Gå til innhold
Fiskersiden

Lakseåret 2008


Olagaard
 Share

Recommended Posts

Ja hva tror dere? Og hva vet man?

Spørs hvor man skal fiske egentlig.

Det eneste jeg vet som er nytt nå, er at notfiskerne i Trondheimsfjorden nå truer med rettsak. I og med at det er oppe et forslag om fredning av laks i sjø i juni. Så alt er "egentlig" normalt, det går sin gang, mye frustrasjon. Vi elvefiskere sitter bare på sidelinjen og har egentlig lite vi skulle ha sagt. Vi tar reglene som de kommer og finner oss i stort sett det meste.

Når det gjelder årets innsig av laks (nå tenker jeg på kun Gaula) så blir det neppe noe klondyke. Jeg tror faktisk at det vil bli et meget dårlig år, kanskje enda mindre innsig enn i fjor !

Og det har ingenting med laksens undergang å gjøre. Dette går i bølger som det alltid har gjort, og akkurat nå har vi en nedgang, før jeg tror det tar seg opp igjen i 2009. Litt usikkert dette også.

Lite smålaks i fjor, dvs. lite mellomlaks i år (muligens). Ikke noe typisk mellomlaksår ihvertfall i år. Heller ikke noe typisk storlaksår. Det med smålaksen er jeg like usikker på hvert år, får håpe den kommer i år. Det er vel det største håpet egentlig, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Gaula, så tror jeg iallefall at vi ikke skal stole så mye på fangster som blir oppgitt på laksebørs til sommeren. Med det nye beregningsgrunnlaget for forvaltningsavgift, så kan man nok bruke både to og tregangen på oppgitte fangstkvanta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det blir så store forandringene fra i fjor.

Bag limit er positivt, og hvor mye av laksen tas egentlig i sjøen av notfiskere?

Tror hoveddelen blir tatt lenger ut, men det burde være slik at det er nok fisk

både til de som fisker i sjøen og langs elvene.

Og for mitt vedkommende har det aldri vært noe problem med at en får

for mye fisk, så kanskje en klarer limiten om det blir 1 fisk per døgn :)

Antall fisk er uansett ikke så nøye, da det er opplevelsen en fisker for,

fisk får en jo kjøpt ferdig sløyd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur elvefisket kan ta seg opp betydelig, men kunn av noen få grunner som f.eks. at DN nå vill inføre nesten totalstopp på sjølaksefisket (ute på høring akkurat nå hvis noen vill kommentere denne). Spesiellt er det yttre kyststrøk som utpekes etter som disse sjølaksefiskarene driver et fiske på blandete bestander av laks. Men også dei i indre strøk får betydelige innkortinger av fiskesesongen type frå 8-15 juni till 4 august ca. Noen får strengere regulering i indre strøk der elver med trua/svake bestander finnes. Fisketidene blir også kortet ner i ukene frå ca 4 døgn til 2 eller 3 døgn. Får sjå hva høringsrundar gir for resultat.

En annen grunn til bedre fiske er akkurat "bag limit" som medfører en spredning av fangsten blandt fiskarne slik at det vill bli mye mindre fangst for lokale fiskere (oppnår bag limit tidlig i sesongen forhåpentligvis) og meir fisk for turister, tilreisende.

Det som derimot er alvarlig, hvis vi ser lenger enn til bare 2008, er at all denne her skærpete fiskebegrensingene i sportsfisket er et resultat av oppdrettsnæringens uhemmede herjninger, slik at f.eks elver med stort innslag av oppdrettslaks vill få mye kraftigere fiskebegrensinger en elver med liten innslag av olaks. D.v.s. at vi sportsfiskere pålegges at avstå från et meget viktig fritidssysselsettning/rekreasjonsmulighet til foremonn for oppdrettsnæringen. Der har du resultata av deires miljardfortjeneste. Dette redder ingen villfisk hvis ikke det gøres noe åt oppdrettarne og denne spridningen av lakselusa som er hovedgrunnen til di fleste lakse- og sjøaurebestandenes kraftige og alvorlige tilbakegang. Begrenset/stoppet fiske i elv redder ikke dei døende smolten som prøver at unnvike lusas herjninger i fjordsystemene og på kysten av Norge. Og oppdrettarne har meir på gang for 2008: dobbling av produktionen :lol:

mvh Flodstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo interessant å se om den smålaksen som var fraværende i fjor dukker opp som mellomlaks eller om den er ... borte :P

Jepp - har kommentert akkurat dette tidligere. Har en mistanke om at vi får mer mellomlaks inn til kysten enn smålaksinnsiget i fjor skulle tilsi... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp - har kommentert akkurat dette tidligere. Har en mistanke om at vi får mer mellomlaks inn til kysten enn smålaksinnsiget i fjor skulle tilsi... :P

Ja dette har alltid vært et usikkerhetsmoment. Jo mindre smålaks ett år, jo mere mellomlaks kan komme året etter ! For meg så ser det ut til at det er nok med mat til laksen der ute, da jeg aldri tidligere (før 2000) har sett laksen så til de grader feit som de seneste år. Har sett dette før, at laksen hopper over et år i elva og kommer som smellfeit mellomlaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette har alltid vært et usikkerhetsmoment. Jo mindre smålaks ett år, jo mere mellomlaks kan komme året etter ! For meg så ser det ut til at det er nok med mat til laksen der ute, da jeg aldri tidligere (før 2000) har sett laksen så til de grader feit som de seneste år. Har sett dette før, at laksen hopper over et år i elva og kommer som smellfeit mellomlaks.

Ja det där är intressant. Mellom- och storlaksen så ju feit och fin ut i 2007...

Mvh

Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel vanskelig å tippe men hvis det blir strengere restriksjoner som det f.eks er snakk om i sjøen så vil jo det få betydning så det kan jo bli spennende!Altaelva vil ikke få restriksjoner siden det her allerede er c/r i store perioder for all fisk utlendingene fisker i beste tiden pluss få fiskere,6timers pause hver dag hele sessongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tobis er laksemat og er jo hardt fisket for tiden, men vet ikke om de har historiske tall for denne nøkkelbestanden slik at hypotesen kan etterprøves. Ellers har jo silda kommet seg, mens lodda i Barentshavet vel ikke er på sitt beste bestandsmessig sett.

Mindre fisk på utvandring til oppvekstområdene spiser jo alt mulig, fra insekter på overflaten i fjordene til krepsdyr (diverse dyreplankton) og småfisk. Vanskelig å tro at dette skulle være noen flaskehals siden fiskebestandene er reduserte og beitingen av slik småfiskmat skulle blitt mindre som følge av dette.

Tror dette "matmangel-argumentet" er sånn "fukt fingern og stikk den i været-argument", for jeg har slett ikke sett noen vettug dokumentasjon på dette. Virker som smålaksen er mindre og tynnere, derfor tenker de som her har uttalt seg at matmangel må være som hovedårsak i år, men slik trenger det jo ikke være. Dyr kan avmagres og få svekket tilvekst grunnet en rekke andre faktorer enn akkurat mattilgang...

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.