Gå til innhold
Fiskersiden

Fisking fra land på Mexico's østkyst


André H
 Share

Recommended Posts

Hei folkens!

Skal nedover til Mexico i Februar og tenkte å prøve meg på litt fisking fra land. Noen som kjenner til hva slags fisk og utstyr man trenger?

Tenkte å ta med meg en teleskopstang med haspel, og denge noen sluker etc. Vet jo aldri hva som svømmer rundt der nede! :)

I værste fall får jeg få tak i en båt og komme meg ut til revet som er ca 200m fra land. Der er det vistnok mye barracuda etc.

mvh

A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du skal vare litt mer spesifikk, da Mexico er et relativt stort land, og ikke minst har to kyster. Roosterfish er en heftig fisk det, men da maa du over paa Pacific-sida. Popperfiske i brenningene lang strender leverer, saa soerg for aa ta med deg endel saanne. Ellers fisker man jo bonefish og en haug andre heftige arter ogsaa pa Gulfsida. saerlig rundt Yucatan-halvoya. Men om teleskopstanga di er av en type som ikke er kraftig nok tipper jeg du fort kan oppleve tom snelle og null sene allerede paa foerste hogget. Artene der nede er gjerne en smule sterkere enn smaasei og abbor. Jacks paa bare 3-4 kilo fighter som en tikilos laks. Alternativ B er selvsagt aa krabbe til korset og meite akvariefisk paa noen hekto ved bryggekanten.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du skal vare litt mer spesifikk, da Mexico er et relativt stort land, og ikke minst har to kyster. Roosterfish er en heftig fisk det, men da maa du over paa Pacific-sida. Popperfiske i brenningene lang strender leverer, saa soerg for aa ta med deg endel saanne. Ellers fisker man jo bonefish og en haug andre heftige arter ogsaa pa Gulfsida. saerlig rundt Yucatan-halvoya. Men om teleskopstanga di er av en type som ikke er kraftig nok tipper jeg du fort kan oppleve tom snelle og null sene allerede paa foerste hogget. Artene der nede er gjerne en smule sterkere enn smaasei og abbor. Jacks paa bare 3-4 kilo fighter som en tikilos laks. Alternativ B er selvsagt aa krabbe til korset og meite akvariefisk paa noen hekto ved bryggekanten.

Skal fiske med nedover østkysten fra Cancun og mot Tulum området. :blush:

Får man tak i teleskopstang for haspel som tåler litt og som også kan kaste langt med ikke altfor tunge sluker? Er ganske grunt der frem til revet, ikke noe særlig å denge 40g sluker da liksom. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får jo skikkelige surfstenger som teleskop - men da gjerne til en pris. Men med tanke på det fisket man kan oppleve så er jeg sikker på at det er verdt det !!

Se f.eks her

http://www.plat.co.jp/shop/catalog/default.php?cPath=23_354

http://www.plat.co.jp/shop/catalog/default.php?cPath=23_365

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant disse tipsene på et annet forum, en lokalkjent som beskriver et sted like ved der jeg skal bo!

---------------------------------------------------------------------

Hi Nate,

i am local to this area (at least for the next 7 months) and this is what i pretty much do when i venture out down the Road in that area,

regarding your call for TULUM, for us this means 2 locations , the village thats under that name and located inland (3 miles) and the RUINS which are located next to the beach,, i have no idea where will you be staing at, but my referrals will be from the TULUM village,, OK.

if planning to DIY, this is pretty much what you'll have to do in order to get into the good fishing, and renting a car is worth it and a MUST!!!! forth with this you'll be able to reach other spots the same day if one you're on is not active or couperating!!!

DRIVE towards the village, if comming from north or south, you must reach the SAN FRANCISCO store (a mexican type of wallmart), locate yourself and take the road towards the coast, at end of this one, turn to the right, that ROAD leads you to bocapaila thru punta allen,, the idea is this, get to the bocapaila bridge and park you car before going over it and on left side better under the only coconut tree there (much shaded),, here you have 2 options on gear and fishing spots,,

GEAR: if planning to fish the bridge, you will need only spinning RODS then, not possible to flyfish, the bridge pass will offer shots at Bones, permit, snook, jacks, cudas,etc. etc, my kids have a blast of the bridge, they've caught'am all, i can send pictures so you can have a better idea on how things looks when there!!!!!!

