Gå til innhold
Fiskersiden

HJELP!


Perca
 Share

Recommended Posts

Kjære Moderatorer, dette er i aller høyeste grad fiskerelatert..!

Nå trenger jeg seriøst litt hjelp.

For at det skal bli jul i Perca`s heim så må det være juleansjos på frokostbordet 1. juledag. Altså sånn dærre blekkboks med blå bakgrunn og nisser som danser. Jeg har vært i flere butikker og INGEN har hatt denne! Produsenten av denne ansjosen mener jeg er Fredrikstad preserving, hvis jeg ikke husker helt feil.

Og jeg ønsker svar fra noen som SIKKERT vet om en forretning som har denne varen. Jeg er villig til å kjøre ganske mange mil på formiddagen julaften for å få kjøpt en boks eller fem av denne ansjosen!

Hvis jeg ikke får tak i noen bokser så skal jeg seriøst gå inn for mer lysfiske etter "ansjos" (brisling) i Oslofjorden! Enten det eller avlyse jula... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt seriøst Per; Stabburets juleansjos er det du leter etter. Denne kommer ikke i år pga ekstremt dårlig brislingfiske i fjor.

Kan smaksmessig anbefale ansjosfilèter fra Engelsviken Canning - den i østerssaus. Men boksen er ikke sååå fin da.

P.s ble det ikke noe bein i år? ;)

Jeg fikk litt tid og googlet litt for deg, mer kan leses her:

Endret av Laksefiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt seriøst Per; Stabburets juleansjos er det du leter etter. Denne kommer ikke i år pga ekstremt dårlig brislingfiske i fjor.

Værre en som så, det er noen BI kandidater som mente prisen ble for høy pga råvaremangelen. Mye som tilsier at det var en feilvurdering. Tipper jeg kunne solgt en boks til Perca for 200,-, uten problemer ;)

Svenskene har en grei variant med bein. Det er vel raskere enn å streife rundt i fedrelandet etter noe som ikke finnes. Men det blir jo dyr ansjos da, med mindre du fyller kvota med diverse greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juleansjosnytt:

http://www.dagligvarehandelen.com/xp/pub/v...e1/siste/266197

Og den svenske varianten heter vistnok Kungshamn, eller noe slikt.

Enda mer juleansjosnytt, dette er jo en tragedie, også våre svenske venner mangler juleansjos i år:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.4225189

Og når safranhøstinga i India slår feil, og det ikke er nok produsenter til å dekke etterspørselen etter økologisk skinke, nei da blir det dårlige greier denne jula.. oj, oj. oj.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VRÆÆÆL!!!

Er det dissa forbannade blårussene som har skylda for dette også! :D

Nei her er det bare en ting å gjøre... Få igang mer lysfiske i Oslofjorden!

Jeg har kjøpt en boks av den ferdifileterte østers ansjosen, men det er bare ikke det samme! Den var god nok, men jula er en tid hvor tradisjoner skal holdes i hevd og hos oss er det å rense juleansjos en veldig viktig del av jula. Sånn er det bare!

Men når det ikke er produsert noe juleansjos så er det ikke mye jeg kan gjøre med det. Det neste er vel at de slutter å produsere akevitt også... :o

LYSFISKERFJORDEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for ditt generøse tilbud Thilesen, men jeg tror jeg må takke nei... :hailfs:

Og joda Øystein, jeg klarte å fange et juletre før det ble mørkt! Det er egentlig helt utrolig at det går ann! Det er mitt ansvar i familien å fikse et juletre, men i år hadde jeg helt glemt det! Hadde ikke Fruen ringt meg på mobilen kl 15.00 da vi var på Mjær så hadde jeg ikke fått ordna juletre i år!

Og som en dårlig erstatning så har jeg nå investert i 2 bokser med østersansjos ferdig filetert... Skal bli spennende å se om det blir jul i år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke Fruen ringt meg på mobilen kl 15.00 da vi var på Mjær så hadde jeg ikke fått ordna juletre i år!

Har snakka med naboene om juletre i år, de fleste går ut i skogen og hogger et selv (I allefall her ute i Råken, men det er muligens bare banditter og kjæltringer her ute, hva vet jeg :( ).

Om du først er på Mjær så er det vel bare en liten tur opp i lia så finner du nok ei busk, tror neppe noen tar det ille opp her ute i "bushen".

Neste år tar vi med ungene på bålbrenning og juletrehoggst :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.