Gå til innhold
Fiskersiden

Voldsfjorden 26.12.07 - Ny tur på isen


Gjest BanJon
 Share

Recommended Posts

Jepp, brodern og jeg var nok en tur på isen i dag. Været var mildt, sola stakk frem mellom skyer og vi besluttet å ta en tur til Voldsfjorden igjen.

Vel fremme var det langt mindre over-vann enn fryktet, skjønt isen var svært glatt mange steder. Følte oss som to pingviner da vi vagget utover, var vanskelig å få fotfeste og stegene ble svært korte. :hailfs:

Vi valgte oss et sted litt mer midt i sundet denne gangen, det var en kar som fisket omtrent der vi fisket forrige gang og det er jo litt vanlig folkeskikk å ikke skulle fiske nærmest mulig andre folk. Syns jeg iallefall. Så vi tok plass litt lengere ute i sundet og rigget oss til.

Isen var fremdeles fin tross mildværet, gode 15 cm pluss. Blank og fin stålis. Satte opp et par "pisker" med agnsnører og innen 3-4 minutter så hadde det gått to fine hvittinger på snøret som stod på ca 6 favner. Så var det stille en liten stund, men det ble da også stille før stormen.

For så kom nemlig makrellstimen...du store tid, det ble et makrell-bonanza jeg ikke har opplevd siden dagene med harpe utenfor kysten av Langesund for mange år siden. Man kunne bokstavlig talt se fisken gjennom isen, det gikk makrell i alle vannlag og forsøkte man å komme ned så stoppet snøret etter 3-4 favner. Det virket som om hele fjorden var stappfull. Utrolig moro men det ville ingen ende ta. Jeg slet ut hud og fingre når det gikk på 4 makrell og 1 sei på samme snøret. Når jeg kikket ned i hullet, kunne jeg se makrellen gå til angrep på den krokløse pirken som hang som lodd nederst. Det var litt snodig, for bare cm høyere på senen så hang det 5 kroker med agn. De angrep fra alle sider, en etter en.

Ved en anledning så kom tre makreller opp på isen, den siste holdt fast i pirken til den var nesten oppe av hullet. :hailfs: Det var skikkelig artig å få oppleve så mye action på et så konsentrert område.

Vi tok med noen makrell til agnfisk, de andre ble satt tilbake med minimum kontakt siden makrellen visstnok ikke klarer seg ved direkte håndtering. (Hvis ikke jeg husker feil?)

40735_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/16633/40735.jpg

Ser ut som noe alâ bakhold i Bagdad et sted. :hailfs:

Min lattelige sei-pers ble også slått i dag, nå er jeg på enorme 1.5 Kg etter denne fangsten :hailfs:

40734_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/16633/40734.jpg

Kun 3 arter i dag også, samme som sist: Hvitting, sei og makrell. Men en flott dag på isen allikevel, selvsagt.

40736_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/16633/40736.jpg

Brodern som har tatt bildene jeg legger ut her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine greier, Jon! Fyll opp agnfryseren mens du kan - jeg angrer på at jeg ikke fiska makrell som en gal da det var makrell å få. Stå på! :hailfs:

Noe tegn til flatfisk, eller?

Ikke det grann. Usedvanlig dødt langs bunn, kun de obligatoriske hvittingene. Mulig jeg ikke er kjent nok i fjorden til vite hvor de er å finne, har fått sandflyndre og skrubbe lengere ut tidligere. Men det er godt stykke å gå og jeg visste ikke hvordan isen var der nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Artig å se at andre har vært på Voldsfjorden. Vi var der 30.12.07 og så ingen andre som var ute.

Hadde med ungene så vi holdt oss helt innerst i fjorden (25 cm stål-is)

Det var enorme mengder med sei, samt en og annen torsk og hvitting. Synd at det ikke var makrell, det kan være greit med nok agn i fryseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.