trout fisher Skrevet December 15, 2007 Rapporter Share Skrevet December 15, 2007 hei.. har kjøpt meg en spellranes ny suzuki 5o hk.. har ikke fåt prøvd den enda, men er redd den kommer til å gå litt for fort på laveste dorgehastighet, jeg har den på en Askeladden 426. det jeg oxo så var at på esken med propellen var det avkryssa 60 hk.. er det det jeg har fått da?? vil jeg kunne få lavre dorgefart ved å kjøpe en mindre propell 50hk eller 40 hk moddelen, så jeg kan komme ned i under 2 knop,eller er dette ikke bra for motor.. Aleks.. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stegg Skrevet December 15, 2007 Rapporter Share Skrevet December 15, 2007 (endret) Har du kjøpt en df 50 tl? grattis Har selv en df 70 tl ingen problem med fart ned til ca 1,8 knop. blir farta litt høy bruk ei bøtte eller kjøp drivanker så kan du ligge " stille". Når det gjelder propell ville ikke jeg har bytta hvis motoren ligger i riktig turtallsregister i forhold til instruksjonsboka (tenker den ligger ca 5600-6000 omdr) Da hadde jeg brukt peng på stål propell. Endret December 15, 2007 av stegg Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trout fisher Skrevet December 15, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet December 15, 2007 jepp takk takk.. skal bli deilig å slippe høre det gamle 2-taktsbråket.. ja da får venter jeg med å surre med prop.. å du er fornøyd med din stegg?? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Team Biri Skrevet December 15, 2007 Rapporter Share Skrevet December 15, 2007 Har du kjøpt en df 50 tl? grattis Har selv en df 70 tl ingen problem med fart ned til ca 1,8 knop. blir farta litt høy bruk ei bøtte eller kjøp drivanker så kan du ligge " stille". Når det gjelder propell ville ikke jeg har bytta hvis motoren ligger i riktig turtallsregister i forhold til instruksjonsboka (tenker den ligger ca 560e 0-6000 omdr) Da hadde jeg brukt peng på stål propell. var på ett møte med en representant fra Sande, han sa at det var ingen vits i å bytte til stålpropell på så små motorer Stegg. ang fart så er jeg enig med deg i å bruke drivanker, bare fordeler å hente der, lavere fart, stødigere og bedre styreegenskaper. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
abbor Skrevet December 15, 2007 Rapporter Share Skrevet December 15, 2007 Hva slags båt er en Askeladden 426? Finner ingeting på nettet om den. Båten må veie endel forå få den ned i 1,8knop med en 50 hester. Jeg hadde tidligere en skjærgardsjeep på 15,5 fot (Theri Big Fun) med Yamaha F50. Gikk ca 2,2knop på tomgang med orginalpropell. Kjøpte en justerbar propell og fikke den ned i 2,0knop. Måtte brukke bøtte til å bremse på våren når vannet var svært kaldt. Ingen vits med stålpropell før hastigheten er i området 35 knop. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Team Biri Skrevet December 15, 2007 Rapporter Share Skrevet December 15, 2007 Hva slags båt er en Askeladden 426? Finner ingeting på nettet om den. Båten må veie endel forå få den ned i 1,8knop med en 50 hester. Jeg hadde tidligere en skjærgardsjeep på 15,5 fot (Theri Big Fun) med Yamaha F50. Gikk ca 2,2knop på tomgang med orginalpropell. Kjøpte en justerbar propell og fikke den ned i 2,0knop. Måtte brukke bøtte til å bremse på våren når vannet var svært kaldt. Ingen vits med stålpropell før hastigheten er i området 35 knop. må opp på slik maskin jeg har da Abbor, hehe Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trout fisher Skrevet December 15, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet December 15, 2007 sorry 90 mod Askeladden 435 er båten:) vekt rund 300 kg rigget Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
abbor Skrevet December 15, 2007 Rapporter Share Skrevet December 15, 2007 Dagens 435 modell er oppførtt med max 30hk motor. Hvis båten din har samme skrog er det da voldsomt å sette på en 50hk motor for trolling. Kan vel tyde på at tomgangshastigheten blir nærmere 3 enn 2 knop. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sage Skrevet December 15, 2007 Rapporter Share Skrevet December 15, 2007 Har en 60 hk susuki 4 takt på en Drago fishing. Har ingen problem og kjøre helt ned i 1,6-1,8 knop Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Team Biri Skrevet December 15, 2007 Rapporter Share Skrevet December 15, 2007 Har en 60 hk susuki 4 takt på en Drago fishing. Har ingen problem og kjøre helt ned i 1,6-1,8 knop men så er jo Dragoen og Askeladden 2 forskjellige båttyper å da, både størrelse og skrog. synes å att 50 kan være litt overkill på den båten. kan nok kjøpe drivanker først som sist Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trout fisher Skrevet December 15, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet December 15, 2007 kan ikke tenke meg at tomgangshastigheten vil bli 3 knop..en jeg kjenner litt har samme båt med 40hk.. å han har ingen problemer med lav dorgefart..snakket oxo med en som sa at 40-50hk var ideelt på båten så.. men men vi får se.. skal kjøpe meg større båt etterhvert så ville ikke gå under en 50hk nå da.. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lord Flashheart Skrevet December 15, 2007 Rapporter Share Skrevet December 15, 2007 Hvis båten er godkjent for maks 30HK funker 60 fin fint. Drivanker er det dessidert beste for å få ned farten, og er ikke så mye dyrere enn bøtte og tau. