Gå til innhold
Fiskersiden

Hvorfor poster jeg denne under meitefiske...


Perca
 Share

Recommended Posts

Det er ikke vits i å gå så mye dypere i dette - du ville provosere "meitefiskere" - og da siktet du selvsagt ikke til ørretfiskere med mark på kroken i utgangspunktet. Liten vits i å gjøre seg selv dum heller. Du sikter til suter- og karpeutsettinger og via artikkelen du linket til, med uopplyste paraleller til ørekyte, sørv og regnlaue!

Hvilke vann er det snakk om som har fått satt ut ulovlig karpe og suter evt - så kan vi ta debatten derfra. Generaliseringen din skader de som jobber aktivt gjennom lovlige kanaler for å bedre forholdene for meitefiskere. Og ja, jeg er en av de som faktisk bruker mye tid og krefter på opplysningsarbeid til kommunale innstanser og ikke minst foreninger med forvaltningsansvar. Og da er det irriterende at folk med billige og utdaterte poenger skal gi et "offentlig inntrykk" av at "meitefiskere" sprer fisk ulovlig. Ja det finnes rotten frukt i alle miljøer - men ta for deg de, og ikke skjær alle over en kam.

Kan da nevne noen vann som har fått forandret sin fauna de siste år.... litt vanskelig å sette noe nøyaktig årstall på det.

1. stokkevannet-sørv,gjedde,suter. dette vannet har blitt brukt som lekeplass av både organisasjoner og privat personer.

2.bamblevann + store deler av vassdraget- Her kom det plutselig suter.

3.trettebæk-Her har sørven gjort sitt inntog...

4.skautjenna-her hang det plutselig ei lita gjedde på kroken

finnes sannsynlig fler,men har ikke vært så mye rundt de siste år...

Blant meitefiskerne har jeg ikke møtt på folk som er troendes til å gjøre slikt,tror ikke det er mer råtne epler blant dem enn hos andre "grupperinger". Hjelper lite å diskutere frem å tilbake hvem som har skylda når det allerede har skjedd!! måtte være bedre å bruke tid på forebygging,og heller prøve å reparere/begrense skadene.mye er gjort om de rette holdningene plantes i den kommende generasjon

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes - konstruktiv dialog er veien å gå!

Stokkevannet hadde både karpe og suter rundt 1989-1990 ihvertfall - men sørven så aldri jeg noe til her på den tiden, så den er nok satt ut ulovlig vil jeg tro. Men av hvem? "meitefiskere" har tross alt ikke interesse av sørv i det hele tatt. Sørv er også en art som "meitefiskere" missliker sterkt i vann med bla suter og karpe - da fisket blir omtrent umuliggjort. På Brandbu så ble det innført mort til noen av de flotte karussvannene - de skyldige var noen guttunger på 10-12 år som trodde det var gøy med mort i flere vann. En uskyldig tanke - men også noe som kunne fått katastrofale følger. Heldigvis gikk dette relativt greit - og fisken klarte knapt nok å etablere seg. Heldigvis.

I Bamble har det vært suter ihvertfall i 20-25 år såvidt jeg vet - men i hvor mange vann er et annet spøsmål. Godt mulig det har skjedd ulovligheter - men som du sier så er det ingen i "meitemiljøet" som er troendes til å gjøre slikt eller anser dette som en akseptert eller fornuftig handling. Råtne epler finnes det over alt - men å kappe ned treet slik trådstarter gjør er feilslått og konfliktbyggende.

Endret av Hoffa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Hoffa. :) Eneste grunnen til at jeg gidder å svare deg nå er det begredelige været som gjør at jeg av makelighetshensyn er innendørs og ikke ute og fisker!

Sitat Hoffa: Det er ikke vits i å gå så mye dypere i dette - du ville provosere "meitefiskere" - og da siktet du selvsagt ikke til ørretfiskere med mark på kroken i utgangspunktet. Sitat slutt.

Helt korrekt observasjon Hoffa! Jeg anser muligheten for at meitemark skal kunne etablere seg i et vann for særdeles liten! :lol: Egentlig lik null! Dessuten så er vel det en lovlig handling å fiske med mark... Men jeg mente i aller høyeste grad at en ørretfisker som meiter med levende ørekyte! Der er det i min verden ingen forskjell om du fisker etter ørret eller abbor,gjørs eller gjedde. Eller er ikke dette meitefiske..?

Og noen generalisering er det ikke snakk om, men at det er meitere som står og har stått for den største spredningen av arter tror jeg nok ikke at vi kommer vekk fra. Og tydeligvis så må jeg på nytt presisere at jeg mener artsspredning generellt og ikke bare diverse karpefisker.

Og du Potemkin... Blitt edru nå..? :lol: Kan ikke du utdype dine tanker om dette temaet? Jeg forsto ikke helt det med skudd i foten... Og det som du så pent hadde fargelagt, var ikke det godt skrevet..? Det var jeg som skrev det faktisk. ;):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sitter inne i dag du oså skjønner jeg. :)

Det er mulig at jeg har gått litt surr i begrepene her og ønsker at du skal klargjøre disse for meg.

Om jeg fisker med agn, i dette tilfellet (levende) agnfisk. Bedriver jeg da det som kalles meitefiske?

Dersom ditt svar er ja på dette spørsmålet, kan jeg da kalles meitefisker?

Og et spørsmål til... Hvem andre enn meitefiskere har interresse for at karuss, suter og karpe settes ut i et vann?

