Gå til innhold
Fiskersiden

dorge hastighet på ny suzuki 50??


trout fisher
 Share

Recommended Posts

Mine fungerer optimalt og ser ikke vitsen for å reise til Sverige for noe dyrere...

BTW Roger'n ordna guiding på agnfiske i januar

Jeg har ikke prøvd drivanker før men jeg reagerte på dimmensjonen på den du hadde linken til. Diameteren på Ohlssons er bare 80cm tror jeg og er kanskje bedre å bruke parvis....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har størrelse 2 av Lalizas drivankrene. Et på hver side av min 21' fot med 115hk. Diameteren er 65cm. Du greier deg med størrelse 1 som er 50cm. Jeg kjøpte også mine på Fyksen Gjøvik.

Lalizas drivankre

Vet at Seatronic har Helly Hansen drivankre, men mener å huske de er litt størr enn de jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har størrelse 2 av Lalizas drivankrene. Et på hver side av min 21' fot med 115hk. Diameteren er 65cm. Du greier deg med størrelse 1 som er 50cm. Jeg kjøpte også mine på Fyksen Gjøvik.

Lalizas drivankre

Vet at Seatronic har Helly Hansen drivankre, men mener å huske de er litt størr enn de jeg har.

Husker du prisen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.. var for første gang ute å testa båten med nye motoren på eikern i dag..var ingen problem å putre helt ned i 1.5 knop ifølge ekkolodde... deilig..:P hadde jeg ikke trodd, men blei ikke lange turen. temp. lå på -10.. gleder meg til våren nå..

Aleks

Det var helt konge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke på målingene dine, hvis det ikke er is på Eikern går båten din fortere enn 2 knop på tomgang :D

Men, nå er ikke akkurat skovlhjuletsensoren kjent for å være egnet til å måle hastighet, ikke egnet til noe annet heller for den saks skyld :D

Hastigheten måles best med GPS ved å gå fram og tilbake på samme strekning og ta gjennomsnittet av de to målingene.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe ja må nok det.. men uansett var det ikke mye båten gikk frammover..

Var nede i 1.96knop i dag og du ser ikke forskjell på det og 2.2 med blotte øye. Det hjulet kan en egentlig bare kutte ut. Trodde jeg fisket mye i 1.76knop i fjor og at fisken bet, men reel fart var 2.3-2.4

Men uansett fart, sjekk hvordan agnet beveger seg ved båtripen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fulgt med en del på farten på gps og på det hjulet og har sett att ved en fart på 2,7 på plotteren så viser ekkoloddhjulet alt fra 1,9 til 3,5 kn alt ettersom jeg kjører mot eller med strømmen. Så det skal være rimelig stille vann før disse begynner og nærme seg hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fulgt med en del på farten på gps og på det hjulet og har sett att ved en fart på 2,7 på plotteren så viser ekkoloddhjulet alt fra 1,9 til 3,5 kn alt ettersom jeg kjører mot eller med strømmen. Så det skal være rimelig stille vann før disse begynner og nærme seg hverandre.

Jeg hadde en tid LMS 350c og hadde både skovle og gps. Gjennomsnittlig viste skovlehj. 0,7 kn lavere hastighet enn gps. Varierte litt ettersom jeg kjørte mot eller medstrøms. Jeg har tenkt å kjøpe et skovlehjul for å kunne justere hastigheten mer riktig forhold til strøm og ikke kun den riktige farten forhold til terenget.

Endret av Roger`n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en tid LMS 350c og hadde både skovle og gps. Gjennomsnittlig viste skovlehj. 0,7 kn lavere hastighet enn gps. Varierte litt ettersom jeg kjørte mot eller medstrøms. Jeg har tenkt å kjøpe et skovlehjul for å kunne justere hastigheten mer riktig forhold til strøm og ikke kun den riktige farten forhold til terenget.

Jeg kjører konsekvent kun etter gps. Har kalibrert skovelhjulet så det er så likt jeg kan få det på helt stille vann men synes ikke det er noe greie på og kjøre etter det. Nede ved tangen i mjøsa viser skovelhjulet 2 kn nedover og 4,5 oppover ved en gps hastighet 2,6-2,8kn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører konsekvent kun etter gps. Har kalibrert skovelhjulet så det er så likt jeg kan få det på helt stille vann men synes ikke det er noe greie på og kjøre etter det. Nede ved tangen i mjøsa viser skovelhjulet 2 kn nedover og 4,5 oppover ved en gps hastighet 2,6-2,8kn.

Så fisker man i overflata er vel skovhjul det beste å måle farta med, siden det vel er hastigheten på agnet i forhold til vannmassene man er interessert i..? Men med tanke på fiske med dyprigg; hvor langt ned kan man regne med at det evt. er strøm tilsvarende som er i overflata..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doppler er vel den beste måten å måle hastigheten relativt til vann uansett på hvilket dyp en fisker. Desverre er dette for dyrt og for stort til våre båter.

Skovelhjulet har så stor feilmargin at det sier svært lite om absolutt hastighet, men kan brukes sammen med GPS for å avgjøre strøm og vindforhold. Eksempelvis hvis GPS hastighten går ned og skovelhjulhastigheten er den samme kan en slutte at en går motstrøms og vannhastigheten fortsatt er OK. Hvis GPS hastigheten går opp og skovelhastigheten fortsatt er denne samme går en med strømmen og hastigheten er fortsatt OK. Hvis både GPS og endrer seg er det med eller motvind og gasspådraget må endres eller drivankeret ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en DF40 (samme motorbase som DF50) med Skibsplast 490HT. Snitt hastighet på dorging/trolling ligger her på 2-2.3 knop. MEN justerer du powertrimen kan du ytterlig redusere hastigheten. Leste ikke alle innleggene her, men er det så at du skal dorge og ikke trolle? For saken er at planerboard og dyprigg fungerer veldig bra til å redusere fart. Har du ikke det, fungerer bøtte eller ikea-pose utmerket.

Endret av Professor Bacon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.