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Team Biri Skrevet December 15, 2007 Rapporter Share Skrevet December 15, 2007 kan ikke tenke meg at tomgangshastigheten vil bli 3 knop..en jeg kjenner litt har samme båt med 40hk.. å han har ingen problemer med lav dorgefart..snakket oxo med en som sa at 40-50hk var ideelt på båten så.. men men vi får se.. skal kjøpe meg større båt etterhvert så ville ikke gå under en 50hk nå da.. skjønner, kjøp di minste drivankrene, det er sikkert nok så slipper du for mye motstand og kan bruke dem mere... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trout fisher Skrevet December 15, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet December 15, 2007 ja da blir det ett drivanker oxo Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Team Biri Skrevet December 15, 2007 Rapporter Share Skrevet December 15, 2007 (endret) ja da blir det ett drivanker oxo du må ha 2, ett på hver side av båten festes framme på båten så ankeret kommer ca 2/3 bakover, er sikkert forklaring på pakkningen Endret December 15, 2007 av Team Biri Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trout fisher Skrevet December 15, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet December 15, 2007 du må ha 2, ett på hver side av båten festes framme på båten så ankeret kommer ca 2/3 bakover, er sikkert forklaring på pakkningen for at den ikke skal dra seg til den ene sida eller?? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Team Biri Skrevet December 15, 2007 Rapporter Share Skrevet December 15, 2007 for at den ikke skal dra seg til den ene sida eller?? stemmer, og da blir den stødigere i sidevind... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lord Flashheart Skrevet December 15, 2007 Rapporter Share Skrevet December 15, 2007 Intensjonen med drivanker er å "stabilisere" båten. Hvis en ligger for anker og det blir bølger vil båtens baug bli vendt mot bølgene. Under fart vil båten "dras" ned i vannet og dermed ligge mere stabilt og den ruller mindre, videre økes motstanden og en når en lavere fart evt kan kjøre i ønsket fart på høyere turtall enn ønskelig. Bind tau på ca 2/3 av båtens lengde, så plasseres drivankeret og et tau fra drivanker og til akter på båten. Da er det lettere å få det inn igjen. Tau-Drivanket-Tau Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
abbor Skrevet December 15, 2007 Rapporter Share Skrevet December 15, 2007 Jeg merker ingen forskjell på hvordan båten oppfører seg, bortsett i fra farten da, om jeg har et eller to drivankre ute. Men tror ikke denne konklusjonen kan overføres til mindre båter. Jeg har en 21' som veier nærmere 1500kg rigget. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Femmer Skrevet December 16, 2007 Rapporter Share Skrevet December 16, 2007 (endret) Tror båten kommer til å ligge ganske dypt i vannet med 50hk og etter det jeg har hørt om båtene går de ikke veldig lett i vannet så jeg tror du kan komme under 3 knop på tomgang men det er vel ønskelig å komme så lavt som mulig slik at det er mulig å redusere farten for i sterk medvind. Endret December 16, 2007 av Roger`n Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lord Flashheart Skrevet December 16, 2007 Rapporter Share Skrevet December 16, 2007 (endret) Jeg merker ingen forskjell på hvordan båten oppfører seg, bortsett i fra farten da, om jeg har et eller to drivankre ute. Men tror ikke denne konklusjonen kan overføres til mindre båter. Jeg har en 21' som veier nærmere 1500kg rigget. Vil nok tro at din med sin vekt ligger bedre i vannet enn jolla mi f.eks, men ved sidevind holder det med et anker ute. Uansett trout fisher, konklusjonen er, drivanker for å få den lave farten du ønsker, det være seg med 40, 50 eller 60HK Endret December 16, 2007 av dacron Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trout fisher Skrevet December 22, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet December 22, 2007 hvor store drivankere?? å hvor får jeg kjøpt de... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lord Flashheart Skrevet December 22, 2007 Rapporter Share Skrevet December 22, 2007 hvor store drivankere?? å hvor får jeg kjøpt de... Til din båt vil jeg tro de minste drivankrene holder. Vet at de har de på Fyksen Gjøvik da jeg kjøpte mine der, men vil tro enhver maritime forretning har slike, eller får tak i innen rimelig tid. Drivanker til din båt Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Femmer Skrevet December 22, 2007 Rapporter Share Skrevet December 22, 2007 Til din båt vil jeg tro de minste drivankrene holder. Vet at de har de på Fyksen Gjøvik da jeg kjøpte mine der, men vil tro enhver maritime forretning har slike, eller får tak i innen rimelig tid. Drivanker til din båt Ohlsson Fiske har sliek beregnet for trolling og som er endel solidere, og litt mindre, men disse koster 495 pr. stk. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lord Flashheart Skrevet December 22, 2007 Rapporter Share Skrevet December 22, 2007 Ohlsson Fiske har sliek beregnet for trolling og som er endel solidere, og litt mindre, men disse koster 495 pr. stk. Mine fungerer optimalt og ser ikke vitsen for å reise til Sverige for noe dyrere... BTW Roger'n ordna guiding på agnfiske i januar Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.