Og om været bedrer seg i løpet av nyttårshelgen Hoffa, så inviterer jeg deg med på en isfisketur så kan vi innimellom all fiskingen også ta en prat. Tar du utfordringen..? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke generalisere ennå mer. Det er mennesker som har satt ut fisk. Eller sportsfiskere. Eller lystfiskere.

Og i noen tilfeller; fugler.

Den største spredningen er vel fortsatt ørekyte (fritt fra hukommelsen) og ørret. Dette er vel ikke primært "meiterene" trådstarter sikter til? I så fall rammer det sikkert over en halv million mennesker i Norge.

Mange arter (bl.a. solabbor) spres fra hagedammer med eksotisk ferskvannsfisk, og laksestammen er jo direkte truet av rømninger fra oppdrettsanlegg.

I tillegg må man vel innse at både ungdommer og meitere har satt ut fisk i ubetenkte øyeblikk, med eller uten overlegg. Spredning av arter til nye økosystemer er ikke ønskelig eller hyggelig. Men muligens unngåelig. Jeg har sels satt ut ørret i vann uten ørret, men i regi av en lokal JFF. Jeg har også kalket i det samme vannet, trolig med følgene at enkelte bunndyr døde i forbindelse med pH-hevning i et naturlig surt myrvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sitter inne i dag du oså skjønner jeg. :)

Det er mulig at jeg har gått litt surr i begrepene her og ønsker at du skal klargjøre disse for meg.

Om jeg fisker med agn, i dette tilfellet (levende) agnfisk. Bedriver jeg da det som kalles meitefiske?

Dersom ditt svar er ja på dette spørsmålet, kan jeg da kalles meitefisker?

Og et spørsmål til... Hvem andre enn meitefiskere har interresse for at karuss, suter og karpe settes ut i et vann?

Og om været bedrer seg i løpet av nyttårshelgen Hoffa, så inviterer jeg deg med på en isfisketur så kan vi innimellom all fiskingen også ta en prat. Tar du utfordringen..? :lol:

Karuss, suter og karpe har historisk sett blitt spredt av mennesker som matkilde - og som rekreasjonskilde helt siden 11-12 århundrede her hjemme (ref Aquamedia). Det sportslige fisket har hatt liten eller ingen historisk betydning for spredning av fisk. Altså - fisk spres uten sportslig intensjoner, for å ha en spennende fisk i sitt nærområde, kanskje av uvitenhet av barn, eller sågar av fugl. Gjedde dumpes i ren hevn i naboens vann, eller polakkene tok med seg matkilde fra hjemlandet sitt. Det er rett og slett mennesker som har gjort dette - og helt sikkert en og annen "meitefisker" også. Det er bare generaliseringen jeg misliker. Ulovligheten er jeg like opptatt av som deg når alt kommer til alt.

Fisker man med levende agnfisk så er man en lovbryter, men man bedriver meitefiske - uten at det trenger å sammenfalle med begrepet "meitefisker" som de siste 20 årene har blitt brukt om folk som fisker arter uten fettfinne.

Isfisketur kunne vært hyggelig det perca - jeg vet at du ikke biter. Men jeg er meitefisker jeg - i den moderne betydningens henseende. Isfiske overlater jeg til andre :lol:

Godt nytt år ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du Potemkin... Blitt edru nå..? :) Kan ikke du utdype dine tanker om dette temaet? Jeg forsto ikke helt det med skudd i foten... Og det som du så pent hadde fargelagt, var ikke det godt skrevet..? Det var jeg som skrev det faktisk. :);)

Sitat deg selv: At jeg postet denne under "Meitefiske" var helt bevisst.

Greit nok. Du vil ha debatt om tema som vi andre er like opptatt av.

Sitat deg selv igjen: men jeg har bevisst prøvd å unngå å skrive karpefisker da dette bringer noen i skyttergravene umiddelbart!

Men du postet den under meitefiske?

Til slutt så kommer dine fordommer til syne: Sitat: at det er meitere som står og har stått for den største spredningen av arter tror jeg nok ikke at vi kommer vekk fra.

Denne kan du godt dokumentere siden det er grunnlaget for nettopp å poste innlegget ditt i meitetråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg skjønner at din og min deffinisjon av ordet meitefiske ikke helt sammenfaller.

Min deffinisjon av meitefisker er en person som der og da fisker med agn. Det være seg med mark, pølsebiter eller med (forhåpentligvis død) agnfisk eller fiskebiter, altså noe som fisken jeg fisker etter spiser fordi den anser det som blir servert er mat og er av organisk materiale. For meg så er det metoden man benytter seg av som avgjør om man meiter eller bedriver noe annen form for fiske. Om fisken man fisker etter har fettfinne eller ikke kan ikke jeg forstå har noen betydning for hva fiskemetoden blir kalt. Og om fiskeren benytter seg av en rognekjepp med snøre knytt i tuppen eller om man har investert i stenger, sneller og nappvarlere for en liten formue så er det samme form for fiske man bedriver. Så, så... Ingen spydigheter om at jeg også har kjøpt nappvarlere! Jeg må vel snart kalles en skapmeiter... :)

Du kan jo bli med og forsøke å meite fra isen... Ikke kjedelig det heller! Ellers så er det veldig fint å ha med en bålansvarlig som kan ta seg av kaffekokingen. :D Jeg lar invitasjonen stå ved lag og ønsker deg et riktig godt nytt år. ;)

Rettet opp en skriveleif... :)

Endret av Perca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.