if flyfishing you'll be consentrated on, then do this, option #1: where you park the car, look to the right, find a trail in the jungle!!! follow it alog a canal untill you get to the end,, it will lead you to a huge wading flat,, the bones hold in the area you enter, in comming or outgoing tide fish around and near the canal, fish needs to hit it anyways,, split the flat in 2 ok. the other half will offer you the permit and near the drope off, and better if you can reach the other canal following the flats towards south and around the mangrove's,, Permit holds ther better and bigger.... don't rush it when there and go thru it in a few hrs, take your time forth fishing it good will take more than day!!! it's that big, but not going the right way, you can turn it small!!!!, fishing there is easy, look at the bottom and find the most puncher area, Bonefish digs, stay 50ft out side of them with a good view and wind angle on'am in order to spot the fish and cast when they arrive to the BUFFET!!! you might encounter with many of this grounds,, find the fresh ones (clean) ,,, olds ones have debries or covered and not well exposed or brownish looking!!! find the green looking areas,, another way to reach this flat, is prior to the bridge 1 block away, you can go in and walk on the right side of the mangroves, once you hit the point, you'll see the flat,, advise, if you happen to go in here,, be prepared as you wade it, lots of bones there also and permit like the point area!!!

2nd option: where you parked the car, now on your left side, another trail there,, this one leads you to the beach side,, once there, you can fish facing the bridge, or the meach side,, here i have had more success with Jacks and cudas, specially on the mouth side where there's a surf, you can allmost walk accross the other side, fish the edge facing the ocean where the fish is cruising,, back and forth!!! jacks like to ride the waves and pass them the cudas,, Snook, bones and pampanos are a ticket also, this you must fish along the beach, a wading basket is a MUST then,, don't walk in the water, better walking on the cliff (40-50ft) from water, you'll have better sighting on the fish, then walk towards the water and casting,, !!!! believe it or not, but I HAVE caught most of the fish there with half of my line in then SAND and other half in water!!!!!

many other places to go and near by if nothing is happening there, I will post the info latter, it's late and i must work in a few hrs. ,, plus the wife is MAD, she can't sleep either,, i'll get back with you for more info once i come back in

no problema amigo,, YOU CAN COUNT ON MY HELP

best regards

capt. RODMAN HUNTER

PS, it would be great if you menthion where wou'll be staying at, i can then lead you to other grounds,, many inlets on the coast line around that area , with good fishing!!!!!

Permit:

permit3.jpg

Bonefish:

W07_1206_BfG_0190_6lb_big.jpg

Jack:

..._Pg128_term.jpg

Snook:

snook.jpg

Noen heftige HD videoclips av barra! Kanskje greit å ta med stålfortom? :blush:

http://www.oceanfootage.com/stockfootage/Barracuda_Fish

Endret av André H
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok jeg ville sjekket linken til kjetil Lund og satset paa en STC ja. De stengene er flerdelte, har rygg og er glimrende til aktiv kasting. Der faller surfstenger i gjennom. Det kan fort bli löping langs stranda om du ser jagende fisk, og da er 13-14 fot klumpete aa bale med. Invester i en passe diger haspel med ströken brems, og som taaler at bremsen dras helt i baann uten at den kneler. Snöre er gjerne braid, men bruk en topshot av tykk mono om det er endel klipper og liknende der. Vil nok en gang gjenta at du bör skaffe deg endel overflatepoppere der du skifter ut kroker og ringer til ekstra heavy greier. Null bunnapp, sykt heftige hogg og et visuelt fiske som ikke er for folk med svake nerver. Men sildesluker funker faktisk ogsaa. Husk bare aa skifte ut ringer og kroker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok jeg ville sjekket linken til kjetil Lund og satset paa en STC ja. De stengene er flerdelte, har rygg og er glimrende til aktiv kasting. Der faller surfstenger i gjennom. Det kan fort bli löping langs stranda om du ser jagende fisk, og da er 13-14 fot klumpete aa bale med. Invester i en passe diger haspel med ströken brems, og som taaler at bremsen dras helt i baann uten at den kneler. Snöre er gjerne braid, men bruk en topshot av tykk mono om det er endel klipper og liknende der. Vil nok en gang gjenta at du bör skaffe deg endel overflatepoppere der du skifter ut kroker og ringer til ekstra heavy greier. Null bunnapp, sykt heftige hogg og et visuelt fiske som ikke er for folk med svake nerver. Men sildesluker funker faktisk ogsaa. Husk bare aa skifte ut ringer og kroker.

Da satser jeg nok på en stang av type STC og en ny god haspelsnelle.

Hva mener du med "braid" snøre? Tenkte kanskje å kjøre Fireline?

***** jeg gleder meg! Har lest litt mer nå, det står jo vistnok KØ av stor fisk som skal inn og ut av ferskvannslaguen og havet. (Se bildet, skal fiske rundt omkring broen der. Både ved sjøsiden og innover i lagunen.)

P1220060-t.jpg

Endret av André H
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Braid er flettet line, altså multifilament. Ville heller brukt PowerPro enn Fireline. Den er mykere og diggere å fiske med, og har vel også høyere bruddstyrke i knuten enn F.

