Gå til innhold
Fiskersiden

Hva foretrekker du?


toppknot
 Share

Recommended Posts

Litt nysgjerrig på hvilke merker meiterne på forumet foretrekker.

Tenker fortrinnsvis på stenger..av både av nyere og eldre årgang.

Er karbon overlegent glassfiber?(seriøst spørsmål)

Suger D A M fortsatt?Hvorfor er moderne stenger så stive?Hvor ble det av "parabolsk aksjon"?Hvorfor er det så vanskelig å få tak i en 11 fots legerstang(bunnmeitestang)?

hmmm...?

Endret av toppknot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt nysgjerrig på hvilke merker meiterne på forumet foretrekker.

Tenker fortrinnsvis på stenger..av både av nyere og eldre årgang.

1:Er karbon overlegent glassfiber?(seriøst spørsmål)

2:Suger D A M fortsatt?

3:Hvorfor er moderne stenger så stive?

4:Hvor ble det av "parabolsk aksjon"?

5:Hvorfor er det så vanskelig å få tak i en 11 fots legerstang(bunnmeitestang)?

hmmm...?

Kan prøve å synse litt rundt spørsmålene, så får dere arrestere meg om det er feil :rolleyes:

1: Karbonstenger kaster lengere og veier mindre enn glassfiberstenger, men tåler noe mindre juling. Karbonstenger har også en mere "markert" ryggrad i forhold til glassfiber, noe som ofte får glassfiberstenger til å føles slaskete og retningsløse.

2: Er vell som med allt annet, man får det man betaler for.

3: Det fiskes mere på lange avstander nå enn tidligere.Dette har gitt behov for stivere stenger som kaster lengere. Stive stenger kroker også bedre på lange avstander. Bruken av PVA poser har sikkert også noe av skylda. Men hvorfor en ny 2,75LB stang er stivere enn en gammel 2,75LB stang, skjønner jeg ikke helt. Trodde stengene ble klasifisert etter hvor mye kraft som skal til for å bøye de, men da skulle de være like stive?

4: Har selv en "gammel" Penn carp.." som jeg synes har mye mere parabol aksjon enn mine nye chub outcast. Mye enklere å "spenne opp" og bruke hele potensialet i penn stanga, men chub stanga kaster mye lenger uten at jeg er i nærheten av å spenne den opp. Mulig det er derfor stenger ikke har parabolsk aksjon lenger, de kaster ikke langt nok.

5: Tja, kansje de selger dårligere enn 12f?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor en ny 2,75LB stang er stivere enn en gammel 2,75LB stang, skjønner jeg ikke helt. Trodde stengene ble klasifisert etter hvor mye kraft som skal til for å bøye de, men da skulle de være like stive?

Det er vel sånn at nyere stenger sjelden har helaksjon på samme måte som de gamle, sånn at det skal en del mer til før du bøyer hele stanga. En mere slaskete stang vil bøye seg hele veien selv uten max belastning mens en moderne stang vil være mer progressiv i aksjonen og derfor virke stivere.

Formulerer meg grusomt klossete her nå men det går vel an å forstå det.

Tror forresten det er en del sammenhenger der man kunne hatt fordel av en stang med en god slump glassfiber i, særlig når man fisker større fisk på kort avstand eller når man kaster tunge feedere osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harrison er et av få selskaper som fremdeles produserer meitestenger i England.(De fleste produserer som kjent i kina.)

Dr Steve Harrison skriver en del inntresant om TestCurve her:

http://www.harrisonrods.co.uk/Testcurve.htm

Gray syns jeg også lager gode stenger, sett i forhold til hva du betaler. Har to 1.5tc som jeg er fornøyd med. Men når jeg blir rik kunne godt tenkt meg et par sett Harrison stenger. Spesial lagd med navn og det hele!

http://www.barbel.co.uk/site/rodpages/customoptions.php

De lager sikkert 11ft stenger hvis du spør pent…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Century og Milo er favorittene.

All time high - og den beste stanga jeg noen gang har hatt er en Aiken Vector sak fra 1989. Deilig aksjon med 4 topper som gjør stanga brukbar til alt. Kostet 798,- på Schous Sport for snart 20 år siden - og er fremdeles den stanga som blir med meg overalt - bortsett fra i sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg visste hva jeg foretrakk av stenger, men da må jeg nok teste noen flere...

Drømmer om en stang herfra, men dèt blir vel med drømmen. Mer realistisk er vel en allrounder som dette

Burde forresten ikke være vanskelig å få tak i en 11 fots legderstang, det finnes da endel av den sorten fortsatt.

Endret av TeeJAY
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes helaksjon og glassfiber er overlegent til nærdistansefiske. Kjekt når man fisker etter arter som suter og stam f.eks.Stanga tar av for eventuelle tabber med brems o.l

Synes det er litt vel mye fokus på kasteegenskaper hos en del produsenter.Man skal jo kjøre fisken også :)

Og hvor ofte er det man trenger å kaste noe særlig lenger enn 10-20 meter?

Takk for tipset Hoffa :excl: Kom gjerne med flere.

Edit:Forresten kjipt at kompositt stenger stort sett er "budsjett-stenger" med smålurvete kvalitet på surringer,lakkering,kork osv.Kompositt tåler mer enn karbon og er jo helt supert hvis man går mye under fisket eller er på jakt etter litt rølpete arter som stam ,suter osv.

Endret av toppknot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt mange crappy stenger i min tid og gradvis kjøpt meg opp. Det aller viktigste med en fiskestang er at den brukes. :)

DAM er ikke så dårlig. Dam har en rekke stangserier hvorav noen er særdeles gode, men de koster også en god del. Kjøpte en carbon-kevlar quivertip stang fra Dam i 1985. Den har jeg bygget om og bruker den fortsatt. Et utsøkt stangemne. Milo feks lager også stenger som er slaskete og dårlige og koster nada, og så lager de "state of the art" som koster plenty. Er ikke så lett å generalisere over merker. Når jeg blir "rik" skal jeg ha meg Greys, men det blir ikke før om et par ukers tid ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du foretrekker er altså en Avon-stang, som vel pr. def er 11 fot og med helaksjon (arven etter splitcanestenger!). Slike finnes det jo endel av i handelen, i forskjellige testkurver (dog ikke så mange i glassfiber lenger..). Fox, Drennan, John Wilson, Harrison osv har avon-stenger ihvertfall uten at jeg har testet noen av de. Men her er noen tester:

Peregrine

Harrison H-design avon

Harrison 4-piece avon (FM)

Harrison 4 piece avon (PP)

Fox avon quiver (2001)

BTW: Interessant om testkurve, aksjon og rygg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.