er ganske tolerante på det her ja.

Så lenge den er fisket innenfor lovighetens rammer så.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg skal gjøre medlemmene (spesielt H1rik) misunnelig her nå :)

Ble jo kjent med en eks. reineier og same ved Gaulas bredder i år. Han er meget interessert i å lære mere om Gaula-laksen (og der kommer jeg elegant inn i bildet) :D Og jeg er invitert opp til Finnmark neste år for gratis fiske etter laks, røye og det som er. Vil minne om at han har en "panselkulp" der oppe hvor rekorden hans er 26,4kg. på fluestang :) Skal ikke røpe elv, men jeg har fått for meg at det ikke akkurat er noen pingler som går der :lol: Skal ikke røpe mere, men fremtiden ser meget spennende ut :D

Moro å bli kjent med lokale finnmarkinger, som har direct connections, he-he.

Ja, jeg skal ta meg godt av min nye venn fra Finnmark neste sommer. Gaulalaks skal det bli på ham :)

PS! Jeg trenger kanskje noen caddies pluss sherpaer på turen :-)

Men den fluelaksen til Remy er vel kvalifisert til et fullverdig medlemsskap kjære Old Man ? Eller hur ?

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg skal gjøre medlemmene (spesielt H1rik) misunnelig her nå :)

Ble jo kjent med en eks. reineier og same ved Gaulas bredder i år. Han er meget interessert i å lære mere om Gaula-laksen (og der kommer jeg elegant inn i bildet) :D Og jeg er invitert opp til Finnmark neste år for gratis fiske etter laks, røye og det som er. Vil minne om at han har en "panselkulp" der oppe hvor rekorden hans er 26,4kg. på fluestang :) Skal ikke røpe elv, men jeg har fått for meg at det ikke akkurat er noen pingler som går der :lol: Skal ikke røpe mere, men fremtiden ser meget spennende ut :D

Moro å bli kjent med lokale finnmarkinger, som har direct connections, he-he.

Ja, jeg skal ta meg godt av min nye venn fra Finnmark neste sommer. Gaulalaks skal det bli på ham :D

PS! Jeg trenger kanskje noen caddies pluss sherpaer på turen :-)

Men den fluelaksen til Remy er vel kvalifisert til et fullverdig medlemsskap kjære Old Man ? Eller hur ?

Min kjaere "What a shame" venn! :D

Om Du ser litt lengre opp i traaden, vil Du merke at jeg har allerede besvart Remy og kom til samme konklusjon som Deg! Han er hjertelig velkommen i klubben som Gull medlem!!

Bra det med din Finnmark's historie, men Du boer kjoepe Deg et GPS system foer Du drar!! Med en hukommelse som Du har for tiden, kommer Du aa miste sansen paa hvor Du er og kansje forsvinne paa Finnmark's vidda!! Det kan vi ikke risikere!! Klubben trenger Deg nest styreformann for aa holde orden paa saker og ting og FS trenger dine traader for aa overleve som forum!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager Gamlingen, men jeg trodde du hadde begynt å innført fargekoder her (uten samtykke fra styremedlemmene) :lol:

Du skrev GUL-medlem. Men det beviser kanskje bare at jeg er litt tregere enn snittet (eller sykelig petimetrisk) :D

Jeg trenger nok ikke GPS i Finnmark. Samekameraten skal jo vise meg vei. Og de har verdens beste GPS, de går etter stjernene og naturens tegn for å finne fram på vidda :)

Kommer nok aldri tilbake til Trøndelagen, jeg skal jo jakte på Giga- og Terralaksen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager Gamlingen, men jeg trodde du hadde begynt å innført fargekoder her (uten samtykke fra styremedlemmene) :lol:

Du skrev GUL-medlem. Men det beviser kanskje bare at jeg er litt tregere enn snittet (eller sykelig petimetrisk) :D

Jeg trenger nok ikke GPS i Finnmark. Samekameraten skal jo vise meg vei. Og de har verdens beste GPS, de går etter stjernene og naturens tegn for å finne fram på vidda :)

Kommer nok aldri tilbake til Trøndelagen, jeg skal jo jakte på Giga- og Terralaksen :)

Egentlig kom nok denne muligheten for sent ..det er trolig ikke bra for deg å reise så langt, slitne knær, mistet orienteringsevne, legger seg tidlig står opp tidlig, lenge borte fra Bente-mor osv....