Blir spennende tur dette!

Litt off-topic, og ikke at det betyr noe, men heter det svivel eller svirvel?

Endret av Olagaard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er meget spent på rapporten din fra turen, siden jeg skal være på denne i Cancun selv i begynnelsen av mars selv. Blir fiske et par-tre dager etterpå, gleder meg like mye til det. Siden det er "Unlimited local alcoholic beverages and soft drinks (24 hours)" på hotellet så sleng gjerne med et par tips på den fronten også...

Endret av SMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frontbrems fordi bremsen er bedre enn bakbrems. Hvorfor det er viktig vil du finne ut når du kroker det første hurtigtoget. Har du en hakkete og rykkete slurebrems som låser seg da er løpet kjørt. Ting skjer utrolig kjapt etter at fisken er kroket, så du får knapt mulighet til å justere bremsen. Derfor må den være justert på forhånd. Still den stramt, og sjekk hvor mye stanga bøyes før snella gir snøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Costa Rica i fjor sommer, og etter å ha spurt rundt på forumet endte jeg opp med å ta med en BM STC 15-40 + Super GT 5000 m/frontbrems (ladet med 0.25mm fireline). Ble ikke så mye fisking som jeg hadde håpet på, da plassene vi bodde på ikke akkurat var optimale for fisking fra land. Men jeg fikk testet utstyret på en båt tur. Fikk tunas i forskjellige varianter, den største en yellowfin på ca 8kg (guiden hadde ikke vekt i båten(!!!), og tippet ca 12kg, men jeg fikk ikke det til å stemme).

43907_s.jpg

Ble sjokkert over kreftene i en slik fisk. Den dro ut såpass mye snøre på første utraset at jeg ble litt nervøs for å miste det. Og ja, bremsen var stilt hardt, så snella ble god og varm :) Uansett, sinnsykt morro! Vil tro en YF på 20kg hadde tømt snella mi hvis den gadd. Men jeg ønsket utstyr som kan brukes her i Oslo området også, derfor kjøpte jeg såpass lett stang og snelle. Fant relativt rimelige poppere hos Veals i UK, kjøpte forøvrig stang og snelle der også.

Vedrørende snøre: Fireline blir litt stivt i 0.25. Har nå lagt på 0.20 sufix braid i stedet, som jeg synes funker bedre. En bonus er jo at nå er det mye mere snøre på snella også.

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder snøre har jeg kjørt med PP uten problemer. Tykkelse rundt 0.25 for å ha litt å gå på. I enden en fortom av tykkere mono. Var oppi 1,2 mm på det verste på AI. Selv med beinhard brems røyk jeg på amberjack og stor Black Jack. Ute i båt gikk det bedre, og min beste fisk var en wahoo på drøyt 30 kilo tatt på haspel. I hogget forsvant godt over 300 meter på et blunk.

43835_s.jpg

Ute på bøyene fikk vi i tillegg YFT på opptil 30 kilo på haspel, men da snakker vi kraftig haspelutstyr.

43837_s.jpg

43838_s.jpg

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AI=Ascension Island ja. Stengene på båten var vel noe Mattias hadde fått laget for seg. Snellene Stella.

Fra land og skuta til Noddy lånte jeg en Daiwa Bigpit fra Lars. Stanga var en superbillig glassfibersak på sju fot, mens Lars brukte en todelt Beastmastersak på 7-8 fot med kastevekt opptil 200 gram. Selv med bremsen i bånn kunne vi ikke forhindre at snøret røyk på jacks når de dro inn i vulkanklippene. Poppere med originalkroker og splittringer var temmelig verdiløse. Holder fint til hjemlig gjedde på 10-12 kilo, men ble rettet ut på jacks på 5-6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer ny snelle, ser på en Shimano Exage 4000 FA. Duger denne tror dere?

I tillegg trenger jeg litt diverse nye sluker, overflatepoppere etc. Forslag mottas med takk! Gjerne med link til steder hvor man får kjøpt!

Kun en uke igjen til Mexico nå, gleder meg som en unge!

:)

Endret av André H
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville beveget meg ett hakk og to opp fra Exage til dette fisket, gjerne opp en størrelse og to også...

Om du fremdeles har noen uker på deg før du reiser, ville jeg sett på eBay etter snelle. F.eks noe i denne duren ;

http://cgi.ebay.com/New-Shimano-TwinPower-...7QQcmdZViewItem

Litt dyrere, litt større - men tror det er verdt det om en jack e.l på 5-6-7-8-9-10 kg hogger på, da tviler jeg sterkt på at en Exage 4000 klarer brasene--

edit : -ser nå at du ikke har noen uker på deg

Kanskje noen hyggelige folk har noe til låns..

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.