Gå til innhold
Fiskersiden

dorge hastighet på ny suzuki 50??


trout fisher
 Share

Recommended Posts

hei.. har kjøpt meg en spellranes ny suzuki 5o hk.. har ikke fåt prøvd den enda, men er redd den kommer til å gå litt for fort på laveste dorgehastighet, jeg har den på en Askeladden 426. det jeg oxo så var at på esken med propellen var det avkryssa 60 hk.. er det det jeg har fått da?? vil jeg kunne få lavre dorgefart ved å kjøpe en mindre propell 50hk eller 40 hk moddelen, så jeg kan komme ned i under 2 knop,eller er dette ikke bra for motor..

Aleks..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kjøpt en df 50 tl?

grattis

Har selv en df 70 tl ingen problem med fart ned til ca 1,8 knop. blir farta litt høy bruk ei bøtte eller kjøp drivanker så kan du ligge " stille".

Når det gjelder propell ville ikke jeg har bytta hvis motoren ligger i riktig turtallsregister i forhold til instruksjonsboka (tenker den ligger ca 5600-6000 omdr)

Da hadde jeg brukt peng på stål propell.

Endret av stegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kjøpt en df 50 tl?

grattis

Har selv en df 70 tl ingen problem med fart ned til ca 1,8 knop. blir farta litt høy bruk ei bøtte eller kjøp drivanker så kan du ligge " stille".

Når det gjelder propell ville ikke jeg har bytta hvis motoren ligger i riktig turtallsregister i forhold til instruksjonsboka (tenker den ligger ca 560e 0-6000 omdr)

Da hadde jeg brukt peng på stål propell.

var på ett møte med en representant fra Sande, han sa at det var ingen vits i å bytte til stålpropell på så små motorer Stegg.

ang fart så er jeg enig med deg i å bruke drivanker, bare fordeler å hente der, lavere fart, stødigere og bedre styreegenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags båt er en Askeladden 426? Finner ingeting på nettet om den.

Båten må veie endel forå få den ned i 1,8knop med en 50 hester. Jeg hadde tidligere en skjærgardsjeep på 15,5 fot (Theri Big Fun) med Yamaha F50. Gikk ca 2,2knop på tomgang med orginalpropell. Kjøpte en justerbar propell og fikke den ned i 2,0knop. Måtte brukke bøtte til å bremse på våren når vannet var svært kaldt.

Ingen vits med stålpropell før hastigheten er i området 35 knop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags båt er en Askeladden 426? Finner ingeting på nettet om den.

Båten må veie endel forå få den ned i 1,8knop med en 50 hester. Jeg hadde tidligere en skjærgardsjeep på 15,5 fot (Theri Big Fun) med Yamaha F50. Gikk ca 2,2knop på tomgang med orginalpropell. Kjøpte en justerbar propell og fikke den ned i 2,0knop. Måtte brukke bøtte til å bremse på våren når vannet var svært kaldt.

Ingen vits med stålpropell før hastigheten er i området 35 knop.

må opp på slik maskin jeg har da Abbor, hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens 435 modell er oppførtt med max 30hk motor.

Hvis båten din har samme skrog er det da voldsomt å sette på en 50hk motor for trolling. Kan vel tyde på at tomgangshastigheten blir nærmere 3 enn 2 knop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 60 hk susuki 4 takt på en Drago fishing. Har ingen problem og kjøre helt ned i 1,6-1,8 knop

men så er jo Dragoen og Askeladden 2 forskjellige båttyper å da, både størrelse og skrog.

synes å att 50 kan være litt overkill på den båten. kan nok kjøpe drivanker først som sist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan ikke tenke meg at tomgangshastigheten vil bli 3 knop..en jeg kjenner litt har samme båt med 40hk.. å han har ingen problemer med lav dorgefart..snakket oxo med en som sa at 40-50hk var ideelt på båten så.. men men vi får se.. skal kjøpe meg større båt etterhvert så ville ikke gå under en 50hk nå da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan ikke tenke meg at tomgangshastigheten vil bli 3 knop..en jeg kjenner litt har samme båt med 40hk.. å han har ingen problemer med lav dorgefart..snakket oxo med en som sa at 40-50hk var ideelt på båten så.. men men vi får se.. skal kjøpe meg større båt etterhvert så ville ikke gå under en 50hk nå da..

skjønner, kjøp di minste drivankrene, det er sikkert nok så slipper du for mye motstand og kan bruke dem mere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja da blir det ett drivanker oxo :)

du må ha 2, ett på hver side av båten

festes framme på båten så ankeret kommer ca 2/3 bakover, er sikkert forklaring på pakkningen

Endret av Team Biri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intensjonen med drivanker er å "stabilisere" båten. Hvis en ligger for anker og det blir bølger vil båtens baug bli vendt mot bølgene. Under fart vil båten "dras" ned i vannet og dermed ligge mere stabilt og den ruller mindre, videre økes motstanden og en når en lavere fart evt kan kjøre i ønsket fart på høyere turtall enn ønskelig.

Bind tau på ca 2/3 av båtens lengde, så plasseres drivankeret og et tau fra drivanker og til akter på båten. Da er det lettere å få det inn igjen.

Tau-Drivanket-Tau

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker ingen forskjell på hvordan båten oppfører seg, bortsett i fra farten da, om jeg har et eller to drivankre ute.

Men tror ikke denne konklusjonen kan overføres til mindre båter. Jeg har en 21' som veier nærmere 1500kg rigget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror båten kommer til å ligge ganske dypt i vannet med 50hk og etter det jeg har hørt om båtene går de ikke veldig lett i vannet så jeg tror du kan komme under 3 knop på tomgang men det er vel ønskelig å komme så lavt som mulig slik at det er mulig å redusere farten for i sterk medvind.

Endret av Roger`n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker ingen forskjell på hvordan båten oppfører seg, bortsett i fra farten da, om jeg har et eller to drivankre ute.

Men tror ikke denne konklusjonen kan overføres til mindre båter. Jeg har en 21' som veier nærmere 1500kg rigget.

Vil nok tro at din med sin vekt ligger bedre i vannet enn jolla mi f.eks, men ved sidevind holder det med et anker ute.

Uansett trout fisher, konklusjonen er, drivanker for å få den lave farten du ønsker, det være seg med 40, 50 eller 60HK

Endret av dacron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor store drivankere?? å hvor får jeg kjøpt de...

Til din båt vil jeg tro de minste drivankrene holder. Vet at de har de på Fyksen Gjøvik da jeg kjøpte mine der, men vil tro enhver maritime forretning har slike, eller får tak i innen rimelig tid.

Drivanker til din båt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til din båt vil jeg tro de minste drivankrene holder. Vet at de har de på Fyksen Gjøvik da jeg kjøpte mine der, men vil tro enhver maritime forretning har slike, eller får tak i innen rimelig tid.

Drivanker til din båt

Ohlsson Fiske har sliek beregnet for trolling og som er endel solidere, og litt mindre, men disse koster 495 pr. stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohlsson Fiske har sliek beregnet for trolling og som er endel solidere, og litt mindre, men disse koster 495 pr. stk.

Mine fungerer optimalt og ser ikke vitsen for å reise til Sverige for noe dyrere...

BTW Roger'n ordna guiding på agnfiske i januar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.