Jeg kan (selvsagt noe motvillig) være stand-in for deg på turen nordover :)

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må det være feilinfo ute her en plass.

Følgende er sakset fra ALI`s side:

Ja dette er nok riktig og jeg har deltatt i trekkningen flere ganger uten aa faa kort og skal bli kvitt NOK 400 iaar og! :D Men den godeste "lorden" fra England har ogsaa rettigheter i elva, som ble inngaatt i forrige aarhundre med det som tilsvarte ALI i denne tiden og paa visse perioder (som jeg ikke husker) blir en del av sonene "eksklusivt" reservert for denne "syndicate" for aa bruke det Engelske uttryket. Det er der de storste summene betales av soekerike Amerikaner og Engelskmen. Frontiers Travel handler denne delen av "butikken" mens ALI staar for resten av kortsalg til innenbygd og utenbygd "vanlige" fiskere. Med det er riktig som Du sier at det finnes Altavaeringer som gjoer utrolig god butikk ut av kort salget. Altalaksen kan sikkert opplyse mer om dette naar han leser traaden! :)

Jeg har selv fisket Alta med en lokal venn foer han doedde for noen aar siden (RIP) og kjenner flere av strekningene. Men selv har jeg dessverre bare faatt smaa lakser i Alta

Jaha?

Remy, beklager feilen, se paa min rettelse paa innlegg 651! :lol:

Endret av Gamlingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Gratulerer begge to og velkommen i klubben :)

Må da snart være verdens største megalaks-klubb dette :D Eller eneste :)

Jeg lurer på hvor mye redskap disse 2 laksene har sett før de kom opp til Singsås ?

Og om de har frustrert noen fiskere på sin vei opp, mest sannsynlig :lol:

Egentlig et under at de slipper unna "slusene" i nedre deler (nedenfor fossen), men det viser egentlig hvor mye laks som går forbi på den store elva, natt og dag.

Må jo gå over 15-20 tonn forbi oss bare i juni, pluss de siste dagene i mai !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei.

Har lyst til å utfordre "janteloven" og melde meg inn om jeg blir tatt opp. Jeg er kjempestolt av å ha tatt 2 lakser i sommer som fint kommer inn på listen.

Først så vil jeg skryte av Valdet vi fisker på over Støren "Moevaldet" som et par gutter vi kjenner har ansvaret og laget et skikkelig fin plass. Bildet hvor jeg holder laksen over skulder er på 18.2 kg og var første side i Trønderavisa.no det ligger videosnurt der av kjøring av fisken, to Nordlendinger var med i landingen en filmet og 1 håvet og de er rikmelige verbale på sitt eget nordNorsk språk www.tronderbladet.no

Det andre bilde er av en på12.6 kg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/27003/68354.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/27003/68353.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av alle forum's medlemmer som fisker etter laks, har noen vaert heldigere (selv om de selv tror at det har med kompetanse aa gjoere :D) enn andre og kommet bort i meget store lakser. Tanken med denne traaden er aa lage en oversikt over medlemmer som har fanget de stoerste laksene i en Norsk elv i loepet av de siste 30 aar. Angi gjerne fangst aar, vekt, elven og om Du har et bildet hadde det vaert fint. For aa gjoere saken enkel, skal minimum vekten vaere minst 15kgs.

For at de "uheldige" IKKE skal foelge seg utestengt eller diskriminert, to vesentlige poeng:

1/ Klubben's medlemskap har ingenting med kompetanse aa gjoere, BARE flaks, derfor er klubben ingen "eksklusiv" sak, alle kan bli med (med litt flaks :P)

2/ Neste "nye medlem" inntak starter i Mai/Juni 2008 :)

Er Du allerede med? Velkommen i klubben!

Gamlingen (18Juni 1982, 21kgs, Vosso) :)

Hei, jeg så at jeg hadde lagt inn full versjon, prøver med de andre nå.

Beklager.

img]http://fiskevatn.no/foto/arkiv/27003/68353_s.jpg[/img]Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/27003/68353.jpg68354_s.jpgFullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/27003/68354.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.